Kirjoittaja Aihe: Etujätön pienentäminen  (Luettu 18192 kertaa)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Etujätön pienentäminen
« : Huhtikuu 23, 2016, 20:49:09 ip »
Niin tänään käytiin tuo yhdistelmä tarkastuksessa läpi ja suurimmaksi ongelmaksi tuli tuo etujättö.
Nyt pitäisi saada vinkkejä millä sen vois kohtuu työllä muuttaa. Täällä Ruotsissa tarkastaja vaati että se pitää olla 50-80mm sisällä ja
nyt se mittauksen mukaan on 130mm.
Olihan siinä sitten muutakin pientä lisäystä elikkä turvavyö, seisontajarrun mekaaninen lukitus sekä vaunun kiinnitys pulttien vaihtaminen
kuusiokolo pultteihin joista kiinnityksen jälkeen pitää hitsata tai porata avainkolo pilalle että ei tule kiusausta sooloilla.

Japi78

  • Viestejä: 14
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2016, 21:06:36 ip »
Perää ylös, keulaputkia liuutetaan kolmion läpi ylös eli keulaa alas. Vimosena etuvanteen vaihto pienempään. Mielestäni näillä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2016, 21:53:29 ip »
Noilla juu. Etukumin voi myös vaihtaa matalampaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2016, 22:14:52 ip »
Olitteko nyt tosissaan :o siis aikuisten oikiasti :)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2016, 22:16:53 ip »
Näyttää pahasti että edessä on keinuhaarukka keulan rakentaminen, onhan tässä nyt samaan hintaan 5 vuotta aikaa :D
Samalla se tarkastaja esitti helpon muutosratkaisun ja kävi kopioimassa vaatimattomasti oliko tuo nyt sitten A3 kokoisen kuvan
mistä koitin napata kännykällä tänne kuvan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2016, 23:04:56 ip »
Näkyy olevan amerikkalaiseen FHL-malliin tehty jätön lyhennys.
Periaate sama jonka esitin jo paljon aikaisemmin tämän aiheen yhteydessä.
Mutta tässä tulee Guzzi-versio aiheesta: http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-keulamuutostyo.html

Keulan alaputket vaihdetaan keskenään ja sitten vain jyrsinkone töihin. Saa matkia.
Kyseinen vaihtoehto ei kuitenkaan vähennä keulan sukeltamistaipumusta kuten asiallinen keinuhaarukka tai vastaava reaktiotangolla varustettu laitos.

On aivan turha yrittää kikkailla keulan tai perän asennolla että jättö muuttuisi. Olen jopa kuullut väitteen että keulan pidentäminen muuttaisi jätön suuruutta. Ei muuta Guzzin tapauksessa. Olen jokusen kerran jo laittanut linkin keulakulmalaskurista johon syötetään oman pyörän mittatiedot ja siltä pohjalta ohjelma laskee mitä asioita pitää muuttaa ja minkä verran että jättö pienenisi.
http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html

Vinkiksi: 1100 Californiassa emäputken ja teleskoopin välinen rake on 0 astetta (laskurissa T-kappaleiden kulma) mutta etuakseli ei kaikissa malleissa ole keskellä teleskooppilinjaa.

Sveanmaassa on fiksummat katsurit kuin täällä meillä. Paikalliset eivät ymmärrä mitään ohjauskulmista tai ajotuntumasta. Oikein kielsivät muuttamasta ohjauskulmia joten niitä ei sen kummemmin ole leimalla käytetty kun tuloksen tietää ennalta: ei kelpaisi.

 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2016, 00:14:13 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2016, 23:23:00 ip »
Kyllä se geometria muuttuu noillakin. Maltillisemmin toki. En ole vaunumopoa koskaan ajanut, mutta aika pieneltä kuulostaa vaadittu jättö. Vai juontuu se nyt siitä, että vaunupeliä joka tapauksessa ohjataan kääntämällä eikä kallistamalla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Japi78

  • Viestejä: 14
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2016, 23:39:47 ip »
Joo kyllä varmasti geometriat muuttuu vihjeillä mitä heitin mutta tottapuhuen ei mitään hajua miten vaikuttaa sivarissa. Kerran olen sivuvaunu-uralilla ajanut eikä sillonkaan käyny geometriat mielessä....päällimmäisenä oli ihastus että mutkatiellä laitetta voi ohjata pelkällä kaasulla sivuvaunun hitausmomentin takia. Siitä lähtien on sivuvaunut ollu pienenä haaveena....ratasivarit nyt on kiinnostanu aina ihan vaan erikoisena lajina.

PS. Eipähän niitä keinuhaarukoita turhaan ole sivareihin tehty.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #8 : Huhtikuu 24, 2016, 00:03:33 ap »
Japi78.
Ohjeillasi muuttuu soolopyörän ajettavuus jossain määrin mutta ei jättö.
Katsastusmieshän nimenomaan esitti jätön pienentämistä mikä on viisasta.

Olen huomannut että näissä ohjaus/jousitusasioissa on harrastajilla paljon epäselvää.
Pelkkä soolopyörän ajettavuus on kompleksinen saati sitten sivuvaunullisen. Trike on siinä välissä.

Ehdotan epätietoisille tutkimista ohjauskulmalaskurilla miten kulmat muuttuvat. Se selvittää jo aika paljon.
Miten se vaikuttaa lopputulokseen on todettava käytännössä tai oltava aiempaa tietoa ja varmaa olettamusta mitä tekee ohjauskulmien suhteen että lopputulos on kerrasta kunnossa.

Itsellä tätä tietoa ei aikanaan myöskään ollut vaan tein ajettavan simulaattorin jossa voi muuttaa eri mittoja ja kulmia joten nyt on asiasta jo syvää rintaääntä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2016, 16:14:47 ip kirjoittanut motomatti »

Japi78

  • Viestejä: 14
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 24, 2016, 08:18:00 ap »
Motomatti.
Ohjeillasi muuttuu soolopyörän ajettavuus jossain määrin mutta ei jättö.

Tarkennatko Matti tätä? Eikö jättö juuri muutu kun ohjauskulma jyrkkenee, jousitusmuutosten myötä tai esim. jarrutuksessa niiatessa?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 24, 2016, 16:49:37 ip »
Lainaus
Eikö jättö juuri muutu kun ohjauskulma jyrkkenee, jousitusmuutosten myötä tai esim. jarrutuksessa niiatessa?

Jos keula taipuu taapäin niin jättö suurenee. Jouston alaspäin painuminen ei juuri muuta jättöä.
Tarkoitat varmaan tilannetta kun pyörän runko kiertyy etupyörän navan ympäri jolloin keula kääntyy pystympään kuten ohjausakselikin. Silloin jättö hieman pienenee. Ei ole merkityksellinen seikka tavallisessa ajossa. Sporttipyörissä radalla, jossa tehdään rajuja jarrutuksia ja jättö on jo rakennettu valmiiksi hyvin herkäksi tällä ilmiöllä on merkitystä. Senttikin jo voi tuntua.

Kyse tällä kertaa on puolittaa jättö (vaikutusta tarvitaan yli 50 mm) eikä siihen auta keulan lyhentäminen eikä pidentäminen vaan ohjauskulmien muuttaminen tai etuakselin sijainnin muuttaminen. Jos ohjausakselin ja teleskoopin linjojen kulmissa on eroja niin silloin keulan pituuden muutoksilla on vaikutusta jättöön. (T-kappaleiden astemäärä)

T-kappaleiden offsetin (ylä- ja alakolmion suhde ohjausakseliin) muuttaminen vaikuttaa myös jättöön ja on helppo tapa muokata jättöä niin että ulkonäkö ei kovasti muutu. Mutta astekulmaa muuttamalla ja keulan pituutta jatkamalla yleensä tehdään tämäkin muutos. Astekulman muutos on sama kuin muuttaisi ala- ja yläkolmion offsettia erikseen. Teleskoopin reiät pitää silloin koneistaa vinoon tai molemman kolmiot ovat kaksi- tai useampiosaisia.

Kun jättö on saatu pieneksi muttuu ohjaus levottomaksi sivuvaunupyörässä/trikessä mutta kevyeksi käsitellä eikä se reagoi enää kovastikaan tien pinnanmuutoksiin. Iso jättö taas tempoo ohjausta voimalla jos tiessä on uria. Molemissa tapauksessa asennetaan ohjausvaimennin. Sopiva kompromissi jätön määrässä tunnokkuuden, tietuntuman ja ohjauden keveyden suhteen on löydettävissä.

Itsellä on trikessä jättöä aivan minimaalisesti mutta siinä onkin taka-akselin suhteen erikseen kallistuva runko joka kompensoi jätön pienuutta. Mutta se ei kuulu tähän asiaan mitenkään. Olen vain siinä suhteessa, tutkimuksieni ohessa, keksinyt pyörän uudelleen.

Älkääkä uskoko mitä mp-lehdissä kirjoitellaan. Osa porukoista sielläkin on näissä asioissa ihan pihalla.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 24, 2016, 17:49:23 ip »
No tuossa puolen gini pullon jälkeen tuli päätös että projektista otetaan aika lisä ja kesän aikana laitetaan vaaditut asiat kondikseen
sekä rakennetaan keinuhaarukka keula (tai ainaskin yritetään rakentaa) ja tarjotaan syksyllä uudestaan tarkastajalle. :)
Elikkä kesä menee vielä soolona ainaskin melkein.
Ja sitten asiaan töistä löytyy saumatonta teräsputkea 31.8x5.0mm kestääkö sellainen runkomateriaalina ja sitten holkittaa sen ylä ja alakolmion kohdilta siihen 45mm mikä noitten teleskooppien halkaisia on.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 24, 2016, 18:11:19 ip »
Pitkä pinna rimpjarilla, ihan käsittämätön byrokratinen puoli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #13 : Huhtikuu 24, 2016, 18:14:29 ip »
Pitkä pinna rimpjarilla, ihan käsittämätön byrokratinen puoli.
Ei sitä enään tässä vaiheessa voi periksi antaa ja onhan minulla nyt 5 vuotta aikaa tehdä nuo muutokset ja koitella tarkastajan hermoja
tahtoo vain olla pitkä matka käydä näyttämässä pikku asiaa 200km sivu :)
Ja Suomessa tuo nykyinen katsastus laki voittaa 6-0 Ruotsin kollektiivi systeemin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Etujätön pienentäminen
« Vastaus #14 : Huhtikuu 24, 2016, 18:32:14 ip »
Mielestäni tuolla rajan takana on selkeämpi meininki kuin täällä. Siellä sentään annetaan ohjeita asian edistämiseksi. Meneppä täällä katsastuskonttorille kysymään neuvoa: yhdellä kertaa katsastsukonttorin päällikkö sanoi, kysymykseni esitettyäni, "Jaa, nyt alkoi ruokatunti". Vielä inttäessäni sanoi että turha tulla tänne sellaisen vehkeen kanssa. Toisella kertaa toisaalla kysyin lainkohdan soveltamisesta niin sanottiin "tee ensin, katsotaan sitten voiko sen hyväksyä". Ei siis neuvoja annettu. Ei kuulu ilmeisesti toimenkuvaan.

Opin muutaman kerran jälkeen olemaan kyselemättä "naurettavia" ja olen myös oppinut tekemään hommat niin että katsatusmiestä varten sovellus niin että katsuri sen ymmärtää ja antaa leiman ja itseä varten muutos sellaiseksi kuin hyvä tulee. Yksi asia oli juuri tuo jättöasia. Päätin opiskella sen niin että en jää väittelyssä toiseksi. Mutta katsurilla oli oma tapansa: ohjauskulmia ei saa muuttaa koska se vaikuttaa rungon kuormituksiin. Mistäpä minulla kuormituslaskelmia. Leimalle mentiin vakiokeulalla ja hartiavoimin. Seuraavalla viikolla olikin jo geometrisesti oikeaoppinen keula jota voi ohjata kevyesti eikä se siten kuormita runkoa senkään vertaa. Käytännössä siis haistatin pa****t katsurin ammattitaidolle. Näin on toimittu useamman kerran. Poliisin kannanottoa ei kannata pelätä kunhan valot, jarrut ja äänenvaimennus toimivat. Muusta eivät ymmärrä oikein mitään enkä minä opeta.

Kysyn nykyään MMAF:n tietäjiltä ja Testmill Pentanovasta. Heillä on neuvontaa vaikka jälkimmäinen on yritystoimintaa. Heidän teeseilleen ei katsatusmies voi kuin nyökätä hyväksyvästi. Jokin on sentään katsatustakin suurempaa auktoriteettiä. Olen kuullut että jopa Trafilta saa neuvontaa.