Kirjoittaja Aihe: California 1100 94 etupään vaimenninihmettelyä  (Luettu 3376 kertaa)

Thunder Man

  • Viestejä: 64
California 1100 94 etupään vaimenninihmettelyä
« : Helmikuu 19, 2016, 16:10:48 ip »
Se on terve!

Olen kuullut että tuossakin Calissa olisi toimintaperiaatteeltaan erilaisia vaimenninratkaisuja keulassa, mutta en tunne asiaa. Putkien yläpäissä on kivat volumenappulat, - ja + symbolein ryyditettynä. Auttaako tuo havainto mitään, eli onko tämä patruunakeula vai ei vaiko EOS? Käykö keulan ehostukseen Motomatin Cali III:n projektiohjeet? Kannattaako näihin lähtökohtaisesti uusia sisuksia (tiivisteitä yms lukuunottamatta) ja onko niitä edes saatavilla?

Vellu

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1100 94 etupään vaimenninihmettelyä
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2016, 16:52:14 ip »
Pikaisesti räjäytyskuvasta vilkaistuna vaikuttaa siltä että palikat ovat alkuperäiset. Nuppien ääriasennoissa, olikohan niin että myötäpäivään käännettyinä, on paluuvaimennus suurimmillaan ja vastapäivään pienimmillään. Jos ei ole vaikutusta tai vaikutus on hyvin heikko on aika tehdä remonttia. Tiivistesarja molempiin iskareihin yhteensä maksaa noin 50 - 80€ mutta muutakin korjattavaa on yleensä löytynyt. Purkaminen voi olla hankalaa jos ei ole asianmukaisia työkaluja. Osan osista voi tehdä sorvari sorvissa mutta jos sylinteri on rikki niin sitten on hankalampaa ja työläämpää eli voi tulla hintoihinsa.

Iskunvaimentajan kokoonpano on silloin onnistunut kun se ei vuoda ja iskuvaimentajan varsi palautuu pohjaan painettuna takaisin täyteen mittaansa. Silloin toimii myös tasauskammion mäntä oikein ja vaimenninnestettä on sylinterissä oikea määrä.

Liitteenä kuva jossa on kahden iskunvaimentimen tiivisteet kahta pientä o-rengasta lukuun ottamatta.

Huom. vasemmalla alarivissä on rulla teflonnauhaa josta voi tehdä uusia männänrenkaita.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: California 1100 94 etupään vaimenninihmettelyä
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2016, 21:37:49 ip »
Kiitos vua vastaaksesta, Matti!

Näissähän on hyvin vähän öljyä, mutta vaihetaanko/lisätäänkö öljy vain purkamalla rakenne?

Vellu

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100 94 etupään vaimenninihmettelyä
« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2016, 22:01:13 ip »
Jos on erillinen vaimenninpatruuna, se voiteluöljytilkka tulee teleskooppiputken sisälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1100 94 etupään vaimenninihmettelyä
« Vastaus #4 : Helmikuu 27, 2016, 12:01:30 ip »
Lainaus
Näissähän on hyvin vähän öljyä, mutta vaihetaanko/lisätäänkö öljy vain purkamalla rakenne?

Purkaa pitää jos iskareihin öljyt haluaa vaihtaa. Samalla voi vaihtaa tiivisteetkin ja uusia kuluneet osat. Helpoin kotiasentajelle on tilata uudet iskunvaimentimet.

Iskunvaimentimessa on oma öljynsä. Jos malli on Guzzin oma niin tiivisteiden vaihto on hyvin suositeltavaa. Patruunaan tulee sisään SAE 10. Tai siis se on oman kokemukseni mukaan toimiva viskositeetti.

"Guzzi patent"-iskarin kokoonpanossa pitää huomioida oikea öljyn määrä ja se että tasauskammiossa ei ole öljyä.
Kun öljyä on oikea määrä niin ilman jousia männävarresta painamalla iskuvaimentajan koko liikerata pohjaan asti pitää varren nousta itsestään liki täyteen mittaansa takaisin. Vuotoja ei saa olla.

Roskat öljyssä pilaavat sisäänmenovaimennuksen shimmin toimintaa. Sieltä löytyy toisinaan tiivisteistä irronnutta kuminpurua. Shimmin kokoonpano on tarkaa koska kiristettäessä se jää helposti väärään väliin ja menee pilalle.

Samalla voi testata toiminnan kun laittaa säätönupikan paikoilleen ja testaa vastakaiset säädöt: minimissa ei iskari juuri vastaan laita ja max-asennossa ei meinaa voimat riittää painamiseen.

Yläpään jousipaineensäätimen varren kierreosa on pitkähkö ja sen kiertäminen syvään iskunvaimentajaan varteen vähentää esijännityksen säädön liikematkaa.

Voiteluaineeksi liukuputkille voi laittaa ATF-öljyä 0,7 desilitraa per putki.

Muutaman viikon sisään minulta tullee perusteellinen blogikirjoitus Guzzin oman iskunvaimentimen peruskunnostuksesta. Sikäli mukava laite että tiivisteet saa tiivistekaupasta. Standardikamaa.