Oli guzzillakin malli Convert, on kai niitä vieläkin liikenteessä, ainakin viime veteraanirallissa sellainen näkyi.
Tähän pitänee ottaa kantaa koska luulen Convertista jotain tietäväni.
Suomen ensimmäisen Convertin aikoinaan romusta rakensin/entisöin Moto Italian suosiollisella avustuksella.
Matti varmaankin muistaa tämän pyörän koska sitä ja sen syntyhistoriaa aikoinaan Veteraanirallissa estely yrityksistäni huolimatta esitteli...
No, pyörän rekisteriin saamiseen liittyvät "rikokset" lienevät jo vanhentuneet.
Convert ei ollut tiukasti ajatellen automaatti. Kampiakselilta taaksepäin tuli ensin perinteinen momentinmuunnin, sen jälkeen monilevyinen kytkin ja sitten kaksiportainen mekaaninen alennusvaihteisto.
Huomioitavaa on, että pyörässä ei ollut lainkaan ns. vapaavaihdetta vaan jos kytkintä ei painanut pyörä pyrki liikkeelle heti käynnistyksessä.
Tämä oli käytön, varsinkin lämmityskäytön kannalta hieman hankalaa.
Pysäköintiä varten pyörässä oli sivutukeen liitetty mekaaninen jarru takapyörässä.
Alennusvaihteisto oli, jopa sivuvaunukäytössä (sellainenkin mulla siinä välillä oli) Suomen tasaisilla teillä tarpeeton. Pyörä lähti ihan hyvin liikkeelle kakkosvaihteella. Ja jatkoi siitä huippuihin joka oli noin 150km tunnissa.
Vaivaton se oli ajaa mutta hieman häiritsi momentinmuuntimen jatkuva luisto. Aina oli tunne että "kytkin" luistaa. Moottorin kierrokset eivät koskaan oikein vastanneet ajonopeutta. Eikä se mikään raketti kiihtymään muutenkaan ollut...
Nykytekniikalla, lukittuvalla ja hyötysuhteeltaan paremmalla turbiinilla saataisiin varmasti paremmin toimiva systeemi. Ja vapaavaihteella.
Tietämäni mukaan Convert suunniteltiin aikoinaan Los Angelesin poliisille. Helppo ajaa hiljaankin saattueessa.
Terv, Jussi