Kirjoittaja Aihe: Jumittunut pultti  (Luettu 11646 kertaa)

viitala

  • Viestejä: 86
Jumittunut pultti
« : Tammikuu 18, 2016, 09:32:36 ap »
Neuvokaa nyt!Kansia puran ja se kannen pultti,joka on sen sokean takana,kuusiokolo,on ihan jumissa.On paineilmapulttipistoolilla koetettu,vastaavalla sähkökäyttöisellä
eikä mikään ole auttanut.Lämmittää pitäisi ,mutta millä ja kumpaa, pulttia vai alumiinia.Helmutti on käynyt siellä ja on kyllä momenttia ollut riittävästi.
 Kunhan nyt sais ne kannet pois niin kai se sitten helppais.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2016, 09:47:08 ap »
Alumiiniin lämpöä. Kuumennuksen jälkeen pultille voi antaa kylmää vaikka spraylla. Pieni toho tai jos ei muuta ole, niin kuumailmapuhaltimella ja sen kanssa ainakin kylmäsprayta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2016, 10:28:44 ap »
Kiire pois.
Laita mutterin reikä ja ympäristö täyteen ruosteenpoistoainetta ja anna vaikuttaa muutama vuorokausi - pari viikkoa. Löystyy itsekseen.

Edellämainitun menetelmän nopeuttamiseksi voi mutterin kannan halkaisijan suuruisen terästuurnan laittaa mutterin päälle ja isohkolla vasaralla antaa kunnon kopautuksen tuurnaan. Jos ei auttanut heti antaa ruosteenirrottimen vaikuttaa lisää ja taas jonkin ajan päästä käydä kopauttamassa. Tärähdys rikkoo hapettumaa, joka jumituksen syynä lienee, ja päästää ruosteenpoistoaineen tunkeutumaan syvemmälle kierteeseen.

Jos käyttää avoliekillä lämmitystä niin siinä on tietysti varauduttava mahdollisiin oheisvaikutuksiin. Lämmitys ei oikein toimi tässä yhteydessä kun ympärillä on paljon lämpöä pois johtavaa massaa ja se mutterikin on siellä syvennyksessä. Runsaasti mutteria kuumennettaessa on otettava huomioon se että mutteri saattaa kärsiä ja tarvitaan uusi mutteri. Alumiinin lämmittäminen on aivan turhaa touhua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2016, 10:40:15 ap »
Ei ole, jos noille osille saadaan lämpöero. Alumiini kuumaksi ja teräs kylmäksi, niin rikkoo ihan samalla tavalla sitä hapettumaa. Sitä pulttia/mutteria voi myös koputella sopivalla tuurnalla, vaikutus sama.
Totta kai liekkiä käytettäessä pitää käyttää järkeä. Jos sillä sohii pitkin ja poikin voi pikkuremontin voi paisuttaa kalliiksikin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2016, 11:23:34 ap »
Siinähän on vain yksi asia jolla on jotakin merkitystä mutterin kiinnipysymiseen: yletön kitka joka johtuu kahteen mahdolliseen paikkaan jumiutuneesta hapettumasta: Mutterin alla olevan prikan aiheuttama ja todennäköinen ongelma joka on mutterin kitka kierteeseen.

Se on totta että rautaoksidi reagoi lämpöön palamalla jolloin kierre vapautuu. Se vain vaatii melkoisen lämmön. Alumiinin laajenemiseen sen lämmitessä on kyseinen kohta tottunut jo moottorin käytön aikana. Toki siinäkin auttaa suuri lämpö mutta sen siihen saaminen voi tarvita paljon energiaa.

Liuottaminen toimii vain ajan kanssa. Mutta on hyvä apu jos ei ole kiire.

Jos muutama kunnon "tämäys" mutterin päähän ei auta voi saman tehdä sivusta eli koittaa murtaa hapettuma mutterin alta. Jos sen saa liikahtamaan on ruosteenirrottimelle taas yksi paikka toimia.

Oletan että tämä mutteri on se viimeinen joka ei ole auennut. Muut siis ovat. Muiden viiden pultin kantama kuorma on nyt tämän yhden alla. Tuskinpa sillä silti on kovin suurta päittäispuristumaa kannettavanaan. Ehkä hiukan enemmän kuin normaalisti.

Nyt on hyvä säätila, riippuen tietysti remonttipaikasta, viedä koko purkamaton koneen osuus ulos pakkaseen yöksi. Alumiini kutistuu huomattavasti enemmän kuin sitä kiinnittävä pultti. Voipi löystyä ihan tällaisellakin lämpökäsittelyllä. Aamulla aukeaa....
Pultti voi aueta myös alapäästään. Ainakin kolme tänä talven purkamaani ja kokoamaani konetta olivat kannenpulttiensa alapäistä melko löysällä. Lopputuloksen kannalta ei liene merkityksellistä kummasta päästä pultti aukeaa.

Koita nyt näitä keinoja ensin niin katsotaan sitten lisää ohjeistusta.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2016, 11:38:28 ap »
Siinähän niitä vastauksia tuli,kiitos niistä!Noilla pitää mennä eteenpäin.Koko pyörä on ollut kyllä ruokottomalla pidolla
ja tuntuu ,että on saanut suolaa jossain vaiheessa elämäänsä.Tulevaisuudessa on paremmalla hoidolla,lämmin talli
ihan sitä varten jas paljon sympatiaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2016, 11:47:28 ap »
Tuo suola on kyllä hankala, se nimittäin herkuttelee alumiinin ja sinkin kanssa, tehden mujua kierteeseen. Eräässä kohteessa, ei moottoripyörän kansi, suolan vaikutuksesta tukkeutunut kierre alumiinissa hajosi avatessa. Siihen ei purrut pitkäkään liuotushoito. Rakenne oli vieläpä sellainen, ettei saanut uutta kierrettä edes insertillä, vaan osa meni uusiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2016, 11:48:36 ap »
Ei ole, jos noille osille saadaan lämpöero. Alumiini kuumaksi ja teräs kylmäksi, niin rikkoo ihan samalla tavalla sitä hapettumaa.

Just tuon mutterin irroitin eilen kertaa kaksi. Onneksi (hah) edellisestä irrottamisesta ei ollut kovin kauaa ja onneksi "helmut" eli minä oli käyttänyt momenttiavainta.

Mutta tuo nimenomainen mutteri: Ei sitä alumiinia saa lämmitettyä ilman että myös se mutteri lämpiää: on sen verran syvällä se mutteri kannen poimuissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #8 : Tammikuu 18, 2016, 12:16:10 ip »
80-luvun lopulla ja pitkään yhdeksänkymmentäluvulla ajoin kaikki talvet läpeensä moottoripyörällä. Ensi soolona ja lopussa sivuvaunun kanssa. Suolalla on vaikutuksensa: Pirkanmaalla suolataan kovasti. Kollis-Savossa ei juuri lainkaan. Ensin ajelin pari talvea Pirkanmaalla ja kuluminen talviaikana oli nopeaa: vaijereita meni, laakereitä joutui vaihtamaan, paljaat alumiiniosat kukkivat ja kohta maalatutkin. Pultit jumissa ja sinkityt ruuvinkannat ruosteessa. Sittemmin Savossa ajellessani vauriota vähenivät. Tosin kylmyys ilmajäädytteiselle koneelle ei ollut herkkua. Kuluminen huomattavasti nopeampaa.

Pirkanmaalle takaisin muutettuani jatkoi talvikulkemista sivuvaunullisella kulkimella. Siihen käytin, aiemmasta viisastuneena, halvempaa eli käytetympää kalustoa. Paljon oli näitä pulttiaskareita ja hapettuneita pintoja. Viimeistään silloin oppi aukomaan pultteja epäkoventionaalisillakin menetelmillä. Täräyttäminen oli usein apuna.

Esimerkiksi uppokantainen kuusiokoloruuvi hapetuttuaan ei ole avattavissa kuusiokoloavaimella. Kulmat vain kannasta pyöristyy. Sitä varten katsotaan kuusiokolon pohjaan sopiva tuurna ja kopautetaan sen päähän. Silloin isku kohdistuu suoraan kierteeseen eikä kannan alla olevaan kartioon. Molemmat vapautuvat hieman. Yleensä sen jälkeen ruuvi aukeaakin normaalisti. Ruuvi ei tosin ole enää kovin käyttökelpoinen. Sama toimii myös tavalliseen kuusiokoloruuviinkin. Tosin sitä voi kolauttaa myös sivuttain.

Tavallinen mutteri kierteessään kun on jumissa niin usein mutterin halkaiseminen auttaa. Sitä varten on olemassa oma työkalunsa. Mutta ilman kyseistä kalua pärjää jos on terävä katkaisutaltta. On tietysti varottava että ei murjo ympäristöä rikki.

Yksi hankalimpia irrotettavia on pultti umpiaineessa joka on kiinnileikannut jo sulkiessa tai avattaessa kierteeltään perusaineeseen. Jos perusaine on kovaa metallia, valurautaa, terästä tai vastaavaa on pultin poisotto helpompaa. Pehmeästä metallista kuten alumiinista, homma hankaloituu. Näitäkin tulee ajoittain vastaan. Alkusyynä on usein heikkokuntoinen kierre tai voitelun puute. Vaiva on siis ennaltaehkäistävissä.
Ruostumaton teräs ruostumattomassa kierteessä on usein hyvin ongelmallinen. Myös alumiini leikkaa helposti kiinni ruostumattomaan pulttiin. Heti kun jo hieman auennut pultti tuntuu laittavan vastaan on syytä lopettaa avaaminen ja turvautua voiteluun. Nitkuttelu ja kiinnipäin kiertämien auttaa usein kunhan voitelua on mennyt perille asti. Avattaessa reiän kierre voi olle menetetty mutta kiinnitys on auennut. Kierteen voi korjata useilla eri menetelmillä alkuperäiseen kokoon.

Jos kuitenkin pultti on katkennut kierteen sisään on vaihdettava taktiikkaa. Jos on kiinnileikkautumisesta kysymys niin poistetaan olemassa olevasta pultista pois se mitä on jäänyt kierteeseen ja korjataan kierre. Homma vaatii tarkkuutta ettei tule lisävahinkoja.

Tässä hyvä huono esimerkki joka vaati huomattavasti vaivaa tullakseen korjatuksi: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottorin-jakopaan-kotelon-korjausta.html


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #9 : Tammikuu 18, 2016, 12:24:33 ip »
Ei ole, jos noille osille saadaan lämpöero. Alumiini kuumaksi ja teräs kylmäksi, niin rikkoo ihan samalla tavalla sitä hapettumaa.

Just tuon mutterin irroitin eilen kertaa kaksi. Onneksi (hah) edellisestä irrottamisesta ei ollut kovin kauaa ja onneksi "helmut" eli minä oli käyttänyt momenttiavainta.

Mutta tuo nimenomainen mutteri: Ei sitä alumiinia saa lämmitettyä ilman että myös se mutteri lämpiää: on sen verran syvällä se mutteri kannen poimuissa.

Ok, jos sijainti on hankala, niin sitten. Se on muuten yllätävän hyvää sellainen kylmäirroitusspray. Saa nimittäin aika kohdennettuna kylmän kohteeseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #10 : Tammikuu 18, 2016, 13:21:02 ip »
Moi, mutta miten tuohon umpinaiseen tilaan suola pääsee   ???
Titaniumin kuski

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #11 : Tammikuu 18, 2016, 15:13:28 ip »
Se oli vaan arvaus.Siinä on oikeastaan kaikki sinkityt pulti ja ruuvit niin ruosteessa ,että osa mennyt poikki ja osa spray-liotuksen jälkeen vaivoin auennut.
Ne kaksi kannenpulttia on ulkoilmassa ja voivat ottaa suolasta nokkiinsa,jos ei kunnolla ajon jälkeen pese.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #12 : Tammikuu 18, 2016, 15:39:49 ip »
Moi, mutta miten tuohon umpinaiseen tilaan suola pääsee   ???

..pyöreä"mutteri" öljyletkun takana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #13 : Tammikuu 18, 2016, 17:20:44 ip »
Niin se on tuo mutikka.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jumittunut pultti
« Vastaus #14 : Tammikuu 18, 2016, 18:16:18 ip »
Mikä tuossa on positiivista aukaisun kannalta niin siihen pääsee käsiksi kunhan purkaa tankin ja öljyputken liittimet pois. Eli periaatteessa halkaisukin onnistuu.

Uskon kuitenkin vahvasti että se siitä aukeaa mekaanisilla toimilla ja liotushoidolla. Pultin ympärillähän on pehmeää ja periksi antavaa materiaalia: sylinterin tiiviste ja kannentiiviste. Että sikäli kolauttaminen päittäin ja sivuittain on mahdollista.

On muitakin keinoja: ottaa kaikki muut kannenpultit pois niin kantta voi pyöräyttää tuon yhden pultin ympäri vastapäivään. Sylinteri ei pyörähdä. Etupuolen keskimmäinen pultti voi olla hieman hankalampi irrottaa. Neljä muuta kyllä lähtee irti.