Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142655 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #60 : Toukokuu 09, 2016, 10:26:29 ap »
Vasta vajaat 1500 km kokemusta California Customista. Tosin alkuperäiskuosisena en ole ajanut sillä metriäkään. Tänään pesaisen isommat saastat. irrotan sivulaukut ja vien Heinolle huoltoon. Huolto on varattu tiistaille. Ehtii yön aikana kone jäähtyä.

Tein testin polttoaineen kulutuksesta. Tässä pääkohdat:
Tarkoitus oli ajaa tankki kuivaksi ja samalla selvittää "varatankin" todellinen tilavuus/kilometrit. Ilman lämpötila 17 - 20 astetta. Sitten pyörimään kaupunkiliikenteeseen ja taajamien välisten liittymäteiden liikennevalojonoihin ja moottoriteiden ramppeihin kiihdyttelemään. Keskinopeus oli 45 km/h ja matkaa tankillisella tuli 260 km. Kulutusmittari näytti matkalla kuluneen keskimäärin 8,8 litraa sadalle. Tankkiin meni kuitenkin sen tyhjennyttyä tasan 26 litraa eli ajotietokoneen ja totuuden välillä on eroa. Todellinen kulutus tasan 10 litraa per sata km. Ero ajotietokoneen laskelmaan 1,2 litraa sadalle kilometrille.

Blogissani 1400 Customista ja sen muodonmuutoksista enemmän:
http://www.motomatti.fi/2016/02/guzzi-california-1400-rakentelua.html
Juttua on pitkästi. Kulutusasia siellä loppupuolella.

Rakentelu ja muutostyöt jatkuvat vielä useissa kohdin.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #61 : Toukokuu 09, 2016, 11:19:28 ap »
Ulalaa kulutuksesta motomatin pyörässä.
No, tietysti oikein maksimiin oli haettukin.
Meniskö enempi maantiellä jonnekin 7L huitteille.

Hyvältä näyttää värimietinnät teippeineen.
Ja muutenkin koko omanlaiseksi muutosprojekti.

Onnittelut hienosta pyörästä!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #62 : Toukokuu 09, 2016, 11:54:24 ap »
Aika kova on kulutus noin vaatimattomalle suorituskyvylle (numeroina), tai ehkäpä juuri siksi. Mutta ajohan olikin pätkää. Matkassa tasoittunee merkittävästi. Ajotietokone ei pysy lyhyessä ajossa mukana juuri missään vehkeessä. Ei saa riittävän tasaista mittaustietoa, mihin sen perustaisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #63 : Toukokuu 09, 2016, 12:42:17 ip »
Ajotietokoneen kulutusmittari näyttää kulutukset välillä 0 - 1000 litraa sataa kilometriä kohden.
Hidasajossa ja kovissa kiihdytyksissä kulutus käy, mittarin mukaan, helposti sadassa litrassa sataa kilometriä kohden. Eikä tätä pyörää voi mitenkään kovakulutuksisena pitää: aikoinaan sain Ducatillani menemään noin 14 litraa sadalle kun hiukan kiihdytteli ja kierroksia käytti.

Mutta testin tarkoituskin oli tehdä tutkimusta juuri silloin kun kulutus on suurimmillaan. Esimerkiksi varatankin osalta, eli mittaritauluun tankin tyhjyydestä ilmaiseva varoitusvalo syttyy, on pahimmassakin tapauksessa ajomatkaa vielä jäljellä yli 80 kilometriä.

Liekö TunturiTT vielä koeajanut 1400 Californiaa? En ainakaan menisi väittämään tällä kokemuksella että olisi tehoton. Kaikki takarenkaalle tulevat noin 80 hevosvoimaa ovat aktiivisessa käytössä 2500 rpm jälkeen. Kuutosella tosin ei kannata alle 140 km/h vauhdeissa yrittää ripeää ohitusta.

Veloce-asetus on vielä kokeilematta. Mutta sisäänajon ja huollon jälkeen.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #64 : Toukokuu 09, 2016, 12:58:45 ip »





Liekö TunturiTT vielä koeajanut 1400 Californiaa? En ainakaan menisi väittämään tällä kokemuksella että olisi tehoton. Kaikki takarenkaalle tulevat noin 80 hevosvoimaa ovat aktiivisessa käytössä 2500 rpm jälkeen. Kuutosella tosin ei kannata alle 140 km/h vauhdeissa yrittää ripeää ohitusta.



Kröhöm..

Lainaus
Aika kova on kulutus noin vaatimattomalle suorituskyvylle (numeroina), tai ehkäpä juuri siksi.

Tarkoitin juuri numeroina, edelleen koeajamatta. 90hp/118Nm 450-500 kilon pyörälle tuhannestaneljästäsadasta kuutiosta on aika vähän. Varmaan käytännön suoristuskyvyssä mitaten riittävä. Mutta jos viivan alla olisi enemmän suorituskykyä tukevia lukuja, voisi laitos päästä kiihdytyksessään helpommalla ja tällä tavalla kuluttaa vähemmän.



Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #65 : Toukokuu 09, 2016, 16:29:35 ip »
Niin ja ei siitä mihinkään pääse että pyörä myisi paremmin jos olisi hieman enemmän tehoa.
Koskee kaikkia nyky Guzzeja.
Käytännössä riittävän tehokkaan ja hieman lisäreserviä omaavan välillä ostajan punnitessa valintaa vaaka helposti heilahtaa.
Kestäväksi varmaan veikkaillaan 1400:kin.
Kyllähän se hieno peli on, oma ainut koeajo oli niin onneton kaupungissa ettei oikein päässyt oikeuksiinsa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #66 : Toukokuu 09, 2016, 18:00:42 ip »
Lainaus
Tänään pesaisen isommat saastat. irrotan sivulaukut ja vien Heinolle huoltoon. Huolto on varattu tiistaille. Ehtii yön aikana kone jäähtyä.

Tuo oli suunnitelma tälle päivälle. Asia muuttui: lähdin kerholle pesutarpeet sivulaukussa kuten oli alkuperäinen suunnitelma. Sitten alkoi nenään pyrkiä palaneen kumin haju. Edellä meni kevytperävaunullinen henkilöauto ja arvelin käryn siitä lähtevän. Pääsin ulosajorampille kun takarengas tyhjeni melko nopeasti ja siinä liirairin maastoutumiskohdetta katsellen. Pysyin pystyssä ja sain pyörän työnnettyä jalkakäytävälle. Soitin Heinolle josta lähti pelastuspartio matkaan. Pienen harhailun jälkeen löysivät.
Pesu jäi mutta laukut irrottelin Heinon pihassa. Renkaaseen yritettiin laittaa ilmaa mutta se ei siellä pysynyt lainkaan. Ei edes pyöristynyt ilmaa laitettaessa vaikka rengas oli vanteella. Huomenna nähdään tulos eli millainen vika on kyseessä ja missä kohtaa. Reikä voi oireista päätellen olla niin iso että on korjaamaton paikka. Heinolla oli hyllyssä uusi Dunlop hintaan 300€. Sellainen laitetaan koska muuta ei ole tähän hätään.

Heinolta ajelin lainapyörä V7 Kakkosella kotiin. Mukava kylillä kaarrellessa mutta moottoritiellä ajo aika retuutusta kun autojen aiheuttamat ilmavirrat paiskoivat.

Vielä hengissä ja pyörä ehyt!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #67 : Toukokuu 09, 2016, 19:21:31 ip »
Sehän rankasti ravistelee heti alkuun! Olisko venttiili poikki renkaasta tms. Hyvä ettei "maadoittanut". Sinänsä ei mikään paha hinta renkaalle, eikös tuossa ole aika paljon kumia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #68 : Toukokuu 09, 2016, 20:23:05 ip »
Kehä on lyhyt mutta kumi leveähkö. Ei silti mitenkään älyleveä: vain 200 mm. Moni tehdaskustomi on takakumiltaan 260 mm tai jopa leveämpi. Vannekoko on 16 tuumaa.
Ei ollut venttiilissä vikaa. Se on selvillä mutta kunhan kumi on irti vanteelta niin pääsee näkemään voiko renkaan "tossuttaa" sisäpuolelta. Se edellyttää että renkaan kangaskuidut ovat ehyitä. Toivottavasti on kyse naulasta, terävästä kivensirusta tai muusta enemmänkin pistoreikiä tuottavasta vieraasta objektista. Ilmaa laitettaessa selvästi kulutuspinnan suunnalta suhinaa kuului. On suhtauduttava sillä varauksella että kumi menee kierrätykseen. Mutta jos sen saan korjattua on sillä vielä muutama tuhat kilometriä ajomatkaa. Keskelle oli kulunut jo leveähkö suora alue. Metzelerin tilalle tulee nyt Dunlop.

Siitä kun käry tuli nokkaan niin ajettavuutta oli vielä noin 300 metriä ja sen jälkeen alkoi rynkytys ja melu takapyörän suunnasta ja ajettavuus loppui kokonaan mutta sen verran hitaasti että kerkesi jarrutella vauhdin pois. Vaihde päällä moottorilla varovasti vedättämällä sain pyörän talutetuksi yksisuuntaiselta tieosuudelta jalkakäytävälle. Saman tien alkoi tilanteen kruunaava sadekuuro. Auttajiakin tuli paikalle mutta apu oli jo silloin tulossa puhelinvälitteisesti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #69 : Toukokuu 09, 2016, 20:33:25 ip »
Kuinkas 1400 Calin omistajilla on nuo äänenvaimenninasiat? Olen ehkä poikkeus kun pidän ulkönäöltään näistä alkuperäisistä kromituuteista mutta enemmän kuluu kaikenlaisia resonansseja, venttiilikoneiston kilinöitä ja jakoketjujen vonkunaa kun putputusta. Noita häiriöäänia peittämään olisi jokin pönttöpari mukava laittaa. LaFranconilla näyttää olevan tyrkyllä alkuperäisten vaimentimien kaltaiset mutta onko muuta tyyliin sopivaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #70 : Toukokuu 09, 2016, 20:46:09 ip »
Ebaysta löytyy orkkikset kuuteensataan pari. Niistä puukottaisi sisukset mieleisiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #71 : Toukokuu 09, 2016, 21:03:50 ip »
Lainaus
Niistä puukottaisi sisukset mieleisiksi.
Vanha "rautakangen väärä pää teroitetaan"-kikka saattaisi toimia.
Pitääpä tutkia asiaa. Kiirus ei ole koska takuu on pari vuotta joten en ihan heti tee muutoksia.

14 Cali on hiljaisempi kuin Breva 1100. Oikein taloyhtion asukkaiden edustusto pihakeinussa kiittelivät näteistä äänistä. Äänien täytyy siis olla varsin miedot. Vain siitä on tullut sanomista että olen tallin oven avaamisen ajaksi jättänyt pyörän hetkeksi käyntiin ajaakseni sen sitten sisään talliin. Oikeastaan se oli toive ettei heidän keittiöönsä tulisi pakokatkua kun ikkuna on auki. Jännä juttu että samassa tallissa on ollut sekä bensa- että dieselkäyttöisiä autoja jotka käyvät molempiin suuntiin siirrettäessä ovien avaamisen ja sulkemisen ajan. Pyörän työnnän tallista ulos.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #72 : Toukokuu 09, 2016, 21:13:53 ip »
Tuosta tonninelisatasen tehosta vielä. Väittäisin perstuntumalla, ilman tieteellistä faktaa, että 1400 Calin (ynnä muut 1400 cc versiot) suorituskyky on sadekelin moottoriasetuksella (Pioggia) jokseenkin samaa luokkaa kuin 1100 cc Calin. (tuo olisi mukava selvittää jollain varttimaililla)

Ei tule kuitenkaan mieleen yhtään värssyä tältä saitilta jossa vanhaa Calinaa olisi moitittu painavaksi ja tehottomaksi. Nyt ei riitä tonninelisataselta edes Veloce asetus. Niin muuttuu maailma Eskoseni ...   ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #73 : Toukokuu 09, 2016, 21:47:36 ip »
On se painava ja tehoton tuo vanha. Parhaani mukaan olen kyllä koettanut keventää. Tehoakin tietyissä rajoissa lisätty. Omassa Dynon mukaan nousee vääntökäyrä pystyyn ekat 2500 kierrosta, sitten tasoittuu yhdeksänkympin nurkille loppuun asti. Voisi olla tasainen kisa tonninelisatasen kanssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #74 : Toukokuu 09, 2016, 21:51:13 ip »
Lainaus
Niistä puukottaisi sisukset mieleisiksi.
Vanha "rautakangen väärä pää teroitetaan"-kikka saattaisi toimia.
Pitääpä tutkia asiaa. Kiirus ei ole koska takuu on pari vuotta joten en ihan heti tee muutoksia.

14 Cali on hiljaisempi kuin Breva 1100. Oikein taloyhtion asukkaiden edustusto pihakeinussa kiittelivät näteistä äänistä. Äänien täytyy siis olla varsin miedot. Vain siitä on tullut sanomista että olen tallin oven avaamisen ajaksi jättänyt pyörän hetkeksi käyntiin ajaakseni sen sitten sisään talliin. Oikeastaan se oli toive ettei heidän keittiöönsä tulisi pakokatkua kun ikkuna on auki. Jännä juttu että samassa tallissa on ollut sekä bensa- että dieselkäyttöisiä autoja jotka käyvät molempiin suuntiin siirrettäessä ovien avaamisen ja sulkemisen ajan. Pyörän työnnän tallista ulos.


Itse tein joskus vaimon Kawasakiin lisää melodiaa, avaamalla ostamani vakiovaimentimen ja muuttamalla kammiorakenteen läpivirtausvaimentimeksi. Lyhensin myös koko pönttöä kymmenisen senttiä. Putki vakiosaumasta hitsaten kasaan ja töminä oli mieluisampi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.