Terppis!
Kiitoksia vielä lopuistakin hengen tuotteistanne! Niitä lukiessani olen jo tahkonnut erinäisiä tuhansia kilometrejä vanhuksella! Kun niin paljon ideoitte, kerron miten se meni. Vaivahan oli ilkeä kun laatikon proppuei mee kii ei auki ja vuotaa. No vävy ei jaksanu kuunnella minun tuherrusta, vaan haki työautostaan akkuporan ja sano että pie kallellaan tuota romua (yllättävän raskasta) - ja porasi kymppimilllin terällä (muistaakseni) viileesti ropun auki. Kyllähän sieltä öljyn"paine" tuo sitä metallihilua pois, ei siihen uskalla paineilmaa sotkee. 12 mm kierretappi sattu olemaan, joten sillä varovasti poralla työstäen hyvä kierre tuli! Toki 12 on jo pirun harva kierteeltään, mutta ei sillä väliä oo, kun paine on pieni kuumemmassakin askissa, ei oo tihkunu ees! Toki sipasin kierroksen Loctitea samalla.
Samalla muuten huomasin, ettei 12 mm roppua saa ostettua mistään, tuolla 1,75 nousulla! Poikkeuksena Ford 1.6. moottorin proppu, mutta se ei ole sileä laippa vaan koverrettu O-renkainen eikä täysin luotettavan näköinen. Näin ollen päädyin normipulttiin. Ja olin miellestäni nokkela laskiessani laatikon läpi kaikki mahdolliset kanistereihin jääneet moottoriöljyn jämät, että kaikki hilut tulisi pihalle, mitä työstö teki. Sitten pultti kiinni. Hyvin on toiminut!
Nyt mun olis pakko irrottaa takapyörä ja viedä se renkaanvaihtoon. Vähän askarruttaa se kardaanin tsekkaus. Noiden ohjeiden mukaan käyn sitä tekemään, mitä keväällä annoitte. Jossain oli siis vaihdettava O-rengas siellä, sen saanee normikaupasta? Onko muita tiivisteitä, mitä pitäs uusata?
T.M.