Kirjoittaja Aihe: California Vintage 2011 ei käynnisty  (Luettu 44637 kertaa)

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #60 : Kesäkuu 01, 2016, 22:22:43 ip »
Siis sille besapumpulle tuli vain sen parin sek. ajan, kun laittaa virran päälle, sen jälkeen ei mitään, myöskään startatessa ei mitään. Puolalle koko ajan, kun virta päällä, se pari volttia vähemmän, sama myös starttauksen aikana. Se toinen liitin, joka tulee tankkiin unohtui, sorry, siihen näyttää tulevan koko ajan 12,jotain v ja startatessa jännite tippuu 10-11 v välille.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #61 : Kesäkuu 01, 2016, 22:55:20 ip »
Kaavion mukaan Rele 50 virroittaa ECU:n ohjaamana käytännössä koko sytytys ja polttoaineen
syötön. Eli jos pumppu pyörii pitäisi sähkön tulla muillekin laitteille.
Jos nyt on mitattu oikein, toimita on todellisuudessa erilainen. Tai ero on se etsimämme vika.
Kokeile kuormittaa sytytyspuolille tulevaa syöttöä, vaikka tavallisella koetuslampulla tai
21W polttimolla. Jos matkalla on huono kosketus, volttimittari näyttää hyvääkin
jännitettä mutta pienikään koetuslamppu ei näytä yhteyttä.
Toisaalta vaikuttaa hieman siltä että, ECU ei anna käynnistää moottoria, siltä voi puuttua
joku tärkeä tieto. Niin kuin keskustelussa jo aiemmin ehdotettiin.

MattiS, lue yksityisviestisi.
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #62 : Kesäkuu 02, 2016, 15:03:00 ip »
Moottorin asentoanturi lienee induktiivinen, sitä siis voinee mitata ohmimittarilla.
Onko kellään tiedossa minkälaisia lukemia sen navoista pitäisi saada?

Magneti Marelli SEN-813
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #63 : Kesäkuu 02, 2016, 15:27:44 ip »
Vanhasta EFI -manualista kuva.
Saksanpalstalta teksti: Ohmimittarilla molemmista uloimmista pinneistä. Arvon pitäisi olla 680 ± 10% / 20°C.  Ilmarako 0,6 - 1,2 mm toiminta-asennossa paikallaan.
Originaali: SEN 8I3, Guzzin vo-nro: GU01721600.
Vaihtoehtoinen:
Marelli 064820168010 (Alfa 145 1.3, Fiat Tipo 1.8 )
Alfa Romeo 60810103
Facet 9.0032
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2016, 19:52:29 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #64 : Kesäkuu 02, 2016, 16:26:01 ip »
Tästä on anturin puolelta yhteys poikki. Anturi on kolmejohtoinen.

http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/01721600.jpg

Ei taida löytyä autotarvikkeena?
Sohc van Helmi.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #65 : Kesäkuu 02, 2016, 17:38:22 ip »
Olen aistivinani valoa tunnelin päässä, kiitos pekka ja koko gruppo!  ;D

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #66 : Kesäkuu 02, 2016, 18:52:00 ip »

Tuosta anturista muistui elävästi mieleen, että takuuaikana Vintagesta alkoi tihkuttamaan hieman öljyä tuon asentoanturiliitoksen kautta ja soitinpa tietysti Moto-Italiaan. Sovittiin, että pitkän välimatkan takia saan irrottaa itse tuon anturin ja tiivistää vuodon tiivistesilikonilla. En muista kuka oli puhelun toisessa päässä, mutta sen muistan miten voimallisesti sieltä ohjeet annettiin siitä, että "äläkä sitten hukkaa ensimmäistäkään niistä ohkasista säätölimuista moottorin ja anturin kiinnityslevyn välistä, muuten joudut tuomaan pyörän tänne pakun kyydillä aivan varmasti, ja muista se!" Eli kaiketi anturin etäisyys on hyvinkin tärkeä osa sen tehtävää.

Jouko

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #67 : Kesäkuu 02, 2016, 22:24:14 ip »
Tämä anturi on mielenkiintoinen juttu.
Anturin päästä löytyy tuo merkintä SEN-813. Autonvaraosakauppiaiden mukaan anturin liittimessä on
vain kaksi napaa. Tässä Vintagen anturin liittimessä napoja on kolme. Eli ne Alfan, Fiatin ym. anturit
sopivat huonosti Guzziin. Vai onko vanhemmissa Guzzeissa sitten kaksinapainen?
Steindinsen sivuilla hintaakin on ihan mukavasti?
Kaavion mukaan kolmas liitin näyttäisi olevan häiriönsuojasukkaa varten? Muuten anturit ovat toivottavasti
samanlaiset sähköisiltä ominaisuuksiltaan.

Juttua antureista.
http://www.guzziriders.org/rpm-and-tdc-sensor_topic455.html
Näyttäisi niitä ainakin Alfan varaosanumerolla löytyvän ihan kotimaisistakin(?)
nettikaupoista.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #68 : Kesäkuu 02, 2016, 23:45:16 ip »
Oireet, aiemmin ilmoitettujen satunnaisten käyntihäiriöiden osalta, viittaavat, ainakin osittain, puheena olevan anturin vikaan. Varma ei voi olla ennenkuin anturi on vaihdettu. Korjaamokäsikirjassa on annettu ohjeet anturin asennuksesta. Onnistuu tavanomaisen työntömitan tarkkuudella. Tärkeää on että välystä on triggeripyörään riittävästi mutta ei liikaa.

Itsellä on noin kaksikymmentä vuotta aikaa kun piti kyseinen osa uusia Centauroon. Satunnaisesti toimi. Lähti yleensä hyvin käyntiin mutta muutaman kilometrin päästä laulu loppui. Silloin vika paikallistui anturin johtimen liitokseen. Anturi oli kunnossa mutta kun sen johdinta liikutteli niin taas matka jatkui. Joksikin aikaa korjasin sen purkamalla eristettä mutta tilaisuuden tullen vaihdoin uuden anturin. Johtomäärää en valitettavasti muista mutta arvelisin että oli kaksijohtoinen Bosch-liittimellä. Tuolla tallin perällähän se pyörä vielä olisi. Pitäisi hieman pöyhäistä tankin alta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #69 : Kesäkuu 02, 2016, 23:56:30 ip »
Lainaus
uusia Centauroon
SEN8E-29721660, suora (-91=>97, esim. 1100Sport, CaliEV, Daytona, Quota)
SEN813-01721600, kulma (-96 alkaen Sport1100iE, Centauro =>)

Voiskohan arvata sellasta, että siihen asti kun käytettiin kahta erillistä tunnistinta, nokka-akselilla moottorin toimintavaihetta varten ja vauhtipyörällä kierroslukua varten, oli suora anturi ja kaksi johtoa. Kun siirryttiin yhteen anturiin, joka tunnistaa nokka-akselilta sekä vaiheen että kierrosluvun, tuli kulma-anturi jossa kolme johtoa. Ylempi kuva suora, tässä alla kulmamalli.
V11 - it defines you.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #70 : Kesäkuu 03, 2016, 06:59:09 ap »
Se ainakin on varmaa, että kyseisessä anturissa on vikaa, eli mittari ei näytä yhtään mitään noiden napojen välillä ja anturi on aavistuksen turvonnut keskeltä. Nyt vaan sitten toivon, että tämä oli ainoa vika. Täytyy soitella Lahteen Fiat/Alfa-huoltoon ja kysellä, jos vaikka sattuisi olemaan hyllyssä, niin voisin vaikka päästä pyörällä Lahden Guzzi-tapaamiseen.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #71 : Kesäkuu 03, 2016, 07:15:37 ap »
Induktiivinen anturi toimii seuraavasti: Anturille menee jännite, jota katkotaan anturipinnan ohikulkevan magneettisen kohteen magneettikentän muutoksella. Yleensä tuo muutos on niin pieni, että anturin etäisyys on max 1,5 mm. Jos mitataan hammaskehältä pyörimistä, niin anturi on valittu siten, että se onmahdollisimman epäherkkä kaikelle muulle, kuin ohi menevälle hampaalle. Siksi lyhyt väli. Liian lyhyt taas aiheuttaa joko a) häiriöitä, koska siihen vaikuttaa hammaskehä kokonaisuudessaan tai b) anturi mittaa vain yhden hampaan ja vain yhden kerran. Hammaskehä niistää anturin lyhyemmäksi. Arvatkaas mistä tiedän...
Itse anturintyyppejä on erilaisia, joita en tässä ala luettelemaan.

Johtuen anturin sijoittelusta ja mp:n muista häiriöistä, johtimet pidetään mahd. lyhyinä ja anturi itse on yleensä ns. suojasukan sisällä. Tästä johtuu ainakin kolme johtoa. Tuo kolmas on teollisuusvehkeissä yleensä metalliliittimen rungossa. Jos mitataan anturin johdoista jotain arvoja, on tiedettävä mitä siellä pitää olla millakin anturityypillä. Arvaus on yhtä hyvä kuin nopanheitto tässä.
Olen joskus testannut siten, että kytken kaikki muten pelittämään, mutta anturi on irti ja sen haistelupinnan edessä heilutan peltilätkää ja katson mitä mittari sanoo. On tuietenkin tiedettävä mitä sen pitäisi sanoa. Eli sopivalla sadeilmalla muun tekemisen uutteessa testaa varmasti ehjällä anturila.

Tiedä sitten onko tästäkään hyötyä... Mutta työnsinpähän sormeni tähänkin ssoppaan...  

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #72 : Kesäkuu 03, 2016, 08:18:43 ap »
Lahden Mega-autosta sanottiin, että hinta 80-jotain ja tilattava Italiasta.  :(

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #73 : Kesäkuu 03, 2016, 09:34:16 ap »
Haa, nyt, kun oli nuo varaosanumerot mukana, niin löytyy Orimattilalaisesta varaosakaupastakin, saavat tilattua huomiseksi, hinta jossain 70€ tienoilla. Täytyy vielä kysäistä pyörän myyjältä, ehtikö jo tilata RM Heinolta. JOs ehti, niin täytyy laittaa mietintämyssy ja kalkulaattori toimimaan, että olisiko viikonlopun ajelumahdollisuus sen arvoista, että tilaan itse toisen omalla kustannuksella.  ???

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #74 : Kesäkuu 03, 2016, 09:50:50 ap »
Anturi tilattu, pitäisi olla täällä huomenna.  :)