Näissähän on hyvin vähän öljyä, mutta vaihetaanko/lisätäänkö öljy vain purkamalla rakenne?
Purkaa pitää jos iskareihin öljyt haluaa vaihtaa. Samalla voi vaihtaa tiivisteetkin ja uusia kuluneet osat. Helpoin kotiasentajelle on tilata uudet iskunvaimentimet.
Iskunvaimentimessa on oma öljynsä. Jos malli on Guzzin oma niin tiivisteiden vaihto on hyvin suositeltavaa. Patruunaan tulee sisään SAE 10. Tai siis se on oman kokemukseni mukaan toimiva viskositeetti.
"Guzzi patent"-iskarin kokoonpanossa pitää huomioida oikea öljyn määrä ja se että tasauskammiossa ei ole öljyä.
Kun öljyä on oikea määrä niin ilman jousia männävarresta painamalla iskuvaimentajan koko liikerata pohjaan asti pitää varren nousta itsestään liki täyteen mittaansa takaisin. Vuotoja ei saa olla.
Roskat öljyssä pilaavat sisäänmenovaimennuksen shimmin toimintaa. Sieltä löytyy toisinaan tiivisteistä irronnutta kuminpurua. Shimmin kokoonpano on tarkaa koska kiristettäessä se jää helposti väärään väliin ja menee pilalle.
Samalla voi testata toiminnan kun laittaa säätönupikan paikoilleen ja testaa vastakaiset säädöt: minimissa ei iskari juuri vastaan laita ja max-asennossa ei meinaa voimat riittää painamiseen.
Yläpään jousipaineensäätimen varren kierreosa on pitkähkö ja sen kiertäminen syvään iskunvaimentajaan varteen vähentää esijännityksen säädön liikematkaa.
Voiteluaineeksi liukuputkille voi laittaa ATF-öljyä 0,7 desilitraa per putki.
Muutaman viikon sisään minulta tullee perusteellinen blogikirjoitus Guzzin oman iskunvaimentimen peruskunnostuksesta. Sikäli mukava laite että tiivisteet saa tiivistekaupasta. Standardikamaa.