Kirjoittaja Aihe: Litium akku  (Luettu 12802 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Litium akku
« : Tammikuu 14, 2016, 21:19:47 ip »
Kohtuullisen valaiseva artikkeli nykyakkutekniikasta:
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/varustetestit/3155/Varoitus-n%C3%A4m%C3%A4-virheet-teet-helposti-litiumakkujen-talvis%C3%A4ilytyksess%C3%A4.htm?ref=newest

Jää vain avoimeksi se kuinka moottoripyörän oma laturi hoitaa hommansa: Jutussa kun mainitaan LiFePO4-akuille olevan omat "hoitavat" laturinsa eikä lyijyakuille tarkoitetuilla latureilla saisi, perustellusti, ladata litiumakkua lainkaan. Tarkkaa hommaa.

Palatakseni tuohon moottoripyörän laturiin: niitä on montaa tyyppiä virrantuottomenetelmän mukaan ja ovat pääsääntöisesti vaihtovirtalatureita joiden tuottama korkeahko jännite tasasuunnataan enemmän tai vähemmän sykkiväksi tasavirraksi. Riippuu laitteistosta. Latausjännite voi vaihdella laajastikin järjestelmän kuormituksesta riippuen. Tuskin vuosituhannen vaihdetta ennen on latausjärjestelmän suunnittelija tuhlannut ajatustakaan miten litiumakkua ladataan ajon aikana. Onko edes nykypyörissä kiinnitetty tähän asiaan huomiota vai pitääkö noudattaa orjallisesti valmistajan ilmoitusta suositellusta akkumallista? 

Taitaa olla paree varrota vielä pari vuotta niin akkujen hinnat tulevat todennäköisesti alemmas ja niihin tarkoitettujen lisälaitteiden myös.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Litium akku
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2016, 22:17:10 ip »
Tuolla oli myös samasta teemasta lopussa: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2777.135
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Litium akku
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2016, 11:46:33 ap »
Liian monimutkaista mulle ja pitäisi investoida merkittäviä summia. Ostan edelleenkin keväällä uuden perinteisen suljetun ja huoltovapaan geeli- tai kalsiumakun ja käytän sitä mahdollisesti useissakin kohteissa. Kelpaa vanhat laturit. Ja pyörien latausjärjestelmät ovat niille suunniteltuja. Vanhat akut menevät toki kierrätykseen.

Onko tietoa missä pyörämerkeissä ja -malleissa on jo vakiona litiumakku?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Litium akku
« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2016, 15:01:04 ip »
Akkuun ei oikein haluta sijoittaa rahaa, eikä suunnata siihen samaa harrastuneisuutta kuin
muuhun moottoripyörään. Se kun on yleensä ruma möykky, piilotettu jonnekin
pyörän uumeniin ja käyttäjää peloteltu kaikenlaisilla skenaarioilla mitä akku voi saada aikaan
jos siihen koskee.
Kaunistellaan pyörän ulkonäköä bling-bling osilla ja vedetään vahaa näkyvään pintaan.
Kiellettäisiinpä sähköllä käynnistäminen kokonaan ja laitettaisiin joka pyörää kiksi. Muuttuisi
harrastus tosimiesten lajiksi ;D
Sohc van Helmi.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Litium akku
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2016, 16:01:29 ip »
Mikäs vika perinteisessä akussa oikeastaan on. Painonvartijoille ja tekniikkafriikeille liittiumi on tietty ok. Pikku-Hondaanikin se voisi olla sopiva vaihtoehto kun selviäisi hyvinkin pienellä akulla, jonka saisi paremmin piiloon linjoja pilaamasta.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Litium akku
« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2016, 18:37:30 ip »

Laitoin viime kesänä  hopea-kalsium akun ( Biltema ) kun niin kovin kehuvat.  Mitä lienee hieno nimi tarkoittavan ?  Mutta tuskin kestää saman kuin alkuperäinen ( 11 v ) . Varmaan avoimet happoakut kielletään kohta vaarallisena... polttaa munat kaatuessa....

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Litium akku
« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2016, 19:22:57 ip »
Varmaan avoimet happoakut kielletään kohta vaarallisena... polttaa munat kaatuessa....
Ranskassa ovat kuulemma kieltäneet syömisen ajaessa. Oliskohan tuota kaatumista pelänneet..

Jouko

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Litium akku
« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2016, 19:49:27 ip »
Lyijyakut tullaan todennäköisesti kieltämään ennen pitkää. Lyijy on ympäristömyrkky ja vaikuttaa pitkään altistumisen jälkeen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Litium akku
« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2016, 20:21:37 ip »
Onko tuo litiumakun älylaturi vaan sellainen, joka estää ylijännitteen tai latausvirran nousun liian kovaksi? Vai mikä sen juju on?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Litium akku
« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2016, 20:55:00 ip »
Eivät mainoksissa ainakaan noista ominaisuuksista paljon kerro.
Vaikuttavat tavallisilta latureilta joissa ei ole elvytystoimintoa?
LiFePO akun laturin pitäisi olla sellainen, että rajoittaa latausvirran pieneksi jos akku on alijännitteessä.
Sama jos akun lämpötila on nollan tuntumassa tai alle.
Sitten kun ollaan normaalilla toiminta-alueella voisi tehoa olla reilusti enemmän kuin älylatureiden
n. 50W tehot.
Laturin pitäisi lopettaa lataus kun akun napajännite on 14.4V, eli samaan kuin lyijyakku.
Litiumakkujen kestoikä muuten lyhenee jos niitä säilytetään täyteen ladattuna. 50% varaustaso
olisi parempi talvisäilytyksen aikana eli voi olla tällaiselle akulle jopa hyväksi jos sitä ei pidetä
jatkuvasti kiinni siinä äly-/ylläpitolaturissa.

Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Litium akku
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2017, 13:25:46 ip »
Mikähän siinä on, että LiFePo -akkuja myydään ja tarjotaan paljon moottoripyöriin, mutta lataussäätimestä ei pidetä niin paljoa melua? Sitten LiFePo -akut saavat huonoa mainetta kun niistä tulee savu ulos tai muut järjestelmän osat kärsivät. Eikös uusissa kalliimman pään sporttipyörissä ole LiFePo -akut jo tehtaan jäljiltä? Täytyyhän niissä olla myös tätä varten suunnitellut latausjärjestelmät sitten...

Täällä vaikuttaa olevan yllättävän paljon luotettavan tuntuista tietoa: http://earthxbatteries.com/engine-charging-systems-use-lithium-batteries
"Can I use a lithium battery in an older vehicle (before 1986): NO. Unless you have replaced the charging system with a new modern permanent magnet generator and rectifier regulator. It is very important to only use a lithium battery in a vehicle that has a modern charging system that will regulate the voltage between 13.8-14.6V. Older bikes/vehicles that have not been updated are not advised to use a lithium battery as the voltage will swing too high and too low at times and damage the battery".

Ja täällä: https://shoraipower.com/index.php?path=&page=Overview-of-Voltage-Regulator-Types
"
If using a thyristor type voltage regulator and it fails, upgrading to a mosfet based voltage regulator will offer longer lifespan and better charging system performance.  Heat buildup in the voltage regulator kills the SCRs, whereas mosfets are more efficient and reliable.  In general the mosfet design is better suited for the voltage regulator application demands.
"


Akkuja myyvillä tahoilla on siis motivaatio antaa informaatiota aiheesta. Sähkötekniikka ja kytkennät ovat käsittääkseni "liian hankalia" useimmille potentiaalisille LiFePo -akun ostajille. Pitäisi siis olla samaan syssyyn helposti kytkettävä lataussäädin kaupan. Esim. minulla ei ole käsitystä missä vaiheessa Guzzeissa on siirrytty näihin riittävän moderneihin latausjärjestelmiin? Arvaan että V11 mallin kohdalla keskimäärin vasta 2003, jolloin "Ducati" -säädin (thyristor type) vaihtui "Shindengen" (shunt type) -säätimeksi?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2021, 20:20:44 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Markus Akseli

  • Viestejä: 33
Vs: Litium akku
« Vastaus #11 : Elokuu 21, 2017, 16:12:18 ip »
Olen vähän aihetta sivunnut tuossa puristussuhde aiheessa. Kuvailen alla maallikkoajatukseni LIFePo ym. akkujen (ehkä) luotettavasta hyödyntämisesti moottoripyörän käynnistämiseen. Miellelläni kuulisin kommentteja sähkötekniikasta jotain oikeasti tietäviltä :) Loppujen lopuksi luulen prätkän muuhun sähköistämiseen olevan parempiakin akkuja kuin herkästi hajoava litium akku -->  esim. lyijygeeliakut.

Minulla on tällä hetkellä siis käytössä asennelma, jossa "pää akkuna" on bilteman toiseksi pienin lyijyhyytelöakku kytkettynä pääsähköihin (laturi, startin solenoidi, valot ym.) ja sen lisäksi litium-polymeeritekniikkaan perustuva apukäynnistin on kytkettynä pelkästään startin paksuun + johtimeen. Puute tällä hetkellä on, että käynnistysakkua pitää ladata aina irrallaan moottoripyörästä. Toisaalta vahva etu on se, että herkkä litiumakku on täysin erillään mopon muusta sähköjärjestelmästä ajon aikana kun mopon oma laturi työntää virtaa vain geelilyijyakkuun. Käynnistisakun mukana tuli tupakansytytin laturi, jolla kyseistä akkua pitäisi olla turvallista ladata. Mukana tulleessa 230V in / 12V out kotilaturissa lukee DC1000mA latausvirta ja olettaisin tuon tupakansytytin laturin työntävän samansuuruista maksimi virtaa. Eli jos sen käynnistin akun latailee sen omalla tupakansytkärilaturilla, voisi olettaa homman olevan ok?

Siitä lähti ajatus, että laittaisi kaupasta löytyvän pienimmän mahdollisen 12V geelilyijyakun pää akuksi ja starttaamiseen riittäväksi mitoitetun LiFePo akun asennettuna erilleen pelkkään starttiin kuten minulla on se käynnistin tällä hetkellä. Geeliakun lataus mopon omasta laturista ja sen LiFePo akun lataus 12V ulosotosta tämmöisellä mokkulalla: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Jannitteenmuunnin-1224-V-2000031759/

Tuon bilteman mokkulan pitäisi rajoittaan latausvirta 1200mA:iin, joten ainakaan ylivirtaongelmiin ei luulisi LiFePo akun hajoavan. Kommentteja tähän villiin ajatukseen?  :)

edit. pari kirjoitushärön korjausta
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2017, 19:29:19 ip kirjoittanut Markus Akseli »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Litium akku
« Vastaus #12 : Elokuu 21, 2017, 20:29:30 ip »
Lainaus
Tuolla oli myös samasta teemasta lopussa: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2777.135
Esim. VSaano ja Pekka ovat puuhastelleet pitkään tämän akkuteknologian kanssa. Tuon luettuani totesin että jos kukkaro antaa myöten, "heikompaa, painavampaa ja vanhaa" akkuteknologiaa ei kannata enää käyttää. Yksi kevyt akku ja se on siinä (latausproblematiikka sitten erikseen :P).
PS.
Näköjään Biltema on ottanut ihan samannäköisen LiFePo -akun ohjelmistoonsa mitä S-D myy X-Racer nimellä. Ei taida valikoima vaan ylettyä niin tehokkaisiin kuin S-D:llä ja hintavampia lienevät B-T:llä ?

http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Lithium-battery-Unibat-X-Racer-10-12V-20A-240-CCA::209639.html#prettyPhoto

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/Litiumakku-LiFePO4-2000036169/

V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Litium akku
« Vastaus #13 : Elokuu 21, 2017, 20:35:03 ip »
Ymmärtääkseni pyörässäsi on alun perin Bosch-merkkinen laturi, minkä tehoa/latausjännitettä
säädetään magnetointivirtaa säätämällä. Näissäkin keskusteluketjuissa on ollut linkkejä
juttuihin missä todetaan, että em. laturi/säädin yhdistelmä soveltuu hyvin LiFePo akun lataamiseen.
Onko pyörän laturi vaihtunut johonkin huonompaan vai miksi olet päätynyt nykyiseen ratkaisuun?
Omakohtaisia kokemuksia litium akuista on ja niiden perusteella ne eivät ole erityisen heikkoja.
Niillä on omat ominaisuutensa, mutta ovat toimivia.
Jos pyörässä on se Bosch-laturi, olisin lähinnä huolissani liian matalasta latausjännitteestä, jos on
joku alkuperäinen säädin käytössä. Motonetistä saa siihen Fiatissa käytetyn säätimen muutamalla eurolla,
sillä latausjännitteen pitäisi riittää LiFePo akullekin.  Ainakin omassa LeMansissa riittää hyvin.
Pyrkisin eroon nykyisestä kahden akun systeemistä, mittaisin latausjännitteen ja ehkä laturin tehokin jos
siitä on epäilystä. Latausjännite kuntoon ja uusi lyijy- tai litiumakku kiinni ja menoksi.
Virtapankki voi olla sitten matkassa jos viihdelaitteet tarvitsevat tauoilla lisäsähköä, tarvittaessa sillä voi jotain
käynnistääkin. Sitten kun matka taas jatkuu, sen voi ladata Guzzin laturista saatavalla sähköllä.

 
Sohc van Helmi.

Markus Akseli

  • Viestejä: 33
Vs: Litium akku
« Vastaus #14 : Elokuu 21, 2017, 23:11:57 ip »
Nykyinen ratkaisu on siis todellakin väliaikaisratkaisu, koska sellaisen sai keväällä värkättyä Motonetistä ja Biltemasta löytyvillä tarpeilla. Ei löytynyt riittävän pienikokoista litumia hyllystä. Mutta niinkuin olette kirjoituksestani huomanneet, olen oppinut arvostamaan muutamia ominaisuuksia tässä viritelmässä :)

Alkuperäinen 3-vaihe Bosch laturi on kyllä edelleen käytössä. Latausjännite on ollut ihan OK omien arvioiden mukaan. Tehoa en ole mitannut. Säätimenä on tämä: http://www.electrexworld.co.uk/acatalog/RR45_-_Regulator_Rectifier_Moto_Guzzi_850_Le_Mans_850T_850T3_V35_V50111.html

Itseasiassa miulla on ehtinyt olla jo kaksi litiumia ennen nykyistä viritysratkaisua. Ensimmäinen LiFePo akku hajosi n. 500...1000km ajon jälkeen, ikävän kaukana kotoa. Myös Dynan mini puolista toinen alkoi oireilemaan samoja aikoja, joten epäilin yhteyttä keskenään. Matka jatkui työntökäynnistyksellä jonkun aikaa (700km päivä siirtymän verran) eli aivan täysin särki akku ei ollut, starttaamiseen vain ei riittänyt jerkku. Reissun päältä perus (lyijy?)akku roudariteippiasennuksella alkuperäiselle paikalleen ja matka jatkui jopa omalla startillakin käynnistymällä loput 3000 km.

Tuli minulle muuten silloin täysin yllätyksenä, ettei Dynatekin omat minipuolat (3 Ohm) ole saman firman Dyna III sytytyksen kanssa yhteensopivia. Jos jotakuta asiaa koskee niin, sain tämmöisen vastauksen valmistajalta: Miniature series coils will Not work
with the Dyna III. These coils can only be used on ignitions that employ an
active dwell control system, and the Dyna III does not incorporate this.
The first thing you need to do is install a new set of standard 3.0 ohm coils,
such as our DC3-1 coils, or, even the OEM coils will work well. The Miniature
series coils will be overheated when used with the Dyna III and may result in
coil failure or possibly Dyna III failure as well.

Takaisin akku asiaan:

Koska mopon sähköissä oli siis häikkää puolienkin osalta, ajattelin akkuvaurion mahdollisesti johtuneen siitä. Asensin vakio tyyliset puolat ja hommasin uuden akun. Seuraava LiFePo akku kesti kilometreissä abaut saman verran kuin ensimmäinen, ajassa se kesti muistaakseni yli yhden kesän, koska mopo oli työn alla vähän väliä tuon akun aikaan. Molemmat akut olivat antigravityn 8 kennoisia: https://shop.antigravitybatteries.com/products/starter-batteries/small-case/ag-801/

Lisäksi huonoja litiumkokemuksia on kylmäkäynnistyksestä jos akku on ollut pihalla ja keli on yöllä käynyt lähellä nollaa. Ongelma on lähinnä siis syksyisin. Saa houkutella akkua hereille, jotta alkaa luovuttamaan riittävästi virtaa. Tämä on lähinnä ominaisuus, mutta hidastaa ikävästi liikkeellelähtöä. Jos käynnistysakku on helposti irroitettava niin tulee se helpommin otettua sisälle lämpimään yöksi.

Voi olla, että litiumakkuni on olleet joko alimitoitettuja tai olen niitä käyttänyt väärin? Tai sitten uudemmat Guzzit latailevat tyhjäkäynnillä paremmin kuin tuo minun vekotin. Mutta silti hommasta on jäänyt huono maku ;) Sen takia olen nyt arvostanut tässä väliaikaisvirityksessä, että se akku jonka varassa vekottimen sytytys, valot ym. ajamiseen tarpeellinen roikkuvat on jokin muu kuin litiumakku. Luulen, että se voisi jatkaa litiumakun ikääkin reilusti jos sitä ei ladata suoraan mopon omalla laturilla.

Mitä akkuja teillä on ollut käytössä ja miten pitkään olette niillä ajassa ja kilometreissä päässeet? Ehkä sitä itsekin palaan vielä ruotuun jos kuulen riittävästi hyviä kokemuksia :) Ja tosiaan varmistun ensin laturin kunnosta.