Vielä kun saisi merkittyä kaasukapulan asennot ja löytäisi jostain lambadan, pääsisi silmällä näkemään ja sormella säätämään seoksia paikalleen.
Laita viisari kaasukahvaan ja sen viereen teippikehän johon merkitset GuzziDiagin avulla kaasunavauksen kulloisenkin astekulman. Sopii myös ajonaikaiseen häiriön etsintään kun tietää millä avauksella häiriötä esiintyy.
Finnbikersien foorumilla oli juttua että halvin lambdasetti löytyy Biltemasta: kapeakaistalambda ja siihen näyttö. Yhteishinta jäänee alle 50€. Autokäyttöön tarkoitettuja mutta kukapa sateella säätöjä tekisi.
Jos taas tarvitset professionaalisempia laitteita niin poikkea Tampereella. Jossain nurkissa on laajakaista jolla itselle ei ole juuri nyt käyttöä.
Lambdanäytöksi riittää kapeakaistaiselle myös tavallinen volttimittari jossa skaala on 2V tai alle. jännite vaihtelee 0 - 1 voltin välillä jolloin noin 0,5V on tavoiteltavin lukema. Kapeakaistaisen taipumus on tavoitellulla seossuhteelle seota eli näyttö vatkaa laidasta laitaa jos ei ole viivettä tai muuta vaimennusta. Toinen kapeakaistaisen ongelma on että seoksen rikastuessa riittävästi se ryhtyy antamaan päinvastaista tietoa eli laihaa lukemaa. Asian kyllä oppii huomaamaan.
Tässä vaiheessa alkaa olemaan hyötyä kierrosluvusta, kaasukahvan avauskulmaviisarista ja lambdasta. Persdynoamalla saadaan selville asioita näin: huomataan röpöttävä kohta ja seossuhdemittarista sen seossuhde ajossa, katsotaan kaasukahvan asento ja kierrosluku niin pysähdyttäessä on helppo katsoa millä kohtaa ruiskutus- tai sytytyskartassa on kyseinen röpöttävä kohta koska kartat ovat kierrosluvun ja kaasukahvan avauskulman funktioita. Kyseiseen kohtaa joko lisätään tai vähennetään "numeroita" lambdan antaman suuntaviitan mukaan. Asia ei ole mutkikas. Riittä kun kolme asiaa pysyy päässä: kierrosluku, kaasukahvan asentokulma ja lambdan ilmoittama lukema.
Aikanaan harjoitelin hommaa 8-bittisellä ruiskunohjaimella. Ei ollut montaa ruutua kartalla joten säätö oli sikäli helppoa. Nykyään noita bittejä kun on moninkertainen määrä niin kartalla on myös suuri määrä muokattavaa. Onneksi on myös muokkausvälineitä ettei joka ruutua tarvitse erikseen muokata.