Kirjoittaja Aihe: Etu rengas tyhjä  (Luettu 24083 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #30 : Maaliskuu 01, 2016, 08:16:33 ap »
Sitä keskijalkaa pitää silloin tällöin katsella kriittisellä silmällä. jotta onkos kaikki kunnossa; Nevadan keskijalka olikin revennyt sen jalkapönkän juuresta. Hitsautin sen ennen kuin...

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #31 : Maaliskuu 01, 2016, 08:38:24 ap »
Sitä keskijalkaa pitää silloin tällöin katsella kriittisellä silmällä. jotta onkos kaikki kunnossa; Nevadan keskijalka olikin revennyt sen jalkapönkän juuresta. Hitsautin sen ennen kuin...
Sama koskee tietysti sivujalkaa. Sekin voi mennä poikki. Kerran meni Alpeilla poikki, mutta onneksi seisoin vieressä ja jalan puolella, kun pyörä nytkähti ja kerkesin ottaa vastaan. Alpeilla on aika keljua pysäköidä ilman sivujalkaa, kun pitää hakemalla hakea tasaisempi paikka hommaa varten, kun siellä tuppaa tunnetusti olemaan kaikki paikat kallellaan joka suuntaan ja vielä yhtäaikaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #32 : Maaliskuu 01, 2016, 08:41:14 ap »
Juu, mullakin repesi Lariosta keskituesta putki. Oli lähes ympäri asti. En ole sitä korjannut, kun huomasin tuon repeämän jalkaa käytöstä poistaessani. Ei olisi kantanut enää kauempaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #33 : Maaliskuu 01, 2016, 08:53:42 ap »
Vielä yks " tyhymä " kysymys. Minkälaista ilman painetta ootta pitänyt etu kummissa normaali kuormalla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #34 : Maaliskuu 01, 2016, 11:09:36 ap »
Tehtaan suositukset Caliini eteen 2.3, taakse 2.5 Bar on mielestäni alakanttiin rengaspaineissa.
Paremmin toiminut mielestäni edessä 2.6, takana 2.9.
Täydessä reissukuormassa matkustajan kanssa olen pitänyt 2.8 edessä ja 3.1 takana.
Renkaat on kehittyneet paljon, näkyvät renkaiden testailuissa yleensä käyttävän 2,5 edessä ja 2.9 takana.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #35 : Maaliskuu 01, 2016, 18:42:47 ip »
Michelinukon antamassa koulutuksessa mainittiin että puoli baaria alle suosituspaineen on fataalia. Saman verran yli ei riko rengasta eikä vaikuta ajoon erityisen haitallisesti.

Suosituspaineet ovat pitkän kokemukseni perusteella se millä rengas kokolailla toimii hyvin mutta vielä paremmin kun muutaman kymmenyksen lisää. Älkää luottako huoltoasemien mittareihin eikä halpohin digimittareihin. Jos tarvitsee huoltiksella säätää painetta eikä ole tarkkaa mittaria johon voi luottaa niin mieluimmin sitten hieman liikaa ilmaa kuin että jää vajaaksi.

Oikea tai hieman korkea rengaspaine kuluttaa vähemmän rengasta ja bensaa kuin hiemankin alhainen paine.

Nykypyörissä näkyy olevan samat rengaspaineet riippumatta kuormasta. Perustetta tähän en ole kuullut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #36 : Maaliskuu 01, 2016, 21:19:40 ip »
Se on joku rakenteellinen juttu, paineen merkitys renkaan kantokykyyn on vähentynyt.
Ajavat muuten nykyään todella pienillä paineilla kilpaa. Lähinnä renkaan runko kantaa painon. Nämä siis Motogp:ssä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #37 : Maaliskuu 02, 2016, 09:25:41 ap »
Älkää luottako huoltoasemien mittareihin eikä halpohin digimittareihin.

Hankin joskus oman mittarin - maksoi jokusia euroja. Olen sillä aina mitannut paineen renkaanvaihdon jälkeen, kun rengasmestari on ensin painanut painetta sisään. En tarkistaakseni työn jälkeä, vaan omaa mittaria. Aina on näyttänyt samaa. Siis riittävän tarkka.
Eipä tarvi miettiä tätäkään sen enempää kypärän sisässä.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #38 : Maaliskuu 02, 2016, 10:21:34 ap »
Rengasliikkeillä ei ole varaa pitää huonoa mittaria käytössä. Itsepalveluhuoltiksella tahtoo olla monenlaista mittarinkäyttäjää ja letkunrepijää. Käytön jälkeen annetaan kelan vetää letkua viisi metriä niin että räminä kuuluu ja mittari poukkoilee pitkin asfalttia. Rapaisia ovat muutenkin.

Shellin huoltiksilla sentään on päiväsaikaan palveluhenkilö paikalla joka katsoo autosta ilmanpaineet, lisää pissapoikaan nestettä, pesee lasit, jne mutta meneppä moottoripyörällä niin kiinnostus loppuu siihen. Huutelin joskus "letkunjatkeen" paikalle kun piti lisätä juuri käyttöön otettuun pyörään henkeä kumeihin ja selkä vaivasi. Ei ehtinyt kun oli autoja tankattavana. Eipä silti, ystävällisiä ovat olleet ja voisi näitä "pikku apulaisia" olla muillakin huoltiksilla kuin Shellillä ja Lukoililla. Auton tankin jättävät kuitenkin vajaaksi. Malliksi yhdelle laskettelin vielä 15 litraa lisää gasoa tankkiin kun oli jo lopettanut. Laskevat liian isolla virtauksella ja lopettavat kun vähän kuohahtaa.

ABC:t pyrin ohittamaan täysin, Lukoilit myös useimmiten, Nesteellä tulee käytyä harvoin, Ritoililla silloin tällöin kun ovat sijoittaneet kylmäasemansa niin että Brevan tankki on ollut sillä kohtaa sopivasti tyhjä. Asuinpaikan liki on myös yksi Ritoil.
Suosin mielelläni yksityisiä ketjuihin kuulumattomia huoltiksia mutta niitä on harvassa mutta on. Maaseudulla pikkuteiden varsilla. Ostavat tavaransa sieltä mistä kulloinkin halvalla saavat. Ovat usein ns. täyden palvelun huoltiksia joissa on korjaamo, huolto, kahvio/ravintola ja jopa sekatavarakauppa samassa. Katoavaa kansanperinnettä.

Shellillä/St1:llä käyn lähinnä siksi että myönsivät eläkeläiselle Euroopan kattavan luottokortin polttoaineeseen ja muihin ostoksiin mitä pari muuta ei. Vaikka kysyin. Tosin Nesteitä ei ole kuin lähinaapureissa ja Essoa ei enää Suomesta löydä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #39 : Maaliskuu 02, 2016, 10:33:45 ap »
Omalla paikallisella ST1:llä on samanlainen mittari, kuin rengasliikkeissä. Mittari on myös pysynyt ehjänä, kun asensivat kameravalvonnan mittaripisteelle..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #40 : Maaliskuu 02, 2016, 20:25:59 ip »

Minulla on ollut viitisen vuotta pieni työkalupussukkaan sopiva mittari. Sillä on helppo mitata paine, koska viisari jää mittauksessa renkaassa olevaan painelukemaan. Kun vapauttaa mitattaessa peukalolla painettavan napin, voi mittarin irroittaa ja katsoa lukeman eikä tarvitse tihrustella lukemaa venttiilin tuntumasta. Mittarin voi kalibroida rengasliikkeen mittarin lukemiin helposti, koska asteikko on säädettävissä pyörittämällä. Erinomainen reissukaveri. Saksalainen kehittää kaikenlaista..

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #41 : Toukokuu 11, 2016, 17:05:24 ip »

No niin... taas eturengas tyhjä ja onneksi autotallissa... viimeksi ajossa hajosi 1973.  Sisäkumissa kaksi paukamaa pinnojen kohdalla. En löytänyt syytä .
Korealainen sisärengas tilalle, entinen misukka. Saas nähdä miten kestää...

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #42 : Toukokuu 11, 2016, 18:20:30 ip »
Mulla takanen tyhjentyi vauhdissa: http://www.motomatti.fi/2016/05/rengasrikko.html
Kävin ostamassa Motonetin motoristeille tarkoittaman paikkasetin. Alle kakskymppiä ja sisältää painepullot ja välineet paikkaamiseen. http://www.motonet.fi/fi/tuote/808832/MP-renkaan-paikkaussarja

Tuosta setistä eikä oikein ns paukkupullostakaan (paikkausvaahdosta) ole sisärenkaallisen paikkauskonstiksi. Pumpun lisäksi hieman työkaluja ja rengasraudat sekä sisäkumi että teippiä (tai uusi vannenauha) kun on matkassa niin homma onnistuu. Itse pidin pinnapyöräisessä mukana sellaista sisäkumia joka oli hieman iso eturenkaaseen ja hieman pieni takarenkaaseen. Kun ei koskaan tiedä kumpi puhkeaa. Käy molempiin hätätapauksessa.

Vanhassa pyörässä jolla ajetaan vähän eikä renkaanvaihtoja tule vuosittain on joskus hyvä uusia sisäkumit ihan varmuudeksi. Ainakin ennen pidempään reissuun lähtöä.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #43 : Toukokuu 11, 2016, 19:52:57 ip »

Auton renkaassa oli minulla lähes samanlainen, mutta sileämpi latanpätkä  ( 10 x 3 mm ) pituus 50 mm.  Rengas vielä piti kohtuullisesti ilmaakin. Oli siinä silmät tapillaan kun korjaajan kanssa ihmeteltiin raudan pituutta. Miten ihmeessä se on voinut mennä läpi.

Ps. Eturenkaan otin itse päältä mp:stä huonoin rengasraudoin. Meinasin että paikkaan itse.  Mutta kun näin vaurion en yrittänytkään paikata.  Kylillä on kaksi rengasliikettä ja kummassakaan ei ollut sisärenkaita pyöriin.  Toinen lupasi hommata  ja soitti kaupunkiin... 20  €..  toisessa paikassa 12 € ja minulle sopi hinta ja toimituskin 2 tunnissa kuriirilla. Otin renkaan mukaan jos laittaisivat päälle.....  Erikoista oli että talkitsi hyvin sisärenkaan ja koneella tosi tarkasti päälle hintaa 3 €.   Sai uuden asiakkaan..

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #44 : Toukokuu 11, 2016, 22:06:33 ip »
Netissä näkee kuvia, kun en nyt jakoavaimia ja työkaluja mennyt renkaan läpi. Siis tarttunut tieltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.