Kirjoittaja Aihe: California Vintage 2011 ei käynnisty  (Luettu 44637 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #90 : Kesäkuu 04, 2016, 16:43:10 ip »
Se on usein pienistä kiinni kun vaan keksii mistä..
Oli sitten kuitenkin bensapuoli yllättäen vaikka veikkailut sähköiseen.
Hienoa että taas toimii.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #91 : Kesäkuu 04, 2016, 17:01:15 ip »
Niin, ei ollut bensapuolella alunperin vika, vaan ainoastaan se asentoanturi oli hajalla. Oireiden perusteella olettaisin, että se on kuumetessaan lakannut toimimasta ja sitten jäähdyttyään taas alkanut toimia, kunnes tiistaina sitten ei enää päästänyt mitään läpi. Sen navoista ei siis saanut mitattua minkäänlaisia vastusarvoja, kun se irroitettiin. Bensansaant lakkasi siinä vaiheessa, kun minä laitoin tankin takaisin paikoilleen siten, että se liitin oli eteenpäinkääntyneenä, kun aloin työntää tankkia eteenpäin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #92 : Kesäkuu 04, 2016, 19:36:14 ip »
Mielenkiintoista on pyörän käynnistyttyä ja sen toimivuuden varmistuttua että siitä olisi vielä kohtuullisen yksityiskohtainen selvitys tarjolla.
Usein kun täällä foorumilla tehdään vianaetsintää ja vika sitten syystä tai toisesta poistuu niin siitä ei ole tuloksena juurikaan muuta kuin kiitokset ja aina ei sitäkään.
Pakko ei tietenkään ole mutta korjauksen tulos ja lyhytkin analyysi sisältäisi siten tietoa miten vika korjautui ja mitä se vaati.

 Oma näkemykseni tapauksesta, kun olin ensin lukenut ketjua ja siihen osallistunut. Kävin myös paikan päällä
katsomassa ja mittaamassa.
 Jo ennen paikalle menoa oli MattiS:n kertomasta tullut aavistus , että vika ei ole sähkön syötössä
polttoaine ja sytytysjärjestelmille. Hän vain ei ollut osannut tehdä mittauksia aivan oikein. Siksi näytti siltä,
että sytytyspuolille tulee (hieman alhainen) jännite vaikka muualle ei...virran kytkemisen jälkeen jatkuvasti.
Näin asia ei ollut.
Puolille tuleva jännite pitää mitata puolan liittimen plusnavasta (punamustajohto) ja maan väliltä.
Ei liittimen napojen välistä, koska silloin ECU on siinä mukana. Emme tiedä mitä ECU tekee
mittaus tilanteessa.
Yleismittaria tarvittiin akun jännitteen toteamiseen, oli siinä vaiheessa ok ja starttimoottori pyöritti
terhakkaasti. Samoin yleismittarilla ECU:n maadoituksen tarkastus.   Koetuslampulla sitten tarkastus,
että valoa tulee samalla lailla polttoainepumpulle ja puolille. Se parin sekunnin toimintasykli siinä alussa,
pumppu pyörii jne. oli ok, eli releet ja sulakkeet kunnossa, virtaa tulee.
Toiminta oli tässä kohtaa kunnossa, paitsi että startatessa ECU ei kytkenyt relettä 50 jolloin käynnistystä
yritettäessä mikään ei saanut virtaa, eikä mikään toiminut polttoaine eikä sytytyslaitteissa.
Vielä tarkastus, että vapaavalon anturi ja -kytkentä toimii, kiristin löysän liittimen, ja sivutuen katkaisijan
kytkennän tarkastus. Näiden puolesta ongelmaa ei ollut, käynnistinmoottori toimi aina normaalisti.
Tämän jälkeen jäi kaksi vaihtoehtoa: ECU on rikki, tai se ainoa komponentti, minkä antaman tiedon
se tarvii moottorin käynnistämiseen, on rikki. Moottorin asentoanturi mikä sijaitsee jakopäässä vasemmalla ylhäällä.
Sen liitin, mikä on tankin alla, oli siisti mutta vastusmittaus osoitti katkosta kaikissa navoissa.
Liitimessä on tosiaan merkitty +, - ja S. S on häiriösuojasukka, kela on + ja - välissä. 700 ohmia
pitää siis löytyä + ja - väliltä.
Johtopäätös oli, että anturi pitää vaihtaa ennen kuin vianhakua voi jatkaa. Ellei sitten lähde uudella anturilla toimimaan.
Nyt näyttää siltä, että anturin vaihdon jälkeen MattiS nauttii aktiivisesti Vintagen koeajoista,
kunnes uusi vika ehkä joskus taas pysäyttää :o

Vähän kiusallinen tilanne, nyt vianhaussa mentiin tavallaan perse edellä puuhun. Testilaitteella
(Guzzidiag) ei olisi vian haussa tarvinnut välttämättä liata käsiään lainkaan.

Toisaalta nyt MattiS tuntee Guzzinsa paremmin kuin moni muu. Samalla tuli ehkä
eliminoitua, tai ainakin siirrettyä kauemmas, joitain rele ja sulakeosastolla ehkä
kehittymässä olleita vikoja.




Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #93 : Kesäkuu 04, 2016, 19:38:59 ip »
Tuo letkun luttaaminen on varmaan yleisimpiä huoltoliikkeiden kömmähdyksiä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #94 : Kesäkuu 04, 2016, 19:47:04 ip »

Minkähän takia pumppu siirrettiin tankkiin ??
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #95 : Kesäkuu 04, 2016, 20:06:16 ip »

Minkähän takia pumppu siirrettiin tankkiin ??


Ettei huoltohana jäisi huollon jälkeen kiinni... ::) ;D

Jää vähemmän letkuliitoksia tankin ulkopuolelle, ne kun ovat potentiaalisia vuotokohtia.
Lisäksi tankin sisällä on "vapaata tilaa" pumpulle ja suodattimelle. Ja ovathan ne siellä
paremmassa suojassa kun pyörän runkoputkiin ripustettuna, pyörää rumentamassa.
Varmaan osansa myös valmistuskustannuksilla, kokoonpanolinjalla asentuu samalla kertaa tankin kanssa
lähes koko polttoainejärjestelmä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #96 : Kesäkuu 04, 2016, 20:19:59 ip »
Ääni, siisteys, letkuliitokset jne. Samaanhan mentiin autoissakin yhdeksänkymmentäluvulla. Siellä sen ymmärtää, kun tankkiyksikkö on kasattu eri solussa ja vaan nostetaan linjalla autoon. Esivalmistelu tehdään siis muualla, vaikka alihankkijalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #97 : Kesäkuu 04, 2016, 20:34:05 ip »
Sen verran vielä, että vikamuistihan se olisi vielä hyvä nollata. Vai nollautuuko itsestään
kun on ajettu riittävä määrä ajosyklejä ilman että vikoja ilmenee?
Vanhat viat eivät sitten aiheuttaisi hämmennystä joskus tulevaisuudessa. Muuta haittaahan
niistä ei ole.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #98 : Kesäkuu 04, 2016, 23:31:34 ip »
Lainaus
yksityiskohtainen selvitys tarjolla
Koetin askarrella Pekan selvityksen sähkökaavioon (releiden ohjaus).

Kone starttaa:
1.   Virta päällä (39)
2.   Tappokytkin asennossa ”käy” ja painetaan "start" (36)
3.   Sivujalka ylhäällä (35) tai (ja) vaihde vapaalla (14)

=> Starttirele (23) vetää = startti pyörittää. Rele 52 vetää myös ja antaa plussaa ecun tuloliittimeen 26.  Ecu tietää että on lupa käydä, mutta ei tiedä, että startti (tälle ei omaa tulotietoa) tai moottori pyörii (asentoanturi rikki, ei anna signaaleja). Ecu ei pane relettä 50 vetämään = ei bensaa eikä kipinää.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2016, 13:33:39 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #99 : Kesäkuu 04, 2016, 23:33:50 ip »
Lainaus
yksityiskohtainen selvitys tarjolla
Koetin askarrella Pekan selvityksen sähkökaavioon (releiden ohjaus).

Bensaa ja kipinää:
4.   Rele ”ecu” (50) ja rele ”ruisku” (52) ovat vetäneenä.

=> Kun ecu tietää, että on lupa käydä (tulo 26 saa plussaa) ja moottorin asento-/vaiheanturi alkaa antaa signaaleja (startti pyörittää + anturi toimii), ecu päättelee (ohjelmansa mukaisesti), että nyt tarvitaan bensaa ja kipinää ja antaa miinusta releelle 50 = sytytyspuolat, bensapumppu ja ruiskusuuttimet saavat tarvitsemansa käyttösähkön (ja puolat ja ruiskusuuttimet eculta lisäksi toimintahetkensä erillisten miinussignaaleittensa avulla) => Carcanon V-Twin alkaa lyödä täyttä.

Lainaus
Vai nollautuuko itsestään
Ei tietääkseni. Pitää erikseen nollata työkalulla, joka tämän osaa (esim.GuzziDiag).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2016, 13:40:39 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #100 : Kesäkuu 05, 2016, 05:38:10 ap »
No, ainakin tässä tuli käytyä useita mahdollisuuksia käymättömyyteen.
Ei haitaksi ehdotukset kun ja jos jotain vastaavaa ilmenee.
Oli sitten sähköpuolella kuitenkin, kumpijompihan sen täytyi olla..

Tankin sisäinen pumppu jää tosiaan helposti huoltoa vaille kynnyksenä hieman hankalana ottaa esille.
Muttei vissiin kellään ole pulmia ollut letkujen alkoa sietävien vaihdettujen jälkeen vanhemmissa, uudemmissa pyörissä asia on jo tehtaalta kunnossa.
Filtteri tankin sisässä oli ainakin omassa ihan siisti ja turhaa avasin.


LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #101 : Kesäkuu 05, 2016, 11:09:13 ap »
Omaani vaihdoin silloin aikanaan Etolasta hankittua letkua jonka piti ollaa alko-kestävää, ja oli. Lisäksi kunnon rosteriklemmarit.
Se alkuperäinen letkuhan oli muotoiltu 90 asteen kulmaan ja pikkuisen oli pelko perseessä, että jos se vaihdokki joka oli suoraa tavaraa, pehmenee ajastaan ja painuu lyttyyn ja löpön saanti loppuu siitä hyvästä. Pumpun ja suotimen väliset lähdöt kun eivät ole samalla linjalla. Jätin varoiksi aika pitkän lenkin letkua sinne tankkiin, ettei tule mitään jyrkkää mutkaa. Hyvin pelitti ne vuoden jotka laite oli minulla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #102 : Kesäkuu 05, 2016, 17:34:27 ip »
Vastaavaa pidennettyä lenkkiä olen myös käyttänyt koska en halunnut taittumisvaaraa letkuun.
Bensansuodatin ei ole kallis joten tankin avaamisen ohessa se voi vaihtaa ihan vaihtamisen ilosta. Voi myös laittaa isomman suodattimen jos siltä tuntuu että normaali vaihtoväli on lyhyt.

Camn on mukavasti laatinut selvityksen logiikan toimattomuuteen.

Eikä ole ensimmäinen kerta kun vikaa korjatessa tulee toinen vika. Hyvä että havainto tuli aiheesta ajoissa. On hyvin todennäköistä että vikoja ei ilmene sähköpuolella pitkään aikaan. Ilmeisesti joka liitin ja rele on tarkastettu ja toimiviksi havaittu.

Pyörässä on, muistaakseni, kaksi vikalogia: lyhytaikaiset ja pysyvät. Ensinmainitusta vikailmoitukset häviävät itsekseen kun vikaa ei enää ilmene tai jos ilmenee usein niin siitä tulee pysyvä vikailmoitus joka voi johtaa pyörän toimimattomuuteen. Pysyvien vikojen logiin voi ilmestyä vikailmoitus myös aivan suoraan ja se on silloin yleensä havaittavissa pyörän osittaisena tai kokonaan toimimattomuutena.

Molemmat vikalogit voidaan tyhjentää käyttämällä asianomaista ohjelmistoa mutta se ei suinkaan poista vikoja. Viat ovat vikoja jotka pitää poistaa ihan vanhanaikaisesti käsityönä. Joskus viat saattavat poistua korjatessa jotain muuta kohdetta ikään kuin oheistuotteena. Silti siitä on vikamuistissa ilmoitus jäljellä.
Vianhaun suhteen vikalogin lukeminen ensitöiksi antaa vihjeen vian sijainnista järjestelmässä. Kun vikaa koitetaan korjata ja uskotaan korjaantuneen voi vikalogin nollata ja katsoa tuleeko käytön yhteydessä uutta ilmoitusta viasta samanlaisena vai ilmeneekö uutta.

15RC:n vikalogit tunnistavat vain moottorinohjauksen vikoja eikä sieltäkään kaikkea. Uudempien pyörien vastaavat järjestelmät löytävät myös moottorinohjauksen ulkopuolisia vikoja.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2016, 20:31:43 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #103 : Kesäkuu 05, 2016, 19:48:59 ip »
Mulla oli jarruletkussa joskus tuommonen hukkalenkki yläpäässä. Sai hyvin pitkälle joustoliikkeelle elämisvaraa letkuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #104 : Heinäkuu 04, 2016, 22:11:54 ip »
Lainaus
No niin, anturi tuli
Tuollaisen laitoin kiinni. Tulipa tuokin mahdollinen vikalähde eliminoitua (kun oli viime suvena epätyydyttävää vetoa kylmänä ja johto näytti epäilyttävältä - alkuperäinen kuvassa ylempänä). Hieman erinäköinen ja krouvimpi on, tarvikeosa vajaat 50€.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2016, 22:29:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.