Kirjoittaja Aihe: Calin etuiskarit  (Luettu 22523 kertaa)

Yammu

  • Viestejä: 80
Calin etuiskarit
« : Tammikuu 03, 2016, 21:08:10 ip »
Kyseessä vm-96 kaasari California. Vaihdatin jouset etuiskareihin paikallisessa (etelä Ruotsi) mp-korjaamossa. Korjaamo erikoistunut japanilaisiin ja guzzi oli heille uusi kokemus. Hetken ajeltuani huomasin, että toinen iskareista painuu n.6cm ja sitten kolahtaa ikäänkuin pohjaan, kun taas toinen toimii aivan normaalisti. Siis tämän totesin, kun purin keulan uudelleen toteakseni vian. Onko väärin kasattu vai missä vika?
Kiitos etukäteen avusta! Nm: 2kesää ja 50tkm ja vielä hymyilyttää...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2016, 22:16:02 ip »
Tarkennatko vielä California tyypin niin tietää paremmin minkälainen keula on kyseessä. Nyt en voi kuin arvailla että onko kyseessä ns. patruunakeula vai hieman uudempi. Onko teleskooppien yläpäissä nupit joissa toisessa sisäänmenon vaimennuksen ja toisessa ulosjouston vaimennuksen säädöt vai onko vain isot mutterit?

Ensinmainitussa versiossa on teleskoopeissa eri rakenteet eri puolilla, jälkimmäisessä yhteneväiset.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #2 : Tammikuu 03, 2016, 22:19:48 ip »
Yläpäässä säätönuppi + ja -

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #3 : Tammikuu 03, 2016, 22:27:18 ip »
Se voi olla vähän eksoottista japaninpyöräkorjaamolle Guzzin laitto.
Voihan siellä muutakin vikaa olla. Ilmenikö vika heti remontin jälkeen?

Käytkö vaikka Stein Dinsen sivuilla ja katsot sieltä räjäytyskuvista mitä keulatyyppiä pyöräsi edustaa?
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Search-for-model:::1_436.html

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2016, 22:39:57 ip »
1100 verg/inj ja osa 29525360 siis sisuskalut..

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2016, 22:40:47 ip »
Niin ja ilmeni heti remontin jälkeen...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #6 : Tammikuu 03, 2016, 23:03:51 ip »
Sitten siellä on jotain irti tai väärin kasattu, jos siis isku on rajoittunut. Auki vaan räjäytyskuvan kanssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2016, 23:08:47 ip »
Jos oikein ymmärsin nyt on keula purettuna ja vaimenninpatruuna-jousipaketit ovat ulkonäöltään samanlaiset?
Toinen tökkää/kolahtaa käsin painettaessa? Onko vaimennusta kolahtavassa havaittavissa?

Jos Stein Dinsen kuva ja osa vastaavat toisiaan voisi kyse olla siitä, että vaimenninpatruunan sisällä on jotain
irti/rikki. Patruunan alapäässä pitäisi olla männänvarren tasauskammio. Kammiossa on o-renkaalla tiivistetty
mäntä mitä jousi pitää yläasennossa. "Yläasento" riippuu vaimentimen männän asennosta ja vaimennin patruunassa olevan öljyn määrästä. Mäntä painuu alas silloin kun vaimentimen mäntä painuu sisään ja
toisinpäin. Tasauskammion mäntä ja vaimennusmäntä eivät normaalisti osu toisiinsa mekaanisesti.
Arvaus: Vaimenninpatruunasta on karannut öljyt ja vaimenninmäntä ja tasausmäntä törmäävät.

Tai jos teleskooppiputket ovat vielä kokonaisia, takaisin korjauksen tehneelle takuun toivossa?

Muokkaan vielä lisää vaihtoehtoa, "teleskooppiputket vielä purkamatta".
Ovatko nykyiset sisäkalut samanlaiset kuin alkuperäiset? Jos ovat vaihtuneet, teleskoopin pohjalla
mahdollisesti oleva hidastinholkki (Stein Dinse positio 37, osa 28527633) ei välttämättä ole mitoiltaan nyt sopiva.
Se voi olla karannut ylöspäin ja rajoittaa nyt joustoliikettä. Jos siis toppaa kesken joustoliikkeen
kokonaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2016, 00:22:24 ap kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2016, 11:27:45 ap »
Keulasi onkin sitten vielä yhtä mallia vanhempaa kuin oletin. Tämän keulan sisäkalut ovat identtiset. ja vain paluuvaimennus on säädettävä. Valmistaja Moto Guzzi.

Olet siis kuitenkin purkanut välillä keulan ja kasannut sen uudelleen löytämättä mitään erikoista?
Iskunvaimenninöljyä on vain patruunoiden sisäpuolella. Teleskoopeissa itsessään ei ole kuin voiteluöljyä eikä sitäkään muistaakseni kuin 0,07 litraa eli vajaa desi. On nimittäin käynyt niinkin että ei-asiantuntevassa huollossa ei oltu ymmärretty laitteen rakennetta ja oli laitettu useampi desi vaimenninöljyä keulaan sinne minne se ei kuulu ja saatu keula jäykäksi.

Toinen yksinkertainen virhe on että keulaa remontoitaessa Pekan mainostama alapään holkki ei ole mennyt kohdalleen koska telekoopin ulkoputken alapäässä sivulla oleva tyhjennysruuvi omaa toisenkin tehtävän eli pitää holkkia oikeassa asennossa silloin kun telekoopin alapäässä olevaa isoa pulttia, joka pitää koko homman nipussa, kiristetään. Holkki menee vinoon ja keula toimii huonosti kun tyhjennysruuvi kampeaa holkkia kiristyksen jälkeen.

Pekan ohje on sitten jo pidemmälle menevää asiaa. Itsellä on kyseinen keula California Adamantissa. Remontoin sen jotain pari vuotta sitten perusteellisesti. Siinä oli menneet voitelu- ja vaimenninöljyt sekaisin toisessa putkessa ja muutakin sanomista oli. Mm. tasauskammio oli täynnä öljyä. Kunnostamalla ja tiivisteet vaihtamalla laitteesta tuli oikein hyvä.

Tässä omista taisteluista asian tiimoilta juttua vaikkakaa siitä ei liene niin kauheasti apua juuri tähän asiaan:
http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html

Mulla on remointoimatta samassa mallissa käytetty toisen tyyppinen keula mutta ilman säätöjä. Tarkoitus on tehdä siitä vielä käyttökelpoinen.

Makaavaan etujousitukseen kehitin epäkonventionaalisen ratkaisun: keulakulma loivaksi ja jatketta jousiin:
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-makaava-etujousitus.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2016, 11:52:28 ap »


Iskunvaimenninöljyä on vain patruunoiden sisäpuolella. Teleskoopeissa itsessään ei ole kuin voiteluöljyä eikä sitäkään muistaakseni kuin 0,07 litraa eli vajaa desi. On nimittäin käynyt niinkin että ei-asiantuntevassa huollossa ei oltu ymmärretty laitteen rakennetta ja oli laitettu useampi desi vaimenninöljyä keulaan sinne minne se ei kuulu ja saatu keula jäykäksi.


Tämä tunnetaan myös nimellä hydrolocking, eli putkessa oleva neste painu kasaan, niin teleskooppi pohjaa. Heittää muuten kuskin vinhasti selästään pahimmassa tapauksessa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2016, 12:03:21 ip »
Aina korvaani särähtää kun, erityisesti nuoret miehet, puhuvat pehmeän keulan säätämisestä ja ohjeena on yleensä laittaa lisää vaimenninöljyä. Kaikki keulat eivät sitä siedä vaan voivat tosiaan aiheuttaa TunturiTT:n mainitseman ongelman ja lisäksi muitakin kuten vuotoja ja ohjausongelmia. Guzzilla on myös keuloja joita säädetään paineilmalla. Siinäkin on kahta eri tyyppiä: toisella säädetään progressiovaikutusta ja toisella keulan kantavuutta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #11 : Tammikuu 04, 2016, 12:07:57 ip »
Tuo oman keulan maksiminestepinta kannattaa aina mitata ETUKÄTEEN. Sen jälkeen öljyn määrällä on turvallista pelata.
Nuo ilmasäätöiset etupäät on sitten yleensä toteutettu todella pienellä ilmamäärällä ja maltillisilla paineilla. Huoltoaseman letkusta totetutettu ilma lisääminen ei anna sinnepäinkään oikeaa säätöä. Jo letkua irroittaessa karkaa paljon ilmaa. Paras säätö onnistuu maastopyörän pumpulla, jossa on ruuvattava, vuotamaton liitin. Noita voi hankkia vaikka polkupyöräliikkeistä tai Ebaysta, ei ole kuin muutaman kympin investointi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #12 : Tammikuu 04, 2016, 18:39:15 ip »
Käydäänpä nyt sitten läpi tuo munkin keula.( tai pyörän). Cali 06. Vasemmassa säätönupissa C compress? Oikeassa R rebound? Räjäytyskuvassa putkien sisusklasut osittain eri vo.numeroilla. Onko vastaava kuin vanhemmissa malleissa, siis voiteluöljy ja varsinainen vaimenninöljy erikseen? Ja kuinkas tämä sitten huolletaan? Monenmoista usd ym. Pienistäny mutta nämä on kyllä viety melko pitkälle..... Ja kuinka nuo putket edes voi olla eri paria, vai siksikö tuo mummorauta on kuin panssarivaunusta?

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #13 : Tammikuu 04, 2016, 18:54:00 ip »
Ruottalainen sanois, että tusen tack!
Täytynee purkaa isunvaimennin vkonloppuna ja palata sitten asiaan.
Tuo holkkivika voisi tulla kysymykseen, koska yritin avata öljyproppua viime kauden lopulla tarkistaakseen todellisen öljymäärän kuitenkaan siinä onnistumatta,
proppu oli vedetty huolella kiinni.
Toinen toimivan iskarin proppu aukesi kivuttomasti ja öljymäärä n.0,7 oli oikein lisätty.

Niin ja hyvä Suomi!


Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #14 : Tammikuu 04, 2016, 19:03:10 ip »
Korjaus öljymäärään 0,07L