Hyviä neuvoja tulikin jo läjä.
Mainittiin myös solenoidin kärjet. Ne osaavat kettuilla varsinkin jos akun teho on alhainen tai akulta ei siirry tarpeeksi virtaa solenoidille. Sitä tulee kahta kautta: starttinapista solenoidin käämille jonka tarkoitus on kytkeä solenoidin kärjet yhteen ja päästää virtaa startille. Solenoidin rautasydän liikkuu käämin sisällä ja saattaa olla likaantunut. Usein tahmaantunut lian ja rasvan seoksesta. Kuumana toimii mutta kylmänä nahistaa. Solenoidin voi irrottaa. (Miinuskaapeli ensin irti akusta.) Rautasydän tulee ulos vetämäällä. Puhdistetaan se ja sen sylinteri. Kootaan.
Paksu johto tulee akulta solenoidin kärjille. Solenoidin kärjet on toinen vikapaikka ja juurikin vajaan akun tehon tai ajan aiheuttama vaiva. Tarvitaan tinakolvi että solenoidin kannen saa irti. (Tämä on yleisneuvoa joka pätenee useimpiin starttimalleihin.) Joitain ruuveja joutuu pyörittelemään myös.
Tinatut liitokset sulatetaan auki ja kansi irtoaa. Sieltä näkyy kärkisilta ja kärjet. Usein ovat mustuneet ja mahdollisesti syöpyneet. Jos on pahasti syöpyneet menee solenoidi vaihtoon mutta aika pahankin saa kuntoon kun poistaa mustan karstan. Ainakin "elinaikaa" lisää.
Yleensä solenoidin toinen käytökohde on joltisessakin kunnossa eli bendixlaitteen haarukkamekanismi. Kunhan sen kokoaa oikein. Jos "heittokierre" on likainen niin solenoidin kärjetkään eivät saa kunnon kosketusta. Puhdistus ja voitelu auttaa. Itse vapaakytkintä ei saa yrittää pestä sisältä.
Alennusvaihdestarttien vaihteisto voi olla likaantunut tai rasva kadonnut. Sekin jarruttaa startin tehoa. Puhdistus ja voitelu niin homma toimii.
Jos startin roottorin kollektori on likaantunut tai hiilettynyt niin sen puhdistaminen tai jopa sorvaaminen suoraksi ja uudet hiiliharjat jeesaavat pitkälle. Joitain muutakin hyvää voi tehdä kuten yleinen puhtaus ja liitinten kunnon varmistaminen tekevät startille hyvää.
http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.htmlhttp://www.motomatti.fi/2016/01/valeo-kaynnistinmoottorin-tarkastus.htmlTää juttu on vielä kesken:
http://www.motomatti.fi/2012/03/moto-guzzin-kaynnistinmoottorien.html