Kirjoittaja Aihe: Etu rengas tyhjä  (Luettu 24059 kertaa)

Matias

  • Viestejä: 69
Etu rengas tyhjä
« : Helmikuu 22, 2016, 11:14:03 ap »
Pahus soikoon, kävin tallilla ja huomasin että guzzin etu kummista oli ilima väärällä puolella rengasta ( ulokopuolella).nyt olis taas hyvät neuvot tarpeen, näitä aineitahan on kyllä monenlaisia mutta ne kait vaatii että pyörällä ajettas  sen jälkeen kunse aine on siinne kummin sisään laitettu,, mutta se kun on vähän hankalaa tähän vuoden aikaan ainkin täällä Oulussa. Onko muita keinoja tai aineita  olemassa ettei tarvia alakaa isompiin hommiin.

Kyselee Matti pappa Oulusta

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2016, 11:38:03 ap »
No pitääkö rengas pumpatun ilman sisällään miten kauan? Jos tyhjenee samoin tein, niin kannattaa varmaan tarkastaa, mistä vuotaa ja miten korjata kunnolla. Voihan olla, että venttiili vuotaa tai vuotaa vanteen ja kumin välistä (tubeless).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2016, 11:41:23 ap »
Tubeless eli sisärenkaaton?

Minä olen muutamaan otteeseen paikannut tienpäällä renkaan. Ostin joskus Biltemasta ao. sarjan sekä lisää pieniä hiilidioksiidipulloja sivulaukkuun varalle.

Homma sujuu näppärästi: Reiästä se naula, ruuvi tms. pois ja sarjan pyöröraspilla reikää sen verran hinkataan, että saadaan "pyöreä" reikä "tuoreella kumilla". Sen jälkeen paikkapötkö haarukkapistimeen ja liimaa / vulkanointinestettä reikään sekä pötköön. Pistimellä työnnetään pötkö reikään LÄPI ASTI ja pistin pois.
Odotusta ~20 min ja ulkopuolelta liika pötkö leikataan veks.
Painepulloista painetta renkaaseen, esim. 6 pulloa, ja varovaisesti pöristellen lähimmälle huoltsikalle paineilmatäyttöön. Noilla 6 pullolla saa ~1,8 - 2,0 kiloa painetta, jolla pääsee pöristelemään pois jostain metsänlaidalta.
Rengaspaine on sitten tarkistettava parina päivänä ihan vain varmuuden vuoksi.

Tähän mennessä ei ole mitään ongelmia ollut paikkauksessa. Pruuttapullovaahtoa ei kannata käyttää... Tämä on kokemusperäinen tieto...

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2016, 12:30:24 ip »
Vaikuttaa siltä että rengas on tyhjentynyt hiljalleen niin ei ole helppo löytää vikaa mutta yrittää voi. Ei se ainakaan talvisäilytyksen aikana ole puhjennut. Koitahan täyttää kumi siinä paikoillaan niin voi ryhtyä kuulostelemaan.

Onko vuoto venttiilistä tai venttiilin juuresta tapahtunut? Onko käytössä sisärenkaallinen rengas vaiko valuvanne ja sisärenkaaton versio? Näille on eri menetelmät korjauksen suhteen.
EV-malleissa on pinnapyörät ja silti sisärenkaaton vannetyyppi.
Itse venttiili voi vuotaa "sielustaan" tai kiinnityksestään jos on tubeless eli sisärenkaattoman venttiili. Useimmat rengasliikkeet vaihtavat pyytämättä uuden venttiilin jos heillä on kyseistä tyyppiä.

Ei liene iso homma ottaa etupyörä pois ja käydä moottoripyöräkorjaamolla otattamassa päällikumi irti. Rakenteesta riippuu vaihdetaanko vain sisäkumi venttiileineen. (Perinteisen mallinen pinnapyörä) vai löytyisikö reikä päällikumista jonka voi paikata sisäpuolelta jos reikä löytyy tai saman tien laittaa uusi rengas. Näin talviaikana kun mitään kiirettä ei ole ei kannata ryhtyä mihinkään pikapaikkauksiin vaan tekee homman kunnolla ja varman päälle.

Pyörä keskituelle tai nostimelle jos tukea ei ole. Etupyörä irtoaa kun jarrusatula(t) irrotetaan ja etuakseli irrotetaan. Katso mikä holkki on milläkin puolella. Siihen hommaan ei montaa minuuttia mene. Työkalukotelossa kannattaa pitää mukana pyörien irrotukseen soveliaat työvälineet. Jos niitä ei vielä ole niin nyt voi hankkia.

Kun rengasrikko sattuu tiellä niin on huomattavasti helpompi ottaa pyörä irti ja lähteä sen kanssa lähimmälle korjaamolle kuin ryhtyä järjestämään koko pyörän rahtausta.

Ns. paukkupullo ei toimi sisätrenkaalliselle renkaalle. Joskus toimii sisärenkaattomalle. Ns. narupaikka ei myöskään toimi sisärenkaalliselle renkaalle. Mutta toimii useammin sisärenkaattomalle. Paikkausmetodi vaihtelee missä kohtaa rengasta reikä on. Jos reikä on renkaan sivussa, narupaikka tai paukkupullo ei toimi lainkaan. Kulutuspinnan reiässä paremmin jos kulutuspintaa on vielä jäljellä. Puhkeamisriski kasvaa renkaan kulumisen myötä sillä jo pelkkä terävä kivenmuru voi tunkeutua kudosten läpi.

Ainoa oikea renkaan korjaus tehdään rengasliikkeessä ei siellä näe pikapaikkausvälineitä vaan sisärenkaattomalle paikka tulee sisäpintaan ja sisärenkaalliseen vaihdetaan ainakin sisärengas ja tutkitaan päällirenkaan sisäpuoli tarkasti piikkien ja epäpuhtauksien varalta. Nykyiset sisäkumit ovat hieman epävarmoja paikattavia johtuen materiaalistaan. Ja niin edullisia että paikkaustyö ei kannata.

Vanhan liiton motoristit pitävät mukana rengasrautoja ja pumppua, kuten minäkin ennen, ja sain korjattua sisäkumin "paikan päällä". Sisärenkaattomien aikakaudella on raudoista luovuttu kun rengasta ei tahdo saada vanteelta irtoamaan kuin koneellisesti tai isossa ruuvipenkissä. Renkaat ovat myös levinneet. 190 - 260 mm ovat joa aivan yleisiä leveyksiä ja leveyden lisääntyessä rengasrikon riski kasvaa selvästi.

Jos naula on pistänyt reiän sisärenkaattomaan kumiin niin vuotoa voi koittaa tukkia väliaikaisesti kiertämällä reikään peltiruuvi jos vika on kulutuspinnassa. Niinkin on joskus onnuttu tien varresta sivistyksen reunaan.

Olen huomannut että useista nykypyöristä ei erityisesti takapyörä irtoa helpolla: edessä on sivulaukut ja pakoputket sekä jarru jotka on irrotettava, avaimia tarvitaan monenlaisia ja varsin järeitä eikä tärkeää keskitukea ole lainkaan olemassa. On tilattava kyyti korjaamolle. Abs-antureita olen kuullut rikotun kun pyörää otetaan irti tai asennetaan paikoilleen. "Sonic wheel:in" reuna on terävä.


TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2016, 12:38:46 ip »
- - - ...ei siellä näe pikapaikkausvälineitä... - - -

No eipä tietenkään, kun siellä on kaikki tarvittavat vehkeet ja koneet. Eikös se ammattipaikka ole sellainen T-kirjaimen muotoinen, jossa renkaan reikään vedetään tuo "pystysakara" ja sisäpintaan vulkanoidaan pyöreä, tavallisen paikan näköinen osa?

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2016, 12:59:20 ip »
Tuosta t-mallisesta olen vain kuullut mutta perinteinen "tossupaikka" sopii sekä renkaan sivuun ja keskelle yhtä lailla. Se vulkanoidaan paikoilleen ja puristetaan prässissä jossa on lämmitys. On myös tossuja jotka laitetaan kuin tiptop-paikka eli suoritetaan pinnan puhdistus, esikäsittely ja vulkanointiaineen levitys. Itse tossusta otetaan suojamuovi irti ja tossu painetaan käsiteltyyn kohtaan ja mankeloidaan tarkoitukseen valmistetulla rullalla keskeltä reunoihin päin. Sekin pysyy oikein hyvin. Itsellä on sellainen ollut viimeksi Brevassa ja asennettu keskellä maaseutua Anttolassa yhden miehen autokorjaamossa. Olisi tietysti voinut uuden renkaan hakea Mikkelistä mutta kun puhjennut kumi oli laitettu edellispäivänä Rovaniemellä alle Norjan kierroksen jälkeen niin ei raaskinut uutta kumia jättää matkalle. Olisihan sen Matkahuolto sieltä tuonut mutta paikaus oli helpompi tapa. Renkaassa oli huopanaula keskellä kulutuspintaa.

Ai niin: tossutuksen jälkeen, jos tossu on iso (kämmenen kokoinen tai liki) niin on hyvä suorittaa tasapainotus uudelleen. Muutoinkin, ennen kuin rengas irrotetaan vanteelta merkitään renkaan asento vanteeseen ja renkaaseen että tulevat keskenään samaan asentoon asennettaessa niin tasapainotus pitää paremmin kutinsa.

Huom: jos sisärenkaattomaan renkaaseen on turautettu paikapullo sisään ei arvonsa tunteva rengasmaakari siihen käsiänsä sotke. Ei enää liimaukset tai muut paikkaustavat toimi. On se sellaista muhjua. Minä tiedän: puhkesi kerran satulan alla semmoinen pullo.

Luomuasentajat paikkaavat renkaan rasvattomalla maidolla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2016, 13:44:26 ip »
Tuosta renkaan irroituksesta.
Edellyttäen että on keskituki, saa Calin eturenkaan irti maantielläkin helposti jos sopivat avaimet mukana.
Takapyörän kanssa joutuu myös irroittamaan etupyörän ensin, jotta pyörän perän saa riittävän korkealle.
Takalokasuoja kun tulee sen verran alas, että ujuttaa sen ali rengas vaatii pyörän tilttaamisen etuputkien varaan.
Kannattaa laittaa jotain suojaa putkien alle, takapyörää sovittaessa taatusti hiertävät alustaa vasten.
Kaikki laukut tietysti irti että eroon takapainosta.
Muutenhan Cali on suht tasapainossa keskituella, riippuen paljon bensaa tankissa ja varusteista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2016, 13:52:48 ip »


Luomuasentajat paikkaavat renkaan rasvattomalla maidolla.

Ei toimi enää nykyrenkailla. Siis sisärenkailla, ovat niin paljon lisänneet muovia seokseen, ettei vulkanoidu. Ei saa edes paikkaa tarttumaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #8 : Helmikuu 27, 2016, 02:13:01 ap »
   Tilanne on tuttu... kumma kyllä vastaava tilanne sattui kun olin vielä Yamaha -mies... paikalliselle TB:lle, neljä kiloa painetta ja Vianorille missä duuniautojen rengastyöt tehdään... yhdeksän vuoden asiakkuus palkittiin myös siiviiliasioissa, 40 prosentin alennuksella töistä ja uudesta renkaasta... aika okei!

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #9 : Helmikuu 28, 2016, 11:04:15 ap »
Takapyörän kanssa joutuu myös irroittamaan etupyörän ensin, jotta pyörän perän saa riittävän korkealle.
Takalokasuoja kun tulee sen verran alas, että ujuttaa sen ali rengas vaatii pyörän tilttaamisen etuputkien varaan.
Tuota systeemiä en ole kokeillut, mutta ainakin Vintagessa ja uskoisin, että muissakin Caleissa homman voi tehdä myös niin, että irrottaa satulan ja pari lokasuojan sivukiinnitysruuvia. Lokasuoja nousee takapäästä jonkin verran ja sitä kärsii myös tarvittaessa hieman taivuttaa sivullekkin. Vintagessa pitää irrottaa myös se sivulaukkujen kiinnityshässäkkä, voi olla myös muissa Caleissa sama homma. Renkaan saa kyllä ujutettua pois ja takaisin tälläkin konstilla.
Jouko

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #10 : Helmikuu 28, 2016, 11:08:38 ap »
Niin mulla onneksi kysseessä eturengas.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #11 : Helmikuu 28, 2016, 13:54:47 ip »
Takapyörän kanssa joutuu myös irroittamaan etupyörän ensin, jotta pyörän perän saa riittävän korkealle.
Takalokasuoja kun tulee sen verran alas, että ujuttaa sen ali rengas vaatii pyörän tilttaamisen etuputkien varaan.
Tuota systeemiä en ole kokeillut, mutta ainakin Vintagessa ja uskoisin, että muissakin Caleissa homman voi tehdä myös niin, että irrottaa satulan ja pari lokasuojan sivukiinnitysruuvia. Lokasuoja nousee takapäästä jonkin verran ja sitä kärsii myös tarvittaessa hieman taivuttaa sivullekkin. Vintagessa pitää irrottaa myös se sivulaukkujen kiinnityshässäkkä, voi olla myös muissa Caleissa sama homma. Renkaan saa kyllä ujutettua pois ja takaisin tälläkin konstilla.
Jouko

olen kiskassu millen keskijalalle pattingin päälle niin mahtuu takanakki ulos alaspäin tiputtamalla, kerran ajoin naulaan 100 m stormin pihasta sikäli hyvä että sai saman tien uuden sisärenkaan laitatettua kun vaan kaivo renkaan irti pihalla, hyvin lähti alkuperäsen työkalupussin hiluilla

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #12 : Helmikuu 28, 2016, 15:02:42 ip »
Tuo kiskaisu keskijalalle pattingin päälle on aika friskaapeli homma varsinkin yksin tehtynä, saattaa nimittäin mopo siinä kaatua. Lähtökohtana se että tuo homma pitää tehdä yksin, on mulle ratkaisu ollut ketjutalja jolla nostaa sen verran että pattinki mahtuu keskijalan alle, ei tarvitse pyörää kallistella kun takapyörä mahtuu sivulta pois.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #13 : Helmikuu 28, 2016, 16:42:59 ip »
Cali II:sta otettiin takapyörä pois vetämällä pyörä keskituelle asfaltin reunaan niin että takapyörä tuli lievästi ojan päälle. Lisäksi piti hieman kaivaa soraa pois takapyörän alta niin takapyörä irtosi ilman kummempia irvistelyitä. Takapyörän irrottaminen edellyttää myös toisen äänenvaimentajan irrotuksen.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #14 : Helmikuu 28, 2016, 18:17:19 ip »
Cali II:sta otettiin takapyörä pois vetämällä pyörä keskituelle asfaltin reunaan niin että takapyörä tuli lievästi ojan päälle. Lisäksi piti hieman kaivaa soraa pois takapyörän alta niin takapyörä irtosi ilman kummempia irvistelyitä. Takapyörän irrottaminen edellyttää myös toisen äänenvaimentajan irrotuksen.

joo se pakarin irrottaminen maantieolosuhteissa vaatii hermoja että jaksaa odotella jäähtymistä . . .