Kirjoittaja Aihe: Jenkamittari Jackaliin  (Luettu 2807 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Jenkamittari Jackaliin
« : Toukokuu 09, 2016, 22:44:50 ip »
Tänään, viimein, sain vakavasti otettavan kierroslukumittarin käsiini, kun tilaus SD:ltä tuli perille.

Vielä kun saisi merkittyä kaasukapulan asennot ja löytäisi jostain lambadan, pääsisi silmällä näkemään ja sormella säätämään seoksia paikalleen.

Dataloggeri on tietty mainio, ja sillä sain jotain tehtyäkin, mutta tulokset olivat aika epämääräisiä.

24% originaalia tiheämmät välitykset pistää aika hyvin säädöt väärään kohtaan :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jenkamittari Jackaliin
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2016, 10:24:06 ap »
Lainaus
Vielä kun saisi merkittyä kaasukapulan asennot ja löytäisi jostain lambadan, pääsisi silmällä näkemään ja sormella säätämään seoksia paikalleen.
Laita viisari kaasukahvaan ja sen viereen teippikehän johon merkitset GuzziDiagin avulla kaasunavauksen kulloisenkin astekulman. Sopii myös ajonaikaiseen häiriön etsintään kun tietää millä avauksella häiriötä esiintyy.

Finnbikersien foorumilla oli juttua että halvin lambdasetti löytyy Biltemasta: kapeakaistalambda ja siihen näyttö. Yhteishinta jäänee alle 50€. Autokäyttöön tarkoitettuja mutta kukapa sateella säätöjä tekisi.

Jos taas tarvitset professionaalisempia laitteita niin poikkea Tampereella. Jossain nurkissa on laajakaista jolla itselle ei ole juuri nyt käyttöä.

Lambdanäytöksi riittää kapeakaistaiselle myös tavallinen volttimittari jossa skaala on 2V tai alle. jännite vaihtelee 0 - 1 voltin välillä jolloin noin 0,5V on tavoiteltavin lukema. Kapeakaistaisen taipumus on tavoitellulla seossuhteelle seota eli näyttö vatkaa laidasta laitaa jos ei ole viivettä tai muuta vaimennusta. Toinen kapeakaistaisen ongelma on että seoksen rikastuessa riittävästi se ryhtyy antamaan päinvastaista tietoa eli laihaa lukemaa. Asian kyllä oppii huomaamaan.

Tässä vaiheessa alkaa olemaan hyötyä kierrosluvusta, kaasukahvan avauskulmaviisarista ja lambdasta. Persdynoamalla saadaan selville asioita näin: huomataan röpöttävä kohta ja seossuhdemittarista sen seossuhde ajossa, katsotaan kaasukahvan asento ja kierrosluku niin pysähdyttäessä on helppo katsoa millä kohtaa ruiskutus- tai sytytyskartassa on kyseinen röpöttävä kohta koska kartat ovat kierrosluvun ja kaasukahvan avauskulman funktioita. Kyseiseen kohtaa joko lisätään tai vähennetään "numeroita" lambdan antaman suuntaviitan mukaan. Asia ei ole mutkikas. Riittä kun kolme asiaa pysyy päässä: kierrosluku, kaasukahvan asentokulma ja lambdan ilmoittama lukema.

Aikanaan harjoitelin hommaa 8-bittisellä ruiskunohjaimella. Ei ollut montaa ruutua kartalla joten säätö oli sikäli helppoa. Nykyään noita bittejä kun on moninkertainen määrä niin kartalla on myös suuri määrä muokattavaa. Onneksi on myös muokkausvälineitä ettei joka ruutua tarvitse erikseen muokata.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jenkamittari Jackaliin
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2016, 14:31:08 ip »
Kapeakasitan mittaus/sopeutumisväli on yhden sekunnin verran, eli sen verran pitää ainakin jurruttaa samalla kierrosnopeudella, jos haluaa tietää seokset mittausalueella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Jenkamittari Jackaliin
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2016, 10:46:57 ap »
... saadaan selville asioita näin: huomataan röpöttävä kohta ja ...

Missään kohtaa ei mikään röpötä tai tunnu käyvän huonosti.

Moottorijarrutuksessa nollakaasulla hieman paukahtelee putkissa mutta muuten käy todella nätisti ja veto tuntuu terveeltä läpi kierroslukualueen.

Sitä vaan pohdin että pakoputkiston liitoskohdat ovat menneet mustiksi ja muistelen että tulpatkin näyttivät että rikkaalla mennään. Eihän se iso ongelma ole, mutta jos saisi kulutusta hieman alas ja tottakai enempi voima on aina tervetullutta.