Kirjoittaja Aihe: California Vintage 2011 ei käynnisty  (Luettu 44566 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #15 : Toukokuu 31, 2016, 21:43:35 ip »
Tänään Treen Mustalahdessa joku oli kääntänyt tappokatkaisimen pyörässäni stop-asentoon. Hetken starttailin ja jostain läheltä huudettiin että "paskaguzzi". Taisi olla huutaja syyllinen ja itse huomasin että tappo on päällä ja naksautin pois ja käynnistin. Jännä kuin Guzzit herättävät huomiota sekä hyvässä ja pahassa. Kerran on pyöräni päälle kustu. Toisaalta moni tulee kyselemään ja ihmettelemään että tehdäänkö näitä vielä.

Taitaa olla erilainen uudempien Guzzien tappokatkaisijan ja sivuseisontatuen katkaisijan kytkentä. Vaihde pitää olla uudemmissa vapaalla tai kytkin puristettuna pohjaan kun käynnistetään.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #16 : Toukokuu 31, 2016, 21:43:57 ip »
Jottei lisää ongelmia aiheutuisi, niin tulppia ei perinteisesti saisi kokeilla -irti, maihin ja tuleeko kipinää- metodilla, saattaa kuulemma rikkoa jotain herkässä ohjainyksikössä?
Jostain luin aiheesta, vaikken kyllä itse ymmärrä mikä ero on toiminnallisesti onko tulppa ruuvattu kiinni vai muuten maissa.
Startti pyörii, akku onko kuitenkaan ok, noi nykyiset on omituisia käytökseltään, yleensä tosin toiminta loppuu suht kerrasta.
Puola?





MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #17 : Toukokuu 31, 2016, 22:10:07 ip »
tämä ei starttaa tappokatkaisija offissa. Puolaa olen itsekin alkanut pitää todennäköisimpänä ongelmien aiheuttajana.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #18 : Toukokuu 31, 2016, 22:18:09 ip »
Puoliahan lienee kaksi kaksoispuolaa kun tulppiakin on kaksi per kansi. Tässä mallissa on tuplatulppakannet joissa tulpat sytyttävät samanaikaisesti. Jos kummallakaan puolella mikään tulppa ei kipinöi niin vika ei ole puolissa vaan siinä saako puolat virtaa. Niille pitäisi mennä virta päällä ollessa jatkuva 12 volttia. Toinen johto puolalta on maajohto joka menee ECU:lle joka katkoo maadoitusta kuten ennen tekivät katkojan kärjet. Jos ei tule 12V niin pitää tutkia mistä virtapiiri on poikki. Epäilen näin aluksi sulakkeita tai releiden kytkentöjä.

On olemassa järjestelmä jolla voit itse tietokoneavusteisesti tarkastella moottorin ja pyörän eri komponenttien toimintaa, tehdä vikahakuja, poistaa vikakoodeja ja tehdä järjestelmätestausta ja jopa säätää moottorin toimintaa. Tarvitaan läppäri, pari sovitinjohtoa ja ilmaisohjelmisto. Noin aluksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #19 : Toukokuu 31, 2016, 23:02:33 ip »
Niin onkin muuten nelitulppainen Vintage..
Eikös se ole ennenkin todettu että pikkutulppa pimeänä ei ajoa katkaise..
Mites vanhan ajan tulpan johdosta sykkeen ottava ajoitustesteri, näkisi ainakin kulkeeko siellä virtaa ja missä kaikissa tulpan johdoissa.
Niitä lienee melkein jokaisessa autotallissa, ainakin omassani on pölyyntynyt versio.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2016, 13:22:23 ip kirjoittanut GuzGuz »

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #20 : Toukokuu 31, 2016, 23:16:20 ip »
Mulla ei autotallissa ole muuta kuin kolmen tyttären muuttokuormia ja yhden vävyn Harrikka. Kaikki sulakkeet ja releet on kai siinä yhdessä ja samassa paikassa. Täytyy huomenna vielä käydä läpi noiden releiden kosketuspinnat ja vaihdan varmuuden vuoksi sulakkeet uusiin. Toivon hartaasti, että pääsisin taas ajelemaan Guzzilla, oli se 800 kilsaa sen verran rennon ja mukavan tuntuista, kun ei koko ajan tarvinnut mietiä, osuuko äänenvaimetimen kiinnike tai seisontatuki asfalttiin kaarteissa. Ja olihan tuo sivuttainen tärinä mukava ero Sportsterin pystytärinän jälkeen.  ;D

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #21 : Toukokuu 31, 2016, 23:22:30 ip »
Tässä MM:n sanalliseen selvityksen "sähkökaavio-osuus":

Sähkökuvan mukaan rele 52 (ecu) saa runkomaan, jota se tarvitsee vetääkseen joko sivujalan kytkimeltä tai ”vaihde vapaalla” -kytkimeltä.  Kummalta hyvänsä. Siis joko sivujalka ylhäällä tai vaihde vapaalla. Plussa tulee releelle 52 (ecu)  tappokytkimeltä. Kytkinvivussa ei ole mitään rajakytkintä, saa olla missä asennossa hyvänsä niin starttaa ja käy. Rele 52 (ecu) ohjaa relettä 50 (ruiskutus), kuten myös ecu. Rele 50 (ecu) saa sähkön, jota se kytkee eteenpäin, sulakkeelta F7. Rele 52 (ecu) kytkee virtaa bensapumpulle, ruiskusuutimille ja sytytyspuolille. Kaksoispuolat näkyvät kuvassa, muuten samanlainen kytkentä kuin vanhassa sähkökuvassa, ainoastaan kaksi tulpanjohtoa piirretty lähtemään puolasta.

Releiden 52 ja 50 ja sulakkeen F7 on oltava OK.  Vakiorele käy näihin kohtiin, ainoastaan starttireleen on oltava vaihtokärjellä.

Kone saa luvan startata:
1.   Virta päällä
2.   Tappokytkin asennossa ”käy”
3.   Sivujalka ylhäällä tai (ja) vaihde vapaalla

Kone saa luvan starttauksen lisäksi käydä, jos lisäksi toteutuu:
4.   Rele ”ecu” (50), rele ”ruisku” (52) ovat vetäneenä ja sulake F7 on kunnossa ja sähköt kulkevat niin kuin on suunniteltu.

Liittimiä on myös matkalla, joiden pitää olla kunnossa:
40 – 2 napainen liitin (johto virtalukolle)
37 – 10 napainen Packard liitin (johto startti, tappokytkin)
60 – 2 napainen liitin ”key closed supply” (releen 51 kelan johdot)

Onko tuo 60 joku liitin ajonestolaitetta varten ? Jos se krenaa, ei varmasti moottori käy – mutta starttaa. Toisaalta, jos besapumppu hurajaa, tässä ei ole vikaa.

Niin, jos on PC harrastusta yhtään, GuzziDiag -ohjelmalla saa kipinät räppäämään ihan itsestään, PC:n painikkeilla... ei starttausta, ei käynnistystä, voi kaikessa rauhassa katsoa että kipinöikö. Ja onko vikamuistissa mitä. Jos ei ala selviämään pitäisi saada joku paikalle, joka pärjää sähkökuvan ja yleismittarin kanssa. Lahdessahan on lisäksi Guzziosaamista myös ihan mp -huollossa Rikumotorin ajoilta.

No mut hei oikastaan... ei siis tule kipinää. Sama sähkö mikä tulee releeltä (50) puolille, tulee myös bensapumpulle. Siis kun startti toimii mutta kone ei käynnisty: kun kääntää virrat päälle ja pitää samalla korvaa kiinni bensatankissa => kuuluuko bensapumpun käyntiääni muutaman sekunnin? Kun toistaa tämän, ääni kuuluu aina, toistaa voi vaikka 10 kertaa, aina pitää kuulua.  Jos bensapumppu käy, pitää tulla myös sähköä puolille...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2016, 01:02:33 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #22 : Kesäkuu 01, 2016, 08:32:02 ap »
Pumpun ääni kuuluu joka kerta, kun virta päällä tappokytkimen kääntää asentoon käy.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #23 : Kesäkuu 01, 2016, 09:47:48 ap »
Kun tämä aivotoiminta iän mukana tuppaa ainakin minulla entisestään hidastumaan, löysin vasta nyt tuon zippi-file:n, mistä nuo kuvat. Eilinen ilta meni, kun kelasin niitä muita 1100:n tiedostoja, eikä mistään löytynyt muuta kuin tuo sama italiaksi. Tämä helpottaa huomattavasti, kun mietiskelee, mitä kaikkea tuolle pyörälle voisi tehdä, jos vain rohkeus riittää.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #24 : Kesäkuu 01, 2016, 10:07:00 ap »
Kannattaisi kuitenkin uusia ne releet, kaksi etummaista siinä rivissä, varmuuden vuoksi.
Alkaa muuten vaikuttaa siltä, että olisi Guzzidiagista apua vianhaussa. Toisaalta eikös Vintagessa
ole mittaristossa vikavalo mikä kertoo ECU:n tilanteesta? Palaako se jossain vaiheessa?
Vianhakua voi toki jatkaa muutenkin, jos polttoainepumppu saa virtaa, pitäisi seuraavaksi mitata
tuleeko jännite myös sytytyspuolille saakka. Jos tulee, mittaus että lähtee puolilta myös kohti ECU:a.
Lopuksi vielä mittaus ECU:n liittimen navoista joihin puolien ensiöjohdot tulevat.
Onhan ECU:n liitin kunnolla kiinni ja ehjä? Samoin yhden ECU:n kiinnitysruuvin alta pitäisi
löytyä maadoitusjohto.
Kipinää voi testata kun laittaa tulpan hattuun kiinni ja tulppa perinteisesti johonkin moottorinkylkeen
nojaamaan.
Pitäisi tarkastaa sekin, että sisempien piilossa olevien tulppien johdot ovat paikallaan. Jos niiden hatut ovat vaikkapa jääneet edellisellä kerralla kiinnittämättä, katoaa/pätkii kipinä myös ulommista tulpista.
Silloin vaarassa on itse sytytysjärjestelmä, kaikki elektroniikka ja laitteet, mitkä ovat jotenkin yhteydessä sytytysjärjestelmään.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #25 : Kesäkuu 01, 2016, 10:17:11 ap »
Seuraava oletuksella että pumppu saa virtaa mutta puolat ei.

Järjestelmä siis toimii releiden ja sulakkeen osalta: pumppu saa virtaa. Nyt vain tutkimaan tuleeko virtaa myös sytytyspuolille. Jos ei ole johdin- tai liitinvikaa niin pitäisi tulla. Jos ei tule niin siinä välillä on se vika.
Jos virtaa tulee puolille on syytä alkaa tutkia miksi puolan maadoitus ei toimi. Onko siellä puolen kytkentöjä eli liitinvika. Kyseinen johto menee ECU:lle. Se löytyy vasemmanpuoleisen sivukotelon takaa. ECU on tyyppiä 15RC koska kyse on lambdaohjatusta järjestelmästä.
ECU:n yhdessä sivussa on isohko ryhmäliitin. Ennen irrotusta pitää ympäristö puhdistaa hyvin. Käyttämällä liitin irti, katsomalla sisään havaitaan onko liitinnastat siistit, yleensä ovat ja laitetaan liitin takaisin. Harvoin on tässä vikaa mutta irrottaminen ja uudelleen liittäminen poistaa pieniä silmällä näkymättömiä hapettumia jotka saattavat haitata sähkön kulkua.

Tarkista myös että ECU:n ulkoinen maajohto on kunnossa. Sen eheys on välttämätöntä että ECU pystyy maadottamaan sytytyspuolat. Puhdista liitospinnat ja mittaa maajohdon johtavuus irrotettuna ja kytkettynä. Kun ECUn maajohto on irti ÄLÄ kytke virtaa päälle.

Kunhan tutkit niin koitetaan sen mukaan opastaa lisää. Itse tutkien saattaa säästää ison tukun rahaa ja kun vika on paikallistettu, vaikka korjaukseen tarvittaisiinkin ammattiapua, niin aikaavievin työ on jo tehty.

Perushuoltotoimet kuten venttiilien säätö, perä-, vaihteisto-, keula- ja moottoriöljyn vaihdot sujuvat kotiasentajaltakin. Joitakin asiaankuuluvia työkaluja tarvitaan. Kuten tuli aiemmin ilmi niin pyörän "sielua" tutkitaan ja säädetään tietokoneavusteisesti. Asia joka pienen perehtymisen jälkeen onnistuu itseltäkin. Ohjeet löytyvät Foorumin etusivulta.
Jos osaa käyttää internetsovelluksia kuten sähköpostia tai Facebookia tai käy Guzzifoorumillakin niin osaa kyllä tämänkin kun hetken harjoittelee.

Jaa, Pekka kerkesi ensin. Tämä kertauksena.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #26 : Kesäkuu 01, 2016, 10:32:48 ap »
Lainaus
tuleeko jännite myös sytytyspuolille saakka
Lainaus
Onhan ECU:n liitin kunnolla kiinni ja ehjä
Lainaus
Käyttämällä liitin irti, katsomalla sisään havaitaan onko liitinnastat siistit

Nyt pukkaa osaajilta neuvoja (Pekka&MM). Tässä kuvia havainnollistamaan, missä kohtaa puolien (tankin alla) ja ecun liitin (sivukotelo) sijaitsevat.
V11 - it defines you.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #27 : Kesäkuu 01, 2016, 11:11:46 ap »
Ecu:n liitin on täysin siistin näköinen. Sen verran vielä tuosta bensapumpusta, joka siis hurahtaa, kun virta päälle, että starttailtuani kymmeniä kertoja ilman, että moottori käynnistyy, mikäli bensapumppu toimisi startin aikana, pitäisi kai autotallissa olla edes jonkinlainen bensan katku? Kertaakaan ei ole haissut lainkaan bensalle, eli onko kuitenkin niin, että startatessa myöskään pumppu ei toimi? ???

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #28 : Kesäkuu 01, 2016, 11:24:58 ap »
Ehkäpä suuttimille ei tule sähköä. Onko tulpat märät starttailun jälkeen? Jos on, soppaa tulee, muttei kipinää. Jos kuiva, ei tule soppaa, kipinää tulee tai ei.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #29 : Kesäkuu 01, 2016, 11:39:38 ap »
Lainaus
onko kuitenkin niin, että startatessa myöskään pumppu ei toimi?
Täysin mahdollista että pumppu toimii sen hetken kun virta kytketään. Sitten kun moottori käynnistyy pitää pumpun pyöriä kaiken aikaa. Pumpulle ei käynnin aikana ole aika- tai painekatkaisjaa vaan se painaa koko ajan polttoainetta noin kolmen baarin paineella läpi suodattimen ja paineensäätimen. Sivuvirta siitä otetaan suuttimille. Käydessä on vaikea kuulla käykö pumppu. Mutta jos se ei käy niin ei käy moottorikaan. Sillä ensimmäisellä noin 3 sekunnin paineennostolla pitäisi hieman hörähtää vaikka pumppu ei jäisikään käymään.

Nyt oletuksena ei käy pumppu silloin kun startataan. Vaikka pitäisi. Ei myöskään tule kipinää vaikka pitäisi. Tuleeko suuttimille virtaa? Tuleeko puolille virtaa? Tuleeko pumpulle virtaa? Saavatko kaikki nämä myös maadoituksen? Pumpulla on erillismaadoitus, se siis käy kun virta kytketään, mutta suuttimet ja puolat saavat maadoituksen ECUn kautta. Eikös nämä ole samassa virtapiirissä kaikki? Olemme aivan vian löytämisen kynnyksellä: joko ei tule virtaa tai maadoituksessa on sanomista. Epäilen enemmän virran saantia. Pumppu saa virran kytkettäessä virrat eri piiristä kuin sen jälkeen käynnin aikana. Tämä jälkimmäinen kytkentä ei siis toimi.