Kirjoittaja Aihe: Calin etuiskarit  (Luettu 22522 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #15 : Tammikuu 04, 2016, 20:21:02 ip »
Kalinan keula lienee California EV:n tasokas säädettävä laite. Eri putkissa on eri toiminnot ja hieman eri osatkin.
Ei ole ollut onnea saada avata tätä keulatyyppiä joten ei ole suoraa kontaktia. Öljyjä kyllä olen kyseiseen keulaan vaihtanut.
Laitoin liitteeksi SteinDinsen sivuilta varastamani kuvan että puhutaan samasta laitteesta.

Keula muistuttaa suuresti California 3 ykkössarjan keulaa sillä erotuksella että Kolmosessa on vain rebound-säädöt molemmissa. Osat ja niiden sijoittelu on kuitenkin kovin samantyyppinen.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #16 : Tammikuu 04, 2016, 20:24:39 ip »

proppu oli vedetty huolella kiinni.
Toinen toimivan iskarin proppu aukesi kivuttomasti

Sen tyhjennysropun/-ruuvin pitää osua, sen holkin kolon lisäksi, vaimenninpatruunan alapäässä olevaan koloon, pitää siis olla sopivan pituinenkin.
Estää vaimenninpatruunan pyörimisen kun kiristää pohjalla olevan kokoonpanoruuvin.
Sohc van Helmi.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #17 : Tammikuu 04, 2016, 21:24:06 ip »
Kyllä keula on juurikin varaosakuvan mukainen.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #18 : Tammikuu 10, 2016, 06:55:29 ap »
No niin. EV keulaan öljyt vaihdettu. Paluuvaimennus toimii niinkuin pitääkin, säädöt ym. Menovaimennusta hoitava putki on sen sijaan täysin hengetön. Harmi kun en huomannut kokeilla noita ennen öljyjen vaihtoa. Kovasta pumppailusta huolimatta ei vain herää henkiin. Onko kellään kokemusta kyseisen keulan purusta? Matin blokin ohje varmaankin pätee tähänkin. Uskon että sielä oikeasti on vikaa, menopuoli kuitenkin ottaa huomattavasti kovempia iskuja vastaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #19 : Tammikuu 10, 2016, 11:57:53 ap »
Se keuloille on yhteistä että purkautuvat kokolailla samalla tavalla.
Kun keulaputket vielä ovat kiinni ohjauskolmioissa löysätään yläpään tulpat. Myöhemmin se voi olla hankalaa koska sisäputkea ei voi laittaa esim viilapenkkiin litistymisen tai naarmuuntumisen vuoksi. Putki on varsin ohutseinämäistä.

Jarrusatulat irti mutta älä jätä letkujen varaan roikkumaan vaan laita vaikka nippusiteillä roikkumaan sipivaan paikkaan pois tieltä, etupyörä pois, lokasuoja pois, alaputkien välinen "mummorauta" irti ja löysäys ylä- ja alakolmiosta. Teleskoopit vedetään pois kolmioista.
(Tässä vaiheessa tulee yleensä se suurin tuska koska putket eivät luista kiinnitysreikiensä läpi. Siihen auttaa pieni kiristyspulttien rakojen kiilaaminen ja voitelu/ruosteenpoisto. Lyömällä ei pidä yrittää. Kolmiot ovat alumiiniä ja se on voinut hapettua sisäputkea vasten. Voiteluaine ja hapettumat pitää poistaa ennen takaisin asennusta.)

Kun telesekoopit ovat irti niin vanhemman mallisista voi öljyt laskea pois alapään tyhjennysruuveista tai yläpään tulpasta. Uudemmissa vain yläpään kautta. Mahdolliset säätönupikat voi tarvita irrottaa.

Teleskoopin alapäässä syvennyksessä on kuusiokolopultti johon tarvitaan pitkä kuusikoloavain. Eikä mitään pallopäistä vaan suora malli. Paineilmalla toimiva pulttipyssy on hyvä apu mutta kyllä tavallisella käsivarsivoimallakin pitäisi aueta. Aukoessa pitää alapään tyhjennysreikien ruuvit olla paikoillaan. Se estää vastakappaleen pyörimisen teleskoopin alapään sisällä. Nyt irtoaa alaputki yläputkesta.

Loppu on sitten kunkin keulan rakenteen mukaista hommaa. Sisämekanismejä on useita erilaisia ja eri tavalla sijoiteltuina. Kahta päätyyppiä: patruunakeuloja joissa voitelu- vaimenninneste ovat erikseen ja sellaisia joissa on vain yhtä nestettä. Kannattaa turvautua mallikohtaiseen korjaamokäsikirjaan ja räjäytyskuviin. Niitä on saatavissa netistä useammastakin osoitteesta eri kielillä paitsi ei juurikaan ruotsiksi eikä suomeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #20 : Tammikuu 10, 2016, 12:09:29 ip »
Lainaus
Sen tyhjennysropun/-ruuvin pitää osua, sen holkin kolon lisäksi, vaimenninpatruunan alapäässä olevaan koloon, pitää siis olla sopivan pituinenkin.

Tuo Pekan mainitsema asia on tärkeä ja usein huoltajan toimesta laiminlyöty ja tuloksena huonosti toimiva keula.
Lisäyksenä tähän vielä se että on eri malleja joissa vaimenninpatruunat ovat joko teleskoopin alapäässä tai vaihtoehtoisesti yläpäässä. Suurin osa patruunoista ovat ns. hermeettisiä eli niitä ei voi korjata ja ne vain vaihdetaan uusiin. Sitten on purettavia patruunoita jotka voi vaihtaa uusiin tai remontoida. Riippuu siitä ovatko vioittuneita ja millä tavalla. Molemmille malleille on tyypillistä että niissä on sisällä oma nesteensä ja ulkopuolella hieman voiteluainetta kuten ATF-öljyä tai muuta huolto-ohjeen mukaista öljyä. Joissain jopa moottoriöljyä.

Merkittävä osa vaimenninpatruunoista on säädettäviä. Usein paineilmalla. (Ei huoltoaseman renkaantäyttölaitteesta vaikka venttiili onkin saman tyyppinen kuin on renkaantäyttöventtiili.)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #21 : Tammikuu 10, 2016, 13:34:16 ip »
Sillä ropun ruuvaamisella väärään kohtaan, voi rikkoa keulan ihan kunnolla. Ruuvin reiästä kierteet, vastakappaleen saa kappaleiksi ta mutkalle jne. Tarkkuutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #22 : Tammikuu 10, 2016, 13:42:38 ip »
Niissä keuloissa joissa on tyhjennysruuvi alhaalla, riippumatta siitä missä päässä iskunvaimennin on, on aina osa jossa on kolo ruuvia varten johon se on kohdistettava alapultin kiristyksen yhteydessä.

Myöhemmissä keuloissa oli aluksi ruuvin kohta valussa mutta sitä ei ollut koneistettu ja myöhemmin ei minkäänlaista kohtaa. Niiden alapultin asentaminen on haastavampaa.

Silloin kun keula on auki on tietenkin noudatettava puhtautta ja pestävä se alapulttikin sekä kokeiltava että se kiertyy vastineeseensa ongelmitta kevyesti sormin. Näin on helppoa saada keula jälleen nippuun. Pultin kannan alla on kupari- tai alumiinialuslaatta. Se vaihdetaan joka toimenpiteen yhteydessä uuteen. Keulan vuoto on harmillinen asia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #23 : Tammikuu 10, 2016, 13:50:19 ip »
Tämä hivenen harmitti erästä tuttavaani, kun hän käytti Yammuaan liikkeessä keulahuollossa. Olivat unohtaneet kupariprikan ropusta. Tätä purkaessa huomattiin vastapelurin pyörivän teleskoopissa. Oli asennettu väärään asentoon lukituksen nähden. Kappale keulan sisällä oli halki ja kierteet varmuuden vuoksi rikki. Kyseessä oli kuitenkin ihan tunnustettu liike Jyväskylässä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #24 : Tammikuu 10, 2016, 13:58:29 ip »
Asia varmaankin päättyi onnellisesti ja firma korjasi virheensä välittömästi ilmaiseksi, antoi korvaavan ajoneuvon remontin ajaksi, hyvitti seuraavan huoltolaskun yhteydessä virheestään koitunutta harmia ja vaivaa sekä tarjosivat pullakahvit?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #25 : Tammikuu 10, 2016, 14:17:29 ip »
Tietänet millainen Kuva oli..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #26 : Tammikuu 10, 2016, 15:34:20 ip »
Huoltomies tuli Velipojan silmille kun hän kysyi että tuliko huollon yhteydessä laitettua Norgen perävaihteeseen Molykotea.
Aine laitettiin sitten perästäpäin itse.
Mutta kyseistä firmaahan ei enää ole. Kertooko se jotain esimerkiksi yrityskulttuurista?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #27 : Tammikuu 10, 2016, 16:54:42 ip »
Kauanhan se sai rauhassa mellestää Keski-Suomessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #28 : Tammikuu 13, 2016, 19:50:03 ip »
Nyt on teleskooppiputket purettuna ja vika löytyikin samantien. Tyhjennysproppu napsahti poikki, oli väännetty väkisin väärään kohtaan, patruunan alapäässä pultin mentävä kolo ja siksi isku rajoittunut. Tilasin uudet käytetyt alaputket TLM:ltä ja uuden bufferin (28527633) Harper'silta jenkeistä, kun Stein-D:ltä oli loppu ja tietty uudet stefat. MItä materiaalia on hidastushokki? Kuvasta päätellen jotain pehmeää...?
OLis pitänyt alkuun suosiolla itse tehdä jousien vaihto, eikä viedä japanipyörien korjaamolle....

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #29 : Tammikuu 13, 2016, 20:03:45 ip »
Millä Matti olet saanut kiillotettua noin kiiltäväksi ja hienoksi alaputket?