Keulasi onkin sitten vielä yhtä mallia vanhempaa kuin oletin. Tämän keulan sisäkalut ovat identtiset. ja vain paluuvaimennus on säädettävä. Valmistaja Moto Guzzi.
Olet siis kuitenkin purkanut välillä keulan ja kasannut sen uudelleen löytämättä mitään erikoista?
Iskunvaimenninöljyä on vain patruunoiden sisäpuolella. Teleskoopeissa itsessään ei ole kuin voiteluöljyä eikä sitäkään muistaakseni kuin 0,07 litraa eli vajaa desi. On nimittäin käynyt niinkin että ei-asiantuntevassa huollossa ei oltu ymmärretty laitteen rakennetta ja oli laitettu useampi desi vaimenninöljyä keulaan sinne minne se ei kuulu ja saatu keula jäykäksi.
Toinen yksinkertainen virhe on että keulaa remontoitaessa Pekan mainostama alapään holkki ei ole mennyt kohdalleen koska telekoopin ulkoputken alapäässä sivulla oleva tyhjennysruuvi omaa toisenkin tehtävän eli pitää holkkia oikeassa asennossa silloin kun telekoopin alapäässä olevaa isoa pulttia, joka pitää koko homman nipussa, kiristetään. Holkki menee vinoon ja keula toimii huonosti kun tyhjennysruuvi kampeaa holkkia kiristyksen jälkeen.
Pekan ohje on sitten jo pidemmälle menevää asiaa. Itsellä on kyseinen keula California Adamantissa. Remontoin sen jotain pari vuotta sitten perusteellisesti. Siinä oli menneet voitelu- ja vaimenninöljyt sekaisin toisessa putkessa ja muutakin sanomista oli. Mm. tasauskammio oli täynnä öljyä. Kunnostamalla ja tiivisteet vaihtamalla laitteesta tuli oikein hyvä.
Tässä omista taisteluista asian tiimoilta juttua vaikkakaa siitä ei liene niin kauheasti apua juuri tähän asiaan:
http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.htmlMulla on remointoimatta samassa mallissa käytetty toisen tyyppinen keula mutta ilman säätöjä. Tarkoitus on tehdä siitä vielä käyttökelpoinen.
Makaavaan etujousitukseen kehitin epäkonventionaalisen ratkaisun: keulakulma loivaksi ja jatketta jousiin:
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-makaava-etujousitus.html