Kirjoittaja Aihe: Mikä sotki tyhjäkäynnin  (Luettu 9705 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Mikä sotki tyhjäkäynnin
« : Toukokuu 25, 2016, 00:13:55 ap »

Terve taas tekniikassa viisaammat. Vaihdoin vuoden -99 kaasutinmoottoriseen Nevadaan ilmansuodattimen ja samalla bensaletkut sekä kaasuttimissa olevat bensasuodattimen virkaa toimittavat muovisihdit. Pyörän sain ajoon vasta nyt ja havaintonani oli, että kone käy tyhjäkäyntiä huonosti tai ei ollenkaan. Myös kiihdyttäessä tuntuu, että alakierroksilta jaksaa vähän huonosti lähteä kiihtymään. Kun saa kierroksia enemmän, vetää kyllä ihan moitteettomasti. Mielestäni kaikki letkut ja liittimet tulivat paikoilleen. Bensaletkuissa en myöskään havainnut minkäänlaisia vuotoja. Pahoja mutkiakaan ei ole bensan juoksun esteenä. Bensaletkut olivat irti varsin pitkään, joten kaasuttimista pääsi varmaankin bensa vähiin haihtumaan.

Mikäpä mahtaisi Italian orhia vaivata ? Itse en tiedä mitään sellaista tehneeni, mikä olisi tuota tyhjäkäyntiä heikentänyt. Kaasuttimet laitettiin balanssiin viime kesänä ammattitaidolla Piikkiössä. Voisiko ongelma johtua akusta ja sen lataustilasta. Akku on uusittu viime keväänä, enkä sitä tänä keväänä mitenkään lataillut kun kerran tuntui jaksavan starttia pyörittää.   

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2016, 07:29:38 ap »
Saattaa olla, että bensiiniä on haihtunut ja sen seurauksena kaasareissa on vaaleata töhkää. Jos tykkäät ruuvata, niin kaasarit puhdistukseen, mutta vaihtoehtoisesti saattaa sieltä töhkät liueta kun ajelet tankilllisen tuoretta bensaa kaikessa rauhassa. Ainakin Millen tyhjäkäynti "paranee" keväällä eka tankillisen aikana. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2016, 09:43:17 ap »
Samaa mieltä kuin egon. Sakkautumia syntynyt bensiinin pinnan ja ilman rajapintaan. Bensiini kun haihtuu hiljalleen niin rajapintakin alenee ja tukkeutumaa saattaa olla usean millin matkalla ylhäältä alaspäin. Neulaputken pikkurei'istä osa on juuri tällä alueella ja ovat yleensäkin herkkiä tukkeutumaan. Suuttimet ovat bensanpinnan suhteen alimpana. Mutta jos bensa on haitunut kohokammioista kokonaan voi niissäkin olla tukkeumaa.

Kyseiset osat voi ruuvata pois paikoiltaan muuttamatta mitään säätöjä ja puhtauden tarkistaa. Edes kaasuttimia ei tarvitse irrottaa. Vain kohokammion pohja pitää irrottaa. Katso korjaamokäsikirjasta tai muusta "räjäytyskuvasta" kuvat miten osat ovat. Jos kohokammion tiiviste on ehyt voi sen käyttää uudelleen. Tiiviste on standardikamaa ja löytyy myös tiiviste/laakerikaupoista kun ottaa kohokammion pohjan malliksi mihin sovittaa.

Joskus harvoin on kaasuttimen kohokammion huohotus/tasauspainekanava tukossa ja se aiheuttaa omituisia käyntihäiriöitä mutta vaikuttaa että siitä ei ole nyt kyse.

Ryyppyluistit saattavat jumittaa tai niiden vaijerien kuori on päässyt lipsahtamaan pois säätöholkista ja ryyppy jää hiukan kantamaan. Se vaikuttaa erityisesti alakierroksilla ja nostaa soksen rikkautta. Asia on helppo tarkistaa tutkimalla laskeutuvatko luistit alas asti ja ovatko vaijerit paikoillaan.

Noin yleisesti ottaen ei tukkoisilla kaasuttimilla pidä ajaa koska seossuhde ei ole kohdallaan eikä kaasuttimet keskenään taspainossa niin seos voi olla isommilla kierroksilla liian laihalla tukkeutuneella puolella ja saattaa aiheuttaa moottorivaurion.

Sähköhäiriöstä ei liene kysymys. Tulpat voisi silti tarkistaa/vaihtaa. Tulppien väristä voi tehdä myös päätelmiä seoksen laadusta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #3 : Toukokuu 25, 2016, 10:23:33 ap »
Neulaputken pikkurei'istä osa on juuri tällä alueella ja ovat yleensäkin herkkiä tukkeutumaan. Suuttimet ovat bensanpinnan suhteen alimpana. Mutta jos bensa on haitunut kohokammioista kokonaan voi niissäkin olla tukkeumaa.

Tämä on se suunta, mitä myös itse tutkisin. Nuo neulaputket keräävät PHBH-kaasareissa uskomattoman määrän rytöä itseensä. Sinne voi ajan oloon kakkuuntua kaikenlaista, kuten tankin kauluksesta tankatessa irronnutta maalia ja pientä epäpuhtautta. Ne kun ruuvaa irti ja putsaa. Myös tyhjäkäyntisuuttimet toimivat tuonne neljännes/kolmanneskaasuun asti. Eli niidenkin puhtaus kannattaa tutkia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #4 : Toukokuu 25, 2016, 11:23:50 ap »
Laitetaanpa vielä sellainen maininta että suuttimien ja neulaputken irrottaminen ja kiinnittäminen ei vaikuta säätöihin. Kunhan ei ruuvaile kaasuttimien ulkosivuissa olevia ruuveja eikä vaijereiden säätöjä. Ne vaikuttavat.

Kohokammion keskellä on yksi ruuvi jonka avaamalla saa kohokammion aukeamaan.
Kohokammion pohja voi vaikuttaa tiukalta mutta alaspäin suoraan vetämällä se irtoaa. Sen verran klemmareita kurkuista  voi löysätä että kaasuttimen alapäätä saa käännetyksi ulospäin. Helpottaa hommaa.

Koho jää paikalleen eikä neulaventtiilin karakaan irtoa paikoiltaan jos ei irrota kohon akselia.
Pääsuutin ja neulaputki sen yläpuolella on keskellä, tyhjäkäyntisuutin sen vieressä ja ryypyn suutin äärimmäisessä kulmassa varren päässä alimpana. Sen o-rengas voi olla kovettunut tai vahingoittunut. Se voi ottaa poiskin ja kaasutin toimii normaalisti mutta on hieman vesiherkempi. Asia joka nykyään ei juurikaan haittaa sillä bensiinissä on varsin runsaasti etanolia joukossa että se hoitaa lievät vesiasiat kuntoon.

Korjaamokäsikirjassa on maininta bensan pinnan korkeudesta ja sen säädöstä. Asia johon tässä vaiheessa ei tarvinne puuttua koska aiempi toiminta oli ok.

Suuttimia ja kohokammion ruuvia ei pidä vääntää ylettömän kovaan kiinni eikä mitään liimoja tarvita.

Kirjallisuutta voi itselleen imuroida vaikka täältä: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Tai täältä: http://www.manualedereparatie.info/en/categorii/Moto-Guzzi.html

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2016, 17:29:46 ip »

Kiitos jälleen kerran hyvistä neuvoista. Noilla toivoakseni pääsen ongelmasta eroon. Kun kuitenkin sain pyörän ajoon vasta eilen, tuli mieleeni ajatus  laiskan miehen ratkaisuna lorauttaa tankkiin hieman tuollaista ruohonleikkurihommiin Biltemasta ostamaani bensiinin lisäainetta, jonka pitäisi myös noita sakkaumia liuottaa. Onko ihan huono idea jos tankillisen tuota nätillä ajolla kokeilen, vai onko tuo moottorivaurion riski kuinka ilmeinen ? Eihän tuo nyt asiallisesti tehtynäkään isolta hommalta vaikuta. Näillä säillä vaan olisi kiva ehtiä ajelemaankin (eräs toinen vähemmän kiehtova ajokausi kun ehti myös käynnistyä Klippo-merkkisellä koneella).

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #6 : Toukokuu 25, 2016, 18:09:20 ip »
Ei siitä varmaan haittaakaan ole. Mutta jos nyt jo oirehtii kevyen seisotuksen päälle tukkoisuudella, kannattaa kaasarit putsailla. Helpottaa tulevaisuudessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #7 : Toukokuu 26, 2016, 07:07:58 ap »
Jos tarkoitusta varten on olemassa toimiva kemikaali, niin sen tehon kyllä huomaa äkkiä. Jos leikkuri ehtii tunnissa syömän litran verran, niin maalaisjärjellä saman verran menovettä menee pyörän molemmista kaasareista alle 50 km matkalla. Minusta aineen kokeilussa ei ole riskiä, joskaan itte en ole koskaan käyttänyt mitään lisäainetta, tuoretta bensaa vaan. 

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #8 : Toukokuu 26, 2016, 07:46:28 ap »
Eikös nämäkin pulmat vähenisi jos käyttää pyörän lämpimäksi pari kertaa myös talvella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #9 : Toukokuu 26, 2016, 08:26:45 ap »
Lähinnä siinä mielessä auttaisi, jos käyttäisi kaasarit aina tyhjäksi ja siten vihtamalla uutta bensaa kohokammioihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #10 : Toukokuu 26, 2016, 09:16:46 ap »
T5: sta olen seisottanut aina tyhjillä kaasareilla, siis käyttänyt ne tyhjäksi. Tankin myös olen tyhjentänyt, viime talvena se oli taas täynnä. Aina on kuitenkin lähtenyt heti tulille.   ;D
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #11 : Toukokuu 26, 2016, 13:26:56 ip »
California Adamant seisoi pitkän talven (Elokuun lopulta tähän päivään.) kylmässä tallissa. Lisäksi se on kostea. Bilteman kuusi vuotta vanha kalsiumakku paikoillaan johdot kiinni. Tankissa 95:sta. Talven aikana latasin akun kerran täyteen. Pari kertaa käynnistelin kun sattui lämpimiä talvipäiviä. Kevätpuolella ei tullut käynnisteltyä kun aika kului paremmin 1400:sta varustellessa.

Laitoin virrat tänään aamulla ensimmäisen kerran tammikuun jälkeen päälle. Ensimmäinen starttinapin painallus tuotti naksahduksen. Toinen painallus sai moottorin tulille. Bensat vaihtuivat kaasuttimissa välikäyttöjen ansiosta. Jos on mahdollista käytellä moottoria talvisäilytyksen aikana niin se tekee hyvää akulle ja kaasuttimille. Ruiskuvehkeissä ei liene tarpeellista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #12 : Toukokuu 26, 2016, 14:03:41 ip »
Mutta muistaa silloinkin käyttää ihan oikeasti lämpimäksi asti. Vähän silloin tällöin käyttelemällä saa vaan ongelmia. Vesi kondensoituu putkiin ja vajaalämpöisiin pintoihin, akku tyhjenee turhia, tulpat pimenee jne..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #13 : Toukokuu 26, 2016, 14:34:50 ip »
Tuo jäi mainitsematta. Kuumaksi asti. Guzzin konetta tuskin saa liian kuumaksi talvilämpötiloissa vaikka käyttäisi pidempäänkin. Lyhytaikainen käynnistely vain tyhjää akun eikä auta mihinkään muuhunkaan. Älkää kuitenkaan käytelko umpitilassa: ainakin yksi seinä on oltava auki jos sisällä kaasuttelee. Silti voi saada päänsäryn.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mikä sotki tyhjäkäynnin
« Vastaus #14 : Toukokuu 26, 2016, 14:42:52 ip »
Oma vakaumukseni on että kaikille koneille tekee hyvää käyttää kunnolla lämpimäksi välillä.
Ja ylipäätänsä käyttää, koskee myös muita kuin polttomoottorisia.
Kuskillekaan ei ole pahitteeksi kuunnella pyöränsä käyntiä harmaana talvipäivänä.