Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142702 kertaa)

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #375 : Syyskuu 01, 2017, 19:22:37 ip »
Aikaisemminkin olen valitellut Cali 1400:n isoa ykköstä. Tosin bensan vaihto E98:sta E95:een auttoi hieman kenguruongelmiin hidasajossa. Nyt ykkösellä voi luistattamatta ajaa yksinään noin 14 - 15 km/h. Kaksi päällä ryömiminen jonoissa tai hidasajo sateella kaupunkien mukulakivillä ei ole nautittavaa. Hidasajossa takapenkiltä tulee välittömästi palautetta, kun kone nykäisee. Ja voimaahan nykäisyyn riittää. Olen koeajanut muuatta HD -merkkistä laitetta ja kyllä meno ykkösellä oli helppoa. Kakkosella sama juttu - voi ajaa melkein tyhjäkaasulla. Eihän pyörän tarvitse olla kuin liikkeellä kuinka hitaasti tahansa - mieluusti tasaisesti, niin sitä on helppo ohjastaa. Mutta jos samalla joutuu hoitamaan kytkintä, vahtaamaan oikeaa vaihdetta, kaasua, ehkäpä polkemaan jarruakin ryntäilyn takia ja ottamaan vastaan takapenkin palautetta, niin ainakin minulta sensorit alkaa loppua liikenteen seuraamiseen. Taidan tulla vanhaksi. Ei sen vedon tarvisisi ihan vanhojen päre- ja puimakoneissa käytettävien maamoottorien luokkaa olla, mutta kumminkin.
Nyt ykkösellä vauhti 3000 kierroksella/min on reilusti yli 30 km/h. Miellyttävä tasainen veto alkaa siinä 2000 kierroksen/min tienoilla, mutta silloin vauhtia on moneen paikkaan liikaa. Saattaisi tuo Motomatin pienempikehäinen autonrengas taakse olla hyvä ratkaisu. Edullinenkin vielä. Muut ratkaisut taitavat olla kalliimpia.
Maantie- ja mutka-ajossa on kyllä mainio peli. Kyllä kurviin on mukava mennä ja lähteä sieltä.

PS. En ole vaihtamassa merkkiä. Hidasajo on kuitenkin promillen luokkaa ajoistani.

Opa

  • Viestejä: 66
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #376 : Syyskuu 01, 2017, 20:40:33 ip »
Olen samaa mieltä Kimmon kanssa. Kyllä nykii paljon enemmän kahden-neljänkympin alueella kuin esim. vanha EV.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #377 : Syyskuu 02, 2017, 00:37:09 ap »
Olen koeajanut muuatta HD -merkkistä laitetta ja kyllä meno ykkösellä oli helppoa. Kakkosella sama juttu - voi ajaa melkein tyhjäkaasulla. Eihän pyörän tarvitse olla kuin liikkeellä kuinka hitaasti tahansa - mieluusti tasaisesti, niin sitä on helppo ohjastaa.

HD:n aikomus on MYYDÄ pyöriä, siksi ne jopa testaa miten ne toimii jo ennen myyntiin laittoa. Mitä näitä Guzzien alkuperäisiä ja päivityskarttoja olen kokeillut ja nähnyt niin pikkuisen jää vaivaamaan että testaako ne niitä ollenkaan... Kaasarikutsit mulla on aina toimineet hienosti, ei ole mitään moitteen sanaa antaa.

Ei se nykyharrikka toki vakiona ole mikään huippu näitten nykyisten päästöhommien takia. Mutta pikku säätämisellä ja osien vaihdolla sitä runtua tulee heti tyhjäkäynniltä lähtien jo jopa liikaa kun oikein innostuu ::)

On se vaan mukava lotkotella maanteitä kun 120km/h on vasta 2500 rpm... Olenkohan koskaan edes revitellyt yli 3-tonnin ;D

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #378 : Syyskuu 02, 2017, 20:30:19 ip »
Rupes kiinnostahan nuo hidasajo-ominaisuudet omassa melkein 20 vuotta vanhalla eri merkin pyörälle :D. Ykkösella 600 rpm ja nopeus noin 7 km / h . Isommalla vaihteella 30 km / h lähtien ihan tonne yli kahteensataan nikottelematta. Ei taida tuo 2-sylinterinen olla niitä parhaita hidasajo-ominaisuuksilla varustettuja. Tosin ei varmaan niin merkittävä asia pyörän valinnalle ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #379 : Syyskuu 03, 2017, 13:24:58 ip »
Viikonlopun aikana tuli kilometrejä vain noin 400.
Hiukan oli hidasajoakin ja ahtaissa paikoissa kääntelyä.
Sellaista en huomannut nytkään että moottorinohjaus aiheuttaisi nykäyksiä välillä 1300 - 3000 rpm. Alle 1300:n moottorinohjaus puuttuu käyntiin lisäämällä pyytämättä kierroksia. Se voi tottumattoman yllättää. Sen sijaan että antaisi automatiikan hoitaa hidasajoa voi mieluimmin nostaa kaasukahvasta hieman kierroksia ja luistattaa kytkintä. Vauhdin saa siten huomattavasti hitaammaksi eikä tule lainkaan nykäyksiä.

Asiaan ei juuri kuulu mutta sellaisen havainnon tein jälleen että hidasajossa jotkut laskevat jalat alas ja laahaavat niitä ajoalustaa pitkin. Se tekee hidasajosta epävakaata. Jalat pitää pitää jalkatapeilla tai astinlaudoilla siihen asti kunnes pitää pysähtyä. Liikkuvan pyörän tukeminen jaloilla ei juuri auta.

Vielä sellainen asia tuli tutkittua että jos autonrenkaisen pyörän pistää tasaiselle alustalle niin seisooko pyörä pystyssä pitämättä? Ei pysy. Rengas ei ole tiiliskivi vaan kulutuspinta kääntyy aina alle kun pyörä kallistuu. Ehkä sitten jos vähentäisi painetta. Painetta lisäämällä auton renkaan kulutuspinta pullistuu ja rengas muuttuu keskialueella epävakaammaksi mutta raskaammaksi kaartaa. Tässä on varmaan eroja eri renkaiden suhteen. Minä kokeilen toistaiseksi tällä alla olevalla indonesialaisella halpisrenkaalla. Rengaspaine näyttelee tässä asiassa pääosaa ja on ilmeisesti joka renkaalle omansa kuten pyörän painokin. Nyt on ollut 2,7 ja 2,8 bar käytössä. Alempi yksin ajaessa.

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #380 : Syyskuu 03, 2017, 20:37:49 ip »
Tänään eka testi 6-pyttysellä, ja heti kaverin yllyttämänä:

Koko homma kaasuun koskematta:

Ykkösellä kytkin ylös, siitä koko kaavio kutoseen asti. Kutosella vauhtia noin 40. Siitä ensimmäinen kosketus kaasuun, kaasu pohjaan, nin murina syvenee, ja pärrä hyökkää silkinpehmeästi eteenpäin. Tästä pidän. kutonen on siis hyvin toimiva vaihde jo alle 50 nopeuksissa.

Kolmosella lähtee vielä paikaltaan kaasuun koskematta. Tiedän, ettei tommonen käytös ole itsetarkoitus, mutta mielestäni kertoo koneen luonteesta. Ei tarvi yhtään miettiä, mikä vaihde on silmässä.

Käykääpä piruuttanne joskus koeajamassa toi 1600 GT/L

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #381 : Syyskuu 03, 2017, 20:53:28 ip »
Bemarin kutoset on kyllä tulevien koeajojen listalla. Uskon että on pehmeä kyyti, jo K1200 antoi neljällä pytyllään osviittaa.
Kaksimukinen luonnollisesti rytkää alakierroksilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #382 : Syyskuu 03, 2017, 21:24:54 ip »
Koeajo voi toteutua kohdallani mutta ei hankinta. Liikaa liikkuvia osia.
Edellisestä kolmesta kuutoskoneesta olen jo eroon päässyt. Enkä kyseisillä ominaisuuksilla mitään tekisi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #383 : Syyskuu 03, 2017, 22:26:55 ip »
Bemarin kutosella ei sylinteriluvun lisäksi taida juuri yhteneväisyyksiä olla 70-luvun Benellien kanssa  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #384 : Syyskuu 03, 2017, 22:43:43 ip »
Bemarin kutosella ei sylinteriluvun lisäksi taida juuri yhteneväisyyksiä olla 70-luvun Benellien kanssa  ;)

Onneksi ei olekaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #385 : Huhtikuu 01, 2024, 21:36:09 ip »
Viimeinen teksti taisi olla tässä ketjussa 2016. Nyt on 2024 jos en väärin laskenut. 1400:lla on tullut ajot, enimmäkseen, suoritettua. Kymmeniätuhansia takana. Viatonta menoa. Kerhokaverit ovat ihmetelleet pyörän laatua. (Niillä on amerikkalaisia, saksalaisia, ja joillakin, jopa japseja.) Tekemäni 50.000 km:n huolto jossa, ehkä hieman perusteellisesti, katsastin mahdollisesti nekin kohdat mitä huolto-ohjelma ei vaadi vaan en tiedä kun ei tullut katsottua mitä huolto sisältää. Osa yksi: http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html Osa kaksi on viimeistelyä.
Ja ajomatkat jatkuvat jos henki kulkee...

RStone

  • Viestejä: 115
  • "Well, hang in there"
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #386 : Huhtikuu 02, 2024, 10:19:52 ap »
Jatketaan vielä tarinointia...
Rakkaudesta lajiin koeajoin aikanaan Espoon RM Heinolla 1400 valkoisen California Touringin ja yhden ajoretken yhteydessä Turun Stormilla punaisen Eldoradon. Lihasmuistiin jäänyt muistikuva oli, että molemmat olivat omiin ajokykyihin liian painavia, mutta silti upeita pyöriä ajaa. Sports ajomoodin passasin, kun tehoa ja vääntöä tuntui olevan muutenkin aivan riittävästi.

Valkoinen 1400 oli RM Heinon esittelypyörä, joka sittemmin palveli jonkin aikaa erään espoolaisen kaverin menopelinä ja sittemmin myyntipalstoja seurannan mukaan lähti kiertoradalle.
Punainen esittely Eldorado 1400 palvelee edelleen ensimmäistä omistajaansa.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #387 : Huhtikuu 02, 2024, 11:45:24 ap »
Kauan samalla 1400:lla ajaneena olen tehnyt havaintoja ja muutoksia.
Moottori käy, jos oikein helteistä ajosäätä ei lasketa, kylmänä. Se aiheuttaa että rikastinpiireistä muutamat antavat signaalia että lisää bensaa pyttyyn.
Asiaan on kaikkien saatavilla olevia keinoja. Esimerkiksi GuzziDiagilla voi muuttaa rikastuskarttojen arvoja. Sitä ennen on myös hyvä tehdä siten kuin moni on tehnyt eli asentaa pyörään moottoriöljyn lämpömittarin ja lisäksi kaihdin jäähdyttimen esteen. Alle kahdenkymmenen asteen ulkolämpötilassa jäähdytin on täysin tarpeeton. Silloin se voi olla täysin tukossa. Pyörässä on kaksi öljypiiriä ja kaksi öljypumppua: matalapaineinen jäähdytysöljykierto ja korkeapaineinen kierto joka totetuttaa voitelun. Jälkimmäiseen ei voi vaikuttaa mutta jäähdytykseen kyllä.

Kuinka monella, ylipäätään, ikinä, on jäähdyttimen puhallin käynnistynyt? Silloin kun se käynnistyy on se merkki siitä että hiljakseen lähestytään sitä rajaa jonka runsas ylittäminen saattaa olla öljylle haitallista ja ajan mittaan myös moottorille. Pyörään tarkoitetut suositusöljyt riittävät kuuman puolesta oikein hyvin. Toki parempiakin on.

Jutun pointti: kun moottori käy kuumempana on voitelu kunnossa ja sisäinen kitka alhaisimmillaan sekä tehoa syntyykin enemmän vähemmällä polttoainemäärällä. Kasukahvaa tarvitsee kääntää vähemmän. Tankkausväli piteene ja takapuoli känsittyy.

Kaiketi 1400:n omistajat ovat todenneet että lämpimällä säällä moottori käy vain yhdellä sylinterillä jos ajetaan tasakaasuajoa 80 - 130 km/h nopeuksilla. Sitten kun kaasukahvaa kierretään niin tehoa alkaa tulla kahden sylinterin voimin. Tämän vuoksi alhainen kulutus suosii tasakaasuajoa jolloin kulutus on pienimmillään. Aktiivinen kaasukahvan käyttö taas lisää kulutusta. Vakionopeussäädin on hieman kömpelö: siinä on viive ennenkuin se huomaa lisätä tai vähentää tehoa. Käsikaasulla kulutus pysyy alhaisempana jos tie on mäkistä. Ennakointi ylämäen kohdatessa auttaa aktiivista kuljettajaa pihistelyssä.

Yksi, pyörän rakenteeseen liittyvä, seikka on kuutosvaihteen julman pitkä välityssuhde. Kyseistä vaihdetta ei juuri kotimaan teillä tarvita. Jos kuutosella ajaa ns. "väännöllä" niin kulutus lisääntyy taatusti. Viitonen sopii paremmin nopeusrajoituksiimme. Myös voimansiirto tykkää tasaisesta käynnistä. Eritoten vaihteisto koska tässä vaihteistossa on suorahampainen ratastus. Se ei pidä sykkeestä vaan tasaisesta käynnistä. Syntyy ajan kanssa haitallista "pittingiä" eli hampaan pinnan iskukukuormituksesta johtuvaa eroosiota.

Edellä mainitun ison vaihteen epäsopivuuden korjasin laittamalla takavanteelle pienikehäisemmän renkaan. Nyt kuutonenkin tulee kyseeseen tasakaasuajossa 120 km/h vauhdissa moottoritiellä. Takajousitusta piti hieman korottaa eli em. renkaan halkaisijakoon erotuksen puolikkaan verran alkuperäiskokoon nähden niin maavara pysyi lähes alkuperäismitoilla.

RStone

  • Viestejä: 115
  • "Well, hang in there"
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #388 : Huhtikuu 02, 2024, 14:38:37 ip »
Matin kirjoittamasta löyhällä aasinsilla, onko todella niin että moottori voi käydä vain yhdellä sylinterillä?
Ainakin nelipuolikas japanilainen twini hyytyi samantien, kun toisen pytyn tulppa sippasi.
Käsitykseni on ollut, että yhdellä pytyllä käynti ei ole koneelle "terveellistä" - toki 1400 -kuutioista ei voi hondaan verrata.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #389 : Huhtikuu 02, 2024, 17:22:54 ip »
Ilmaisuni taisi hieman oikoa.
Yhden sylinterin voimantuotto tapahtuu samoin kuin joidenkin autojenkin moottorien sylinterien lepuutus. Lepuutusmetodeita on useita ja ovat monesti valmistajakohtaisia. Lepuuttamalla saadaan päästöjä alenemaan. Vaan energiaakin tarvitaan.

Kun voimaa ei paljon tarvita niin siirrytään lepuutukseen siten että, tässä tapauksessa, jompi kumpi sylinteri/palotila saa täyden setin polttoainetta kun toinen sylinteri saa vain sen verran että ei laita hanttiin. Yksi pytty siis tuottaa tehoa eikä toinen pytty vastusta. Samalla lambdat pysyvät kuumina. Vuoro vaihtuu sylinteriltä toiselle liki huomaamatta mutta sen kyllä kuulee käyntiäänestä kun mennään toispuoliseen lepuutukseen. En ole mitannut kuinka monta sytytysykliä lepuutuksen kesto on per sylinteri mutta montaa niitä ei ole. Moottorin käyntilämpötila säilyy tasaisena kun vuoroa vaihdetaan säännöllisesti.

Varmasti monet ovat huomanneet että mitä lämpimämpi sää niin sitä pienempi kulutus.