Pitkään tuotannossa ollut etupyörän akselilla oleva vaijerinpyöritin vaati vuotuista puhdistusta ja voitelua. Ainakin voitelu on suhteellisen helppo sillä siinä on eräänlainen kuulasulkuinen rasvanippa.
Tarvitsee oman tyyppisensä rasvaprässin.
Jos on kauan käytössä ja huoltamatta ollut (Merkkihuollossa kohde ohitetaan sujuvasti sillä on tuottoisampaa laittaa uusi osa.) pyöritin niin etuakseli irti ja pyöritin kouraan. Sen sisäreunassa on lukitusrengas jonka avaamalla peltinen pyöritinlevy irtoaa. Myös akseliholkki on irroitettavaa mallia vaikka voikin olla tiukahkossa. Sen pidemmälle pyöritin ei normaalisti purkaannu. (on kyllä ollut toisenkin mallisia.)
Tässä vaiheessa on mahdollista bräkleenillä, uä-pesurilla tai muulla hyvin tunkeutuvalla menetelmällä, pestä pyörittimen sisäosat rakojen kautta. Paineilmalla puhallellaan ja liuottimella ruiskutellaan niin kauan että sisältä ei enää tule törkyä mainittavammin vaikka pienellä rautanaulalla vaijerin lähdöstä pyöritteleekin. Voiteeksi käy parhaiten vaseliini mutta kankea peräöljy menee raoista paremmin perille. Esimerkiksi perämoottorin kulmavaihteen öljy jota saa pienissä tuubeissa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590227/Mobil-peramoottorin-vaihteistooljy-250-mlSitä pitää vain lisäillä aika ajoin mutta tuubillinen kestää kyllä pyörän iän...
Kevyt lämmittäminen auttaa erityisesti vaseliinin tunkeutumisessa.
Homma siis edellyttää etupyörän irrotuksen muine toimenpiteineen joten on samalla hyvä katsoa että jarrusatulat ovat sisältä puhtaat liasta, liukutapit siistit, jne ja etupyörän laakerit erinomaisessa kunnossa.
Aikaa menee ehkä tunti mutta pyörittimelle saa näin käyttöikää merkittävästi lisää eli hyvä tuntipalkka on tienattu. Ja turvallisuutta parannettu
Kootessa pitää tehdä teleskooppien keskinäinen suuntaus sekä muistaa puristella kokoonpanon jälkeen jarrukahvasta ettei tule ekassa risteyksessä hyperventilaatiota. Sitä etuakselin mutteria ei tarvitse vetää kovin kireään. Etupyörä ei ole pelkästään sillä kiinni.