Kirjoittaja Aihe: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta  (Luettu 13108 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #15 : Maaliskuu 20, 2016, 14:15:08 ip »
Kyllä nämä nykylaiteet ovat CAN-väyläperiaattella pelaavia. Muutoin ei olisi mahdollista käyttää OBD-diagnostointiväylää joka löytyy jo viime vuosituhannen lopulla valmistetuista pyöristä. Silloin, tosin sen kautta ei paljoa tietoa herunut mutta järjestelmän toimintaa pystyy kuitenkin tarkastelemaan.

Lainaus eräästä opinnäytetyöstä:
Lainaus
Koska eri ajoneuvovalmistajilla on lukuisia erilaisia elektro-
niikka järjestelmiä, on järkevää että kaikkien vikadiagnostiikka pystytään so-
veltamaan samanlaisista pistokkeista. Henkilö- ja hyötyajoneuvojen käyttöön on stan-
dartoitu ISO 15031-mukainen diagnoosipistoke joka on otettu laajasti käyttöön ympä-
ri maailmaa. Ensimmäinen tällä standartilla oleva OBD (On-Board-Diagnosis) diag-
nostiikkapistoke tuli lakisääteiseksi jo vuonna 1994 Yhdysvaltojen Kalifornian osa-
valtiossa.

Kyllä siellä penkin alla kulkee CAN-väylä piuhoja Stelviossakin kuten vanhemmissakin laitteissa. Mahdollistaa myös moottorinohjauksen muokkauksen esim. GuzziDiagilla ja korjaamoiden vianetsinnän heidän laitteillaan.

Ei tuo Obd kaipaa can-väylää. Mun autossa esim on todella laaja Obd-mittauksen ja ohjelmoinnin paketti. Ja ilman Cania. Vain auto taasen on can.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #16 : Maaliskuu 20, 2016, 14:37:22 ip »
OBD on osa CAN-väylää. Jäi se tuosta edellisestä postauksesta mainitsematta.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #17 : Maaliskuu 20, 2016, 16:02:09 ip »
Mikä on varmin tapa tunnistaa can-väyläiseksi? Erottaako jotenkin sulakkeista?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #18 : Maaliskuu 20, 2016, 19:48:49 ip »
Ei erota sulakkeista. Sulakkeet ovat analogiapuolella.
Erottaminen voi olla vaikeaa koska komponentti joka kuuluu CAN-välylään sisältää osan joka tunnistaa sille tulevan signaalin ja osaa siten toimia. CAN-väylä on usein vain johdoilla toisiinsa kytkettyjä komponentteja jotka tunnistavat kukin oman toimialansa tehtäviä vaikka samassa johdossa kulkee kaikkien kyseisen piirin laitteiden toimintokomentoja. Näin vähennetään johdinmääriä.

Toistaiseksi näitä piirejä on hyvin vähän jos lainkaan ECUn ja ABS:n ulkopuolella ja Guzzi kahlaa tässä asiassa jo jälkijunassa. Mikä voi olla hyväkin, vaan huollon kannalta hankalaa kun ei voi kaikkea huoltaa suoraan tietokoneella. Edeleenkin Guzzin vilkku vilkkuu vilkkureleen komentamana eikä itse vilkussa ole toimintotunnistinta. Kun releet vähenee niin siitä tietää että järjestelmä on moderni.

CAN-väylätekniikan tärkein tekijä on vähentää sähköjohtoja sillä ne ovat nykyään edelleenkin kallista käsityötä ja elektronikkaa tehdään koneilla.

Netissä on paljon CAN-väyläoppia. Kannattaa aloittaa vaikka Wikipediasta niin pääsee perusteisiin käsiksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #19 : Maaliskuu 20, 2016, 20:21:18 ip »
Monesti huomaa sitten, kun asentelee lisävaloja sun muita ja näyttö innostuu kertomaan häiriöistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #20 : Huhtikuu 11, 2016, 21:33:22 ip »
Naapuri kytki vaihdenäytön johdon Stelvion puolan +liittimeen ja toimii.Omassa Norgessani ei,jouduin kaivaan kampiakselin asentotunnistimen liittimen esiin ja piuha sinne ennen kuin alkoi toimimaan.

Kumpi puolan johdoista on +-kaapeli? Sekö joka tulee eculta vai se, joka tulee akun suunnalta. Ei onnistunut tulpanjohtoanturilla. Plexi sentään toimi oikein hyvin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #21 : Huhtikuu 11, 2016, 21:47:30 ip »
Puolan maajohto on ECUn ja puolan välillä. Järjestelmä toimiin edelleenkin samalla periaatteella kuin kärkisytytyskin. Kärjet maadoittivat puolan ja kun puola oli "latautunut" kärjet aukesivat ja kipinä lähti tulppaa kohti. ECU on kärkien korvike tässä yhteydessä. Sytytyspuolien käyttöjännite tulee usein samalta sulakkeelta kuin suuttimienkin jännite. Pyöräkohtaisesti en ole tutkinut onko aina näin.

Kytkentäkaavio on hyvä apu kun tutkii mikä johto menee minnekin ja mitä niissä kulkeva jännite saa laitteet tekemään.
http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1200/stelvio1200_4v/
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2016, 20:58:04 ip kirjoittanut motomatti »

vete

  • Viestejä: 39
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #22 : Huhtikuu 12, 2016, 18:43:26 ip »
Puolaan tulee 2 johtoa ,minulla oli Norgessa merkit + ja - liittimien vieressä.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #23 : Huhtikuu 12, 2016, 21:29:59 ip »
Niinhän näkyy olevan merkit vaan taipunut katsomaan niin alhaalta... Kävin juuri tallissa peilin kanssa tarkastamassa asian ja siellähän ne. Järkeilin nuo piuhat juuri päinvastoin. Ei pitäisi ryhtyä hommaan, johon ei ole työkaluja mutta kantapään kautta oppii parhaiten.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #24 : Huhtikuu 13, 2016, 23:52:15 ip »
Ei vaihdenäyttö saanut kierrosimpulssia tuosta puolan +-johdostakaan eli jotakin on nyt mennyt pieleen, Virta tulee ja nopeusanturi  pelaa. Höh.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #25 : Huhtikuu 14, 2016, 08:58:07 ap »
Puuttumatta vaihdenäytön tarpeettomuuteen, kerrataas vielä: signaalin "lainauskohteita" ovat tulpanjohto induktiivisen anturin välityksellä, kampiakselin asentoanturin signaalijohdin, puolan molemmat johtimet (miinusjohtimessa tapahtuu maadoitus) ja erillinen anturi kampiakselin päähän. (Voi olla joko optinen tai induktiivinen, periaatteessa.)


NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #26 : Huhtikuu 14, 2016, 15:46:43 ip »
Onhan noita autohommissa aikanaan kiekkamittareita kytketty puolalle ettei mitään ja aina pelasi. Pitää tutkia paremmalla aikaa. Näyttö ja vakkari toimivat muuten ainakin niiden asennusohjeissa mainittujen testien mukaan. Vaihdenäyttö ei ole välttämätön mutta ei siitä ole haittaakaan ole ollut. K-sarjalaisissa Bemareissani, kuusi kappaletta, soon ollut ja GS 450 Suzukissakin. Ei sitä ole kaipaamaankaan jäänyt. Eikö kukaan muu ole koskaan laittanut pyöräänsä mitään tarpeetonta?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

vete

  • Viestejä: 39
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #27 : Huhtikuu 14, 2016, 20:53:34 ip »
Ei toiminut puolasta minullakaan,kampiakselin asentoanturi oli se mikä toimii.Siellä liittimessä on merkit ja S oli oikea.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #28 : Toukokuu 07, 2016, 12:56:04 ip »
En saanut S-merkkisestä mustasta johdosta signaalia kumpaankaan värkkiin. Eihän ne voi molemmat rikki olla. Minkäsvuotinen, vete, se sinun Stelviosi on vaikka eiköhän niissä samanlaiset ole piuhat olekin. Kytkentäkaaviosta kun ei ota selvää kun kaikki piuhat menee suoraan eculle.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

vete

  • Viestejä: 39
Vs: Talven puhdetöitä Stelvion tiimoilta
« Vastaus #29 : Toukokuu 07, 2016, 16:27:43 ip »
Mulla on Norge 06 naapurilla on Stelvio ehkä joku 11 molemmat laitettiin viime kesänä se Stormin vaihdenäyttö ja saatin toimimaan.Hiukan eri konstilla tosin,Stelviossa puolasta ja mulla kampiakselin asentotunnistimesta.