Kirjoittaja Aihe: Moottorin irrotus Californiasta....  (Luettu 7006 kertaa)

margelius

  • Viestejä: 17
Moottorin irrotus Californiasta....
« : Joulukuu 27, 2015, 19:31:44 ip »
Mulla on Stone, ja ohjelmassa moottorin irrotus... Lähteekö se suoraan alaspäin, vai pitääkö irrottaa kardaani?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2015, 21:22:00 ip »
Vähän riippuu siitä millaiset on välineet. Tässä minimisetti.

Pyörä keskituelle, pukki moottorin alle, akku, tankki, satula, sivukotelot jonnekin sivuun etteivät koloonnu, takajarrusatula irti ja rungon mukaan, takajarrupolkimen välitanko irti jarrusylinteristä, pakoputket koko matkalta irti, takapyörä irti, takahaarukka irti, sähköjohdot ja vaijerit irti alapäistään. Kaasutinmallissa voi kaasuttimet nostaa rungon päälle mutta ruiskumalleissa pitää läppärungot jättää mielellään paikoilleen. Ilmanpuhdistinkotelokin lähtee jossain vaiheessa irti.

Sitten alarungon etupään ja takapään pultit irti ja vaihteiston päältä pultit irti niin rungon voi nostaa etuhaarukoineen sivuun. Nostamiseen tarvitsee kaverin tai kaks. Yksinkin onnistuu jos purkaa etuhaarukankin pois. Loppupurkaminen on helppoa: otetaan alarunkoputket irti moottorista ja vaihteistosta. Samalla irtoaa keskiseisontatukikin joten pukin moottorin alta voi ottaa pois.

Jos on koukku katossa niin talja on hyvä apuväline rungon kannatteluun.
Hommaan menee vajaa tunti niin vaihteistokin on jo irti moottorista.
Korjaamokäsikirjan ohjeilla pääsee myös asiaan: http://guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm#gb

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2015, 21:28:59 ip »
Toki kardaani pitää irrottaa. Hommaa helpottaa kovasti kun sisäistää sen että moottori/vaihteisto olkoot paikallaan ja nostaa kaiken muun pois siitä päältä. Äkkiseltään tuntuu kovalta urakalta mutta sitä se ei ole.

Ketjutalja tms katossa ja mp nosturi moottorin alla ovat oikein hyvät välineet tähän hommaan. Ja tarviihan niitä muutenkin, vaikka renkaan vaihdossa.



HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #3 : Joulukuu 27, 2015, 21:36:45 ip »
Eli Ikkala tarkoittaa: runko pois moottorilta. Kuulostaa vaikealta, mutta noin päin erittäin ykainkertaista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #4 : Joulukuu 27, 2015, 21:48:01 ip »
Guzzi onkin erilainen, aikalailla kaikista muista irrotetaan tarvittaessa moottori rungosta. Guzzin tapauksessa
runko irrotetaan moottorista.
Vai miten se menee noiden Breva-sukuisten ja uudempien kanssa?
Sohc van Helmi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #5 : Joulukuu 27, 2015, 21:53:47 ip »
Vai miten se menee noiden Breva-sukuisten ja uudempien kanssa?

Samalla lailla menee breva sukuiset helpoiten.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #6 : Joulukuu 27, 2015, 22:03:00 ip »
Kyseisestä ohjeesta olen saanut ankaraakin palautetta sillä vanhemmasta runkomallista (jossa ei ole vaihteiston päällä sitä korvaketta, esim Cali II ja III) saa kuulemma vaihteiston irti kun irrottaa vain takahaarukan ja siirtää vaihteistoa taaksepäin. Tässä taannoin kokeilin väitteen paikkaansapitävyyttä. Pitää ottaa myös vaihteiston pinnapultit moottorista irti. Silti tekee tiukkaa mutta irtoaa kyllä. Meni vain aikaa aika paljon ja on huomattavasti työläämpää. Ja runkopultit piti kuitenkin avata. Mutta tämä ei kuulu tähän vaan eläkeläisen muistelmiin.

Kyllä Brevankin ohjeissa ensimmäiseksi sanotaan että laitetaan runko riippumaan edestä ja takaa. Ohjetta on sitten sen jälkeen muutama kymmenen sivua korjaamokäsikirjassa. Johtoja ja letkuja on paljon enemmän kuin Tonti-runkoisissa.
http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1200/1200Sport4V_022009_Atelier%28GB%29.pdf Alkaa sivulla 79.

margelius

  • Viestejä: 17
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #7 : Joulukuu 29, 2015, 10:13:44 ap »
Moottori irti.... Kiitokset...  :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #8 : Joulukuu 29, 2015, 12:13:09 ip »
Taaskaan ei varsinaisesti liity kysymykseen mutta ennen kuin tulee kysymys mites Carcano-rungosta irrotetaan moottori ja runko toisistaan? Homma on osittain päinvastainen: otetaan takahaarukka, takalokasuoja ja ympärillä olevat rihneet pois sekä tasavirtalaturi pois sylinterien välistä. Siinä vaiheessa laitetaan moottorin alle noin tuuman paksuinen koroke ja irrotetaan moottoria ja vaihteistoa pitävät pultit. Runko lasketaan alas em moottorikorokkeen kahta puolen ja moottori vedetään sivulle pois yli runkoputken. Lyhyesti ja oikoen kuvattuna.

Homma on siis osittain päinvastainen kuin Tonti-rungon kanssa. Minkäänlaista nosturia ei siis tarvita.

Carcano-rungossa on myös mahdollista irrottaa vaihteisto erikseen moottoria irrottamatta. Silti tarvitaan koroke moottorin takaosan alle. Carcano-runkoisessa näkee usein että takalokasuoja on etupäästään lyhennetty että sitä ei tarvitse irrottaa takahaarukan irrotuksen vuoksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #9 : Joulukuu 29, 2015, 13:36:22 ip »
Jos tekee täyden entisöinnin, että kaikki osat on irti rungosta, lienee kasaaminen helpointa laittamalla moottori kyljelleen pukille ja pukea runko moottorille. Toimii lähes kaikissa alakehtoputkirunkoisissa laitteissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #10 : Joulukuu 29, 2015, 14:09:51 ip »
Jep, syrjältäänasennuskin toimii silloin kun runko on kokonaan tai lähes kokonaan purettu. Tuolla laittamallani ohjeella on kuitenkin kosketuspintaa California-sarjaan. Kyseessä kun on alkuperäinen LAPD:lle Kaliforniaan customoitu V7-malli josta sittemmin tuli rinnakkaismalli Eurooppaankin. Taitaa ainakin pari alkuperäistä Californiaa olla kilvissä. Tiedä sitten onko kuink monta tuotu myöhemmin. Kaunis pyörä vaikka sittemmin Californiapohjana tyylillisesti on käytetty T3 Californiaa osassa myöhempää mallisarjaa.

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #11 : Joulukuu 29, 2015, 14:16:43 ip »
Tonti runko on kyllä kätevä..
Sportissa alkoi vuotamaan öljyä kytkimelle. Öljy tulee sieltä kytkinakselin sisältä suoraan kytkimeen. Kytkimen käyttötangon kumit laskivat öljyt läpi.
Helppo havaita sitten kun on purettu.
Tuki moottorin alle ja perä kohti taivasta. Laatikko lähtee irti näppärästi.

- Mika

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #12 : Joulukuu 29, 2015, 15:31:42 ip »
Pikku-Tonti purkuu ihan samalla lailla, ehkä takapäästä vielä helpommin, kun haarukka on laatikossa kiinni. Kone-laatikkopaketin vaihtoon ei ensikertalaiseltakaan päivää pidempään mennyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #13 : Joulukuu 30, 2015, 11:44:00 ap »
Kytkimen käyttötangon kumit laskivat öljyt läpi.

Kytkin/vauhtipyörätilaan voi vuotaa monesta kohtaa öljyä. Ensimmäinen vaihe on tutkia että onko ulos vuotava öljy (vuotoreikä kytkinkotelon pohjassa) moottori- vai vaihteistoöljyä. Jos se on moottoriöljyä = vaihdelaatikko irrotettava ja vaihdettava kampiakselin takapään tiiviste.

Jos vuoto on vaihteistoöljyä = vuotoa voi olla kolmesta kohtaa. Isommin purkamatta voi vaihtaa kytkimen työntötangon kartiokumit vaihteiston tapäästä irrottamalla kytkinvivun ja purkamalla painelaakeriasetelman.

(Vauhtipyörän kotelon sisäpuolelta voi pestä öljyä pois Bräkleenillä ajoitusaukon ja starttimoottorin aukon kautta.) Jos vuoto loppuuu ajan kanssa niin vika oli siinä. Jos kartiokumien vaihdon jälkeen vuoto jatkuu muuttumattomana = vaihdelaatikko irrotettava ja vaihteiston tiivisteteitä vaihdettava.

Kytkimen osat ovat siten suunniteltu että mahdollinen vähäinen öljyvuoto ei pääse vaurioittamaan kytkintä vaan rakenteessa on erilliset kanavat joista vuotoöljy johtuu vauhtipyörän ulkokehälle ja siitä kotelon seinämiin.

Pieni tippa koneen alla kovan ajon jälkeen ei aiheuta välittömiä toimia.

California 96

  • Viestejä: 14
Vs: Moottorin irrotus Californiasta....
« Vastaus #14 : Tammikuu 27, 2016, 22:22:53 ip »
Itselläkin odottaa Cali III moottori irroitusta.
Mites se kardaani... kummasta päästä on helpompi irrottaa ?
- perästä
- vaihteistosta

Jyrki