Kirjoittaja Aihe: Etu rengas tyhjä  (Luettu 24083 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #15 : Helmikuu 28, 2016, 19:27:37 ip »
Kiire on kuitenkin joka tapauksessa ohi.

Nuorempana rengasrikko oli lievä katastrofi ja otti päähän. Oli mukamas niin tärkeää saada ajaa tai mennä jonnekin. Ehkä silloin ajasta oli pulaa....
Puhjennut kumi ei nykyään ole enää sen tyyppinen ongelma. Koska kiire on toistaiseksi ohi niin ihan samantekevää saako renkaan kunnostetuksi heti vai vasta seuraavana päivänä. Sen takia ainakaan minulta ole mennyt matka pilalle vaan on jopa syntynyt mielenkiintoinen seikkailu paikassa johon ei aikonut koskaan mennä. Sekin on osa moottoripyöräilyä. Ei varauksia, ei tiukkaa aikataulua vaan matka kehittyy sen edistyessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #16 : Helmikuu 28, 2016, 20:36:00 ip »
Ihmetyttää näissä vastauksissa tuo jännääminen keskituelle vetoon, tyhjän päälle. Kun keskipönkän käytön harjoittelee, saa helposti takarenkaan vaikka rotvallin reunan yli. Eli ihan kohtuudella saa renkaan alle ilmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #17 : Helmikuu 28, 2016, 21:06:12 ip »
Kaikki eivät itse saa pyöräänsä keskituelle. Puutetta on joko voimasta tai tekniikasta.
Olen saanut antaa monelle apua asiassa. Osassa mallistoa ei edes keskitukea ole joten joutuu turvautumaan kekseliäisyyteen tai ulkoiseen apuun kuljetuksesta paikkaan jossa on nosturi jolla homma onnistuu.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #18 : Helmikuu 28, 2016, 21:18:54 ip »
Kyllä menee pyörä keskituelle ilman pattinkia heittämällä, en vaan ota sitä riskiä että pattinki lipsahtaa alta pois ja pyörä kaatuu. Se onkin sitten toinen juttu jos joutuu rengashommiin tien päällä, tarvitaan kekseliäisyyttä, kuten MM tuossa edellä kertoi.
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #19 : Helmikuu 28, 2016, 22:43:21 ip »
Aika moni pyörä sietää korokkeen keskituen alle. Jotkut hyppäävät tukevasti jopa kakkosneloselle. Toiset taasen eivät siedä juuri mitään, kun vipusuhde muuttuu sellaiseksi, että pyörän saaminen ylös vaatii kohtuuttomasti voimaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #20 : Helmikuu 28, 2016, 23:02:09 ip »
nykyäänhän on ollu jo jonkun vuoden mp-kortin käsittelykokeessa pyörän jalalta lasku ja jalalle veto että jos niissä keskituki on niin ei korttia saa jos ei onnistu

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #21 : Helmikuu 29, 2016, 08:20:06 ap »
Calin nostaminen keskituelle on ihan vain taitolaji. Tietenkin on oltava sen verran kropassa pituutta, että se "teknisesti" onnistuu.
Takapyörän poisto sujuu kallistamalla - kyllä siihen apua saa. Minäkin Rovaniemellä joskus...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #22 : Helmikuu 29, 2016, 10:04:22 ap »
Konstit on monet.
Itse saan EV:n kyllä keskituelle, mutta jos vähänkin koroketta, niin homma tyssää.
Ja jos kaadan sen niin pystyyn nostaminen ei hajonneilla olkapäillä onnistu.
Toki apua tarjolla useimmiten ja sävelletään tilanteen mukaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #23 : Helmikuu 29, 2016, 14:03:02 ip »
Tämä sattui 80-luvun puolella.

Mitä idempänä tai pohjoisempana joutuu ongelmiin niin sitä avuliaampaa on väki. Kahvia ja ruokaa tarjotaan. Mitään ei kannata vaatia vaan osoittaa että on pienoisessa pulassa niin apu tulee omatoimisesti. Tosin sitten auttajan ehdoilla: isäntä oli pellolla puimuria ajamassa ja kello oli viisi iltapäivällä. Emäntä ryhtyi päivällisen laittoon ja minä maalaispoikana tiesin että kohta puintikin olisi lopetettava koska ilmankosteus nousee jyrkästi elokuussa kun aurinko paistaa viistosti ja pelto jää varjon puolelle. Puoli seitsemän aikaan isäntä tuleekin, syömme yhdessä ja keskustellaan ongelmasta. Traktorin viljakuorma tyhjennetään kuivaamolle ja perävaunun tilalle laitetaan vanha hevosreki. Peltotietä oikaisten pyörän luo ja takaisin tietä myöden talolle niin että kirskunta jalaksista kuuluu. Itse pitelin pyörää pystyssä. Talon työkaluilla takapyörä irti, viilapenkissä takarengas vanteelta toispuoleisesti, sisärengas ulos ja vuodonetsintään rännin alla olevassa tynnyrissä. Reikä oli hieman arassa paikassa venttiilin juuressa. Itsellä eikä talossa ollut toimivia paikkatarpeita mutta isäntä kävi soittamassa puhelun ja sanoi että muutaman kilometrin päässä asuu toinen isäntä jolla on moottoripyöriä ja hän käy katsomassa onko hänellä sopivaa sisärengasta verstaassaan.

Tämä toinen isäntä kurvaa kohta vanhalla japåninpyörällä paikalle olan yli heitettynä sisärengas. Siihen pumpataan ilmaa ja todetaan vesitestillä tiiviiksi. Olisin tarvinnut 18/120-renkaalle kumin mutta tämä oli kyllä 18-tuumainen mutta huomattavasti leveämpään tarkoitettu. Hetken tuumailun jälkeen päätin sovittaa kumin paikoilleen. Jääköön ryppyyn mutta ei sen tarvitse kauaa kestääkään: vain noin 150 km niin olisin kerhon tallilla jonne voisin pyörän jättää ja ehkä saisin kyydin asunnolleni. Tai sitten riskeeraisin viimeiset 20 km menemällä suoraan kotiin. Olin petissä vasta aamuyön alkupuolella mutta kokemusta kokeneempana.

Hieman ähräämistähän sen renkaan asennus oli kun liika kumi tahtoi olla tiellä mutta renkaan sain päälle ja ilman pysymään sillä puolen. Kyselin sitten sisäkumin hintaa sekä talon palveluiden korvaamista mutta se ei sopinut kummallekaan isännälle. Kahvillekin vielä pyydettiin. Isännällähän oli vielä pitkä yö edessä sillä viljan kuivaaminen on prosessityötä ja vaatii valvontaa yli yön.

Myöhemmin olen ollut varautunut paremmin: mukana aina peltiruuvi naulanreiän vuodon tukkimiseksi, paikkapullokin toisinaan, sisäkumi jos olen liikkeellä vanhalla kalustolla vaikka vanteet ovatkin tubeless-tyyppiä. Pari pientä rengasrautaa, polkupyörämallin lyhyt pumppu ja avaimet millä saa pyörän irti. Linja-autopysäkillä homma onnistuu. Kunhan saa renkaan alapuolelle sen verran ilmaa että voi ajaa varovasti neljääkymppiä seuraavalle huoltiksella tai korjaamolle. Maaseudulla näitä yleispajoja on yllättävä paljon ja asutuissa maalaistaloissa melkein kaikissa.

Näissä uusimmissa pyörissä ja California Adamantissa en ole erityisesti varautunut rengasrikkoon. Pitää vain saada pyörälle jokin väliaikainen säilytyspaikka ja hakea kalusto pois joko pakettiautolla tai hinaamalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #24 : Helmikuu 29, 2016, 14:05:04 ip »
Jos on rohkeutta, voi kallistaa pyörän kokonaan kupeelleen. Sopivasti pehmustettuna ei tule vaurioitakaan. Siinäpä on sitten tilaa irroitella pyöriä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #25 : Helmikuu 29, 2016, 14:14:44 ip »
Jos on työntöapua niin nurmikkoinen maantienojan vastapenkka toimii. Pitää vain työntää riittävän korkealle.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #26 : Helmikuu 29, 2016, 15:38:15 ip »
Meiltä lähtiessä on ajettava sorapintaista tietä vähintään n. 4 km ennen kuin pääsee asfaltille. Tielaitos vai mikä Destia hän on, päällysti tien murskeella, joka hajottaa renkaat. Yleensä kesässä menee murskeenpala auton renkaasta läpi 3-5 kertaa kesässä. Alkuun niitä paikkautin, mutta kun se homma on jatkuvaa, niin aloin käyttää ns. kamelinpaskapaikkoja. Hyvin ovat nekin pitäneet, yksikään ei ole pettänyt. Muilla palstoilla väittävät niitä käyttävänsä myös mp:n renkaisiin.

Mulle ne eivät käy, kun on pinnavanteet, jotka vaatii sisärenkaan. Yksi murskeenpala meni mp:nkin takarenkaasta läpi, mutta onneksi oli mennyt juuri ennen kun ajoin pihaan. Pihinä vain kuului kun otin kypärän päästä.
Vielä yksi GT, kiitos.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #27 : Helmikuu 29, 2016, 15:41:21 ip »
;D Tuota keskituelle nostoa ollaan mm. Matin kanssa naureskeltu koska sehän Cali 2 kohdalta oli yksi moite erään lehden testissä.
Minulla sattui olemaan hieman myöhemmin juuri vastaavanlainen pyörä.
Heh. vaikeeta oli.. siihen tarvitsi toisen käden etusormen ja seisoa keskituen päälle!  Kokeilin myös täysin ilman käsiä mutta tasapainon takia siihen tarvitsi yhden sormen!  :) Vaikeeta siitä saa jos alkaa äheltämään ja pelkää kaatamista!


yleinen ongelma lienee että ei arvaa päästää keskituen molempia puolia maahan vaan yrittää nostaa pyörän ittensäpuoleisen jalan yli, tietty se vähän voi hirvittää jos tie on pyörästä ulospäin kallellaan, tätä pitäisi harjoitella kaverin kanssa niin rupee käymään

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #28 : Helmikuu 29, 2016, 16:40:27 ip »
Taikahan useissa Guzzin keskituissa on oikea tekniikka: siitä pitkästä raudasta (Cali II ja nuoremmat) painetaan tuki maan tasalle ja etsitään asento jossa molemmat jalakset ovat yhtäaikaa maassa. Sitten siirretään päkiä tuen vasemmanpuolisen jalaksen nokkaan ja painetaan. Nousee kuin itsestään. Harvan olen nähnyt näin toimivan vaikka omistaja käsikirjassa on siitä kuva. Niin toimii myös GT850 ja siihen liittyvien mallien tuen käyttö. Eräältä poliisilta kuulin että osa konstaapeleista oli sairaslomalla kun oli tullut revähdys kylkeen kun ajoneuvoksi tuli GT850.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Etu rengas tyhjä
« Vastaus #29 : Helmikuu 29, 2016, 22:11:45 ip »
Samalla lailla niitä muidenkin keskipönkkiä käytellään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.