Kirjoittaja Aihe: Calin etuiskarit  (Luettu 22541 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #30 : Tammikuu 13, 2016, 21:15:58 ip »
Nyt on teleskooppiputket purettuna ja vika löytyikin samantien. Tyhjennysproppu napsahti poikki, oli väännetty väkisin väärään kohtaan, patruunan alapäässä pultin mentävä kolo ja siksi isku rajoittunut. Tilasin uudet käytetyt alaputket TLM:ltä ja uuden bufferin (28527633) Harper'silta jenkeistä, kun Stein-D:ltä oli loppu ja tietty uudet stefat. MItä materiaalia on hidastushokki? Kuvasta päätellen jotain pehmeää...?
OLis pitänyt alkuun suosiolla itse tehdä jousien vaihto, eikä viedä japanipyörien korjaamolle....

Asennusliikkeen asentajan olisi tarvinut vain mulkaista räjäytyskuvaa, niin osien järjestys ja asennot olisi selvinnyt. Kuvan etsimiseen menee netistä ehkä pari minuuttia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #31 : Tammikuu 13, 2016, 21:37:12 ip »
Tämäkin asia on ihan normaalia. Useissa purkamissani keuloissa on kyseinen vaiva. Tai sitten jokin muu ymmärtämättömyydessä tai kiireessä tehty konkelo. Tyypillinen vaiva patruunakeuloissa on että niissä on liikaa öljyä ja vuotavat.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #32 : Tammikuu 13, 2016, 22:08:03 ip »
(28527633) MItä materiaalia on hidastushokki? Kuvasta päätellen jotain pehmeää...?

Jotain melko kovaa ja sitkeää muovia, oleellisinta lienee että kestää öljyä turpoamatta.
Joskus olen noita sorvannut nailonista, sekin on toiminut.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #33 : Tammikuu 13, 2016, 22:09:42 ip »
Lienee uutuudeltaan jotain nylonin kaltaista. Eihän se kovin kovaa tai pehmoista ollakaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #34 : Tammikuu 20, 2016, 19:20:40 ip »
Ei oo Calin iskarit mulla, mutta laitoin omat käännetyt keulat takaisin nippuun. Onko jotain nyrkkisääntöä että paljonko keulaputken pitäis painua kasaan kun iskari on irti ja ukko painaa sitä päältä lattiaa vastaan sen verran kun 75 kilonen pystyy? Jousto näyttäis olevan max. 120 mm ja sain painumaan tuolla menetelmällä kaikki säädöt löysimmällä 65 mm.
Kasi vee ei vee kasi

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #35 : Tammikuu 20, 2016, 20:33:36 ip »
Ei tuo nyt oikein vastaa sitä tilannetta kun moottoripyörä kuormittaa jousitusta.
Mutta jos asiaa haluaa haarukoida. Jos pyörä kuskin kanssa painaa 300Kg ja painonjakautuma
on 50/50, jää yhdelle etuteleskooppiputkelle juurikin 75 kg. Se voip olla 65cm painuma
ihan todellinen edellisellä oletuksella.  Sitten kun on paikat kasassa, säätö kohdalleen manuaalin
mukaan ja tarkastus minkälaiset painumat jousitukseen tuli.
Sohc van Helmi.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #36 : Tammikuu 21, 2016, 07:59:16 ap »
Ei oo Calin iskarit mulla, mutta laitoin omat käännetyt keulat takaisin nippuun. Onko jotain nyrkkisääntöä että paljonko keulaputken pitäis painua kasaan kun iskari on irti ja ukko painaa sitä päältä lattiaa vastaan sen verran kun 75 kilonen pystyy? Jousto näyttäis olevan max. 120 mm ja sain painumaan tuolla menetelmällä kaikki säädöt löysimmällä 65 mm.
Lisäyksenä vielä tuohon Pekan vastaukseen, että ei voi olla nyrkkisääntöä, koska jousia ja joustorakenteita on niin monenlaisia, esim.  progressiivinen-  tai lineaarinen jousi.

Service Manualissa (jousen valmistajalla) on arvot  jousien puristuksille.
Tuossa esimerkki.
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #37 : Tammikuu 21, 2016, 08:36:16 ap »
Jos on vakio Grison vieterit, niin todennäköisyys lineaarisille jousille on aika pieni. Yleensä tehtailta pyörä lähtee progejousilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #38 : Tammikuu 30, 2016, 15:48:14 ip »
Ei painu ei jouset riittävästi. Vika ei korjaantunut, vaikka vaihdoin alaputken ja asensin sisuskalut, niinkuin kuuluukiin omaan koloonsa. Tässä mallissa ei ole vaimennushokkia, näyttäisi olevan metallinen ja kiinteänä 29525360 päässä ja precis sama koko, kuin muovihokki.(räjäytyskuvassa muoviholkki?)Onko oikein? Onkohan asentaja tehnyt omia virityksiä? En ole avannut toista iskaria vielä, se nyt toimii normaalisti.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #39 : Tammikuu 30, 2016, 17:40:42 ip »
Vien iskarit takaisin uudelleenkorjattavaksi, vaan tulipa mieleen, että onkohan samanpituiset jouset laitettu samaan putkeen, kun toinen toimii normaalisti, siis siinä lyhyet jouset ja tämä rikkinäinen joka kolahtaa pohjaan on siihen asennettu pitkät jouset, onko mahdollista?huomasin myös, että stefat oli asennettu väärinpäin....

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #40 : Tammikuu 30, 2016, 17:42:47 ip »
Keulassa on kaksi pääkomponenttia: jousi ja vaimennin.
Kun vaimennin oli irti niin tutkitko sen toiminnan sen luontaisessa toiminta-asennossa?

Jos keula tökkää kesken liikematkansa niin jokin siellä jumittaa.

Mulla on juurikin työn alla. (Olisi jo valmis jos en olisi edelleenkin flunssassa. Viikko tuli täyteen tautia.)
Siihen oli säädettävien vaimenninpatruunoiden sijalle vaihdettu Bitubon tarvikepatruunat. Vaikuttavat toimivan mutta vaimennus on 100% lineaarinen. En tiedä niiden ikää ja tässä arvon että avaanko ja vaihdan uudet vaimenninöljyt vai jätänkö silleen. Arvostan enemmän Guzzin omaa säädettävää patruunaa.

Jumituksen syitä on sekä sisäisiä että ulkoisia. Esim. kolaripyörässä voi olla ehyen näköinen keula mutta tarkemmin katsoessa onkin ihan pikkuinen klommo ylä- tai alaputkessa. Ei mahdu röörit sisäkkäin. Jumittaa tai liukuu huonosti.

Tässä keskentekoinen keulajuttu. Jatkuu kun joskus tervehdyn. Nyt kuumalle mehulle!
http://www.motomatti.fi/2016/01/purkupyoran-keulan-kunnostusta.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #41 : Tammikuu 30, 2016, 17:46:15 ip »
Kannattaa myös pyöritellä sisäputkea kun se on irrallaan. Ettei ole mutkalla. Mutkalla oleva parhaimmillaankin toimii oudosti, huonossa tapauksessa jumittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #42 : Tammikuu 30, 2016, 18:19:45 ip »
Kolahtaa pohjaan, huomattavasti lyhempi liikerata, kuin toisessa toimivassa. On väännelty ja käännelty, mutta pohjaan kolahtaa.Toimi moitteettomasti ennen remonttia, toki oli löysä, siksi vaihdatin jouset.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #43 : Tammikuu 30, 2016, 20:18:35 ip »
Ovatko "sisuskalut" nyt samanlaiset molemmissa teleskooppiputkissa?
Pituudet ja halkaisijat?
Ovatko uudet samanlaiset kuin alkuperäiset???????
Nämä asiat eivät ole mielestäni tulleet vielä esille.
Vanha hidastinholkki ei välttämättä ole sopiva uusien patruunoiden kanssa.
Ei ainakaan silloin jos patruunan paikka vaihtuu ylhäältä alas tai päinvastoin.
Sohc van Helmi.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #44 : Helmikuu 02, 2016, 20:30:13 ip »
Vika tuntuu olevan vaimenninpatruunassa joka sijaitsee tässä tapauksessa alhaalla. Töksähtää, ei painu pohjaan. TUli mieleen, jos laitan tällaiset (300001022) suositeltiin SDinseltä.
Miten nämä toimii?Ilmalla?Tarviiko lisäksi jousia?Öljyä? Entäs se vaimennin holkki?Käykö yleensä, onko kellään kokemuksia???