kunhan gruppolaiset ovat sen ensin 95v kekkereissä tarkastaneet
Tarkastus ei taida riittää. Pitää hyväksyä myös....
Euro-normit tekevät vaikuttavaa työtään. (Nyt Euro4) Vanhempaa kalustoa ei saa kuin kikkailemalla myyntikuntoon ja uutta kalustoa pitää kehittää. Toivottavasti EU:n Komissio ei ole tällä kertaa yhtä lepsu kuin taannoin: antoi joillekin merkeille poikkeusluvan dumpata markkinoille normiin (Euro3) sopimattomia pyöriä alhaiseen hintaan vuosikaudet.
Uskoisin että Euroopan pikkupajatkin ovat tässä asiassa valveutuneet ja uusia ratkaisuja päästöttömyyteen on kehitelty. Kaukoitäpyörillä ei näin välttämättä olekaan koko mallisarjojensa osalta: markkinat ovat suurelta osalta Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa eikä siellä välttämättä perusteta joistain toissijaisista asioista kuten päästöarvoista. (Pois lukien Japani, Australia, Korea ja muutama muukin maa joissa on tiukat päästömääräykset)
Euroopan ja USA:n markkinat ovat ne jotka vaativat moottoritekniikan kehitystä vähäpäästöisemmiksi. Amerikan puolella Brasilia on ollut myös jossain määrin edellyttänyt matalapäästöisyyttä. Mutta taitaa olla siellä vaatimukset enemmänkin oman energituotannon vuoksi. (Ruokoalkoholi polttoaineena)
Päästönormit ohjaavat hiljalleen päästöttömään suuntaan: vaihtoehtoina sähkö ja polttoaineet joiden päästöt ovat alhaisia tai helppoja jälkikäsitellä. Tällä hetkellä näyttää sähkö olevan vahvin ehdokas.
Vain parilla perinteisellä moottoripyörävalmistajalla on tiettävästi käynnissä sähköpyöräprojekti. Molemmat Pohjois-Amerikassa. Lisäksi on lukuisa joukko muita kehittäjiä. Sähköpyörän tekniikka ja energian hinta ovat kohdallaan mutta akku- ja lataushommassa on vielä kovasti kehitettävää. Kun sähköpyörän kertasuoritus lähenee 1000 km ja tehoa on yli 50 hv alkaa sellainenkin kiinnostamaan. Suoritusmatkaa pitää olla reilusti vaikka päivittäinen suunniteltu ajosuoritus jäisikin alhaisemmaksi koska aina voi tulla muutos matkaan eikä pyörä saisi määritellä missä yöpyy tai taukonsa pitää.
Voisin kuvitella tilanteen jossa harvaan asutulla mutta matkailullisesti kiinnostavalla seudulla sähkömotoristeja kokoontuisi illan tullen samaan, alueen ainoaan, latauspaikkaan yöpymään tai ainakin hetkeksi tauolle.