Kirjoittaja Aihe: Multistradan jakopää  (Luettu 26949 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Multistradan jakopää
« : Tammikuu 14, 2016, 13:46:32 ip »
Ovatko Ducatin jakopäät yleensä noin umpiruosteessa, kuin linkin AVK:ssa
myynnissä olevassa? Vai onko kyseistä yksilöä vain uitettu jossain jorpakossa?

https://www.avk.fi/ajoneuvot/ducati/multistrada-1100/485923/ducati-multistrada-1100
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2016, 14:03:13 ip »
Taidanpa tietää tämän yksilön kohtalon: se on ruiskutettu ilkivaltaisesti jauhesammuttimella yltä päältä. Sen jälkeen yritetty pestä ulkoisesti mutta huonolla tuloksella. Kaikki sähköliittimet, katkaisijat, paljaat teräs- ja alumiinipinnat ovat vaurioituneet. Mahdollista on myös että kone on saanut sisäänsä sammutusjauhetta mutta sitä ei voi purkamatta tietää. Virhe on tehty silloin kun jauhetta on alettu pesemään vakuutusyhtiön toimesta vedellä pois. Kaikki sähkölaitteet menevät ainkin uusiksi ja suurin osa muutakin tekniikkaa.

Taisi olla juttua tästä tuolla Moottoripyora.org-keskustelussa laajemmin.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2016, 14:21:39 ip »
Ovatko Ducatin jakopäät yleensä noin umpiruosteessa, kuin linkin AVK:ssa
myynnissä olevassa? Vai onko kyseistä yksilöä vain uitettu jossain jorpakossa?

https://www.avk.fi/ajoneuvot/ducati/multistrada-1100/485923/ducati-multistrada-1100

http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=102811.0

.
2002 Atlantic 500
2004 B750

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2016, 14:43:55 ip »
Entäs hiilidioksidisammuttimet?
Vähän hintavia, mutta ilmeisen harmittomia sähköpuolelle ja pinnoille.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2016, 15:26:37 ip »
Kuumaan pintaa ei passaisi hiilidioksidisammuttimella sohaista. Voi tulla murtumia tai muodonmuutoksi suuren lämpöeron vuoksi. Pienissä sisätiloissa on myös se vaara että hiididioksidi syrjäyttää hengitysilman. Mutta puhdasta on sammutuksen jälkee paitsi niiltä osin mitä sitten palava aines ja noki on levinnyt.

Armeijan töissä kävi harjoitussuihkukoneen kanssa sillai että "platalla" seisovan koneen moottorissa syttyi tulipalo kun moottorin valunut palamaton polttoaine syttyi. Lentäjä siitä sitten laittoi hieman tehoja koneeseen että ylimäärä palaisi nopeammin pois eli saisi happea enemmän. Komea roihuhan ja aika melu siitä syntyy. Lähellä oleva kiertävä vartiomies tästä säikähti ja nappasi lentokonehallin seinältä hiilidioksidisammuttimen ja ennen kun muut kerkisivät reagoimaan tössäytti sen tyhjäksi moottorin imuakkkoon. Aika moinen rytinä alkoi. Palo kyllä sammui mutta se olisi sammunut muutenkin hallitusti. Ja jos ei olisi sammunut niin mekaaanikkojen käytössä olisi olleet halonisammuttimet jotka vain syrjäyttävät hapen ja mahdollinen jatkuva palo olisi sillä tukahdutettu.

Moottori meni vaihtoon ja vähän sen ympäristöakin. Vartiomiestä ei kiitelty mutta ei saanut rangaistustakaan koska ei ollut saanut asianmukaista koulutusta lentokoneen sammuttamiseen. Halonisammuttimet ovat kiellettyjä sisäkäytössä ja siviilissä.

Hiilidioksidisammutin on hyvä ja tahraamaton mutta jos palo ei sammu suihkuttamalla ei mikään estä paloa jatkumasta. Jauhesammutin muodostaa palavan materiaalin päälle suojan happea vastaan ja ruiskutetuilla kohdilla palo tukahtuu ja ruiskutusta voi jatkaa edelleen.

Sitten ärsyttää se että henkilöt, jopa lehdistö, kertovat että palo sammutettiin parilla vaahtosammuttimella. Kyse on ollut kyllä jauhesammuttimista. Palokunta voi kyllä vaahdottaa varsinkin jos palavia nesteitä on levinnyt alueelle.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2016, 16:15:32 ip »
Lainaus
Kuumaan pintaa ei passaisi hiilidioksidisammuttimella sohaista.
Niinpä niin ja yleensä on pintoja kuumana jos liekeissä.
Mikäs se olisi suositus pyörän palon tumppaamiseen siviilipuolella?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2016, 16:16:03 ip »
Taidanpa tietää tämän yksilön kohtalon: se on ruiskutettu ilkivaltaisesti jauhesammuttimella yltä päältä. Sen jälkeen yritetty pestä ulkoisesti mutta huonolla tuloksella. Kaikki sähköliittimet, katkaisijat, paljaat teräs- ja alumiinipinnat ovat vaurioituneet. Mahdollista on myös että kone on saanut sisäänsä sammutusjauhetta mutta sitä ei voi purkamatta tietää. Virhe on tehty silloin kun jauhetta on alettu pesemään vakuutusyhtiön toimesta vedellä pois. Kaikki sähkölaitteet menevät ainkin uusiksi ja suurin osa muutakin tekniikkaa.

Taisi olla juttua tästä tuolla Moottoripyora.org-keskustelussa laajemmin.


Tuli itsellä kanssa sama juttu mieleen. Orgillahan sitä arpoivat ja monet olivat kielloista huolimatta sitä mieltä, että pesu riittää. Tuossa hyvä esimerkki mitä jauhesammutin ja vesi yhdessä tekee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2016, 16:17:52 ip »
Lainaus
Kuumaan pintaa ei passaisi hiilidioksidisammuttimella sohaista.
Niinpä niin ja yleensä on pintoja kuumana jos liekeissä.
Mikäs se olisi suositus pyörän palon tumppaamiseen siviilipuolella?



Kyllä se silti hiilidioksidi on. Sitä suutinta ei tarvitse viedä pintaan asti. Se hiilipullon jäähdytysvaikutus heikkenee todella nopeasti suuttimesta pois päin mitattuna. Vähimmillä jälkipesuilla ja vaurioilla siten pääsee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2016, 16:52:12 ip »
Mp:n moottorin yhteydessä tarkoitin kuumalla lähinnä normaalistikin hyvin kuumia kohteita kuten pakokäyrän alkumutkaa joka normiajossakin punaisena hehkuu. Joskus jopa keltahehkuisena. (Yksikuoriset pakokäyrät kuten Guzzilla useasti on). Se että palossa on kerinnyt jokin osa kuumeta niin että se rikkuisi sammutettaessa on siinä vaiheessa liki yhdentevää. Palanut mikä palanut. Siinä vaiheessa koetetaan välttää lähinnä isompia ympäristövaurioita.

Kyllä talliin/verstaaseen kannattaa hankkia hiilidioksidisammutin ensisammuttimeksi ja varmistukseksi pari tavallista jauhesammutinta.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #9 : Tammikuu 14, 2016, 19:25:56 ip »
Lainaus
yleensä noin umpiruosteessa
Osaapa olla näyttävässä kunnossakin, mainitun merkin jakopää.
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #10 : Tammikuu 14, 2016, 19:56:01 ip »
Lainaus
yleensä noin umpiruosteessa
Osaapa olla näyttävässä kunnossakin, mainitun merkin jakopää.

Niin näkyy, mutta Saksassa on myynnissä muutossarjaa, jolla saadaan kuningasakselit takaisin.  ;)
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #11 : Tammikuu 14, 2016, 20:13:11 ip »
"Uittaminen"/pesu on siis jätetty kesken. Milläs sen muullakaan putsaa kuin vedellä, mutta
sitä tarvitaan paljon ja pitkään. Purkamista ja lisää pesua ja putsausta olisi silti edessä vielä
paljon, eikä sen kanssa voi viivytellä. Nythän tuossa peli on sitten jo menetetty.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #12 : Tammikuu 14, 2016, 20:30:50 ip »
Tuota pyörää oli vakuutusyhtiön valitseman korjaamon kaveri ollut pesemässä painepesurilla ja kysellyt miten tästä pyörästä saa osia irti.. Ei tainnut olla ihan hanskassa koko proseduuri.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #13 : Tammikuu 14, 2016, 20:35:14 ip »
Jotenkin mun makumaailmassani meni Ducatin koneesta jotakin pois kun takasylinterin kansi käännettiin ympäri. Koneen vasen puoli näytti maukkaammalta kun pakoputki lähti eteenpäin takakannesta.

Kuningasakselikoneet poistuivat 80-luvulla ja remmit tuli tilalle. Mutta onhan ne kuningasakseliputket ja kulmavaihteet räyhäkkään näköiset ja kilinä sen kuin lisääntyy.

Lainaus
Saksassa on myynnissä muutossarjaa, jolla saadaan kuningasakselit takaisin.
https://www.youtube.com/watch?v=Rc0wN0jz73E

Ducatilla itselläänkin on muutaman vuoden takaa "pulttikone".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #14 : Tammikuu 14, 2016, 21:41:58 ip »
Nuo hihnat vissiin kestää niin hyvin, ettei ole mitään perustetta akseleille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.