Kirjoittaja Aihe: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta  (Luettu 13107 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« : Maaliskuu 18, 2016, 12:18:02 ip »
Ensimmäinen kesä meni Stelviolla taloon totuttamisessa ja nyt talven mittaan olen hionut pyörän varustusta muutamin osin. Uusi plexi, pari tuumaa alkuperäistä korkeampi, hieman leveämpi ja pronssinvärinen on paikallaan. Tilattu Gustafsson Plasticilta. Kiinnitysreiät piti tehdä itse ja aikas tarkkana tuli oltua kun neljä 24 millin reikää porailin ja piti osua laakista kohdalleen, ja osuikin. Vaihdenäytön laitoin kun sellainen ajelehti käsiin Stormilta kanta-asiakasetuja hyödyntäessä. Lisäksi 15 vuotta hyllyllä maannut sähköinen VDO-vakionopeussäädin löysi tiensä Stelvioon. Vuosi sitten asensin kokeeksi ledit ajovaloihin ja niiden lisäksi nyt Apriliastani poistetut 100 millin Bosch-lisäpitkät xenoneilla parannettuna löysivät tiensä poskirautoihin. Ballasteille löytyi oivalliset paikat tankin siuilla olevista kopista. Vakkarin keskusyksikkö mahtuu hyvin matkustajansatulan alla olevaan koppaan.
Sähköiset kytkennät vaihdenäytön ja vakkarin tiimoilta hieman kesken. Päänvaivaa tuottaa hieman vaihdenäytölle tarvittava tieto kierrosluvusta ja vakkarin vaatima kierros- tai nopeustieto.     
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #1 : Maaliskuu 18, 2016, 13:10:58 ip »
Vaihdenäytöstä joku kommentoi jossakin toisessa yhteydessä että alkoi toimimaan vasta kun signaali otettiin kampiakselin asentotunnistimelta. Nopeustieto on ABS-juttu tai sitten, jos pyörässä on erillinen nopeusanturi, niin siitä. Itsellä ei ole kokemusta enkä ole tarvinnut kumpaakaan laitetta ikinä. Edellä oleva siis toisen käden tietoa.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #2 : Maaliskuu 18, 2016, 13:40:37 ip »
Mulla on hyllyssä yksi sellainen anturi, joka puristetaan tulpanjohtoon ja siitä menee kaksi piuhaa. Olisikohan tuosta apua? Vakkari oli aikanaan K 1100LT:ssä ja nopeussignaalin otin siinä nopeusmittarin anturinpiuhasta. Vaihdenäytön asennusohjeissakin on tuo asentoanturi mainittu vaihtoehtona. Kokeilemalla nuo kaiketi löytyy.
Lämpötila-anturin tuunaaminen piitahnalla on sekin työlistalla. Anturi on irti mutta tahna hukassa, mutta taitaa löytyä emännän pyörän läheltä siihen kun tein jo tuon saman jutun. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #3 : Maaliskuu 18, 2016, 13:42:58 ip »
Toimii. Kärjettömässä kyllä toimii, muttei vanhoissa kärjellisessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2016, 19:00:04 ip »
Oikeaan tulpankaapelin panin anturin ja kokeilen riittääkä se sekä vakkarille, että vaihdenäytölle. Jos ei niin keksitään jotakin muuta. Vaihdenäytölle tuli oma nopeusanturi etupyörään ja siitä voisi saada myös vakkarille tietoa mutta minulle siinä anturissa on liikaa piuhoja eli kolme.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

vete

  • Viestejä: 39
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2016, 19:18:01 ip »
Naapuri kytki vaihdenäytön johdon Stelvion puolan +liittimeen ja toimii.Omassa Norgessani ei,jouduin kaivaan kampiakselin asentotunnistimen liittimen esiin ja piuha sinne ennen kuin alkoi toimimaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #6 : Maaliskuu 19, 2016, 21:26:30 ip »
Kuinkas olette haaroittaneet noita anturijohtoja. Niissä kun kulkee hituvirtaa eivätkä välttämättä siedä kovin pitkiä haaroituksia. Helpoin paikka on haaroittaa siten että otetaan kyseisen anturin kaapelissa oleva liitin auki ja siihen laitetaan vastakappale josta lähtee tuplajohdotus ja se toinen johdotus laitetaan alkuperäisjohdotuksen jatkoliittimeen vastaavalla liittimellä. Haaroitetut johtimet, tai vain yksi signaalijohdin menee sitten sinne minne signaalia tarvitaan. Liittimet ovat tyypillisesti aivan markettitavaraa kuten SuperSeal-liittimiä joita on Motonetissa ja Biltemassa. Amp- ja MTA-merkkiset ovat parempia, muut enemmän ja vähemmän heikkoja kuten BL tai AutoLine. Bilteman liittimet ovat niitä heikoimpia. Mutta sopivat kokeiluihin. Kyllä niistäkin sähkö läpi kulkee mutta tiiveys on heikompi kuin muissa edellä mainituissa.

Kun laitteessa, esimerkiksi anturissa, on kolme johdinta niin usein on kysymys nykypyörissä olevasta viiden voltin sähköjärjestelmästä: yksi on laitteen keskusyksiköltä lähtevä 5V, toinen on maajohto ja kolmas signaalijohdin.

Yleisohjetta.:
https://www.storm-motor.fi/media/uploads/ohjeet/SH4KIT-UNIasennusohje.pdf
Guzzin tapauksessa arvelen Aprilian ohjeen olevan käypäinen.

Toinen malli on että yksi johdin on ns. "sense ground" tuntomaa eli vertailupotentiaali ja muut kuljettavat signaalia eri kohteisiin. Signaalin tuottaa anturi(t) itse.

Viiden voltin järjestelmä on yleisesti käytössä nykykulkuneuvoissa eikä tarkoita sitä että olisi jännitteen puute. Kyseinen 5V on melko tehotonta jännitettä eli siinä ei ole paljon virtaa. Sitä ei siis kannata haaroittaa mihinkään muuhun käyttöön eikä sellaiselle laitteelle saa tarjota 12V jännitettä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2016, 21:35:38 ip »
Antureiden johtoja, eikä yleensä muitakaan johtoja, ole syytä katkoa tai jatkaa kuin korkeintaan liittimien väliltä eikä silloinkaan paljoa. Johtuu siitä että nykyisissä pyörissä on jo melko laajasti kehittyneitä vianetsintäjärjestelmiä jotka ilmaisevat herkästi vikana sen kun jonkin laitteen johtimen resistanssi muuttuu. Tästä minulle antoi selvitystä Guzzi-insinööri Seija kun ehdotin erään uudehkon pyörän sähköjärjestelmään muutosta. On siis mahdollista että muutoksen jälkeen voi joutua kytkemään laitteen huoltotietokoneeseen että muutos/osavaihto ohjelmoidaan pyörän keskusyksikköön.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #8 : Maaliskuu 20, 2016, 08:02:42 ap »
Onko Stelvio can-väylällä varustettu?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Anturisignaali
« Vastaus #9 : Maaliskuu 20, 2016, 09:52:36 ap »
Elektroniikassa on yleisesti käytössä MM:n mainitsema 5v signalointi. Ongelmana siinä on monessa tapauksessa signaalin "teho". Ts. Anturin lähettämä signaali ei kestä mitään lisäkuormaa. Liika kuormitus tiputtaa signaalia liian alas, ettei alkuperäinen käyttö enää onnistu. Teollisuudessa tämä tiedetään ja siellä ratkaisuja tähän saa kaupasta.
Tämän lisäksi saattaa jälkeenpäin lisätty johdin / toimilaite aiheuttaa esim. Ylimääräisiä piikkejä ( toimii antennina ) tai maadoituskiertoa. Tuo on myös tunnettu teollisuuspuolella. 
Periaatteessa pitäisi kaikki signaalijohdot olla suojattuja eli "verkkosukalla" päällystettyjä. Ja sen sukan saa maadoittaa vain toisesta päästä.
Sekin on huomattava, että jonkin anturin pulssi saattaa olla hyvinkin lyhyt / rikkonainen / häiriöinen, mutta sitä käsitellään toisessa päässä riittävän pitkäksi, mutta jälkiasennettu lisävärkki ei tällaista ymmärrä. Pitäisi rakentaa ns. Scmitt-triggeri...

Tällaisesta ei Calistimen omistajan tarvitse huolestua, kun siinä sitä hitulesähköä on niin perin vähän...

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #10 : Maaliskuu 20, 2016, 10:20:22 ap »
Naapuri kytki vaihdenäytön johdon Stelvion puolan +liittimeen ja toimii.Omassa Norgessani ei,jouduin kaivaan kampiakselin asentotunnistimen liittimen esiin ja piuha sinne ennen kuin alkoi toimimaan.

Kumpikos se on se +-liitin, ilmeisesti se vihreämpi? Kokeilen ensin tuon tulpanjohdossa olevan anturin ja koeajossa selviää toimivuus. Ja jos ei toimi niin sitten puolan johdolle.
Stelviossa on samanlaiset sähköt kuin Norgessakin eikä siinäkään ollut ymmärtääkseni can-väylää kun ei ole tullut asennuksien kanssa mitään ongelmia.
Kytkinkahvalle laitoin vakkaria varten erillisen anturin, joka katkaisee vakkarin toiminnan kytkintä käytettäessä. Olisi siinä kytkimellä ollut se omakin katkaisija mutta taitaa olla paree olla sotkematta sitä.

Aikanaan tuli kantapään kautta opiskeltua lisälaitteiden asennusta sekä autoon että pyörään ja opin sen, että varsinkin runsaasti sähköisiä varusteita asennettaessa kannattaa rakentaa ikäänkuin rinnakkainen järjestelmä. Eli kytkentöjä alkuperäiseen järjestelmään mahdollisimman vähän. Eetei käy kuin ´73 Audissani aikanaan kun yksi sulake paloi niin pimeni vilkut, lämppärin puhallin ja pyyhkijät. Vika löytyi asentamani istuinlämmittimen kaapelista, joka oli selkänojan saranan välissä hierautunut rikki ja maihin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #11 : Maaliskuu 20, 2016, 10:46:11 ap »
Kävin netistä kaappaamassa Cali 1400-mallin kytkentäkaavion. On siinä paljon johtoja.
Ei kuitenkaan kannata säikähtää sillä korjaamokirjassa kukin piiri on jaettu erikseen joissa kuvataan mikä pinni missäkin liittimessä toimittaa mitäkin asiaa ja johtimien värit. Tuossa kokonaiskuvassa on siis samanvärisiä johtimia eri piireissä. On vain tiedettävä mitä piiriä kyseisen samanvärinen johdin edustaa ja tietää ollaanko ropaamassa jarruja vai sivuseisontatuen asentotietoanturia.

Jatkossa tulee lisää päällekkäisiä toimintopiirejä kun, esimerkiksi, jousituskin tulee aktiivitoimintojen pariin kuten Bemulla ja KTM:llä on jo nyt.

Ilmailupuolella siirryttiin jo kauan sitten täysin yksivärisiin johtimiin ja siihen ollaan varmaan menossa ajoneuvopuolellakin kun järjestelmämäärä kasvaa ja johtimien sekä laitteiden toiminta tarkistetaan yksinomaan testerijärjestelmän kautta. Järjestelmät tulevat olemaan myös sellaisia että yhden toiminnon vioituttua ottaa sen tehtävät jokin toinen toimintapiiri eikä häiriö haittaa toimintaa.

TimoEV:n mainitsema epämääräinen pulssi analogiaväylässä voidaan suodattaa ja saada siitä aikaiseksi selkeä digitaalinen 0/1-signaali. Itsekin tällaisia suotimia olen laittanut järjestelmään vaikka en niiden toimitaperiaatetta kunnolla ymmärräkään muuten kuin että mittalaitteen näytössä epämääräisesti käyttäytyvä signaali muuttuu laitteen läpi kulkiessaan selkeäksi signaaliksi. Laitteesta on ehdotonta apua digitaaliyhteyksissä mutta myös analogialaitteissa.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #12 : Maaliskuu 20, 2016, 11:00:29 ap »
Yleisohjetta.:
https://www.storm-motor.fi/media/uploads/ohjeet/SH4KIT-UNIasennusohje.pdf
Guzzin tapauksessa arvelen Aprilian ohjeen olevan käypäinen.

Tämän ohjeen mukaan laitoin aikaan Pegasoon Spiidohiilerin kun piti saada mittari näyttämään oikein välitystenvaihdon vuoksi. Siinä oli selkeä nopeusanturi eli niiltä osin "mekaaaniset sähköt".
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #13 : Maaliskuu 20, 2016, 11:19:10 ap »
Kyllä nämä nykylaiteet ovat CAN-väyläperiaattella pelaavia. Muutoin ei olisi mahdollista käyttää OBD-diagnostointiväylää joka löytyy jo viime vuosituhannen lopulla valmistetuista pyöristä. Silloin, tosin sen kautta ei paljoa tietoa herunut mutta järjestelmän toimintaa pystyy kuitenkin tarkastelemaan.

Lainaus eräästä opinnäytetyöstä:
Lainaus
Koska eri ajoneuvovalmistajilla on lukuisia erilaisia elektro-
niikka järjestelmiä, on järkevää että kaikkien vikadiagnostiikka pystytään so-
veltamaan samanlaisista pistokkeista. Henkilö- ja hyötyajoneuvojen käyttöön on stan-
dartoitu ISO 15031-mukainen diagnoosipistoke joka on otettu laajasti käyttöön ympä-
ri maailmaa. Ensimmäinen tällä standartilla oleva OBD (On-Board-Diagnosis) diag-
nostiikkapistoke tuli lakisääteiseksi jo vuonna 1994 Yhdysvaltojen Kalifornian osa-
valtiossa.

Kyllä siellä penkin alla kulkee CAN-väylä piuhoja Stelviossakin kuten vanhemmissakin laitteissa. Mahdollistaa myös moottorinohjauksen muokkauksen esim. GuzziDiagilla ja korjaamoiden vianetsinnän heidän laitteillaan.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #14 : Maaliskuu 20, 2016, 13:11:08 ip »
Standardin mukainen CAN väylä on käytössä 5AM ecuista alkaen siitä päätellen, että niissä voi käyttää ELM327 pohjaisia bluetooth palikoita vikakoodien ja livedatan lukemiseen.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)