Kirjoittaja Aihe: 24 h ensipyörän omistajana  (Luettu 14238 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
24 h ensipyörän omistajana
« : Toukokuu 07, 2016, 19:33:16 ip »
Jotenkin lähti vaan "mopo" käsistä tänä kevään. Jyväskylän mp-messut saavat kyllä osasyyn niskoilleen. Moto Guzzin osasto toi esille pyöriä, jotka ovat jotain muuta mitä teillä yleensä tulee vastaan. Eilen sitten Vantaalla Bike Worldissä lastattiin peräkärryn kyytiin MG Breva vm 2006. Klo 16 takaisin Jyväskylässä. Kämmenet hikisinä piti käydä läpi ohjekirjan kanssa tärkemmät nippelit läpi, jotta pääsee maantielle. Olen sitä (riski-) ikäluokkaa, että henkilöauton kortin lunastuksella saa ajaa ihan millä pyörällä tahansa. Pari viikkoa sitten tuli otettua (joku järki tallella) ajokoulun ajotunteja mpllä. Ne oli todellakin paikallaan ja kouluttaja osasi varmaan työnsä. No se oleellisin sitten: 24 tunnin aika tuli sitten ajettua 6 erilaista lenkkiä. Ensinnäkin piti toistaa ne ajokoulun harjoitukset. Tämän vuorokauden puolella alkoi vähän happi riittää nautiskeluun ja keli todellakin suosi.

Tekniikan osalta pari "tyhmää kysymystä": A. oikea kierrosalue, ala/yläraja käytännössä?, korva kuulolta ei tunnu alle 2000 rpm oikein hyvältä. Ehkä noin yli 2500 rpm tuntui olevan sitten oikeaa tasoa. Ohjekirja ei oikein käsittele tätä aluetta.  B. Tärinät ja resonanssit? Ihan ensiajolla alkoi kiinnittää huomiota, että sivupeilikuva ei ole ihan skarppi aina. Seuraavalla kerralla analyysini pohjalta osasin todeta, että kaasun antaminen resonoi peileihin. Öö, alustava johtopäätös: lieneekö ominaisuus, tietoa varmaan löytyy tältä osin?

Nyt takana noin 200 km. Uusia kysymyksiä tulee, kun entisiin on löytynyt joku selitys. Kiekkotermien,  nöyrällä asenteella eteenpäin, puolustus, kun on kunnossa (=turvallisuus), hyökkäyspeli pitää osata (=uuden oppiminen), jos haluu voittaa (= nauttia ajosta).
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #1 : Toukokuu 07, 2016, 20:11:48 ip »
Onnea uudelle pyörälle!
Anna olla vaan kierroksia, pikkukierroksilla hakkaaminen ei ole hyvästä vetolaitteistolle ja latauskin lienee vähän pienenlainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #2 : Toukokuu 07, 2016, 21:00:17 ip »

Onneksi ei ole kierroslukumittaria  ;D.  Oikeat on analyysit. Eli pienillä kierroksilla ei kannata ainakaan isoilla vaihteilla ajella.
Brevan omistajat varmaan tietää kannattaako edes isommalla vaihteella ajella 80 km/h nopeusrajoituksilla.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2016, 21:24:08 ip »
Kyllä Brevaakin (Oletan että mallia 1100) koskee sama kuin muitakin työntötankokoneita: parhaat ajokierrokset löytyvät kolmen tonnin yläpuolelta. Toki moottorinohjaukselle voi tehdä alakierrosasian suhteen säätöä melko helposti. Riippuu siitä onko pyörässä vakio- vai tarvikevaimentimet/ilmansuodatin/päivitetyt moottorinohjauksen tiedostot.

Itsellä 1100 Breva oli kymmenkunta vuotta. Ei valittamista: säätämällä sai kulutuksen alhaiseksi ja kulun hyväksi sekä lisää alakierrosvääntöä jolloin nytkyttäminen alle 2500 kierroksen poistui. Nyt ex-pyöräni taitaa olla erään nuoren miehen ensipyöränä Tampereella.

Todella helppo ja selkeä pyörä ajettavaksi mutta takavaimentimen alkuperäinen jousi on pehmeähkö. Esijännityksen toimintamatkaan kannattaa kiinnittää huomiota: omassani oli alunperin säätöä vain reilut 10 mm mutta huollon yhteydessä lisäsin öljyä säätimeen ja sen toimintamatka kaksinkertaistui. Vaimentimeen on ollut saatavissa eri jäykkyisiä jousia jos isompaa kuormaa haluaa kuljettaa.

Oma pyöräni ei tärissyt kuin aivan huippukierrosten tuntumassa. Muutoin meno oli tasaista kuin edamjuusto. Jos vatkausta koneessa ilmenee niin kannattaa säätää ensin läppärunkojen keskinäinen balanssi ja vaihtaa kaikki tulpat sekä resetoida ECUn eräitä toimintoja. Voipi meno muuttua....

Mitään rahankuluun johtavia vikoja ei ilmennyt. Todennäköisesti tulet olemaan tyytyväinen hankintaasi.

Tekniikkasivuilla on ohjeita ja vinkkejä 5AM-moottorinohjauksen ja muun tekniikan säätötöihin runsaasti. Aina voi kysyä lisää.

Menestystä aloittelevana Guzzistina! Ainakin turvallisuusasioiden painotukset näkyvät olevan oikeat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2016, 22:39:25 ip »
Iso- ja pikku-Breva ovat kaksi aivan eri asiaa. Pikkuinen on perinteinen pikkulohko mini-Tonti rungolla ja iso monoperäinen, aavistuksen modernimpi. Myös painot ovat eri maailmasta.
Hyviä pyöriä toki molemmat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2016, 00:20:46 ap »
   Tervetuloa Guzzien ihmeelliseen maailmaan! :) PikkuBreva on oiva laite kääntämään uuden lehden miehen, ja siis tietenkin myös naisen elämässä... kierrosta koneeseen niin hyvä tulee! Mun mielestä guzzien välitykset on niin harvat että tulee usein ajettua liian pienillä kierroksilla... taidan tietää yksilön jonka hommasit, siisti peli kaikin puolin!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2016, 01:12:10 ap »
Lainaus
sivupeilikuva ei ole ihan skarppi aina
Onnea uudelle pyörälle. On etuoikeus ajaa muulla kuin tusinapyörällä. Onneksi autojen valot näkyvät yleensä hyvin, vaikka muuten kuva olisi vähän "blurred". Kun ei ole ollut kun Cali ja nyt V11, en ole vielä täysin skarppia kuvaa peleistä nähnyt.
V11 - it defines you.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2016, 09:41:31 ap »
Kiitos kannustavista kommenteista ja onnitteluista. Pyörä on tosiaa se pikkulohko (750) Breva. Juu kierroksia lisää. Kyllähän se kokeilujen kautta alkoi selvitä millä kierroksilla alkaa jotain tapahtua. Edelleen kuitenkin hieman auki mikä on se optimaalinen kierrosalue ja mitä ei kannata alittaa/ylittää arkiajossa. Nevadahan on tekisesti hyvin samanlainen, että kokemusta varmaan löytyy. Pyörä on tosiaan nätti kuin mikä. Meidän taloyhtiön mp harrastajat totesivat saman, että hyvin on pyörää pidetty.

Tässä rivitalossa on kuusi autotallia ja nyt niissä on nejässä moottoripyörä, kahdessa useampi kuin yksi. Täällä kyllä äänestä kuulee, kuka lähti pihasta tai saapui kotiin. Uusi ääni herätti kyllä naapureiden kiinnostuksen (positiivisen). Siten on harrastukselle otollinen maaperä näillä huudeilla. Vähän Mamman kanssa sai otatella, että ajoi autonsa pois tallista. Sellainen kompremissi saatiin aikaiseksi, että talveksi äireen auto talliin ja mopo pitää siirtää baarin nurkkaan. Siinähän sitä sopii sitten toti kädessä silitellä talvipakkasilla.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2016, 09:56:46 ap »
Innostuin hiukan ja ajattelin että olet ison Brevan hommannut (1100 tai 1200cc) kun niitä on nyt ollut tyrkyllä runsaasti vähän joka puolella. (Se on sitten se seuraava askel...)
Mutta kyllä pikku-Brevallakin moottoripyöräilemään pääsee.
Yläkierroksista ei kannata huolestua: järjestelmä kyllä katkaisee menon ihan itsestään ennen vaurioitumisvaaraa. Vain huippukierroksilta alemmalle vaihteelle vaihtaminen voi saattaa ylikierroksia aikaiseksi. Huoletta voi kierrättää niin paljon kuin kiertää. Ei kone siihen hajoa. Pikemminkin tykkää.

Alakierroksien käytön oppii: jos nytkyttää niin on liian iso vaihde tai liian alhaiset kierrokset. Vaihde nopeuden mukaan. Mihinkään huimaan suorituskykyyn 750-koneella ei pysty mutta on omiaan lyhyillä taipaleilla, taajamissa ja rauhallisessa ajossa. Jopa kahden hengen kuormalla.

Huollettavuus on kaikista Guzzeista helpointa tähän malliin. Ne hommat kannattaa opetella itse niin ei kulu varallisuutta ja aikaa huoltoihin. Vain huolto-osiin ja öljyihin.

750 Brevan moottorinohjaus on tutkittavissa tietokoneavusteisesti ja uudelleenohjelmoitavissa myös ihan kotioloissa. Mikäli tarvetta ilmenee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2016, 12:12:50 ip »
Juu, pikkulohkoisella on hyvä harjoitella huoltohommia, on yksinkertaisimmasta päästä, mitä moottoripyöriin tulee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2016, 17:26:17 ip »
Tässä mallissa ei enää tarvitse irrottaa moottoria rungosta ilmansuodattimen vaihtoa varten.

heimoli

  • Viestejä: 69
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #11 : Toukokuu 08, 2016, 18:06:23 ip »
Kävin talvella pari kertaa istumassa tuon Brevan päällä,
kun oman Brevan luokse ei päässyt. On siisti peli.
Minulla on myös -06, n 80tkm ajettuna, ja kiva peli on.
Maantiellä, täällä kotisuomessa, liikkuu ihan tarpeeksi,
ainakin kun yksin kulkee.
Jospa nyt kohta kokeilisi sitä ilmanputsarinkin vaihtoa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #12 : Toukokuu 08, 2016, 19:17:09 ip »
Kun tässä muutaman vuoden olen pikkulohkolla harjoitellut, olen tullut siihen tulokseen, että 4000-5000 rpm on sopiva kierrosluku normaali maantieajossa. Se tarkoittaa, että norm. 80 km/h tiellä ei nelosvaihdetta isompa tarvita. Vasta 100-120 km/h voi viitosta käyttää. Moottori suoriutuu parhaiten kun se kauniisti "laulaa". Jos ajaa 80 nopeutta viitosella pitkiä aikoja mustuvat tulpat paksuun nokeen kun moottori käy liian kylmänä.

Tämän opin tällä palstalla, kuten monta muutakin asiaa.

Sain tilaisuuden myös ajokoulutukseen jo pari vuotta sitten ja opin siellä vastaohjauksen. Se tek,i tuon kierrosluku oivalluksen kanssa, ajamisesta asteen verran hienompaa. Kun oman painopisteensä pitää samana ja kuvittelee sarvien jatkeelle lentokoneen siivet, eikä kallista pyörää omaa painoa siirtämällä, vaan työntämällä ja vetämällä sarvista kallistaa lentokoneen siipiä, kallistus tulee todella tarkasti ja vaivattomasti. Alkaa ymmärtää, miksi jotkut vertaavat moottoripyöräilyä lentämiseen, ja jotkut tanssiin.

Kuvittelin aluksi, että ajan Nevadalla kunnes opin, ja vaihdan sitten isompaan. Toisin taitaa käydä. En luovu Annista ennen kuin katkerassa lopussa.

Terv: Timo, Nevada Anniversario.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #13 : Toukokuu 08, 2016, 19:42:24 ip »
Lainaus
Jos ajaa 80 nopeutta viitosella pitkiä aikoja mustuvat tulpat paksuun nokeen kun moottori käy liian kylmänä.
Aikka jyrkkä ilmaisu. Epäilen mieluimminkin että seos on silloin liian rikas. Siitä selviää säätämällä. Silloin moottori käy riittävän lämpimänä koska laihempi seos nostaa lämpötilaa.

Siinä suhteessa on kyllä oikealla asialla että kun kone käy iloisesti eikä sitä vedätetä alhaisilla kierroksilla säästyy bensaa ja vaihteiston rattaita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 24 h ensipyörän omistajana
« Vastaus #14 : Toukokuu 08, 2016, 20:37:15 ip »
No ei se nyt ihan herkästi tulppia sotke. Ei ehkä kannata pelotella uutta omistajaa moisesta. Sekalaisessa ajossa toimii hyvin ihan tuoltaankin. Pitää kierrokset matkassa vaikka 3000-3500 nurkilla, niin hyvin menee. Perushuollot tekee ajallaan ja ei hölmöile, niin hyvin pärjää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.