Kirjoittaja Aihe: Nevadan keväthuoltoa  (Luettu 7899 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Nevadan keväthuoltoa
« : Helmikuu 26, 2016, 23:55:06 ip »
Ilmansuodatin pitäisi vaihtaa. Motomatilla on hommaan hyvät ohjeet, joten eiköhän se noilla onnistu. Heinolla Espoossa tosin sanoivat, että onnistuisi ilman moottorin laskemistakin. Lieneeköhän noin ? Semmoinen kysymys myös, että onko tankin irroittamisessa jotain erityistä jippoa, joka pitäisi tuntea ?

Bensaletkut varmaan kannattaisi samalla vuoden -99 pyörään vaihtaa, mutta minkälaatuinen letku olisi varmin valinta ?

Tietoa ei ole myöskään siitä, milloin nuo kardaanin spoorit on viimeksi rasvattu, joten se pitäisi varmaan myös tehdä (ajettu n. 32.000 km.). Löytyykö jostain ohjetta tuon perävärkin irroittamiseen ?

Päivä pitenee ja kesä lähenee (viime keväänä ajoin eka lenkin jo maaliskuussa).

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2016, 09:34:09 ap »
Onnistuu, mutta on pienten tilojen takia rystyset_verillä-hommaa. Ei se koneen irroitus ole mikään paha rasti. On helpompi laittaa se takalaita pystyyn siihen koteloon, että tulee filtteri tiiviisti.
Bensaletkuksi kannattaa ostaa vaikka Etolasta sopivaa. Ihan oikeasti bensalle ja nimen omaan viinaiselle bensalle tarkoitettua. Ei maksa paitaa päältä, mutta ei aiheuta harmeja tulevaisuudessa.
Ei ole pikkulohkossa paha rasti tuo perä. Pyörä pois, takaiskari pois, jarrusatula pois ja perän neljä ruuvia auki. Takaisin käänteisessä järjestyksessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2016, 11:43:30 ap »
Tuossa ilmansuodatinvaihdossa tulee kynnykseksi se että tarvikesuodatin on pinta-alaltaan paljon suurempi ja vaihtoväliä voi siten pidentää. Ero näkyy suodattimen paksuudessa.

Varoituksen sana: suodatintilan takaosassa on irtonainen kulmarauta jonka pitää olla sijoillaan mutta mikään ei pidä sitä paikoillaan kun suodatinta asennetaan. Tarkkana siis sen suhteen. Usein se on kotelon pohjalla kotiasentajan jäljiltä ja ilma on kulkenut ilmansuodattimen ohi.

Tässä ylimalkaista ohjeistusta aiheesta: http://www.motomatti.fi/2014/04/nevadan-ilmansuodattimen-vaihto.html
Otsikoksi sopisi myös kaasutinmallisen pikkulohkon ilmansuodattimen vaihto.

On todennäköistä että ilman moottorin laskemista ei suodattimen vaihto onnistu kovin hyvin. Eikä saa siivottua huohotinkotelon pohjaa kulmaraudan oikeasta sijainnista puhumattakaan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2016, 13:44:55 ip »
Olen vaihtanut Nevadan ilmansuodattimen kerran. se vaatii lehmänhermoja ja n. 35cm pitkiä sormia, joissa on ~7 niveltä...  ;)
Kyllä sen vaihtaa purkamatta koko pyörää ( vain tankki irti ), mutta on se kuin pitkää narua työntäis.
Bensaletkut kannattaa ehdottomasti vaihtaa. Letku maksaa jonkun euron / metri Etolassa. Ja samalla ne kiinnitysbanjon O-renkaat. Ja letkuklemmarit tietenkin.
Äläkä unohda voidella nopeusmittarin pyöritintä MYÖS alapäästään.
Perävanteen vetohampaat ja kardaanin spoorit kuuluvat myös listalle. Eikä jarrunesteen vaihtokaan ole huono ajatus. Samalla puhdistaa jarrusatulat ( CRC Bräkleen ) ja tarkistaa mäntien liikkuvuuden.
Starttimoottorin avaus ja puhdistus takaa huolettomia startteja taas vuosiksi.

Ei Guzzin huolto ole mitään hienomekaanista tiedettä eikä tarvi erikoistyökaluja saati pyörän purkua ihan palasiksi.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2016, 00:09:49 ap »
Ilmansuodattimen vaihto käynnissä. Vanhat bensaletkut (ikää 17 vuotta) melkoisen kovaa korppua. Yllätyksekseni vanhat bensaletkut ovat made in U.S.A. Timo Ev:n mainitsemat "kiinnitysbanjot", joissa on O-renkaat, lienevät nuo kaasuttimien kyljissä olevat kiinnityslaipat, joihin bensaletkut päättyvät. Kaikki muutkin letkut näyttävät vuosien myötä kovettuneen. Ei vältä ajan hammasta Guzzikaan. Pitänee uusia myös noita huohotusletkuja.

Kierroslukumittarin vaijerin alapää vaikuttaa olevan älyttömän tiukalla. Kuuluuko avata tuota hammastettua vaijerissa olevaa pyöreää osaa kiertämällä vai kuuluuko kiertää auki tuo lohkoon ruuvattu 14 mm kuusiokannalla varustettu osa ? Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta parempi tunnustaa reilusti tietämättömyytensä kuin tyriä homma turhan päiten.

Olen aiempaa vahvemmin sitä mieltä, että on olemassa paljon fiksumpiakin tapoja sijoittaa ilmansuodatin kuin tämä Nevadassa valittu tapa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2016, 08:16:58 ap »
Vaijeri kuuluu irrottaa siitä uritetusta mutterista. Jollain tongeilla varovasti kääntää niin
pitäisi irrota. Vaijerin päässä on helmi, mikä voi irrota vaijerista huomaamatta, siinä
touhutessa kun vaijerinpää on irrallaan. Sen pitää olla paikallaan myös asennusvaiheessa.
Jos kiertää auki sen 14mm avainvälillä olevan, nousee ylös myös kierroslukumittarin
vetolaitteen hammaspyörä. Sen alla on muistaakseni laakeriprikka, mikä voi kadota
samassa yhteydessä. Moottorin sisään.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 04, 2016, 09:44:06 ap »
Lainaus
Olen aiempaa vahvemmin sitä mieltä, että on olemassa paljon fiksumpiakin tapoja sijoittaa ilmansuodatin kuin tämä Nevadassa valittu tapa.

Kyseessä on historiallinen rasite: aikanaan ilmansuodatinotelo avautui edestä keskeltä eteenpäin ja suodatin oli lieriömäinen joka vain vedettiin kevyesti pois eturunkoputkien välistä.

Oletukseni on että jossain vaiheessa haluttiin muuttaa suodatinta "modernimmaksi". Sille piti kotelo suunnitella uusiksi vanhalle paikalle mutta siinä ei huollettavuutta kauheasti ole mietitty. Samassa muutoksessa myös huohotinjärjestemä muuttui. Sekin asia saattoi vaikuttaa ratkaisuun.

Alussa itsekin vaihtelin suodatinta kätilöhommina mutta huomasin että helpommalla pääsee kun irrottaa moottorin rungosta osittain roikkumaan. Eikä siihen sitten kauheasti aikaa menekään. Ja tulee rungon pultit voideltua ruostumista vastaan. Myös ilmanpuhdistinkotelo tulee paremmin saavutettavaksi ja sieltä sain kylmäliman ym muun ryönän kätevästi pyyhittyä pois. (Ajelin niihin aikoihin vuoden ympäri. Kerran ilmansuodatin jäätyi umpeen mutta pääsin huoltiksen halliin sulattelemaan. Oli melkoinen tuisku!)

Liitteenä kuva siitä alkuperäisestä ja helposta ratkaisusta. Etupää oikealla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 04, 2016, 09:51:41 ap »
Tuo on tosissaan haastava tuo lootafiltteri. Tämähän korjaantui vasta pikku-Brevan myötä. Onkos ruisku-Nevadassa jo uusi filtteripaketti?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2016, 18:17:54 ip »
Kiitoksia jälleen kerran. On mukavaa kun kaikkea ei tarvitse opetella kantapään kautta. :D

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2016, 21:44:25 ip »
Mutta kantapääopin muistaa paremmin.....

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2016, 11:01:00 ap »
Tarkoitin tuolla nopeusmittarin pyörittimellä versiota, jossa ETUAKSELILLA on pyöritin. Sen voitelu säästää rahaa: Jos menee vähänkin jumiin katkeaa sitä pyörittävä liuska ja uusi liuska maksaa ( maksoi ) ~100€. Ts. on ostettava koko pyöritin... Eikä - tietenkään - minkään muun merkin / mallin pyöritin käy.

En tiedä mistä alkaen on nop.mittaus pois etupyörästä.

Jos se menee koneen sisään, kuten Calissa, pyörän on oltava keskituella eikä saa irroittaa MITÄÄN MUUTA kuin vaijeri ao. kaulusmutterista. Ja ei ole aihettakaan. Mutta vaijeri on syytä puhdistaa ja voidella. Mulla ainakin sinne kertyy "ruosteista vettä", joka ei ainakaan paranna pyörimistä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 05, 2016, 11:28:52 ap »
Pitkään tuotannossa ollut etupyörän akselilla oleva vaijerinpyöritin vaati vuotuista puhdistusta ja voitelua. Ainakin voitelu on suhteellisen helppo sillä siinä on eräänlainen kuulasulkuinen rasvanippa.
Tarvitsee oman tyyppisensä rasvaprässin.

Jos on kauan käytössä ja huoltamatta ollut (Merkkihuollossa kohde ohitetaan sujuvasti sillä on tuottoisampaa laittaa uusi osa.) pyöritin niin etuakseli irti ja pyöritin kouraan. Sen sisäreunassa on lukitusrengas jonka avaamalla peltinen pyöritinlevy irtoaa. Myös akseliholkki on irroitettavaa mallia vaikka voikin olla tiukahkossa. Sen pidemmälle pyöritin ei normaalisti purkaannu. (on kyllä ollut toisenkin mallisia.)
Tässä vaiheessa on mahdollista bräkleenillä, uä-pesurilla tai muulla hyvin tunkeutuvalla menetelmällä, pestä pyörittimen sisäosat rakojen kautta. Paineilmalla puhallellaan ja liuottimella ruiskutellaan niin kauan että sisältä ei enää tule törkyä mainittavammin vaikka pienellä rautanaulalla vaijerin lähdöstä pyöritteleekin. Voiteeksi käy parhaiten vaseliini mutta kankea peräöljy menee raoista paremmin perille. Esimerkiksi perämoottorin kulmavaihteen öljy jota saa pienissä tuubeissa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590227/Mobil-peramoottorin-vaihteistooljy-250-ml
Sitä pitää vain lisäillä aika ajoin mutta tuubillinen kestää kyllä pyörän iän...
Kevyt lämmittäminen auttaa erityisesti vaseliinin tunkeutumisessa.

Homma siis edellyttää etupyörän irrotuksen muine toimenpiteineen joten on samalla hyvä katsoa että jarrusatulat ovat sisältä puhtaat liasta, liukutapit siistit, jne ja etupyörän laakerit erinomaisessa kunnossa.

Aikaa menee ehkä tunti mutta pyörittimelle saa näin käyttöikää merkittävästi lisää eli hyvä tuntipalkka on tienattu. Ja turvallisuutta parannettu

Kootessa pitää tehdä teleskooppien keskinäinen suuntaus sekä muistaa puristella kokoonpanon jälkeen jarrukahvasta ettei tule ekassa risteyksessä hyperventilaatiota. Sitä etuakselin mutteria ei tarvitse vetää kovin kireään. Etupyörä ei ole pelkästään sillä kiinni.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #12 : Huhtikuu 05, 2016, 12:22:22 ip »
Tuo lämpö on hyvä vinkki. Puhdistetun pyörittimen upottaminen lämmitettyyn vassuun tai potkuriakselirasvaan, saa aikaan sen että vaihde imaisee voiteluaineen sisäänsä. Sama konsti toimii laakereillekin, jopa peltikiekolla suojattuihin. Muovisilla pölysuojilla oleviin ei voitelua voi lisätä kuin raottamalla varovasti suojaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #13 : Huhtikuu 06, 2016, 17:57:34 ip »
Ei ole suurta vaaraa siitä, että tämän ilmansuodatinsavotan unohtaisin. Moottoripyörän voi näemmä rakentaa ilmansuodattimen ympärille.  :D

Nyt on kuitenkin uusi suodatin paikoillaan ja suodatinkotelossa tuo kulmarautakin tällillään (ilman Motomatin hyvää ohjetta olisin tuskin tuohon vanhan suodattimen reunaan tarttuneeseen metallinpalaan osannut riittävästi huomiota kiinnittää). Vanha suodatin oli kuiva ja suodatinkotelokin oli ihan puhdas, joten siltä osin ei ongelmia. Venttiilikopista runkoputkien välissä sijaitsevaan muovikoteloon johtava kaksihaarainen huohotinletku oli kovettunut ja yläpäästä osin murtunut, mikä oli hieman tuhrinut paikkoja. Gutsibitsiltä tilasin uuden osan, joten loppukasaaminen hieman viivästyy. Kännykkäkamera on hyvä kapine, sillä kun voi työn kuluessa ottaa kuvia sen varmistamiseksi, että kaikki vermeet  tulevat oikein asennetuksi paikoilleen.

Kunnioittavasti ajattelen niitä fakiireja, jotka ovat tuon Nevadan ilmansuodattimen vaihtaneet ilman moottorin alaspäin laskemista. Minun käpälilleni ei ollut yhtään liika tilaa vaikka moottoria laskinkin.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevadan keväthuoltoa
« Vastaus #14 : Huhtikuu 07, 2016, 08:16:41 ap »
Legendaarinen rasti Nevadan huolloissa tuo ilmanputsari.
Pari kertaa tuli painittua paikoilleen runkoa nostamatta koneesta.
Olin vakavissani muuttamassa koko systeemin ulkopuoliseen kartiosuodattimeen, mutta sitten vaihtui pyörä Caliin.
Hyväksi havaittu muistivinkki pyöriä purkaessa/ kasatessa on myös kirjata ylös missä järjestyksessä purettu ja muita huomioita.
Varsinkin jos tulee pidempää taukoa väliin, niin säästyy monesti pään raapimiselta.