Kirjoittaja Aihe: Sähkövika  (Luettu 4495 kertaa)

Speka

  • Viestejä: 15
Sähkövika
« : Huhtikuu 12, 2016, 18:35:04 ip »
Yritin käynnistää Guzzia . Ei jaksanut startti pyörittää. Toisella kerralla paloi virtalukon sulake (key switch). Latasin akun. Paloi sulake, kun painoin starttia . Otin akun ja startin pöydälle. Laitoin plussan ja miinuksen kiinni kaapeleilla starttimoottoriin ja johdolla tärppäsin solenoiniin. Starttimoottori pelasi moitteettomasti. Laitoin akun ja startin paikalleen . Pyörä käynnistyi ja vika hävisi .Starttimoottori on huollettu viime kesänä Akkuhuolto M Kuittisella Kouvolassa. Siihen uusittiin hiilet. California on vm. 2003 ja ajokilometrit 53000. Missä vika on voinut olla . Onko kellään vastaavia kokemuksia.

Pekka

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Sähkövika
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2016, 19:43:28 ip »
Solenoidin koskettimissa tai akulta tulevassa kaapelissa on ollut huono kontakti, siksi ei ole jaksanut pyörittää.
Samasta syystä solenoidin vetokäämi on jäänyt virroitetuksi ja ylikuormittanut
virtalukon virtapiiriä, siksi sulake on toiminut. Startin kolistelu testatessa on parantanut
kontaktia.
Noin se voisi olla, voi olla että vaivaa jatkossa lisää tai sitten ei. Minun NTX:ää on vaivannut sama
ongelma, ei vaan jaksa korjata.
Sohc van Helmi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Sähkövika
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2016, 19:44:36 ip »
Hapettumaa maadoituksissa arvelen. Virrat menivät väärää kautta. Putsaa akusta menevän paksun miinusjohdon rungon puoleisen kaapelikengän alta kiiltäväksi.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähkövika
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2016, 21:24:14 ip »
Hyviä neuvoja tulikin jo läjä.
Mainittiin myös solenoidin kärjet. Ne osaavat kettuilla varsinkin jos akun teho on alhainen tai akulta ei siirry tarpeeksi virtaa solenoidille. Sitä tulee kahta kautta: starttinapista solenoidin käämille jonka tarkoitus on kytkeä solenoidin kärjet yhteen ja päästää virtaa startille. Solenoidin rautasydän liikkuu käämin sisällä ja saattaa olla likaantunut. Usein tahmaantunut lian ja rasvan seoksesta. Kuumana toimii mutta kylmänä nahistaa. Solenoidin voi irrottaa. (Miinuskaapeli ensin irti akusta.) Rautasydän tulee ulos vetämäällä. Puhdistetaan se ja sen sylinteri. Kootaan.

Paksu johto tulee akulta solenoidin kärjille. Solenoidin kärjet on toinen vikapaikka ja juurikin vajaan akun tehon tai ajan aiheuttama vaiva. Tarvitaan tinakolvi että solenoidin kannen saa irti. (Tämä on yleisneuvoa joka pätenee useimpiin starttimalleihin.) Joitain ruuveja joutuu pyörittelemään myös.
Tinatut liitokset sulatetaan auki ja kansi irtoaa. Sieltä näkyy kärkisilta ja kärjet. Usein ovat mustuneet ja mahdollisesti syöpyneet. Jos on pahasti syöpyneet menee solenoidi vaihtoon mutta aika pahankin saa kuntoon kun poistaa mustan karstan. Ainakin "elinaikaa" lisää.

Yleensä solenoidin toinen käytökohde on joltisessakin kunnossa eli bendixlaitteen haarukkamekanismi. Kunhan sen kokoaa oikein. Jos "heittokierre" on likainen niin solenoidin kärjetkään eivät saa kunnon kosketusta. Puhdistus ja voitelu auttaa. Itse vapaakytkintä ei saa yrittää pestä sisältä.

Alennusvaihdestarttien vaihteisto voi olla likaantunut tai rasva kadonnut. Sekin jarruttaa startin tehoa. Puhdistus ja voitelu niin homma toimii.

Jos startin roottorin kollektori on likaantunut tai hiilettynyt niin sen puhdistaminen tai jopa sorvaaminen suoraksi ja uudet hiiliharjat jeesaavat pitkälle. Joitain muutakin hyvää voi tehdä kuten yleinen puhtaus ja liitinten kunnon varmistaminen tekevät startille hyvää.

http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html
http://www.motomatti.fi/2016/01/valeo-kaynnistinmoottorin-tarkastus.html

Tää juttu on vielä kesken: http://www.motomatti.fi/2012/03/moto-guzzin-kaynnistinmoottorien.html
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2016, 22:42:33 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähkövika
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2016, 22:33:28 ip »
Myös hiilipölyn tukkima roottori tekee tempauksia. Ei välttämättä tarvi kuin muutaman asteen pyörähtää, niin taas toimii normaalisti. Muutoin maadoittaa läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sähkövika
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2016, 08:39:16 ap »
Minulla joskus starttinappula poltti sulaketta ajoittain. Puhisin ratkiriemukkaasti, ennen kuin osasin sen paikantaa siihen itse nappulaan. Uusi nappula olisi myyty, mukana olisi ollut koko kahva - ja hintaa kans.
Avasin kahvan ja irroitin sen nappulan: Nappulan pieni kuori oli hieman murtunut, eikä pysynyt enää kiinni => osui ajoittain kahvan metalliin. Ahtaaseen paikkaan ei mahtunut kuin pari kierrosta KUNNON sähköteippiä ja komeus paikalleen.
Eipä kiukutellut enää.

Speka

  • Viestejä: 15
Vs: Sähkövika
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2016, 08:54:39 ap »
Kiitos hyvistä neuoista.
Kun akku ja startti oli pöydällä , niin käytin pyörän omaa plusjohtoa ja puhdistin kaapelikengän. Miinuksen vein apukäynnistyskaapelilla.
Tässä vaiheessa vika poistui . Kiitos kaikille ohjeista , että vika löytyi .


Pekka

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Sähkövika
« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2016, 09:53:16 ap »
Minulle kaveri soitti hätääntyneenä, että ” Bemari ei starttaa, pelkkä napsahdus vain, saisko apua”.
Hyppäsin autoon ja ajoin noin 20 km ja viisaan oloisena aloin hakea vikaa. Perinteiset kohdat tarkasteltuani käänsin avaimesta virran päälle ja painoin starttinappulaa, ”vika löytyi”, sanoin kaverille, ” akku tyhjä, pitäisi ladata”. ::)
Kaveri oli mielissään, kun pääsi noin helpolla, ei tarvinnut raahata pyörää korjaamolle. :D
2002 Atlantic 500
2004 B750

V35cafe

  • Viestejä: 3
Vs: Sähkövika
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2016, 16:28:35 ip »
Itselläni piti syksyllä aina välillä auttaa solenoidia sormella vetämään. Talvella paikallistin vian starttireleeseen. Oli sisällä jotain irti koska helisi ravistettaessa, antoi kuitenkin jonkinlaisen jännitteen vielä kärjistä läpi.
Biltemasta uusi 4 eurolla ja hyvin pelittää taas.

Arska

  • Viestejä: 34
Vs: Sähkövika
« Vastaus #9 : Toukokuu 05, 2016, 11:21:22 ap »
Kalistimen startti vaikuttaa vesitiiviiltä, kun vesi menee sisään ei pääse enää pois. Tämmöinen havainto startin purkamisen / huoltamisen yhteydessä.
Sisällä alaosassa veden jättämät ruostejäljet.

Pari vesireikää poppariterällä. Toinen startin perän hiilisuojakoppaan, toinen startin runkoon, niin ettei ihan osu kestomagneetteihin. Kestänee hiilen jousikin poikki ruostumatta.

Startin sisällähän virta kulkee kun starttinappulasta painaa. Jos siellä on liian märkää, saattaa tapahtua jotain ei-toivottua.

Mun kalistin on ollu lähes ajamaton pari kesää vaikka onkin pihamaalla ollut, siksi vettä kertynyt vaikka mitään ihmeoireita ei ole ollut. Valeon alennusvaihteellinen startti tässä, vm-2000