Kirjoittaja Aihe: Carc-mallien jalkatapit  (Luettu 10198 kertaa)

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Carc-mallien jalkatapit
« : Toukokuu 16, 2016, 16:03:14 ip »
Pitäisi saada laskettua 1200 Sport 4V:n jalkatappeja alemmas kuskin eli minun osalta. Euroopasta ei näemmä niitä saa, mutta rapakon takaa kyllä, oikein saksalaisiksi nimettyjä. Kuitenkaan ei Sportiin vaan Grisoon, Norgeen ja Brevaan, niihinkin osin samalla, osin eri numerolla.

Onko tietoa ovatko samanlaisia keskenään ja ideoita mistä voisi tilailla. Nämä ovat tulleet tähän mennessä vastaan:

http://www.whaccessories.com/Foot-Peg-Lowering-Kit-KTM-Moto-Guzzi.htm

http://www.revzilla.com/motorcycle/mfw-vario-rider-footpeg-mount-moto-guzzi-griso-1200#shipping_returns_tab

http://www.twistedthrottle.com/mfw-vario-rider-footpeg-mounts-for-moto-guzzi-griso-1200-05-12

Täytyy ottaa mauseri mukaan Syökerille niin selvinnee...



Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2016, 16:57:31 ip »
MFW:n valmistajan nettisivut löytyvät helposti ja sieltä myös samoja tappeja kuin amerikkalaisten nettisivuilta. Näyttävät toimittavan myös Suomeen, kulut 15,95 €.

Katso lisää : saksaksi http://www.mfw-wolf.de/de/index  ja englanniksi http://www.mfw-wolf.de/en/index

Kysy valmistajalta sopivatko myös Sportiin.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2016, 09:22:50 ap »
Kiitokset, tuo oli hyvä vinkki. Laitoin sinne kyselyä, mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.
Sen verran sain selvitettyä, että Guzzibitsillä 1200 Sportissa ja 1200 Grisossa on samat jalkatapit. Muu joukko carclaisia ovat samoilla tapeilla. Guzzibitsillä ei ole noita madallettuja valikoimassaan.

http://www.gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?f=e&Shnew=1&Model=2&ModelName=Breva 1100, 1200 Sport, Norge, Griso, Stelvio&Cat=FRA&CatName=Frames and Fittings&spPage=7#topbar

Onko sitten kellään siitä tietoa, löytyykö noihin mistään ns. koiranluita jos madaltaisi koko laitosta pari senttiä. Vissiin korkea aika modata tuo sopivaksi kun on kuusi vuotta tullut ajeltua.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #3 : Toukokuu 27, 2016, 10:14:36 ap »
No niin,

tapit saapuivat saksanmaalta. Tilaus mfw:lle viime perjantaina ja eilen torstai-aamuna olivat tulleet kotiovelle. Tilasin Griso 1200 kiinnikkeillä. Löytyy ainakin kaikkiin carc-malleihin (kai myös Sportiin kunhan ehdin katsoa käyvätkö) ja V11:sta. Madallusvarsia on valittavissa kolme, joista tässä suurin 50 mm. Erityyppisiä tappeja tarjolla myös.

Kuittaan vielä oliko käypäset.  

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #4 : Toukokuu 27, 2016, 11:03:25 ap »
Lainaus
ja V11:sta. Madallusvarsia on valittavissa kolme
Mitenkäs sitten vaihde- ja jarruvipu ?  Säätövarat ovat ymmärtääkseni aina hyvin pienet.  Kuvittelen että ne tarvitsevat myös omat "madallussarjansa" sitten, että ajo on mukavaa ja turvallista?
V11 - it defines you.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2016, 11:40:57 ap »
Joo tätä mietinkin, katsotaan kuinka ergonomia taipuu. Ainakin yhdessä Norgessa oli vastaavat ilman muiden vipujen muutoksia, mutta madallus taisi olla maltillisempi. Onneksi vaihde- ja kytkinvipujen tappeja voi hiukan säätää enkä ole isokenkäisimmästä päästä... 

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2016, 11:46:05 ap »
Voiko vielä nousta tapeille seisomaan, eli kestääkö yksi tappi kuskin painon?
Vai ovatko pelkät "lepuuttimet" kuskin (takapekkiläisen?) jaloille?
Sohc van Helmi.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2016, 12:01:46 ip »
Voiko vielä nousta tapeille seisomaan, eli kestääkö yksi tappi kuskin painon?
Vai ovatko pelkät "lepuuttimet" kuskin (takapekkiläisen?) jaloille?

Luulisi kestävän kun jalkatappeina myydään. Ainakin on maininta: Tested and approved by the German TÜV
http://www.mfw-wolf.de/en/Vario-and-Replacement-Footpegs/Vario-Footpeg-System


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2016, 12:08:32 ip »
50mm on aika pitkä vipu. MFW-Wolf sivulta ymmärsin, että olisi tarkoitettu vain matkustajan
jalkatappeihin?
Sohc van Helmi.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2016, 12:34:07 ip »
50mm on aika pitkä vipu. MFW-Wolf sivulta ymmärsin, että olisi tarkoitettu vain matkustajan
jalkatappeihin?

Niinpä onkin! Täytyy katsoa mitä nuo tekee ja laittaa tarvittaessa tilaten 30 mm:set. Siinä on onneksi 8 erilaista asentoa käytettävissä.

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #10 : Kesäkuu 01, 2016, 10:11:28 ap »
Tilasin omaan Grisoon saman setin. Se 50mm oli suositus takapenkkiläiselle.
Ajattelin kyllä kokeilla miten toimivat. Tilaan sitten lyhemmät jos ei toimi.
Polven takia. Grisossa istutaan polvet aivan koukussa.
Tänä keväänä alkanut vasen polvi vaivata ajossa.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2016, 23:15:29 ip »
Näiden tappien valmistajan suositus 50 mm varren käytöstä ensisijaisesti matkustajalle taitaa perustua lähinnä siihen, että vaihde ja jarruvivuista loppuu ilmeisesti säätömahdollisuudet vakio-osilla, kun tappeja pudotetaan 50 mm. Näin isolla jalkatappien paikan muutoksella voi myös jotain muita osia tulla jalkatappien tielle.

Jos tapit sopivat 50 mm madallusvarren kanssa vaihde- ja jarruvivut voivat tarvita jonkinlaisen madallussarjan, johon jo aiemmin Camn viittasi. Jos näiden vipujen päissä on valmiiksi epäkeskolla hienosäätö korkeudelle, voisi olla helpoin ratkaisu tehdä tämän tilalle reilummin epäkeskeise kärkikappaleet tai samantyyliset madallusvarret kuin MFW:n tapeissa.

Tämäntyyppiset säädettävät jalkatapit tuovat yleensä jalkoja jonkin verran, eli ainakin madallusvarren paksuuden + osa kiinnityspalan pituudesta, ulommas pyörästä verrattuna alkuperäisiin tappeihin. Tämä asennon muutos vaikuttaa myös vaihde- ja jarruvipujen käytettävyyteen, kun jalkaterää joutuu kääntämään jonkin verran sisäänpäin ainakin vakiovipuja käytettäessä. Häiritseekö tämä siirtymä on varmaan aika pitkälle tottumuskysymys.   

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #12 : Kesäkuu 02, 2016, 12:33:59 ip »
Sain lopulta omani 50 mm:set asennettua, eli Griso 1200 -versio käy Sportiin. En käynyt vielä koeajolla, mutta kylmillä tyypeillä tuntui että voivat toimiakin.

Vaihdevipua saa säädettyä alaspäin, joten sen sain ihan luontevaan asentoon ja vaihtaminen tuntuu yhtä ok kuin aiemminkin. Jarruvipukaan ei tuntunut luonnottomalta muuten, mutta kun aiemmin kengän kärki oli koko ajan jarrupolkimen yläpuolella, asettuu se nyt (sivuun) samalle korkeudelle tai alapuolelle. Eli ennen jarrutusta täytyy kengän kärki siirtää sieltä sivusta/alapuolelta. Sinänsä käy nopeasti kun tapit ovat nyt ulompana kuten edellä Ripa kirjoitti, eli jalkaterä ei osu vahingossa polkimen tappiin tässä manööverissä.

Samaa mietin, että miten käy jalkaterän kääntäminen sisäänpäin. Jos löytyisi vaikka vähän pitempiä vaihde- ja jarruvivun tappeja niin hommahan hoituisi sillä. Selvinnee tänään kun käyn koeajolla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #13 : Kesäkuu 02, 2016, 14:20:11 ip »
Kun noin paljon tappeja laskee niin eikö ala kovin herkästi raapimaan kaarteissa tienpintaan? Kun muutenkaan ei ole mitenkään valtavat nuo Sportin kallistusvarat.

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Carc-mallien jalkatapit
« Vastaus #14 : Kesäkuu 12, 2016, 17:40:32 ip »
Nyt on n. 450 km ajeltu madalletuilla tapeilla. Polvi tykkää.
Jarrupoljinta joutui laskemaan, jotta jalan siirto jarrulle kävi vanhaan malliin.
4 mm pultti polkimeen niin se painaa jarruvalokatkaisinta ja jarrusylinterin käyttötankoon
lisää välystä. Siinä on säätöruuvi valmiina. Ohessa pari kuvaa.
Poljinkumien epäkeskoillakin sai säätöä tehtyä.