Kirjoittaja Aihe: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään  (Luettu 19365 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« : Helmikuu 17, 2016, 20:59:04 ip »
Luin tuolta asioita seuraavalta Kneeslider-sivustolta lisälaitekokonaisuudesta joka hoitaa kytkimen ja vaihteiston yhteistominnan vastaavasti kuin on nykyään autojen ns- robottilaatikot. Eli vakiovaihteistoa ja kytkintä ohjataan hydraulisesti ja sähköisesti. Arvelu oli että laite saattaa lisätä uusien motoristien määrää kun hämmentävä kytkimen ja vaihteiston yhteiskäyttäminen jää pois. Voi olla perää että automaattiautoon tottuneelle laite lyhentää hyppäystä moottoripyörän sarviin.
http://thekneeslider.com/shiftfx-est-brings-semi-and-fully-automatic-shifting-to-oem-motorcycles/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #1 : Helmikuu 17, 2016, 21:30:42 ip »
Vastaavia,, jokseenkin rouheampia laitteistoja on  ollut jo hyvän aikaa. Englannissa toimii muutama yritys, jotka rakentavat moottoripyöriin asiakkaan toivomia helpottimia. Kyse siis lähinnä vammautuneista motoristeista.
Tuollaista modernimpaa olisi ihan hauska kokeilla. Jos loan käytös on säädettävä, voisi olla hyväkin peli omaan käyttöön.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2016, 23:29:27 ip »
Robottilaatikot autoissa eivät toimi kovin hyvin.

Hondan moottoripyörien kaksoiskytkinvaihteisto toimii varsin hyvin (kokeiltu on)(mutta Hondan variaattori autossa paremmin - kun se on portaaton).
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2016, 06:43:54 ap »
Ainakin Skodan Dsg:t toimivat hyvin. Kun antaa robotin hoitaa vaihtamisen, itse keppiä repien veto on nykivää. Kokemusta on Octavian ja Superbin laatikoista ihan reilustikin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #4 : Helmikuu 18, 2016, 08:29:31 ap »
Robottivaihteistossa ja DSG-tyyppisessä vaihteistossa on yksi ero (jos tarkkoja ollaan, niin ero ei ole vaihteistossa... ;D)
Robotissa on yksi ja DSG:ssä kaksi kytkintä. Siitä se ero tulee.

Kaksoiskytkinlaatikko on parasta mitä autoihin on tullut pitkään aikaan.
Nopeat vahdot molempiin suuntiin, ei voimahävikkiä ja alhainen polttoaineen kulutus.

Vielä parempi olisi variaattorivaihteisto ja sen suurta tulemista odottellessa!

En ota kantaa kestävyyteen tai muihin ongelmiin. Ne o sitten eri juttu.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #5 : Helmikuu 18, 2016, 08:44:01 ap »
Mutta se on silti robottilaatikko = automatisoitu, manuaalilaatikko.

En itsekään tiedä kestävyydestä, veljen Superbilla on nyt ajettu +420tkm ja laatikolle ei ole tehty yhtä öljynvaihtoa enempää. Edelliseen Octaviaan kerkesi tulla vasta 160tkm, joten siitä ei osaa sanoa mitään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kurtsi

  • Viestejä: 301
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #6 : Helmikuu 18, 2016, 09:09:14 ap »
Mersun B:ssä (mulla 10 v. vanha) on variaattori. Vaivatonta kuin mopolla ajaisi. Jos haluaa leikkiä, löytyy 7 vaihdetta manuaalisesti (ohjelmoitu tietyt kohdat variaattorin kehällä). Sport ja Comfort löytyy automaatista. Toimii erityisen hyvin vakionopeusssäätimellä; aina sopivat kierrokset. Kulutus sama tai pienempi kuin manuaalilla.
Outo tunne kun kiihdyttää kaasu pohjassa, kone huutaa täysiä, kun sitten löysää kaasua, auto kiihtyy edelleen, mutta kierrokset laskee

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #7 : Helmikuu 18, 2016, 09:14:46 ap »
Lopulta jää vain laatikko ennen uunia.
Kypsyysasteesta ei kai motoristeilla ole koskaan ollut kyse, saappat jalassa mieluiten?
Tulee varmaan M-pyöriin vempaimia, ihmettelen tuosta että miten pitkälle automatisointi pitää viedä että pääsee ajamisen nautinnosta?

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #8 : Helmikuu 18, 2016, 10:01:37 ap »

Hieno homma kun kytkimestä pääsee eroon tarvittaessa. Narisevat ja napsuvat sormet ei kaipaa raskasta kytkintä. Juuri mietin että pitäisi käydä kokeilemassa jotain pyöriä . Hondalla ja oliko Apriallakin jokin malli ??  Onkos muita ??

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #9 : Helmikuu 18, 2016, 11:28:00 ap »
<snip>
Tulee varmaan M-pyöriin vempaimia, ihmettelen tuosta että miten pitkälle automatisointi pitää viedä että pääsee ajamisen nautinnosta?

Jos vaihteiden vaihtaminen antaa ajamisen nautinnon, ei pidä hankkia automaattivaihteista.

Minulla oli Hondan automaatti lainassa viikon ja kyllä sillä ajeli yhtäläisesti kuin 'tavallisellakin' moottoripyörällä. Itse pyörästä NC750 en erityisemmin tykännyt, mutta automaatti oli OK.
Emeritus-guzzisti

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #10 : Helmikuu 18, 2016, 11:35:10 ap »
Oli guzzillakin malli Convert, on kai niitä vieläkin liikenteessä, ainakin viime veteraanirallissa sellainen näkyi.
Titaniumin kuski

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #11 : Helmikuu 18, 2016, 18:18:55 ip »
Markku EVP:n kanssa on ittellä hiukan samansuuntainen kanta, mutta minulle saattaisi riittää nappikytkin tavallisen kytkinvivun rinnalle. Se olisi tavallaan "liikennekytkin", jolla ei tarvitsisi pystyä liiraamaan tarkassa paikassa, mutta tien päällä voisi tavalliset ylös-alas-vaihdot tehdä kytkinnappia hipaisemalla. Siihen pitäisi pystyä rakentamaan jopa ylös-alas vaihdon niin, että vipukytkimellä mentäisiin ylös tai alaspäin ja kytkin ottaisi kiinni keskellä. Kaasukapulan kanssa saisi silti herkutella niinkuin ennenkin. Sellaisen systeemin laillisuus olisi tietysti kokonaan oma lukunsa.   

Jullu

  • Viestejä: 29
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #12 : Helmikuu 18, 2016, 18:56:42 ip »
Oli guzzillakin malli Convert, on kai niitä vieläkin liikenteessä, ainakin viime veteraanirallissa sellainen näkyi.

Tähän pitänee ottaa kantaa koska luulen Convertista jotain tietäväni.

Suomen ensimmäisen Convertin aikoinaan romusta rakensin/entisöin Moto Italian suosiollisella avustuksella.
Matti varmaankin muistaa tämän pyörän koska sitä ja sen syntyhistoriaa aikoinaan Veteraanirallissa estely yrityksistäni huolimatta esitteli...
No, pyörän rekisteriin saamiseen liittyvät "rikokset" lienevät jo vanhentuneet.

Convert ei ollut tiukasti ajatellen automaatti. Kampiakselilta taaksepäin tuli ensin perinteinen momentinmuunnin, sen jälkeen monilevyinen kytkin ja sitten kaksiportainen mekaaninen alennusvaihteisto.
Huomioitavaa on, että pyörässä ei ollut lainkaan ns. vapaavaihdetta vaan jos kytkintä ei painanut pyörä pyrki liikkeelle heti käynnistyksessä.
Tämä oli käytön, varsinkin lämmityskäytön kannalta hieman hankalaa.

Pysäköintiä varten pyörässä oli sivutukeen liitetty mekaaninen jarru takapyörässä.

Alennusvaihteisto oli, jopa sivuvaunukäytössä (sellainenkin mulla siinä välillä oli) Suomen tasaisilla teillä tarpeeton. Pyörä lähti ihan hyvin liikkeelle kakkosvaihteella. Ja jatkoi siitä huippuihin joka oli noin 150km tunnissa.

Vaivaton se oli ajaa mutta hieman häiritsi momentinmuuntimen jatkuva luisto. Aina oli tunne että "kytkin" luistaa. Moottorin kierrokset eivät koskaan oikein vastanneet ajonopeutta. Eikä se mikään raketti kiihtymään muutenkaan ollut...

Nykytekniikalla, lukittuvalla ja hyötysuhteeltaan paremmalla turbiinilla saataisiin varmasti paremmin toimiva systeemi. Ja vapaavaihteella.

Tietämäni mukaan Convert suunniteltiin aikoinaan Los Angelesin poliisille. Helppo ajaa hiljaankin saattueessa.

Terv, Jussi


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #13 : Helmikuu 18, 2016, 19:02:46 ip »
Onko uusien Guzzien vaihteistot menneet jotenkin vaikeammiksi käyttää?
Meneehän nuo vanhemmat ainakin ylöspäin ilman kytkimen käyttöä ihan kivasti.
Pikkulohkon laatikkoa voi vaihtaa alaspäinkin ilman kytkintä, varsinkin soralla.
Vaatii toki hieman harjoittelua ensin.
Yksi yksinkertainen, vaihtamista ja ajamistakin mukavoittava laite olisi vapaakytkin.
Liikkeellelähdön jälkeen ei kytkimeen tarvitse koskea. Vaihdevivun käyttö riittää.
Saabista sellainen menneinä aikoina löytyi. Minulla sellainen on ja voin suositella ;D
Sohc van Helmi.

Jullu

  • Viestejä: 29
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #14 : Helmikuu 18, 2016, 19:17:47 ip »
Tämmöinen se Convert oli.
Pahoittelen kuvassa olevaa heijastusta. Seinällä olevan kuvan päällä oleva lasi heijastelee kännyn kameran salamavalossa.

Jussi