Kirjoittaja Aihe: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?  (Luettu 21823 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #30 : Maaliskuu 13, 2016, 21:38:07 ip »
Minulla on ollut kolme Citikkaa: ensimmäinen, ainoa ja viimeinen. Se ylitti kelvottomuudessaan kaikki edelliset autoni - Ooppelia lukuunottamatta. Tai oikeastaan Ooppeli oli parempi, kun sillä pääsee lopulta taivaaseen. Sanotaanhan Sanassa, jotta "...kärsi, kärsi - kirkkaimman kruunun saat!"
<snip>

No ennen Toyotaa mulla oli Opel Corsa Diesel - silläkin ajoin 8 vuotta ja 280.000 km. Laturi meni (ja oli kallis) ja takaiskarit - siinä kaikki. Pääsenkö taivaaseen?
Erittäin laiska oli, vain 50 hv. - mutta Saksassakin tuli ajettua muutamaan otteeseen ja 170 km/h sain mittariin alamäessä kerran.
BTW noilla tehoilla renkaat kesti, jopa 100.000 km!
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #31 : Maaliskuu 13, 2016, 22:23:54 ip »
Eräällä asiakkaan edustajalla oli diesel Corsa. Ajoi mittariin reilut 500tkm, ennenkuin syyläri tukkeutui! Ei mennyt rikki vieläkään, mutta vaihtoi vähemmän ajettuun, ettei tarvi rempata. Löytyikin "lähes uusi" vastaava, vain 280tkm ajettu.  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #32 : Maaliskuu 13, 2016, 22:37:47 ip »
Eka fiatti oli 128 ja se oli oikein hyvä peli paitsi että etupyörän laakeri hajosi. Korjauksen jälkeen ajoin vielä pari vuotta ja vein romikselle. Toinen melkein italialainen oli FSO Polonez eli vanhaa fiatin tekniikkaa, liian leveä kori akselileveyteen, josta tosin ei ollut muuta haittaa kuin häpeä. Ajo-ominaisuuksiin se ei vaikuttanut. Muuten puolalainen moottoriteiden kingi oli hyvin varusteltu ja takaluukkukin aukesi sisältä  ;D Jos jotain nekatiivillista pitää etsiä, niin takapenkkiä ei saanut kaadettua, joten hatchbackin idea niinku katosi. Tuosta luovuin 1988 ja seuraava henkilövaunu olikin sitten tämä nykyinen eli 2005 vm. fiat panda. Uutena ostettu ja tähän mennessä 5 kertaa katsastettu ja 53000 km ajettu. Pientä vikaa on ollut eturipustuksissa ja ajovaloissa. Hyvä kaupunkiauto ja kauppakassi. Ajattelin ajaa loppuun tai mahdollisesti ostaa fiat 500X:n kunhan niitä tulee käytettynä myyntiin.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #33 : Maaliskuu 14, 2016, 08:12:06 ap »
On ollut Fiatteja ,Croma ja Brava eikä mitään isompia juttuja ollut. Perhe kun kasvoi, Voyager -kuljetti monet reissut ,suurin osa lapsista kun lähti maailmalle ,autoksikin riittää pieni Ranskalainen diesel. Sitikoista kun oli kokemuksia aikaisemmilta vuosilta(BX), sekä perheen ainoana autona,  kuin vaimon käytössä "ykkösautona". Picassot ovat hyviä , ihmisiä palvelevia kuljetusvälineitä . Ja meillä ovat ainakin olleet erittäin luotettavia, parhaaseen aikaan on niitä ollut kolmekin kerralla käytössä ,itsellä C3 ja vaimolla Xsara Picasso ja samoin yhdellä tyttärellä. Osa on hankittu uutena ,osa käytettynä. Nyt tyttärellä on aito Turkissa valmistettu Fiat Albea , aliarvostettu, melkein SUV-ominaisuuksin, ainakin maasto ominaisuuksiltaan. Sekin on ollut ongelmaton.

Kurtsi

  • Viestejä: 301
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #34 : Maaliskuu 14, 2016, 08:23:45 ap »
Italialainen pyörä ja ranskalaiset autot. Miksi etsit ongelmia ?  (perche cerca ploblemi ). Näin totesi aiheesta takavuosina Giuseppe, joka itse ajeli japanin peleillä.
Kaksi tipparellua peräkkäin, BX ja kaiken kruununa Citroen XM. Kuin ufolla lentäisi. Näin totesi Veltto Virtanenkin, kun häneltä kysyttiin millaista on ajaa DS:llä ja XM:llä. Näillä mentiin 20 v. Laskeskelin kerran, että vaikka pientä roplaamista oli jatkuvasti, XM:n varaosiin meni 5 v:n aikana rahaa saman verran kuin nykyisen saksalaisen yhteen isoon huoltoon. Tosin tinailin XM:ään Bilteman johdoista johtosarjankin keittiön pöydällä kun alkuperäinen paloi... Pöytä meni vaihtoon. Nyt en enää autoja roplaa, muuta kuin lampun vaihdan (mikä sekin on nykyautoihin melkoinen suoritus)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #35 : Maaliskuu 14, 2016, 08:35:36 ap »
Oli joskus kaksi "saksanseisojaa" VW ja Opel peräkkäin  ,volkkari oli ainoa joka jätti tielle, eturipustus petti ,ajossa. Opeliin .1,6 l diesel kun vaihtoi nokka-akselin joka toinen kuukausi ,niin matka jatkui. Ei enää Gunther-wageneita ( ehkä) ;)))) Ja että kurjistuminen olisi täydellistä. on niitä italianpyöriä kokonaista kolme.

Topi K

  • Viestejä: 45
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #36 : Maaliskuu 14, 2016, 12:31:42 ip »
Kuumia kesäpäiviä odottaa tallissa Alfa Spider, Aerodinamica-korimalli. Muut ajot hoituvat japanialaisella bokserimoottorisella maanviljelijäkoppaisella umpivaunulla.

Topi

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #37 : Maaliskuu 14, 2016, 14:43:14 ip »
Tuli kerran kuumaverisempääkin Italialaista autoa ajettua, De Tomaso Pantera.
Omistajaa sai maanitella puolipäivää että uskalsi laskea rattiin ja vieruspenkiltä tuli ohjeita siihen tahtiin että oli pakko polkaista menemään jotta neuvot ei kuuluneet.
Ai hitto että kiihtyi kevyt auto!
Ihan raketti 70-luvulla millään aiemmin ajaneisiin verraten varsinkin.
Ja menihän se mutkiinkin, kaasulla sopivasti ohjaus oli neutraali/hieman yli, hilvatun kova alusta mutta istui tiehen kuin takiainen.
Raskaat polkimet muistan ja murinan, eikä rattikaan ihan ihan helposti kääntynyt rajoitusten mukaan nopeuksissa.
Mutta oli virnettä naamalla kyllä molemmilla, omistajankin pari Grappaa rauhoittuakseen otettua.
En koskaan ole mitään kisaa ajanut, mutta tuo tuntui siltä että olisi ollut erittäin nopeasti ihan missä vaan.

Kurtsi

  • Viestejä: 301
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #38 : Maaliskuu 14, 2016, 15:04:07 ip »
Unohtui tuossa ranskalaisia muistellessa italialaiset. Eka auto oli 600. Ajoin sen kerran huoltoaseman seinään kun poljin painui lattiaan. Aaltopeltinen seinä kärsi enemmän kuin Fiiu. Kerran kisailtiin kaverin samanlaisen kanssa. Kaveri kaatoi Fiiunsa torille. Tuli kiire nostaa pystyyn ja poistua paikalta kun uteliata alkoi kerääntyä.
124 Familiaren omistajaksi jouduin 80 -luvulla kun työkaveri pyysi siitä 3000 mk ja erehdyin tarjoamaan 1500. Sammui kerran Turun Aurasillalle aamuruuhkaan. Töötin painajia riitti, mutta ei työntäjiä. Niinpä avasin konepellin, irrotin ilmanpuhdistimen ja totesin että automaattiryyppy oli jäänyt päälle, kuten arvelinkin. Kaivoin takaluukusta suurimman ruuvimeisselin ja panin kaasuttimeen pystyyn. Konepelti pystyssä siirsin sen sitten kiireisten tieltä. Kaveri osti lopulta varmaan muutamalle kympillä, otti etuakseliston traktoriprojektiinsa ja nosti loput työpaikan romulavalle.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #39 : Maaliskuu 14, 2016, 15:14:47 ip »
noista fiat-fiiliksistäni oli jo puhetta, mutta noin kolmenkymmenen auton kokemuksella on eteen tullut vaikka mitä. Mielenkiintoisimpia taisi olla Skoda Felicia 1.9 diesel. Jätti kerran tielle kun oli ensin aiheuttanut melkoisen sumun takamaastoon. Jaaha, kansipahvi mennyt tms. oli päätelmäni. Öljyssä kermaista vaahtoa tikun alaosassa. Hinattiin korjaamolle. Äijät väitti kivenkovaan ettei öljyssä ole mitään vikaa. Näin sitten että pissapojan säiliö oli rutistunut kasaan ja juuri laitettu neste tiessään. Tiedustelin sitten kainosti että onko mahdollista että tuo pissapojan neste olisi jotenkin päätynyt koneen sisään. Mahdotonta. Naurettiin päin naamaa. Ei tullut auto kuntoon. Mutta tutkimuksista laskutettiin. Vein auton toiseen korjaamoon ja sielläkin suhtauduttiin epäilevästi teoriaan, että pissapojan vesi voisi päätyä öljyn sekaan. Hölmö kun olin niin päätin testata uudelleen ja täytin pissapojan säiliön. Mitä väliä jos auto hajoaa täysi paska on ollut muutenkin. Pikku koeajon jälkeen taas sama juttu, vedet tiessään ja säiliö rusinana. En muista miten, mutta jotenkin seurailemalla letkuja päädyin siihen, että katkaisin yhden ja pultilla tukin sen. Jo rupesi pelittämään. Kyseessä oli takalasille menevän pissapojan letku. Jostain syystä letku/putki meni koneen uumeniin, matkalla takaikkunalle. Siellä uumenissa oli joku takaiskuventtiili tms. joka oli pettänyt ja nesteet liruneet koneen sisään. Uskomatonta, mutta totta.
Sitten oli Ford Focus diesel farmari. Ajettu vajaat 350000. Olisi pitänyt lukea netistä arvioita ennen ostopäätöstä. Eihän tuo kallis ollut, mutta kalliiksi tuli. Lucaksen Diesel-pumppu tai mikä syöttöpumppu se onkaan, hajosi varottamatta. 1700 euroa köyhdyttiin. Tyyppivika. Pamahtaa juurikin tuossa 350000 kohdalla. Kaikki muukin, mikä vähänkin voi hajota, hajosi. Pari vuotta auto meillä oli ja neljä tonnia meni sinä aikana korjauksiin.
Tällä hetkellä on engelsmanni, Rover 75. Ihan mahtava auto, herrasmiesmäistä menoa. Kallein autoni, 3100 euroa kustansi. Vanha diplomaattiauto, moottori juuri vaihdettu ennen kuin se ostettiin. Moottorilla ajettu 72000. No, pari viikkoa kului ja sitten rupesi aamuisin sammuilemaan ja selvästi kävi aluksi kolmella pytyllä. Mutta vähän lämmettyä toimi normaalisti. Vein sen korjaamolle, ja siellä se sitten viipyikin pari kuukautta. Välillä pääsi lomille, mutta joutui hetikohta takaisin, kun vika edelleen päällä. Kaikki maailman anturit vaihdettiin, kansi oli koneistamolla ja mitä ikinä sille tehtiinkään, en enää muista tai tahdo muistella, mutta 2000 euroa meni. Nyt toimii hyvin, paitsi keskuslukitus joskus vähän reistailee. Vein sen autosähköliikkeeseen. Repivät tietysti auki ovien fyllit ja löysivät lopulta vian. Joku tanko takaoven lukitussysteemissä oli jäykkä. Voitelivat sen ja taas toimi. Viikon. Vietiin sitten takaisin ja taas tutkittiin. Ja ratkaisu ongelmiin löytyi sattumalta. Vikaa ei tosin löydetty. Mutta kun äijät alkoivat tutkia, niin piti tietysti ottaa akun kaapeli pois. Ja aina kun se pistettiin takaisin, alkoi keskuslukitus toimia. Ja toimikin jonkin aikaa. Meille siis annettiin se neuvo, että kun keskuslukitus rupeaa reistailemaan, niin on otettava akun kaapeli pois puoleksi tunniksi ja taas toimii. Neuvo tuli maksamaan runsaat 500 euroa.
Näitä juttuja voisi jatkaa loputtomiin.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #40 : Maaliskuu 14, 2016, 19:09:20 ip »
   Aivan varmasti on italialaisvalmisteisia autoja ollut... yli 20 vuotta on talossa ollut jos jonkinlaista kaunotarta Italiasta. Pääosin Fiattia mutta pari Alfaakin on ollut pihassa. Ei moittimista, jakoremmi poikki yhdestä Fiatista ja toisesta Alfasta, Fiatin remmin sain muilutettua takuuseen, oli "asennusvirhe"... Kaikkihan näitä italiaanoja moittii ja solvaa ja haukkuu, jokaista olen silti ylpeänä ajanut...  ;)
   Vielä kun jostain löytäisi oikean kaunokaisen, Fiat Multiplan, sillä ajellessa täytyy olla itsetunto kohdallaan...  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #41 : Maaliskuu 14, 2016, 19:57:14 ip »
Olin joskus kaupoilla murtolukufiiatista kun se keskimoottorikuume iski lievänä. Siis X1/9. Asuin silloin Vilppulassa ja auto oli naapurikylässä Keuruulla yksityisellä. Hinnaksi oli laittanut 10.000 markkaa. Suunnilleen sen verran oli rahaa. Kulunut laitehan se oli mutta liikkui ja oli katsastettu eli laillinen peli. Punainen alkuperäinen maalipinta oli kulunut mutta pääosin ehyt. Siitä koitin hiukan tingata mutta myyjä ei antanut periksi. Lähdin kotiin miettimään asiaa. Mietin useamman viikon ja soitin myyjälle. Rassi oli edelleenkin myynnissä mutta hinta oli pompsahtanut 15.000 markkaan. Syy oli se että auto oli sillä välin maalattu ja taivaallisen siniseksi. Kävin vielä katsomassa mutta mielenkiinto alkoi rakoilla kun avasin oven: sisäsivut olivat edelleenkin punaiset ja kontrasti teki huonoa avasi minkä luukun hyvänsä.
Mikä älyttömyys tähän kaveriin oli iskenyt värin valinnassa: olisi maalauttanut punaiseksi niin kaupat olisi syntyneet pyydettyyn hintaan. Viiden metrin päästä näytti nätiltä. Jos tykkkää taivaansinisestä.

heimoli

  • Viestejä: 69
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #42 : Maaliskuu 14, 2016, 20:02:54 ip »
Meilläkin on ollut Uno Firejä, ihan kahdeksan kappaletta. Vanhoja kaikki, ja tulipahan opittua Unon tekniikka perusteellisesti, kun niitä katsastusmiesten ilona kävi näyttämässä. Yhden ruisku jätti kerran tielle, ja korjattiin kotona ottamalla toisesta imusarja kaasareineen. Ei ollut tarkoitustakaan katsastaa sitä enään. Muuten niillä mentiin aika huoletta.
Pandoja oli kanssa neljä kpl. Mieleenpainuvin oli yksi jossa oli 750cc Fire kone. Niitä oli tuotu harmaatuontina parikymmentä Suomeen.  Sillä kun ajelin kerran Hki-Mikkeli-Vaasa-Hki välin 85kmh niin menovettä meni vaan 3.6l/100km.  
Kaikenkaikkiaan me kaikki rakastettiin niitä Fiatteja, esikoisen kommentti "on kuin akvaariossa ajaisi" piti paikkaansa.
Yhteen pandaan heitin muutaman viljasäkin sisään, ja sen jälkeen ei kuskin ovi tahtonut enään mennä kiinni.

Sitten oli joku 132:kin, joka muuten löytyi naapurin pihalta lumivuoren sisältä, ja pelasi kolmatta vuotta.
Fiattikauden jälkeen on ollut sekalaisia 500e autoja, joita romurekka on aina lopuksi hakenut pois.
Nykyään ajellaan Opel Astralla -98, ja hyvin toimivalla ranskalaisella Citroen Berlingolla -01, molemmilla alkaa olla 300tkm taulussa.
Pihalla seisoo juuri katsastettu Hyundai H1 -01 2.5D paku, ja kohta katsastettu Chrysler grand voyager -94 3.3 V6 bensaa suonissa, ja pyörre tankissa. ABS:n valo palaa kun etupyörän hammaskehä on katkennut, juuri sain irti sen. Molemmat menee myyntiin kohtapuoliin.
Ja pikku Breva odottaa kesän lämpöjä.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #43 : Maaliskuu 14, 2016, 20:12:35 ip »
  Kaikkihan näitä italiaanoja moittii ja solvaa ja haukkuu, jokaista olen silti ylpeänä ajanut...  ;)
  

Mä olen aina ihmetellyt suomalaisten intoa mollata Italialaisia tuotteita. Fakta homma on, että Pohjois-Italia on ollut yksi Euroopan kehittyneimpiä teollisuusalueita (etelä on aivan eri asia, raja menee jossain Rooman pohjoispuolella). Italialaiset esimerkiksi rakensivat kokometallisia lentokoneita jo silloin, kun suomalaiset miettivät, että minkä konin luista ja kavioista tulee paras liima siipien faneeriin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #44 : Maaliskuu 14, 2016, 20:34:17 ip »
Ekulla oli itse tuotu Murtoluku. Muutama vuosi sitten kilvittikin sen ja pääsin itsekin koeajolle. On kyllä tasan ensimmäinen auto, jolle rajoituksen mukaiset nopeudet ovat aivan riittävät. Kun muiden autojen puskurit heiluvat silmiesi korkeudella, ei tee mieli hurjastella. Tiessä auto oli kuin liimattu ja puhelinpylväiden varjotkin tuntuivat pakaroissa ajon aikana. Hauska peli, muttei edes etäisesti turvallinen tai järkevä; selkänojan takana oli polttoaineleili ja ohuen pellin takana siitä takavaloihin päin, moottori kuumine pakosarjoineen. Eipähän olisi jäänyt kolarissa kitumaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.