Vapaavalo niissä isolohkoissa joissa anturi on kiinni kahdella ruuvilla startin solenoidin tienoilla viisivaihteisen vaihteiston kyljessä on toiminnaltaan epäherkkä. Vapaa on sillä suunnalla jossa vapaavalo syttyy. Kysestä mallia pystyy kuitenkin säätämään mutta se vaatii anturin irrotuksen. Uudempi versio siitä on hieman ylempänä: reikä vaihteiston kotelon valussa josta anturi pilkistää. Sen väitetään olevan tarkempi ja saattaa näyttää vihreää valoa kun vaihde on oikeasti vapaalla. Se miksi vapaavalo on olemassa ei minulle ole koskaan täysin auennut. Kyllä kuljettajan pitää tietää mikä vaihde päällä on kulloinkin ajon aikana ilman mitään näyttöjä tai valoa. Myös vapaa.
Vaihteiston käytön, sekä vapaan löytymisen, oppii kun ottaa vapaavalon anturin johdon irti. Jonkin aikaa ajettuaan, vaikka yhden kesän, huomaa että vapaa löytyy kyllä ilman mittaristoon tuijotteluakin.
Jos kuitenkin on vaikea löytää vapaa-asentoa pitää tutkia toimiiko kytkin aivan oikein ja onko se säädetty ohjeen mukaan tai onko vivustossa liikaa välyksiä tai onko vivusto riittävästi voideltu.