noista fiat-fiiliksistäni oli jo puhetta, mutta noin kolmenkymmenen auton kokemuksella on eteen tullut vaikka mitä. Mielenkiintoisimpia taisi olla Skoda Felicia 1.9 diesel. Jätti kerran tielle kun oli ensin aiheuttanut melkoisen sumun takamaastoon. Jaaha, kansipahvi mennyt tms. oli päätelmäni. Öljyssä kermaista vaahtoa tikun alaosassa. Hinattiin korjaamolle. Äijät väitti kivenkovaan ettei öljyssä ole mitään vikaa. Näin sitten että pissapojan säiliö oli rutistunut kasaan ja juuri laitettu neste tiessään. Tiedustelin sitten kainosti että onko mahdollista että tuo pissapojan neste olisi jotenkin päätynyt koneen sisään. Mahdotonta. Naurettiin päin naamaa. Ei tullut auto kuntoon. Mutta tutkimuksista laskutettiin. Vein auton toiseen korjaamoon ja sielläkin suhtauduttiin epäilevästi teoriaan, että pissapojan vesi voisi päätyä öljyn sekaan. Hölmö kun olin niin päätin testata uudelleen ja täytin pissapojan säiliön. Mitä väliä jos auto hajoaa täysi paska on ollut muutenkin. Pikku koeajon jälkeen taas sama juttu, vedet tiessään ja säiliö rusinana. En muista miten, mutta jotenkin seurailemalla letkuja päädyin siihen, että katkaisin yhden ja pultilla tukin sen. Jo rupesi pelittämään. Kyseessä oli takalasille menevän pissapojan letku. Jostain syystä letku/putki meni koneen uumeniin, matkalla takaikkunalle. Siellä uumenissa oli joku takaiskuventtiili tms. joka oli pettänyt ja nesteet liruneet koneen sisään. Uskomatonta, mutta totta.
Sitten oli Ford Focus diesel farmari. Ajettu vajaat 350000. Olisi pitänyt lukea netistä arvioita ennen ostopäätöstä. Eihän tuo kallis ollut, mutta kalliiksi tuli. Lucaksen Diesel-pumppu tai mikä syöttöpumppu se onkaan, hajosi varottamatta. 1700 euroa köyhdyttiin. Tyyppivika. Pamahtaa juurikin tuossa 350000 kohdalla. Kaikki muukin, mikä vähänkin voi hajota, hajosi. Pari vuotta auto meillä oli ja neljä tonnia meni sinä aikana korjauksiin.
Tällä hetkellä on engelsmanni, Rover 75. Ihan mahtava auto, herrasmiesmäistä menoa. Kallein autoni, 3100 euroa kustansi. Vanha diplomaattiauto, moottori juuri vaihdettu ennen kuin se ostettiin. Moottorilla ajettu 72000. No, pari viikkoa kului ja sitten rupesi aamuisin sammuilemaan ja selvästi kävi aluksi kolmella pytyllä. Mutta vähän lämmettyä toimi normaalisti. Vein sen korjaamolle, ja siellä se sitten viipyikin pari kuukautta. Välillä pääsi lomille, mutta joutui hetikohta takaisin, kun vika edelleen päällä. Kaikki maailman anturit vaihdettiin, kansi oli koneistamolla ja mitä ikinä sille tehtiinkään, en enää muista tai tahdo muistella, mutta 2000 euroa meni. Nyt toimii hyvin, paitsi keskuslukitus joskus vähän reistailee. Vein sen autosähköliikkeeseen. Repivät tietysti auki ovien fyllit ja löysivät lopulta vian. Joku tanko takaoven lukitussysteemissä oli jäykkä. Voitelivat sen ja taas toimi. Viikon. Vietiin sitten takaisin ja taas tutkittiin. Ja ratkaisu ongelmiin löytyi sattumalta. Vikaa ei tosin löydetty. Mutta kun äijät alkoivat tutkia, niin piti tietysti ottaa akun kaapeli pois. Ja aina kun se pistettiin takaisin, alkoi keskuslukitus toimia. Ja toimikin jonkin aikaa. Meille siis annettiin se neuvo, että kun keskuslukitus rupeaa reistailemaan, niin on otettava akun kaapeli pois puoleksi tunniksi ja taas toimii. Neuvo tuli maksamaan runsaat 500 euroa.
Näitä juttuja voisi jatkaa loputtomiin.