Kirjoittaja Aihe: Multistradan jakopää  (Luettu 26950 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #15 : Tammikuu 14, 2016, 22:57:44 ip »
Nuo hihnat vissiin kestää niin hyvin, ettei ole mitään perustetta akseleille.

Syyt ovat esteettisiä ;-)
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #16 : Tammikuu 15, 2016, 11:13:11 ap »
Yksityiskohta Ducati Mariani-koneesta: öljynsuodattimen kiinnipysymisvarmistus on tutun oloinen ratkaisu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #17 : Tammikuu 15, 2016, 11:45:39 ap »
On oppineet rataympyröistä jotain. Sielläkin puolella liki pakollinen varmistus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #18 : Tammikuu 15, 2016, 15:25:03 ip »
Oman Guzzi harrastuksen alkuaikoina, muistaakseni Laverda-kerho??? järjesti ainakin
Kemorassa useampana Juhannuksena kokoontumisen/"ratajuhannuksen". Siellä oli
pääsääntöisesti italialaista kalustoa, myös ulkomailta tulleita. Tuolla tuli itsekin aloiteltua
rata-ajelun harjoittelua.
Paikalla oli useampana vuotena hollantilainen heppu kuningasakseli Ducatilaan.
Kun muut ducatistit kehuivat omia, sattumalta hihnapelejä, hän aina nosti nenäänsä
ylemmäs ja tuhahti: "Pöh, rubber belt engines!" ;D
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #19 : Tammikuu 16, 2016, 21:22:05 ip »
Nykymoottoreissa on muuten öljypumppuja pyörimässä öljykylpyisillä hihnoilla. Hyvät puolet ketjusta ja hihnasta samassa moottorissa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #20 : Tammikuu 17, 2016, 13:02:40 ip »
Nyky-Morineista en tiedä mutta 70 - 80-luvun 350 ja 500-malleissa on hammashihnaveto nokka-akselille. En ole kenenkään kuullut valittavan aiheesta vaikka noita muutama tuttavapiirissä onkin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #21 : Tammikuu 17, 2016, 13:35:35 ip »
Eipä muuta valittamista liene kuin että ne pitää aika-ajoin vaihtaa. Mutta onhan se kuningasakseli tyylikäs.  ;)
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #22 : Tammikuu 17, 2016, 13:54:59 ip »
Sitä olen ihmetellyt että erityisesti Ducati tekin aikoinaan hihnanvaihdosta jonkilaista mystiikkaa johon muka tarvitaan erikoistyövälineitä ja erikoisosaamista ja onnistuu vain merkkihuollossa. No ei tarvita: merkit kohdalleen ja kireys sopivasti löysälle niin taas mennään vaihtoväli hienosti. Suurin syy hihnavaurioille on liian kireä hihna. Toinen se että halutaan ulkonäkövirittää pyörää ja rei'itetään hihnakotelot tai otetaan vallan pois. Yksi pikkukivi voi katkaista matkan ikävästi.

Edelleenkin mp-liikkeissä ei mielellään oteta Ducatia vaihdossa "kun siinä on ne hihnat ja venttiilkoneiston säätö on vaikeaa". Vielä taannoin kävin vaihtamassa hihnoja kavereille ja parille käytettyjen myyjälle. Oli hyvä rahastaa mystiikalla. Että sorruin siihen itsekin....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #23 : Tammikuu 17, 2016, 14:45:38 ip »
Hihnan peruskireyteen on nyrkkisääntö, vapaalta pituudeltaan pitää kiertyä, muttei 90 astetta enempää. Silleen näpillä helposti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Multistradan jakopää
« Vastaus #24 : Tammikuu 19, 2016, 22:26:18 ip »
Se on sellainen todella lyhyt remmi, jossa ei ole edes kiristinpyörää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.