Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan kevätmurheet  (Luettu 7490 kertaa)

heimoli

  • Viestejä: 69
Pikku Brevan kevätmurheet
« : Kesäkuu 07, 2016, 19:22:37 ip »
Breva 750 -06 80tkm seisoskeli ulkovarastossa koko talven.
Laitoin akun kiinni, ja kuinkas ollakkaan öljynpaineen valo
hehkui himmeästi pari sekuntia, sitten kirkastui ja vapaanvalo
syttyi, ja mittarit teki resetin. Sitten vain öljyn valo jäi hehkumaan.
Virta-avain sisään ja virrat päälle öljy+vapaavalot ja mittareiden resetti.
EFI ei pala, torvi, valot, jarruvalo, hätävilkut pelaa. Vilkut ei pelaa.
Eikä tietysti starttaa, paitsi lisäpiuhalla solenoidia kiusaamalla hyvin pyörittää.
Eikä taida bensapumppukaan surahtaa.

Aloin nykiä kaikkia liittimiä yksitellen irti, samalla akun maapiuha irti/kiinni, sama oire joka kerta.
Ihan kaikkia en ole vielä nyppinyt. Ecun 15RC, maadoituksen
tarkastin heti pian. Ecun muut piuhat on vielä tarkastamatta.
Virtalukon liitin irtiotettuna sama ongelma.

Viime viikon Vintage ongelma oli oivallinen läpikäynti sähköpuolen
asioihin, sitä seuraillen koitan jatkaa.
Olisiko hyviä ajatuksia?

Jatketaan vielä. Kytkinkaavan mukaan öljyvalo menee suoraan mittaristolle.
Olisikohan sinne päässyt vettä sisään? Mittaristo on nyt irti, mutta mitenköhän se aukeaa
muutama pikkuruuvi pitää puoliskoja yhdessä, vaan etuosa ei meinaa irrota millään,
ihan niinkuin ulkoreunoista panttaisi. Ei oikein arvaa isomaap meisseliä saumaan
tunkea.


heimo

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2016, 21:30:05 ip »
Öljynpainevalo on maattavaa tyyppiä. Pikkulohkossa on kahta mallia: lyhyt uudemmissa ja vähän vanhemmissa pitkä jolla on kaksi tehtävää. Öljynpaineen merkkivalon maadoittaminen ja nokka-akselin laakerin kiinnitys. Kun pitkä anturi on irti ei moottoria saa pyörittää.

Öljynpaineanturi on silloin maattavassa tilassa kun painetta ei ole. Rikkinäisenä valo ei pala käydessä eikä pysähdyksissä tai sitten aina. Antureita menee rikki harvakseltaan. Ei voi korvata autotarvikkeella.

Sulakkeiden tarkastus ja niiden heiluttelu kiinnikkeissään sekä releiden toiminnan testaus/vaihto noin ensihommiksi.

Pikku-Brevan mittaristoa en ole koskaan avannut kun ei ole tarvinnut. Korjaamokäsikirjassa lienee ohjeita aiheeseen. Sivulla 248 mutta niukasti. http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/Breva750IE_042003_Atel%28GB%29.pdf
Isomman Brevan mittaristo vaihdettiin ilman nurinoita takuuseen kun se alkoi toimia omituisesti. Romukoppaan meni. En tiedä miten takuun ulkopuolella meneteltäisiin. Pitäisi varmaan ostaa uusi.

Stein Dinsen listauksessa näkyy olevan räjäytyskuva mittaristosta ja sen hinta: http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=e2e2gd29ff6gg&lg=de

Kytkemällä asianmukaisella ilmaisohjelmalla varustettu tietokone pyörään voi diagnoosiväylän kautta tutkia mikä mättää. Vikalogit ja toimintojen testaus. Siitä voi viisastua ja etsiä oikeasta kohtaa vikaa jos se ei edellä olevien vihjeiden ja ohjeiden perusteella selviä tai katoa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2016, 09:25:19 ap kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2016, 22:39:46 ip »
Lainaus
samalla akun maapiuha irti/kiinni
Muistanko oikein että tästä on MM sanonut että ei olisi välttämättä kovin terveellistä? Kun avaimesta katkaistaan virta, ecu kirjoittaa vielä sen jälkeen "virrattomana pysyvään muistiin" dataa. Jos on avaimesta virta päällä, olisi "paras käytettävissä oleva tekniikka" se, että ensin avaimesta virrat pois, sitten x sek odottelu, sitten akun miinus irti.  Mutta tämä nyt tuskin ongelmana on, kunhan tuli mieleen. Jos akun kengän nappaa liian nopeasti pois, vikamuistiin tulee "sähkökatkos", jonka perusteella ei voi sanoa vianhaun kannalta juuta eikä jaata (on tullut syystä, hätäisenä olen itse menetellyt myös "väärin").
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2016, 18:28:27 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2016, 00:19:46 ap »
EFI valo ei pala:
1) tappokytkin sammutus asennossa 
2) sivujalan katkaisijalla avoin kontakti

3) ECUn sulake (10A) palanut (sulakerivissä ensimmäinen)
4) akun maajohdossa huono kontakti
5) ruiskutuksen ja sytytyksen rele vikaantunut (muita releitä matalampi nelikulmainen)

Kahta ensimmäistä epäilisin, jos/kun ei bensapumppu surahda, mutta mittarin viisarit käy kaakkoa kurkkaamassa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2016, 09:42:39 ap »
Joskus syttyi öljyvalo pesun jälkeen. Meinasi housuun tulla, kunnes äkkäsin, että vettähän siinä liittimessä...

Muuten tuollainen epäselvä ja eri tavoin esiintyvä vika / häiriö on joskus aika työläs selvittää. Sopii epäillä huonoa kontaktia jossain. Lähtisin näin tätä "purkamaan":
- Akun liittimet ja akun jännite starttitilassa.
- Kaikkien sulakkeiden ja releiden jalkojen hapettumat.
- Akku - startti -kaapelin kunto ja liitosten kireys.
- ECUn ja mittariston liittimien kunnollinen paikallaanolo. Ja tietenkin niiden hapettumien tarkistus.
- Kontaktisprayta virtalukkoon ja sen "hemputtaminen". Lopuksi tippa ohutta öljyä.
- Sivujalan kytkin on aina hyvä tarkistaa.

Hyvin vaikea on löytää sellainen vika, jossa jokin johdin on hankautunut rikki ja ottaa runkoon silloin-tällöin. Vaan tekee ovelia temppuja...huoh!

Yleensäkin kannattaa olla jotakuinkin ahkera tuon kontaktisprayn kanssa. Ja perinteinen CRC 5-56 (?) tai WD-40 EIVÄT OLE sähköliittimiin tarkoitettu. Pyörän liittimet ovat sen verran erityisolosuhteissa, että noiden mömmöjen sisältämä liuotin ja voiteluaine saattavat muodostaa syövyttävän yhdistelmän.
Itse käytän haihtuvaa kontaktispraytä, jossa ei ole yhtään voiteluainetta. Pyörän suljettu liitin ei sellaista tarvitse. Eikä oikeastaan mikään muukaan sähkövekotin pyörässä.
Tässä pari esimerkkiä:

  https://www.motonet.fi/fi/tuote/606066/CRC-Kontaktipuhdistaja-200-ml

  http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2604&productID=8481

Itse käytän tuota jälkimmäistä. Siitä on vain hyviä kokemuksia jo ~40v.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2016, 10:09:27 ap »
WD-40 on nimenomaan sähköliittimiin tarkoitettu. WD on lyhenne sanoista Water Displacement..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #6 : Kesäkuu 08, 2016, 10:51:09 ap »
WD-40 toimii juurikin veden "korvaajana" eli ajaa veden pois liittimestä. Hituvirtavehkeissä voi tulla ihmeellisiä häiriöitä kun vesi tekee "siltoja" liittimen eri napojen välille. Mutta pysyvään kunnossapitoon tästä öljymäisestä aineesta ei ole. Se kerää itseensä likaa ja tapahtuukin päinvastainen: lika kerää kostutta ja se taas lisää likaa. Ajan kanssa.
Siksipä liitin kannattaa pestä puhtaaksi ja laittaa suojavahaa liittimeen. Se suojaa hapettumilta jatkossa. Liittimetkin tarvitsevat huoltoa. Riippuu tietysti missä olosuhteissa pyörää säilytetään tai käytetään.
WD-40 on siis ensiapu liittimien kosteudentorjuntaan lisäksi se puhdistaa jonkin verran. Mutta rasva ei ole hyväksi liittimessä.

Tämä lähtee nyt laittelemaan hituvirtavehkeitä C. Adamantiin. Ei aivan kolmeakymmentä vuotta kestänyt alkuperäinen kierroslukumittari. Harmittaa. Tilalle tulee digitaalinen pienoisajotietokone joka näyttää kierroksetkin. Piuhoja siinä on hirmuisesti liitettäväksi hiukan joka paikkaan. Antureita useita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #7 : Kesäkuu 08, 2016, 11:03:03 ap »
Hassua sinällään, kun WD-40 on alunperin tarkoitettu nimenomaan veden poissa pitoon ohjusten piirilevyistä ja liittimistä, niiden säilytyksessä. Niitä kun pidettiin siilossa enemmänkin varalla, kuin ammuttiin. Tuo 40 tuossa perässä tarkoittaa vain reseptin järjestysnumeroa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #8 : Kesäkuu 08, 2016, 11:24:30 ap »
Wikipedian mukaan WD-40 kehitettiin suojaamaan Atlaksen pintaa ja varsinkin sen superohuesta materiaalista tehtyjä polttoainetankkeja ruostumiselta...
elektroniikasta ei puhuta mitään.

"was originally designed to be used by Convair to protect the outer skin and, more importantly, the paper-thin balloon tanks of the Atlas missile from rust and corrosion."

Hyvää öljyä ruostuneitten osien irroitukseen..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #9 : Kesäkuu 08, 2016, 12:45:41 ip »
Tuo aiempi kirjoittamani oli Classic Motorcycle Mechanicsin artikkelissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #10 : Kesäkuu 08, 2016, 20:20:01 ip »
On ihan eri asia suojata varastossa olevan ohjuksen piirilevyjä kosteudelta, kuin suvisessa Suomessa räntäsateen ja paahtavan helteen sekä pölyn ja tärinän alla olevaa pyörää. Vanhassa Decca-tutkassa ei ollut minkäänsortin suojauksia piirilevyissä. Laitekotelo oli hermeettinen.
Suuren Ja Mahtavan ohjusinsinööri opetti ohjuksen liittimien puhdistusta suomalaisille näin: Otetaan kahvikupista pirtua suuhun ja sitten puhalletaan kuin sumuttamalla sitä pirtua liittimen pinneihin. Kertoman mukaan liitin puhdistui.

Arvatkaas tehtiinkö neuvon mukaan Viestikeskuskorjaamolla Suomessa? Tai ohjushuoltolassa...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #11 : Kesäkuu 08, 2016, 20:29:49 ip »
Otitte pirtua suuhunne mutta loppu ohjeesta unohtui....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #12 : Kesäkuu 08, 2016, 22:54:33 ip »
Varmaan ranskalainen ohje. Heillähän on tapana syljeskellä alkoholinsa maistelun päälle..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #13 : Kesäkuu 09, 2016, 13:40:02 ip »
Breva 750 -06 80tkm seisoskeli ulkovarastossa koko talven.

 Sitten vain öljyn valo jäi hehkumaan.
Virta-avain sisään ja virrat päälle öljy+vapaavalot ja mittareiden resetti.
EFI ei pala, torvi, valot, jarruvalo, hätävilkut pelaa. Vilkut ei pelaa.
Eikä tietysti starttaa, paitsi lisäpiuhalla solenoidia kiusaamalla hyvin pyörittää.
Eikä taida bensapumppukaan surahtaa.

 Ecun 15RC, maadoituksen tarkastin heti pian. Ecun muut piuhat on vielä tarkastamatta.
Virtalukon liitin irtiotettuna sama ongelma.

Kytkinkaavan mukaan öljyvalo menee suoraan mittaristolle

heimo

Miten tämä tapaus on edennyt?
Myös suuntavilkut toimivat mittariston kautta, kaaviossa ei näy erillistä vilkkurelettä.
Miten kytketään toimintaan varoitusvilkut? Niillekään en vielä löytänyt erillistä katkaisijaa?
Mittaristo ja ECU näyttäisivät keskustelevan keskenään ainakin kahden eri johtimen kautta.
Ei kait sen öljynpainevalon pitäisi jäädä hehkumaan jos virtoja ei ole kytketty virtalukosta,
vasta sitten syttyy kun virrat on päällä eikä kone käy.
Tämä ja vilkkujen toimimattomuus viittaa tosiaan ongelmaan mittaristossa. Kun se keskustelee
myös ECU:n kanssa, voihan käynnistymättömyys siitäkin johtua, sivujalan katkaisijan, kytkimen
katkaisijan, vapaan katkaisija , releiden, liitosten  ja sulakkeiden lisäksi.  Mittaristolla on myös oma
maadoitus, onhan se kunnossa?

Sohc van Helmi.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Pikku Brevan kevätmurheet
« Vastaus #14 : Kesäkuu 09, 2016, 15:30:32 ip »
EFI valo ei pala:
1) tappokytkin sammutus asennossa 
2) sivujalan katkaisijalla avoin kontakti

3) ECUn sulake (10A) palanut (sulakerivissä ensimmäinen)
4) akun maajohdossa huono kontakti
5) ruiskutuksen ja sytytyksen rele vikaantunut (muita releitä matalampi nelikulmainen)

Kahta ensimmäistä epäilisin, jos/kun ei bensapumppu surahda, mutta mittarin viisarit käy kaakkoa kurkkaamassa.

Terve, itselläni aikoinaan Breva temppuili pariin-kolmeen otteeseen, ja syyksi osoittautui tuon ALin listan kohta nro. 3. Siis startti/EFI-sulake. Ensimmäisen sarjan Brevoissa tuo sulake on tosiaan 10 ampeerinen, mutta myöhemmin tuo on ilmeisesti tehtaan toimesta vaihdettu 15 ampeeriseksi. Vaihdoin tilalle 15A sulakkeen, ja eipä ole ongelmia ollut sen jälkeen.

Ulkomaan foorumeilta tästäkin löytyy jonniinverran juttua, esim. http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=76649.0

Ei välttämättä liity nyt kyseessä olevaan pyörään, mutta tiedoksi muillekin brevailijoille, jos polttaa tuota kympin sulaketta.

Jani