Kirjoittaja Aihe: Etu rengas tyhjä  (Luettu 24073 kertaa)

motomatti

Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #45 : Toukokuu 11, 2016, 22:47:18 ip »
Menee taas lentokoneasiaksi mutta siellä kiitoradallakin on välillä eri koneista (aura-auto, imuri, lakaisinkone tai kenttähenkilöston erilaiset muut pyörillä liikkuvat värkit) tipahtaneita osia. Käytännössä etummainen rengas nostaa vierasesineen ilmaan ja se sitten osuu taempana tulevaan renkaaseen sopivassa asennossa ja jää siihen kiinni. Ajan kanssa hiertyy läpi jos ei heti puhkaise. Ne renkaat ovat sentään hieman jämerämpiä. Useimmiten siis hajoaa se jälkimmäinen kumi. Sen esineen mukaan sitten tutkitaan mistä se voi olla lähtöisin ja useimmiten syyllinen löydetään.

Epäilen että mp:ssä tapahtuu sama: eturengas pompauttaa piikin pystyyn ja takarengas leipoo sen sisäänsä. Tiellä on niin monenlaista kulkinetta että on aika vaikea osoittaa syyllistä perästäpäin. Maksaja kyllä löytyy: minä. Noin neljänsadan euron homma noutoineen ja uuden renkaan asennustöineen.

millegt

« Vastaus #46 : Toukokuu 11, 2016, 22:49:34 ip »
mää vaihdan aina uudet sisäkummit kun laitan uudet ulkokummit vielä ei ole hajonnu muuta kun että kun on mennyt ruuvi läpi

TunturiTT

« Vastaus #47 : Toukokuu 12, 2016, 06:32:54 ap »
Jos jaksaisi käyttää talkkia vaihtotaseen, lisäisi sisuskumin ikää ihan mukavasti. Se talkki siellä kumin välissä vähentää kitkaa ja täten sisuskumin hieroutuminen vähenee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

heimoli

« Vastaus #48 : Toukokuu 12, 2016, 19:22:36 ip »

Osui youtubessa silmään miten saa renkaan päälle/pois
nippusiteiden kanssa.
Varsinainen asia alkaa siinä 9:00 minuutin kohdilla.

https://www.youtube.com/watch?v=U9MpgD-xIjg

TunturiTT

« Vastaus #49 : Toukokuu 12, 2016, 19:38:12 ip »
Nähnyt tuon ennenkin ja pakko sanoa, että kyllä on työlään näköistä. Miksi niin yksinkertaisesta hommasta pitää tehdä noin vaikeaa. Ainoa edun tapainen tuossa on se, että molemmat puolet tulee kerralla vanteelta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2016, 22:24:09 ip kirjoittanut TunturiTT »

motomatti

« Vastaus #50 : Toukokuu 12, 2016, 21:31:13 ip »
Nykyrenkaat ovat varsin helppoja: löin erään mp-korjaamon poikien kanssa vetoa että laitan Dunlopin 160/60-17 sisärenkaattoman renkaan Brembon vanteelle paljain käsin. Eivät uskoneet vaan piti näyttää. Voitin vedon, helppo juttu. Ei ole voima- vaan tekniikkalaji.
Tekee joskus pahaa katsoa kun rengasapinat "sorvaavat" vanteen ja renkaan reunoja rengaskoneella väkisin kun ei ole hommaa opittu tai opeteltu.

TunturiTT

« Vastaus #51 : Toukokuu 12, 2016, 22:27:31 ip »
Mitä sporttisempi rengas, sen notkeampi se on laittaa vanteelle. Joskus kirjoittanutkin, kun laitoin vaimon pyörään käytetyn, aidon rataseoksen, jätin renkaan ensin pehmiämään aurinkoon. Kun sitten parin  tunnin jälkeen olin sitä laittamassa vanteelle, oli kumi kuin lakritsia! Niin pehmeä, että meinasi mennä alta karkuun. Mutta menikin sitten ilman rautoja vanteelle.

motomatti

« Vastaus #52 : Toukokuu 12, 2016, 22:44:03 ip »
Jos rautoja tarvitsee niin ne on hyvä olla lituskaisia eikä sellaisia kuin kauppias myy eli niissä on reunoissa paksunnokset. Paksunnokset jättävät alumiinivanteeseen tai ainakin maalipintaan helposti jälkiä. Olen leikannut 5 x 10 x 1,5 mm muovinkappaleet joita käytän vanteen ja raudan välissä jos raudalla vääntää täytyy kuten irrottaessa usein tarvitsee.

Käytän viilapenkkiä ja paria laudanpalaa kun pullautan renkaan vanteelta. Viilapenkkini tosin riittää vain 200 leveälle kumille.

Käytössä on myös puoli metriä kanttiinsa vanerilevy jossa reunoja kiertää 2 tuumainen piiru. Vanne nojaa piiruihin ja jarrulevy mahtuu sinne keskelle. Varsinkin ohut kelluva teräsjarrulevy voi vanhingoittua jos sen varassa rengasta kampeaa. Tasapainotuskin onnistuu kotioloissa. Vain painot pitää ostaa.

Ne pyörät joissa on yksipuolinen takahaarukka niin takapyörän tasapainotus kotioloissa ilman adapteriä ei onnistu. Guzzi- ja BMW-huolloissa sen sijaan onnistuu.

TunturiTT

« Vastaus #53 : Toukokuu 12, 2016, 23:09:02 ip »
Öljykannun kyljestä palaset mulla. Rautoina kolme Bilteman mutkapäistä, joita olen muotoillut mieleisiksi. Eli pyöristänyt nurkat, ohentanut ja kiillottanut päät.
Tuohon omaan viilapenkkiin olen ajatellut tehdä erilliset leuat. Mutta nyt olen vielä käyttänyt äkkiä kasaan haalittua "rengaskonetta". Sama kone on toiminut myös iskaridynona.
Alustana olen käyttänyt 15" autonrengasta. Ei naarmuta ja mahtuu jarrulevy sisälle.
Tasapainotukseen käytän Bilteman laakeroitua akselia ja kartioita. Tein siihen juuri keväällä adapterin mun auton vanteelle. Vaihdoin itse renkaat vanteilla ja tasapainotin. Ei se niin ihmeellistä puuhaa ole, ettei onnistu helposti kotonakin.

motomatti

« Vastaus #54 : Toukokuu 13, 2016, 09:51:50 ap »
Nuorille miehille ei ole minun "ekomenetelmätasapainotukseni" kelvannut. Kaipaavat digitaalinäyttöä ja sen antamaa varmuuttaa oikeasta tasapainosta. Sama sakki varmaan lukee digitaalityöntömitasta tuhannesosamillitkin vaikka laitteen tarkkuus ei sellaiseen riitäkään vaikka näyttö niitä näyttääkin. Uusavuttomia.

TunturiTT

« Vastaus #55 : Toukokuu 13, 2016, 10:43:37 ap »
Ei tuohon auton kumin tasapainotukseen kukaan uskonut, mutta väärässä olivat.

motomatti

« Vastaus #56 : Toukokuu 13, 2016, 11:42:36 ap »
Tosin noilla kotivälineillä ei onnistu kuin staattinen tasapainotus. Dynaaminen tasapainotus ei "analogisilla" kotilaitteilla onnistu. Tosin moottoripyörän pyöriin en ole nähnyt tehtävä dynaamista tasapainotusta jos sitä ei lasketa että staattisen tasapainon tarrapainot laietaan puoliksi molemmille reunoille vannetta samaan kohtaan. Varmaan oikein leveillä pyörillä olisi syytä katsella myös dynaamista heittoa kohdalleen. Vai liekö se tarpeetonta kun renkaan profiili on pyöreä?

TunturiTT

« Vastaus #57 : Toukokuu 13, 2016, 11:48:37 ap »
Tätä mietin myös, mutta en ole koskaan nähnyt sporttipyörien takarenkaita tasapainotettavan muuten kuin staattisesti. Niissäkin yleinen leveys tänä päivänä on auton kumin luokkaa, 200mm. Hyvin nuo mullakin tuntuu autossa rokkaavan (tai nimen omaan ei rokkaa, vaan kyyti on sileää), laitoin punttia sisä- ja ulkokehälle.