Kirjoittaja Aihe: Tärveltynyt laatikon proppu  (Luettu 12530 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #30 : Elokuu 09, 2016, 10:51:55 ap »
Laakerin saa lämmitettyä hallitusti hellan levyllä. Levy vaan ykköselle ja laakeri siihen lepäämään. Kun alkaa osa tuntua siltä, ettei sitä viitsi paljain sormin pidellä, on asennusahdistus helpottanut runsaan sadasosamillin. Nivel kannattaa laittaa pakastimeen, niin asennusahdistus pienenee lähes toisen sadasosamillin. Itte en ole asennukseen käyttänyt prässiä kun sopivaa sellaista ei ole omassa tallissa. Käytäntö on ollut vaan kirrata svingi viilapenkkiin, hulauttaa laakeri nopsasti paikalleen, lirauttaa locktite-tippa nivelen pintaan ja naputtaa nivel kiinni siten, että nivelen päässä on ollut lyijyvasara pehmentämässä vasaraniskua. Ohjausputki siinä hommassa on tosiaan kyllä hyvä olla.

Edellisestä vaihdosta taitaa tosin olla pian kymmenen vuotta. Jokakeväisellä öljyliotuksella laakeri ja nivel ovat pysyneet kunnossa.  

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #31 : Elokuu 09, 2016, 12:11:55 ip »
Tuota, tuota. Egonin esitys on varmaankin eri mallisen kardaanin asennuksesta. On kaksi versiota: vanhempi seegerirengasversio jossa laakeri laitetaan putken sisään ensin, sitten seegeri eli lukkorengas ja sen jälkeen nivel. Nyt lienee kysymys tästä versiosta. Silloin laakeri käytetään pakastimessa ennen asennusta ja laakeripesä lämmitetään myös. Viimeksi pakastettu nivel.

Uudempi versio on että laakeri lämmitetään ja nivel kylmennetään ja laakeri asennetaan niveleen. Sitten lämmitetään kardaanitunneli, jos on tarpeen, ja laakeri-nivel-yhdistelmä pujotellaan putkeen. Viimeksi kiristetään pidätinruuvi joka pitää laakerin paikoillaan. Egon varmaan tätä tarkoitti?

Erikseen on vielä eri kardaaniversiot joissa joissakin on kadaaniakseli samaa "puuta" nivelen kanssa. Lisäksi erilaisia avokardaaneita, ym. Siis "isolohkoisissa" malleissa josta nytkin on kyse.

Pikkulohkoisissa on erilainen kardaanin rakenne.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #32 : Elokuu 09, 2016, 13:23:44 ip »
Sorry, en ottanut tuota huomioon. Oma kokemus rajoituu Mille GT:n tukilaakerin vaihtoon ja sinä on juurikin tuo järjestys, että laakeri on ensin lukittava seegerillä pesäänsä ja sitten kopautettava nivel paikalleen. Se on jotenkin niin epätekninen suoritus, että vieläkin näen siitä painajaisunia, mutta muutakaan keinoa en keksinyt. Merkkikorjaamoilla voi tietenkin olla työkalu, jolla seegerin saa napattua ylös urastaan vaikka nivel on paikallaan. 

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #33 : Elokuu 09, 2016, 14:28:00 ip »
No problem bros! En yllättäen mennyt sekaisin vaan pelasin oman kardaanityyppini mukaista peliä. Kohta otan pakastimesta nivelen, ellei eukko ole tehnyt siitä smoothieta. Nyt en toholla uskalla kikkailla paikallaan olevan laakerin kanssa vaan tyydyn kuumailmapuhaltimeen, hivottelen kupeita ja myös siitä putken suulta vähän tohottelen, varoen laakerin tärveltymistä. Tein siitä laakerinasennusputkesta semmosen, että sillä voi myös patistella sitä niveltä. Se on niin jyhkee, että laitan siitä myöhemmin kuvan tulemaan!

Maaliakin kävin hakemassa. Harkisten sitä puleverimaalausta ensi talvena, jos tulee enemmänkin ja tunnollisemmin ja kunnollisemmin sepitettyy.
T.M.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #34 : Elokuu 09, 2016, 15:53:48 ip »
Jep. Maalaaminen kannattaa jättää viimeiseksi niin voi huoletta tohotella lämpöä kardaaniputken kylkeen.

Enpä tiedä kenenkään irrottavan seegeriä ennen kaksoisristinivelen irrotusta. Korjaamokirjassakin laitetaan laakeri ensi, sitten seegeri ja viimeksi nivel. Aivan tavallisella suorakärkisellä lukkorengaspihdillä se seegeri sieltä irtoaa. Löytyy kaikista työkalukaupoista mutta ihan pientä mallia ei kannata hankkia....

Ja se nivelen suuntaus heti alkuunsa ettei lähde lievästi vinoon ja jumitu hyvän alun jälkeen.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #35 : Elokuu 10, 2016, 22:13:12 ip »
Välillä oli taas nihkeetä tuo eteneminen, nyt oli aikaa taas touhuta ja on pakoputkia vaille valmis. Toki nekin on jo kiillotettu!  Kiillotan vielä ne matkustajan jalkatapin kiinnityskolmiot.

Mikä on sen Motonetin myymän perään laitettavan lisäaineen tarkka nimi, tai tuotenumero? Mulla on ollut aina muu ratkaisu, mutta voisin kokeilla nyt tuota yleistä ainetta.

T.M.