Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 38208 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: RVS
« Vastaus #75 : Heinäkuu 30, 2017, 11:02:35 ap »
En tarkoittanut väittää, etteikö ko. aineella olisi jotain hyödyllisiä vaikutuksia. Sen selvittäminen, mitä ne todellisuudessa ovat, vaatisi kuitenkin ihan kunnollista vertailevaa ja todennettua tutkimusta. Toisaalta monet ovat ilman ko. ainettakin onnistuneet hyvillä öljyillä ja hyvällä huoltamisella ajamaan kalustollaan uskomattoman pitkään. Tuo ilman öljyä ajetuksi väitetty matka on saman verran kuin tästä Raisiosta Kittilän perukoille. Veikkaanpa, että jos tästä lähtisin kohti pohjoista, niin ilman moottoriöljyä en pääsisi kovin kauas kotipihalta (en tosin ole aiheesta enempää lukenut, enkä siksi tiedä, minkälainen kokeilu tuo väitetty ilman öljyjä ajo tarkkaan ottaen on ollut) . Sorry, en vaan usko tuollaisiin tarinoihin.

GTRX-1

  • Viestejä: 13
Vs: RVS
« Vastaus #76 : Heinäkuu 30, 2017, 13:18:24 ip »
Kattelin sitä RVS-pösöö siinä Imatran varikolla. Näyttivät ettei mittatikku kastunu. Käynnistivät auton ja käyttelivät siinä moneen kertaan ja antovat kunnolla kierroksia. Öljynpainevalo palo koko ajan ja auto kävi ihan kohtuu nätisti. Ninkun ny semmonen pösö käy. Kehuvat muistaakseni Hesasta sillä tulleensa ilman öljyä...

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #77 : Heinäkuu 30, 2017, 13:50:57 ip »
Noin rankkoja testejä RVS:llä en sentään ole tehnyt mutta sen verran olen ainetta testannut että mainospuheet pitävät pitkälti paikkansa. Toisaalla mainittu X-1R metallin lisäaine on toiminnaltaan melkoisen samanlainen. Aineet ovat ainakin teräksen suhteen pinta-aktiivisia ja muodostavat liukkaan pinnan käyttökohteisiin. Muille metalleille en ole kuullut apua olevan.

Kaikki vanhempi kalusto taloudessa on RVS-käsittelyn saanut paitsi diesel-pakettiauto ja uusin pyörä. Nekin varmaan aikanaan. Käsittelyn suorittaminen on niin helppo homma että se ei ainakaan esteenä voi olla aineiden käytölle.

Kavereiden pyöriin, erimerkkisiinkin, on tehty RVS-käsittelyjä. Valituksia ei ole kuulunut vaikka joku epäilikin että maksoiko turhasta: olisihan vehje voinut toimia ihan hyvin ilmankin käsittelyä.

Jo vaikeasti kuluneeseenkin kohteeseen tehty käsittely kesken ajokauden mahdollisti remontin siirtämisen talviaikaan. Siihen asti normaalikäytöllä ilman aiemmin ilmenneitä oireita.

Käsittelyn hinta yhden tai kahden perättäisen moottoriöljynvaihdon yhteydessä on kovahko. Kestoa luvataan kuitenkin pidemmälle aikavälille vaikka öljyä vaihdettaisiin useammankin kerran. Lupaus aineen kestosta 100.000 km ennen uusintakäsittelyä. Eli kertahinta jakaantuu pitkälle aikavälille.

Sen asian olen jättänyt osittain huomiotta että saisi olla suositusta huonompi öljy johon RVS sekoitetaan. RVS kun on lämpöön reagoiva ja hyvä öljy voitelee hyvin niin aineen vaikutus ei pääse edes alkamaan.

Sitten uskon asioita:
Uskon että RVS tai X-1R voivat olla hyvä aine parantamaan kovien venttiilinnostimien ja nokka-akselin kestoa. Näinhän on useimmissa Guzzeissa rakenne. Myös hammaspyörien ryntöpinnat vaikuttavat tykkäävän aineesta. Toisaalla on kerrottu että X-1R olisi hyvä keulan lisävoiteluun. Siellähän on suuria pintapaineita ja kitka on iso. RVS:n vaikutusta keulaputkiin en ole testannut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #78 : Heinäkuu 30, 2017, 14:05:24 ip »
Se aineen tarttuvuus ei voi olla pelkästä lämmöstä riippuvainen. Tämä aineiden mainostettu "tribokeraaminen" mullistus kun luulisi vaativan ihan oikeasti lämmintä muodostuakseen. Eihän toimivassa laakerissa tai perävaihteessa voi olla sellaisia lämpötiloja liukupinnoilla, että aidosti keraamista metallin pintaan hitsaantumista voisi tapahtua. Jotain siellä kyllä tapahtuu ja tarttuu, mutta ei ehkä siten kuin kuvaavat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #79 : Heinäkuu 30, 2017, 14:36:02 ip »
Se aineen tarttuvuus ei voi olla pelkästä lämmöstä riippuvainen. Tämä aineiden mainostettu "tribokeraaminen" mullistus kun luulisi vaativan ihan oikeasti lämmintä muodostuakseen. Eihän toimivassa laakerissa tai perävaihteessa voi olla sellaisia lämpötiloja liukupinnoilla, että aidosti keraamista metallin pintaan hitsaantumista voisi tapahtua. Jotain siellä kyllä tapahtuu ja tarttuu, mutta ei ehkä siten kuin kuvaavat.

Tämä onkin tavallisen käyttäjän osalta hankala yksittäistapauksena todistaa sinne tai tänne. Tarvittaisiin laboratoriokokeita erilaisissa kohteissa.

Keulaputkista sen verran että kuumenevat joskus ihan päästöväreihin asti eli sinistyvät kovimman kitkan kohdalta. Silloin uskoisin reaktion tapahtuvan halukkaasti. Samaan perustan väitteeni venttiilinnostimien osalta: kaksi teräspintaa hinkkaavat toisiinsa. Lisäksi tapahtuu iskumaista kuormitusta joka aiheuttaa pittingiä nostimissa. Pitting lisää kitkaa eli lämpöä syntyy ja viimeistään silloin aineiden pitäisi tehota. Mutta mieluimmin jo ennen kuin mitään kulumista tapahtuu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #80 : Heinäkuu 30, 2017, 20:33:35 ip »
Jos keulaputkiin tulee käytössä sietää, kannattaa ajaminen lopettaa siihen ja etsiä syy. Eikä turvautua pullokorjaukseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #81 : Heinäkuu 30, 2017, 21:35:37 ip »
Jos keulaputkiin tulee käytössä sietää, kannattaa ajaminen lopettaa siihen ja etsiä syy. Eikä turvautua pullokorjaukseen.

Syy oli Italiassa keulaputkitehtaalla. Aika monen 80- 90- lukuisen Californian keulaputket olivat liian tiukkoja. Pyrkivät sinistymään ja jos ei asiaan reagoinut niin kromaus irtosi aika helposti. Kyllä noita silloin hiottiin käsipelissä ja saatiin jotenkin toimimaankin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #82 : Heinäkuu 30, 2017, 22:24:55 ip »
Olen itsekin nähnyt värjääntyneitä keulaputkia. Silloin on syynä ollut taipuma ja rankka elämä crossissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: RVS
« Vastaus #83 : Heinäkuu 30, 2017, 22:48:49 ip »
"Veikkaanpa, että jos tästä lähtisin kohti pohjoista, niin ilman moottoriöljyä en pääsisi kovin kauas kotipihalta (en tosin ole aiheesta enempää lukenut, enkä siksi tiedä, minkälainen kokeilu tuo väitetty ilman öljyjä ajo tarkkaan ottaen on ollut) . Sorry, en vaan usko tuollaisiin tarinoihin."/i]

Täällähän lienee jossakin kohtaa vielä tallella se videoklippi Puskuri-ohjelmasta jossa lähtivät ajamaan vanhalla Sierralla RVS käsittelyn jälkeen Hesasta Tampereelle. Ilman öljyjä. Valmistaja kun lupasi, että pääsee edestakaisen matkan. Ei päässyt mutta lähelle Tamperetta kuitenkin, kunnes kuumeni ja pullautti jonkun stefan ulos. Kone ei kuitenkaan leikannut kiinni. Koe tehtiin muistaakseni Haaga-instituutin valvonnassa. Moottori oli avattu ennen RVS käsittelyä, mitattu välykset, sinetöity ja avattu sekä mitattu käsittelyn jälkeen.

Elikkä tämä:  https://m.youtube.com/watch?v=-NymF_vEst0

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: RVS
« Vastaus #84 : Heinäkuu 31, 2017, 09:42:04 ap »
Genelec tekee kylläkin erinomaisia kaiuttimia :-)

Se "musta surma" oli Synolec - ko. nimellä näyttää olevan vaihteistoöljyjä edelleen saatavissa.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #85 : Heinäkuu 31, 2017, 10:22:21 ap »
Moottoriöljyllä on useita tehtäviä moottorissa. Voitelu on se tärkein mutta heti perään seuraavaksi tärkein on lämmön siirto ja sen jakaminen tasaisesti rakenteiden kesken. Kun moottorista otetaan öljy pois ja vaikka voitelu onnistuisikin kikkakeinolla (esim. RVS) niin öljyn jäähdyttävä ja lämpöä tasaava ominaisuus puuttuu.

Kun molemmat ominaisuudet ovat käytössä, voitelu ja lämmönsiirto, niin osat kestävät paljon paremmin, varsinkin lämmölle herkät kumiosat.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: RVS
« Vastaus #86 : Heinäkuu 31, 2017, 18:54:30 ip »
Vilkaisin hieman edellä olleesta linkistä yhtiön kotisivuja. Yhtiön selostamassa historiassa ei ole tietoja vuoden 2012 jälkeen. Mitään merkittävää ei siis tuon jälkeen liene tapahtunut ? Käyttäjäkokemuksia tai testituloksia ei ole raportoitu vuoden 2011 jälkeen ? Testituloksissa jäin hieman kaipaamaan  tunnettuja riippumattomia testauslaitoksia (listatuista vain TÜV kuulunee tähän kategoriaan). Pientä klappiakin tiedoissa näyttää olevan, yhtiö kertoo Sierralla ajetun Helsingistä Tampereelle ilman öljyjä, videoklipin mukaan matka jäi kesken. Yhtiön raportoimissa käyttäjäkokemuksissa (Customer feedback: Forage treatment) oleva Tuomo Saarisen kirje kuvineen herättää ainakin minussa melkoisesti kysymyksiä, siksi paljon näyttää traktorityökoneen hammasratas siloittuneen 30 tunnissa (ei kai tällaisella aineella pitäisi kovin paksua paikkaa mihinkään syntyä, toinen vaihtoehto onkin sitten se, että aine on todella tehokasta hiomatahnaa). Tuo reilun tuhannen kilometrin ajo autolla ilman öljyjä on sekin hyvin hatarasti jos lainkaan todistettu.

Jos aine kuitenkin on niin hyvää kuin väitetään, se tulee valloittamaan markkinoita vauhdilla. Sen myötä varmaan saamme lisää tutkittua tietoa aineesta ja sen pitkäaikaisvaikutuksista. Kovin vaisua on ainakin kuluttajamarkkinointi tähän saakka ollut, törmäsin ensi kertaa tuotteeseen tällä palstalla. Olisikohan markkinointi suunnattu paremminkin teollisuudelle ja muille suurkäyttäjille. En vakuuttunut ainakaan vielä. 

GTRX-1

  • Viestejä: 13
Vs: RVS
« Vastaus #87 : Heinäkuu 09, 2018, 20:23:13 ip »
Olivat RVS-porukat taas Imatranajojen varikkoalueella myymässä aineitaan. Oli myös sama Pösö kuin viime vuonna ja arvauskilpailu siitä kuinka paljon Pösöllä on ajettu ilman öljyjä.  RVS-mies sitten sanoi että ei kannata arvata alle 6000km !! No arvasin sitte jotain yli sen...

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: RVS
« Vastaus #88 : Heinäkuu 12, 2018, 22:21:03 ip »
Motox-öljyistä en mitään tiedä mutta siihen on sekoitettu.....
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000580/Motox-FullSyn-5W-40-RVS-5L

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: RVS
« Vastaus #89 : Heinäkuu 12, 2018, 22:25:08 ip »
Tuossa vaan annetaan ymmärtää, ettei yksinään juuri muuta tee, kuin suojaa/tehostaa aiempaa käsittelyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.