Kirjoittaja Aihe: sylinteripinnoite  (Luettu 11480 kertaa)

viitala

  • Viestejä: 86
sylinteripinnoite
« : Helmikuu 01, 2016, 06:46:11 ap »
Otin käteeni sylinterin ja pesin sen ja huolestuin.Siellä on pinnoitteessa pari isompaa,n.1mm halakaisijaltaan,olevaa reikää,helmassa niitä on lisää,mutta ne on paljon pienempiä.
Muuten sylinteri palotiloineen on kohtuu siisti,eikä ole puhallellut läpi,vielä.Voiskos Moto-Matti ottaa kantaa tähän...Nöyrimmin toivoo hän?
Niin ja ne reijät on n.10mm päässä ykk:sta alaspäin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2016, 09:42:20 ap »
En ole Matti, mutta kuitenkin. Ilman kuvaa hankala sanoa, miten pahasta vauriosta on kyse. Mutta jos pinnoite on todella irronnut, ei sitä enää käyttö korjaa. Todennäköisyys pinnoitteen enemmälle irtoamiselle on jo aika suuri.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2016, 10:13:17 ap »
Ne on sen näköiset ,että ne ovat olleet jo tehtaalta lähtiessä.En tiedä,paljonko niitä sallitaan vai onko toleranssi 0?
Ja kuten tiedämme,tieto lisää tuskaa,joten en niitä sinne laita,jos on epäilys.Sen takia tässä kyselen.
 En niitä olisi edes huomannut,mutta pesin ne ultralla,jonka jälkeen ne näkyi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2016, 13:40:10 ip »
Siinä on käynyt niin että pinnoitettavan sylinterin sisäseinässä alumiinin valamisen jäljiltä on ollut ohuen kannen peittävä huokonen joka on jossain vaiheessa pinnoituksen jälkeen "poksahtanut" ja siitä on jäänyt reikä pinnoitteeseen. Jos huokonen on ollut ennen pinnoittamista näkyvissä olisi laadunvalvonnan se pitänyt havaita.

10mm ykk:sta alaspäin? Siis suunnilleen siinä kohtaa missä ylin männänrengas vaihtaa suuntaansa?

Riippuu huokosten laajuudesta ja sijainnista. Kyseinen kohta on kulumisherkimmällä alueella jossa männänrenkaan puristuspaine on suurimmillaan. Tosin noin pienten reikien osuus ei mitenkään lisää männänrenkaan puristusta sylinteriä kohtaan.

Jää todennäköisesti havaitsematta onko hieman syvemmällä lisää huokosia vai olivatko tässä kaikki. NDT-laitteilla asia selviäisi vaan sellaisia vehkeitä ei ole ihan joka pajassa.

Kauankos kone on toiminut näillä huokosilla tähän mennessä? Jos ei ole havaittavissa vertailusylinteriin mitään eroa kulumisessa niin voi laittaa harkintaan sylinterin jatkokäyttö.

Vain toisen sylinterin (Mäntä-sylinteripari) vaihto ei ole suositeltavaa jos toiselle puolelle jää vanhat kilkkeet.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2016, 14:19:22 ip »
Ne muualla olevat pienet pisteet ovat niin alhaalla,etteivä varmaan ne vaikuta koneen toimintaan.
 On se hyvin toiminut,en siinä ole mitään huomannut,ei kuluta öljyä juurikaan.Männästä ei voi
sanoa,että olis vuotanut,saattaa olla ,että ylin reikä jää renkaiden väliin palotilanteessa.
Ennen pesua tarkastellessani en tosiaan huomannut mitään,mutta olivat tietysti täyttyneet.
 Taidan laittaa samat kilkkeet takaisin.Sillä on nyt 75000 ajettu ja on tehtaan jäljiltä ja muuten
sisältä siistissä kunnossa kaikki.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2016, 15:00:56 ip »
Tietenkin voi ajatella niin, että jos se korkkaa, on edessä sama sylinteri/mäntä-pakettien vaihto kuitenkin kuin olisi jos vaihdon tekisi nyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #6 : Helmikuu 01, 2016, 21:45:44 ip »
Tietenkin voi ajatella niin, että jos se korkkaa, on edessä sama sylinteri/mäntä-pakettien vaihto kuitenkin kuin olisi jos vaihdon tekisi nyt.

Vaihto ei sinänsä ole iso homma milloinkaan. Jos sylinterien ja mäntien vaihtoon saa neljä tuntia kulumaan niin on työskenneltävä todella rauhallisesti.

Suurin riski tässä on se että pinnoite sortuu kertarysäyksellä ja silppu leviää ympäriinsä. Käytännössä se tuskin tapahtuu äkillisesti vaan savutus lisääntyy oireena ja menokin voi olla vaisua sekä tärinä lisääntyy kun kuormitus on ehyellä sylinterillä.

Pitää vielä kysellä: onko sylinterissä pykälää siinä missä ylin männänrengas vaihtaa suuntaa? Onko eri sylinterikansien ja mäntien karstaisuudessa merkittäviä eroja? Onko männänrenkaiden päittäisvälykset toleranssin sisällä?

Jos vastaus on kolme kertaa "on" niin kannattaa vaihtaa ainakin sylinterit ja männänrenkaat. Katso männästä mikä välysluokka niihin on stanssattu että saat vanhoille männille uudet sylinterit oikeaan mittaan.

Jos vastaus on kolme kertaa ei niin kyse on pienestä kauneusvirheestä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #7 : Helmikuu 01, 2016, 21:55:53 ip »
Voihan siinä toki kiertokanget tai laakerit ottaa kipeää, kun pinnoite irtoaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #8 : Helmikuu 02, 2016, 06:44:54 ap »
Se on kolme kertaa ei.Ei pykälää,männänrenkaan välystä en ehtinyt vielä mittaamaan,ja palotila on karstainen,mutta imupuolen venttiilin sylinterinpuoleinen osa on täysin puhdas .Voisin ottaa siitä kuvan ja liittää
tänne.En ymmärtänyt mistä vois johtua.Ehkä saanut vähän runsaasti muusia.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #9 : Helmikuu 02, 2016, 13:54:06 ip »
Pieni virhe mulla tuolla kysymyksenasettelussa. Syytän flunssaista oloa.

Tärkeä kulumisen merkki on se että männänrenkaan päittäisvälys on iso kun se on laitettu irtomaisena sylinteriin suoraan asentoon kuluneimpaan kohtaan ja mitataan siinä. Seuraavaksi sama männänrengas siirretään lähemmäs sylinterin alapäätä. Sinne missä männänrenkaat eivät ole sylinteriä kuluttaneet ja mitataan jälleen päittäisvälys. Jos tulos on sama voidaan sanoa että sylinteri ei ole kulunut maljamaiseksi. Mikä on hyvä. Jos männänrenkaan päittäisvälys on männänrenkaalle tarkoitetun toleranssin sisällä jossain mittauskohdassa niin silloin sekin on kunnossa.

Käytännössä irrotetaan ylin männänrengas (se on yleensä se kulunein) ja painetaan se männänlaen avulla mittauskohtaan (Guzzissa noin 10 mm sylinterin yläpinnasta alaspäin.) ja mitataan välys. Sen jälkeen sama männänrengas painetaan männän helmaa hyväksi käyttäen sylinterin alapäähän mittausta varten.

Irtonaisesta männärenkaasta pitää pitää huoli siitä että se tulee samoin päin takaisin uraansa mikäli se on vielä kelvollinen käyttöön. Usein asentomerkintä on kulunut joten kannattaa merkitä asento maalikynällä tai jollain muulla sopivalla tavalla. Kaikista renkaista ei voi päätellä muodosta kummin päin ne tulevat.

Tämä mittaustapa ei kerro mitään sylinterin soikeudesta mutta antaa selkeän kuvan siitä voiko kyseistä sylinteriä tai männänrengassettiä käyttää vielä uudelleen. Mittavälineeksi riittää muutaman euron maksava lehtimitta eli rakotulkki. Sellainenhan joka guzzistilla on venttiilinvälysten tarkastusta varten.

Vaikka ylin männänrengas on liian isolla välyksellä eli kulunut mutta muilla renkailla olisi vielä mittauten mukaan peliaikaa jäljellä kannattaa vaihtaa koko setti. Kuitenkin renkaiden tiiveys on jo himan kärsinyt ja männänrenkaat maksavat noin 70€ per koko moottori.


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #10 : Helmikuu 09, 2016, 19:40:23 ip »

Vaikka ylin männänrengas on liian isolla välyksellä eli kulunut mutta muilla renkailla olisi vielä mittauten mukaan peliaikaa jäljellä kannattaa vaihtaa koko setti. Kuitenkin renkaiden tiiveys on jo himan kärsinyt ja männänrenkaat maksavat noin 70€ per koko moottori.


Ohops. Muistelen maksaneeni 120-130 e per puoli koko sarjasta. ... vaikka katki oli vain öljyrengas ja sen vaihtaminen olisi riittänyt.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #11 : Helmikuu 09, 2016, 20:39:03 ip »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2016, 22:15:20 ip »
Vaihtuikohan sylinterin pinnoite tuossa välissä: jossain vaiheessa oli aine nimeltä Nikasil ja kohta käytettiin nimeä Nigusil. Onko jotain hienosäätöä vain vain eri valmistaja joka haluaa erottua? En ole asiaan perehtynyt. Juu, ja en ole laittanut viime aikoina 1100 moottoreita. Vain "tonnisia" ja 850-malleja. Ovat, nääs, tulleet siihen ikään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #13 : Helmikuu 09, 2016, 22:43:24 ip »
Jos materiaalia on vaihdettu, kannattaa pitää huoli oikeasta rengasmateriaalista. Tuo Nicasil nigusil jne lienee valmistajakohtainen nimi, on tullut aika monia variaatioita vastaan maailmalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: sylinteripinnoite
« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2016, 22:53:01 ip »
Kyse on eri aineista.
Tein alustavaa internettutkimusta.
Guzzilla järjestys menee näin V2-malleissa: valurautaputki, kovakromi, Nikasil ja sittemmin Nigusil. Vuosikertoja voi katsastaa laittamistani linkeistä mutta ei täysin selkeästi.

Ekassa linkissä on valurautaputkista ja kromista. Seuraavassa Nikasil-juttua ja viimeisessä Nigusil.

https://books.google.fi/books?id=wsoxSbCIUPwC&pg=PA45&lpg=PA45&dq=guzzi+iron+cylinder+liner&source=bl&ots=lwrtv4Vl3R&sig=Fx11LKdczYnQ6po2gODyxtgkwwM&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwiXlqGVx-vKAhUEEpoKHaz6BaMQ6AEINzAB#v=onepage&q=guzzi%20iron%20cylinder%20liner&f=false
https://en.wikipedia.org/wiki/Nikasil
https://en.wikipedia.org/wiki/Nigusil