Mielenkiintoista on pyörän käynnistyttyä ja sen toimivuuden varmistuttua että siitä olisi vielä kohtuullisen yksityiskohtainen selvitys tarjolla.
Usein kun täällä foorumilla tehdään vianaetsintää ja vika sitten syystä tai toisesta poistuu niin siitä ei ole tuloksena juurikaan muuta kuin kiitokset ja aina ei sitäkään.
Pakko ei tietenkään ole mutta korjauksen tulos ja lyhytkin analyysi sisältäisi siten tietoa miten vika korjautui ja mitä se vaati.
Oma näkemykseni tapauksesta, kun olin ensin lukenut ketjua ja siihen osallistunut. Kävin myös paikan päällä
katsomassa ja mittaamassa.
Jo ennen paikalle menoa oli MattiS:n kertomasta tullut aavistus , että vika ei ole sähkön syötössä
polttoaine ja sytytysjärjestelmille. Hän vain ei ollut osannut tehdä mittauksia aivan oikein. Siksi näytti siltä,
että sytytyspuolille tulee (hieman alhainen) jännite vaikka muualle ei...virran kytkemisen jälkeen jatkuvasti.
Näin asia ei ollut.
Puolille tuleva jännite pitää mitata puolan liittimen plusnavasta (punamustajohto) ja maan väliltä.
Ei liittimen napojen välistä, koska silloin ECU on siinä mukana. Emme tiedä mitä ECU tekee
mittaus tilanteessa.
Yleismittaria tarvittiin akun jännitteen toteamiseen, oli siinä vaiheessa ok ja starttimoottori pyöritti
terhakkaasti. Samoin yleismittarilla ECU:n maadoituksen tarkastus. Koetuslampulla sitten tarkastus,
että valoa tulee samalla lailla polttoainepumpulle ja puolille. Se parin sekunnin toimintasykli siinä alussa,
pumppu pyörii jne. oli ok, eli releet ja sulakkeet kunnossa, virtaa tulee.
Toiminta oli tässä kohtaa kunnossa, paitsi että startatessa ECU ei kytkenyt relettä 50 jolloin käynnistystä
yritettäessä mikään ei saanut virtaa, eikä mikään toiminut polttoaine eikä sytytyslaitteissa.
Vielä tarkastus, että vapaavalon anturi ja -kytkentä toimii, kiristin löysän liittimen, ja sivutuen katkaisijan
kytkennän tarkastus. Näiden puolesta ongelmaa ei ollut, käynnistinmoottori toimi aina normaalisti.
Tämän jälkeen jäi kaksi vaihtoehtoa: ECU on rikki, tai se ainoa komponentti, minkä antaman tiedon
se tarvii moottorin käynnistämiseen, on rikki. Moottorin asentoanturi mikä sijaitsee jakopäässä vasemmalla ylhäällä.
Sen liitin, mikä on tankin alla, oli siisti mutta vastusmittaus osoitti katkosta kaikissa navoissa.
Liitimessä on tosiaan merkitty +, - ja S. S on häiriösuojasukka, kela on + ja - välissä. 700 ohmia
pitää siis löytyä + ja - väliltä.
Johtopäätös oli, että anturi pitää vaihtaa ennen kuin vianhakua voi jatkaa. Ellei sitten lähde uudella anturilla toimimaan.
Nyt näyttää siltä, että anturin vaihdon jälkeen MattiS nauttii aktiivisesti Vintagen koeajoista,
kunnes uusi vika ehkä joskus taas pysäyttää

Vähän kiusallinen tilanne, nyt vianhaussa mentiin tavallaan perse edellä puuhun. Testilaitteella
(Guzzidiag) ei olisi vian haussa tarvinnut välttämättä liata käsiään lainkaan.
Toisaalta nyt MattiS tuntee Guzzinsa paremmin kuin moni muu. Samalla tuli ehkä
eliminoitua, tai ainakin siirrettyä kauemmas, joitain rele ja sulakeosastolla ehkä
kehittymässä olleita vikoja.