Kirjoittaja Aihe: Tärveltynyt laatikon proppu  (Luettu 12556 kertaa)

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Tärveltynyt laatikon proppu
« : Maaliskuu 28, 2016, 21:55:22 ip »
Voe kaaheeta tuassiisa! On tuas vehkeetä säretty!

Viime vuonna kun kiristin laatikon tyhjennysproppua, se ei ollut tiukka, tuntui ettei mee momenttiin. Koska piti öljyt oikeella puolen alumiinia,  ajelin leuhkasti raitilla koko kesän! Nyt rupesin puottaa öljyjä pois, niin proppu löystyi hieman, muttei lähe irti! Autsh! Sen verran löystyi, että testaten ajan kanssa se vuotaa jonkun verran, eikä sitä saa kiristettyäkään.

Mitäs minä nyt huutoäänestyksen perusteella tekisin? Koetan vängätä jollain puukon terällä tms ja samalla lista-avaimella koettaa avata proppua??? Jos se lähtis, entä sitten?? Voiko siihen laittaa helicoilia?? Kierretappiterapiaa?? Tupakka-askin tinapaperia väliin??

Kyrsii ihan vit... simona... Niin ja esine on California 94.


Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2016, 22:11:14 ip »
Tai no...

Eihän se roppu oo mihinkään tärveltynyt (vielä) varmaan, vaan laatikon kuoren kierteytys. Kerkesin oikaista ennen ensimmäistä näsäviisasta!

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2016, 22:14:58 ip »
No jos kyrsii ihan vit... simona... , niin laita siihen viimepäivinä paljon mainostettu "veneentappi", muussa tapauksessa noi kaksi ensin mainitsemaasi.
2002 Atlantic 500
2004 B750

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #3 : Maaliskuu 28, 2016, 23:09:49 ip »
Tai no...

Eihän se roppu oo mihinkään tärveltynyt (vielä) varmaan, vaan laatikon kuoren kierteytys. Kerkesin oikaista ennen ensimmäistä näsäviisasta!
Tuo oli hyvä tarkennus, sillä muutoin (myöhässä oleva) automaattivastaus olisi mennyt pieleen. ::)
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2016, 23:11:02 ip »
Kampeaminen ja kierto, että saa ulos. Sitten tutkii, onko kierre kokonaan huono. Jos on käytettävissä muutama nousu, niin holkittaa ropun sopivaan korkoon, että pitää. Tuonhan ei tarvitse kannatella kuin itsensä, eikä sen tarvitse olla missään apinatiukkuudessa.
Jos kierre on kokonaan moro, niin helicoiliahan se pyytää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2016, 10:16:08 ap »
Kuten Tunturi TT valistikin: irtokierteen asennus tulee varmemmaksi kuin väliaikaiskikkailut. Kierre lienee vakio M10. Jos muistan oikein.

Homman voi tehdä vaihteisto paikoillaan. Öljyt pois vaihteistosta. Pyörä kyljelleen. Paineilmaletku täyttöproppuun, kohtisuoraan poraamalla poistetaan 10 mm poralla kierteen jämät, kierteitetään Helicoil-tapilla ja asennetaan M10 kierreinsertti paikoilleen ja varovasti kärkipihdeillä nitkutellaan insertin "koukku" pois kierteen päästä. Paineilma kun on koko ajan päällä niin lastut tulevat väkisin ulospäin eivätkä jää kiusaamaan vaihteistoa. Helicoil kierre, oikein asennettuna, antaa moninkertaisen lujuuden alkuperäiseen jenkaan verrattuna.

Se miksi alkuperäinen kierre menee rikki on yleensä liiassa kiristyksessä eikä rakenteen ongelma mutta on nähty myös vinoon kiristettyjä proppuja eli väärille jengoille väännettyjä. Monessa mallissa kun proppu on ikävästi pakoputken varjossa.

Liikakiristyksen voi välttää laittamalla joka kerta uuden alumiinisen aluslaatan tai monikertakäyttöisen Usit-tyyppisen tiivisteen propun kannan alle. Vanha kupari- tai alumiinitiiviste ei uudelleen käyttynä tiivistä kunnolla. Sen vuoksi monet ajattelevat että lisäkiristys on tarpeen mutta sillä on usein kuvatun näköiset seuraukset.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #6 : Maaliskuu 29, 2016, 12:24:39 ip »
Helicoilin asennusvideo: https://www.youtube.com/watch?v=vCgQJwzF8W0
Tuota ennen on tietysti tehtävä kierre ja sitä varten on korjaussarjassa erikoiskierteinen tappi. Mikään muu tappi ei korvaa Helicoil-kierretappia.
Kuten videolta näkyy niin kierre "venyy" asennettaessa noin neljänneksen vapaamitastaan. Se pitää ottaa huomioon sillä kierre ei saa tulla vastapuolelta läpi eikä jäädä asennuspuolelta törröttämään. Molemmilla puolilla pitää minimissään kierteen jäädä puoli kierrosta perusaineen pinnan alle.
Jos asennus menee pieleen on kierre poistettava ja korvattava uudella. Vanhaa ei voi käyttää uudelleen. Kierteen lyhennykseen sopii tavalliset sivuleikkurit tai kulmahiomakone.

Tässä yksi edullisimmista "piraattisarjoista": http://www.ikh.fi/VO04316_KIERREKORJAUS_SRJ_M10X15_V-COIL

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2016, 14:26:13 ip »
Kiitos rakentavista vastauksistanne! Eikä ollut edes kyynisesti sanottu! Enpäs olekaan tuommoista heliä kokeillut (yhtä toista heliä kylläkin, mutta siitä on jo aikaa, asia on vanhentunut kyllä).

Toivon että onnistun hommassani ja noudettuani saapuneet iskaritkin pääsen jossain vaiheessa ajeleen! En tosin pidä kiirettä tapojeni vastaisesti. Kait se olis se kepin tukilaakeri ynnä nivel tarkistettava, ilmeisesti takakiekko irrotettava ja sitä kautta?? Onko siinä muuten uusittava tiiviste siinä perämurikan ja swingin välissä?

Mitään oireita ei liene ollut, tärinöitä tms mutta en tiedä tuntuuko se edes, kun on tuo jousitettu astinlauta, eikä perinteinen tappi. Tuolla setillä on ajettu kyllä sadantonnin pintaan, joten siksi ajattelin tarkistusta. Luin vaan saitilta, että jollain oli hajonnut se tukilaakeri ihan lennosta, vaikka oli ollut hyvä päivä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2016, 18:26:33 ip »
Lainaus
Onko siinä muuten uusittava tiiviste siinä perämurikan ja swingin välissä?
On. O-rengas.

Kun perä on irti niin voit vetää pienen vetopyörän akselista sen laakeripesän kokonaan ulos ja vilkaista miltä hammaspyörät näyttävät. (Öljy pitää hampaista poistaa. Vasta sitten näkee pinnan rakenteen.) Laakeripesän juuressa on myös o-rengas. Samalla voi koittaa onko välystä laakereissa.
Huomaa että hammasvälystä (kiertovälystä) pääset koittamaan vasta sitten kun olet vähintään kahdella mutterilla kiristänyt laakeripesän takaisin perävaihteen koteloon. Laakeroinnissa on nollavälys. Jos on klappia niin laakerikaupan kautta tai jos laakerit ovat kuin uudet niin uudelleen shimmaus. Huomaa että taaemman kartiolaakerin kuluminen muttaa hammaspyöräkosketusta.

Takapyörän irrotusta helpottaa kovasti kun irrotat jarrusatulan ensin. Letkua ei tarvitse irrottaa. Vasempi äänenvaimentaja taitaa olla myös irrotuslistalla.

Kun irrotat takahaarukkaa voi olla että joudut lähellä akselointia olevan rungon pultin irrottamaan että haarukka mahtuu irtoamaan. Jopa molemmilta puolilta. Kun löysäät takahaarukan akselitapin mutterit niin mittaa jommalta kummalta puolelta minkä verran tapin kierrettä on näkyvissä rungon pintaan nähden niin saat haarukan takaisin samoille sijoilleen. Joissakin rungoissa on oikealla puolelle takahaarukan laakerin ja akselitapin välissä prikka. Ei kaikissa.

Korjaamokäsikirjassa on parempia ohjeita: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2016, 11:16:49 ap »
Jos Thunder Man vielä tarvitsee proppuun korjausta, niin multa saisi asennussetin helicoil tyyppiseksi lainaan postikuluja vastaan.
Tuli naapurikylän Jacallin perään tehtyä vastaava.
Eipä ne setit kyllä ilkeitä kustanna kaupoissa, olikohan jotain 30e setti jossa useita kokoja kaikkine tarvittavineen.
Paineilma oli hyödyksi asennuksessa, laitoin puhaltamaan porauksen ja kierteistyksen ajaksi ettei lastut menneet perän sisään.
Samalla tuli kunnolla tyhjäksi öljystä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #10 : Huhtikuu 01, 2016, 12:07:07 ip »
Kierretappiin kun laittaa vaseliinia, tarttuvat lastut siihen. Helppo konsti välttää lastujen joutuminen väärään paikkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2016, 12:22:51 ip »
Entäs poratessa, vaikka kierteet vetää periaatteessa ulos.
Veikkaan että menee jotain sisäänkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #12 : Huhtikuu 01, 2016, 12:37:27 ip »
Sama juttu, vassua peliin. Tuossahan tarvii vaan avata kierre isommalle reiälle, niin pysyy kohtuudella poran kierteen rasvassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #13 : Huhtikuu 01, 2016, 17:07:55 ip »
Ehkä kätevämpää noin vassulla..
Monella tapaa varmaan hyvään tulokseen.
Guzzistit kun on täysin jääräpäitä, niin kuunnella ja soveltaa omaan tapaan jatkaa on perinteitä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2016, 22:09:24 ip kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tärveltynyt laatikon proppu
« Vastaus #14 : Huhtikuu 01, 2016, 17:52:50 ip »
Maan yhden G:n suuruista vetovoimaa kannattaa myös hyödyntää. Yleensä roskat, tässä tapauksessa lastut, eivät leiju ylöspäin vaan mielellään alaspäin.