Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142665 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #105 : Toukokuu 13, 2016, 12:30:01 ip »
Pakokaasun lämpötila vaihtelee voimakkaasti. Siitä ei todennäköisesti saa ulos mitään järkevää ohjaussignaalia. Pakokaasut lienevät kuumimmillaan silloin kun ajetaan kaikki ponit pilttuusta ulos, eli todennäköisimmin suurilla vaihteilla kiihdytyksissä. Heti kun kaasuläppiä päästetään rajoittamaan seoksen määrää, laskee lämpötila ihan termodynamiikan sääntöjen mukaan. Saattaapa olla jopa niin, että ihan kuumin hetki löytyy jostain maksimi väännön ja maksimi tehon väliseltä alueelta jos pyörän ominaiskäyrissä on noiden huippujen välissä kierroslukualuetta. Ainakin kaksiventtiilikoneet alkavat kärsiä hengenahdistusta jossain siinä välialueella ja täytös jää maksimikierroksilla pienemmäksi kuin maksimi väännön kohdalla. Hommaa mutkistaa myös se, että täysteholla on kansi todennäköisesti hiukan kuumempi, mutta onko sillä sitten oikeaa merkitystä, en edes yritä arvata.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #106 : Toukokuu 13, 2016, 13:32:25 ip »
Pakokaasulämmöllä säädetään kaksitahtinen penkissä. Se mittaa vain täyskaasuvedon aikaista lämpöä, koska sillä on merkitystä. Säädetään yleensä suutin ja sytytys siihen, että täyskaasuvedon lämpö jää vähän ALLE männän sulamislämpötilan.  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #107 : Toukokuu 13, 2016, 18:18:08 ip »
Viimeistään nyt voi tehdä sen johtopäätöksen Motomatinkin alustavien empiiristen testien perusteella, että Cali 1400cc kuluttaa enemmän kuin määrä olisi. On syy mikä tahansa, niin onko maahantuoja ottanut asiaan mitään kantaa vai onko kukaan ylipäätään keskustellut R.M Heinon suuntaan ja ovatkohan edes tietoisia ko. ilmiöstä? Olisi mielenkiintoista tietää, että onko asia korjattavissa pelkästään moottorinohjausta säätelemällä siten, että toimenpiteestä ei seuraa muita ei-toivottuja sivuvaikutuksia.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #108 : Toukokuu 13, 2016, 19:00:26 ip »
Viimeistään nyt voi tehdä sen johtopäätöksen Motomatinkin alustavien empiiristen testien perusteella, että Cali 1400cc kuluttaa enemmän kuin määrä olisi. On syy mikä tahansa, niin onko maahantuoja ottanut asiaan mitään kantaa vai onko kukaan ylipäätään keskustellut R.M Heinon suuntaan ja ovatkohan edes tietoisia ko. ilmiöstä? Olisi mielenkiintoista tietää, että onko asia korjattavissa pelkästään moottorinohjausta säätelemällä siten, että toimenpiteestä ei seuraa muita ei-toivottuja sivuvaikutuksia.
Vaikuttaisi sille, että nimimerkki Californialla on ollut mielenkiinto kääntymässä jo pitemmän aikaa trumpasta pois takaisin Guzzin sarviin, kun olet niin useaan otteeseen ja innokkaana tähänkin asiaan kommentoinut.. Ei muuta kuin Heinolle vaihtokauppaa tekemään! Ja samallahan voit itsekkin kysäistä siellä, onko polttoainetaloudellisuudesta keskusteltu heidän kanssaan! Kyllä Guzzilla on aina ratkaisut löytyneet pieniin ja isompiinkin pulmiin ennemmin tai myöhemmin, joten ihan huoletta voit senkin suhteen olla!

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #109 : Toukokuu 13, 2016, 20:57:22 ip »
Olkaa rauhassa! Poikanne hereill' on!

Laitoin muiden asioiden ohessa tiedustelua kulutusasioista maahantuojan mp-insinöörille. Vastausta odottelen.

Olen tehnyt lisää empiirisiä kokeita. Tuloksia on syntynyt mutta lisätestejä vielä tarvitaan. Osa tuloksista kulutuksen kannalta varsin mielenkiintoisia ja viittaa positiivisen kehityksen suuntaan edullisella ratkaisulla. Mutta pitää vielä asian suhteen touhuilla ennenkuin sanon asiasta mitään suuntaan tai toiseen.

Oma tilanteeni "vapaaherrana" on viikoksi varattu muualle: mökille laiturin tekoon ja muuhun perintömökin tavanomaiseen ylläpitoon. Ja anopille kylään. Viikoksi en viitsi ottaa pakettiauton lisäksi pyörää matkaan. Sitäpaitsi mökille on parikymmenen kilometrin soratietaival että kulutusmittaukset olisivat hieman hankalia tehtäväksi. Vai haluaako joku nimenomaan soratiekulutuslukemat tietoonsa? Kesemmällä sekin kyllä onnistuu mutta ei liene kokonaisuuteen nähden relevanttia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #110 : Toukokuu 13, 2016, 20:58:11 ip »
Mitähän nuo kuluttaa lämpimissä maissa? Onko tullut vastaan?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #111 : Toukokuu 13, 2016, 22:20:20 ip »

Viime kesänä Italiassa, Morteronen ralliin osallistunut ja pari vuotta sitten vm. 2014 Cali 1400 Touringilla tunnelissa ajomukavuuden takia nukahtanut ja tunnelin seinään ajaessaan nojannut, mutta onneksi pelkällä jarrukahvan murtaneella nimettömällä sormellaan selvinnyt italialainen Guzzisti kertoi oikein mielellään ja innolla, että kulutus on Milanon ja Mandellon väliä työmatkoja ajellessa ollut suurin piirtein luokkaa 6 - 11 litraa sadalle kilometrille, riippuen siis ruuhkasta, vuodenajasta, ja ajaako moottoriteitä vai kylien läpi... Sitten loppui minulla kielen taito, kun kuski alkoi selittämään nyansseja ajotyylistään, italiaksi..Tyytyväinen oli kuitenkin kokonaisuuteen. Ei tullut vaihtokauppoja Vintageen...

Jouko

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #112 : Toukokuu 15, 2016, 07:44:38 ap »
Tuli toteutettua eilen iltapäivästä ja illasta mainostajan ohjetta ja elettyä kuin viimeistä kesäpäivää. Ja siltä se alkoi lopulta tuntumaankin.

Oli vähän asian tynkää Keskisuomeen ja koska täällä Careliassa oli kesä, niin ei muuta kuin pyörän niskaan ja veistämään sillä reittiä Lemi-Mikkeli-Kangasniemi-Jyväkylä-Muurame-Säynätsalo (etappipaikka)-Korpilahti-Joutsa-Pertunmaa-Mäntyharju-Suomenniemi jne.
Mikkeliin saakka meni nätisti mutta Kangasniemen vaiheilla alkoi tiputella vesiä ja reilusti ennen Lievestuoretta satoi ihan kunnolla. Ja sitä sitten riitti. Hyvin pysyy muuten hereillä iltamyöhälläkin kun ajaa tasaisin väliajoin kohmettuneella kropalla routakuoppaan.

Mutta sitä kulutuksesta ja tankin vetoisuudesta pari huomiota. Tankkasin Savitaipaleella piripintaan ja sitten seuraavan kerran Joutsassa. Kilsoja tripissä 280 (283) ja bensaa meni 16 litraa. Bensavalo oli palanut tuota ennen jotain 30 kilsaa. Kielii siis reilun parinkymmenen litran tankin koosta.
Kulutus menee kaavalla 16:2,8=5,714. Eikö vain?

Ajo oli sellaista seka-ajoa. Savitapale-Mikkeli väli vakkari päällä noin 120 km/h. Sama Mikkelin jälkeen Lievestuoreelle asti jossa juutuin autojonoihin. Ei ollut haluja sankartekoloihin sadekelissä. Vaajakosken paikkeilla mentiin polkupyöräilijän nopeuksilla.
Taajama-ajoa tuohon tuli vähän. Jyväskylän keskustassa koukkasin ja sitten Muuramessa sahailin hetken aikaa edestakaisin kun ajoin kylmissäni ja lasit usvassa Säynätsalon risteyksen ohi. Lämpötila oli suurimman osan matkaa +10 C. Koneella ajettu noin 6000 kilsaa.

Tuossa siis kulutus keskimääräisessä matka-ajossa tuossa lämpötilassa ja yhden henkilön kuormalla.
Pyörän todellista kulutustahan ei saa selville kuin kaivertamalla mittarilukeman tallin seinään keväällä ja säästämällä jokaisen bensakuitin kesän ajalta. Sitten syksyllä laskemaan. Ei ole mun lajini. Elän mieluummin sitä viimeistä kesäpäivää ...   :P

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #113 : Toukokuu 15, 2016, 16:15:58 ip »
"Vaikuttaisi sille, että nimimerkki Californialla on ollut mielenkiinto kääntymässä jo pitemmän aikaa trumpasta pois takaisin Guzzin sarviin, kun olet niin useaan otteeseen ja innokkaana tähänkin asiaan kommentoinut.. Ei muuta kuin Heinolle vaihtokauppaa tekemään! Ja samallahan voit itsekkin kysäistä siellä, onko polttoainetaloudellisuudesta keskusteltu heidän kanssaan! Kyllä Guzzilla on aina ratkaisut löytyneet pieniin ja isompiinkin pulmiin ennemmin tai myöhemmin, joten ihan huoletta voit senkin suhteen olla!

Jouko"


Analyysisi on valitettavasti virheellinen, sillä asia alkoi kiinnostamaan jo silloin, kuin vielä ajoin Guzzilla. Taisinpa olla jopa ensimmäinen, joka aloitti ketjun aiheesta, eli sikäli osittain kommentoin ihan itse esille nostamaani kysymystä. Tässä ketjualoitukseni aikoinaan:
 
"california 1400 kulutus

« : Helmikuu 11, 2014, 16:52:49 »
Vastaa lainatenLainaus Muokkaa viestiäMuokkaa Poista viestiPoista  

Moro, ehtikö uuden Californian omistaneilla tulla jo keskikulutustietoja uudesta Californiasta? Eli paljonko hötäsee satasella? Mitä on lueskellu ulkomaisia "Road testejä", niin pikkasen janoselta vaikuttaa. Testien mukaan kulutus olisi siinä 6,5 l sataselle. Mutta monesti nuissa testeissä kulutustiedot voivat olla kyllä yläkanttiin..."

Bensatalous oli tietty vain yksi syy, miksi tilalle ei tullut uutta Cali 1400:sta. Kiinnostus Guzzeihin on kuitenkin olemassa, kuten muuhunkin moottoripyöräilyynkin yleensä siitä huolimatta, että tällä hetkellä en aja Guzzilla. Guzzilta ei vain valitettavasti löydy kriteereihin sopivaa menopeliä nykyisestä mallistosta. Mutta toivottavasti nykyinen ei ole se viimeinen pyörä, jonka elinaikanani omistan ja T-bird on kyllä varsin pätevä peli :) Joten en ole vaihtamassa Guzziin, vaikka asiasta olen kiinnostunut. Myyntipuheesi sinällään lyö kyllä laudalta aggressiivisimmankin telemarkkinointikonsultin...ja se jos mikä on lahjakkuutta...  ;)
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #114 : Toukokuu 16, 2016, 07:30:34 ap »
Käväisin viime torstaina Rissalassa katselemassa lentokoneita. Sää oli keväisen hieno: aurinkoista, lämpötila noin 11 - 15 astetta. Eikä tuullut kovasti. Ajelin nopeusrajoitusten mukaan ja pysähdyin pari kertaa kahville matkan varrella.
Lenkille tuli pituutta 320 km. Lähdin täydellä tankilla ja täytin tankin reissun päätyttyä. Tankkiin mahtui 17,61 litraa. Varatankin valo oli palanut ennen tankkaamista jo 52 kilometriä. Kulutukseksi tulee 5,5 litraa satasella (17,61 litraa / 3,2 satasta). Joten tankin koko viittaa 20,5 litraan. Tämä on myös viime kesän ajojen kokemukseni. Olen tankannut vain E98 bensaa. Bensalaadulla voi olla vaikutusta kulutukseen. Alkoholipitoisempia saattaa mennä enemmän. Teknisten tietojen mukaan ohjeistetaan: "Premium unleaded petrol, minimum octane rating 95 (NORM) and 85 (NOMM)". Eli alkoholipitoisetkin kelpaavat.

Olen ajanut enintään 50 km varatankin valolla. Ehdotottomana maksimina olen pitänyt 80 km. Jos on kuormaa, vastatuulta tai vauhtia, niin sitten on paras mennä tankkaamaan jo aikaisemmin. Monesti varatankin valon syttyminen jää huomaamatta. Mutta ei hätää, mittaritaulu näyttää kuinka monta kilometriä on ajettu varatankilla.

En ole kovin tarkasti seurannut kulutuslukemia. Kaikki bensa on mennyt, mitä tankkiin olen laittanut. Tankkaamaan olen mennyt varatankilla ajettujen kilometrien perusteella.


Opa

  • Viestejä: 66
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #115 : Toukokuu 27, 2016, 19:25:38 ip »
SE tuli taloon ja ev päässee uuteen (hyvään!?) kotiin. Ev:tä voi kysellä Heinolta.

On tuo SE vaan kiva peli ajella, ei paljon rekat tai tieurat sitä heilauta. Ja on melkeinpä helpompi ajettava kaupungissa kuin vanha cali, mutta pysäköidessä pitää olla tarkkana, jottei jätä pyörää niin, että joutuisi vaikka peruuttamaan ylämäkeen (silloin huomaa SEn painon) Ja vakionopeussäädin on varsinkin moottoritiellä muuten näppärä, mutta ei peukalo tahdo siihen yltää.

Opa

  • Viestejä: 66
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #116 : Toukokuu 27, 2016, 20:25:18 ip »
Vielä kysyn kokeneemmilta (tai keltä vaan), saako varashälyttimestä automaattilukituksen jollain tavalla pois? Ärsyttää, kun hälytin menee päälle jo tankatessakin. Varoaika taitaa olla minuutti.

Tankkauksesta puheen ollen, kulutus on ollut reilusti päälle 6 litraa nämä ensimmäiset kilometrit ajotietokoneen mukaan.

Ja vielä yksi hyvä juttu, vilkut menee itsekseen pois päältä n. 400 m ajon jälkeen.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #117 : Toukokuu 27, 2016, 21:42:58 ip »
Onnittelut uuden pyörän hankinnasta!
Nautinnollisia kilometrejä.

Joo, en tiedä että ajonestolaitteen saisi poistettua päältä.
Kyllä siihen pian tottuu...

Vilkun päältä poismenosta en tiennyt. Täytyy ihan testata meneekö omasta...
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #118 : Toukokuu 28, 2016, 17:56:31 ip »
Toiset nautiskelee motoilla ja toiset notkuu netissä....

https://www.youtube.com/watch?v=vU9vlQLMcBY&feature=youtu.be

.
2002 Atlantic 500
2004 B750

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #119 : Toukokuu 28, 2016, 22:52:47 ip »
Olis ratimiehelle hommia.