Omalla kohdalla on kerran sattunut sivutuen kanssa onnettomuus. Olin Guzzin sisarmerkin, Benellin, kanssa liikenteessä ja pysähdyttyäni kahville sieltä lähtöni yhteydessä pyörää käynnistellessäni tuli satunnainen kulkija jutulle pitkähköksi aikaa ja lähtöprosessi jäi jotenkin kesken. Ajettuani muutaman kilometrin tuli isompi mutka vasemmalle jossa sivutuki sitten raapaisi asfalttia ja heitti minut pajukkoon melko syvälle. Vaurioitahan siitä tuli. Pyörään ja kuljettajaan.
Siihen aikaan muissa pyörissäni oli sivutuki sitä tyyppiä joka nousee itsekseen ylös kun pyörän nostaa pystyyn. Ainoa idiottivarma systeemi eikä tarvitse katkaisijoita.
Muutaman viikon olin mökillä enkä pariin viikkoon ajanut Californialla. Kun mökiltä lähdön ajankohta tuli niin kamat pyörän ja kuskin päälle sekä avain virtalukkoon. Virta päälle. Siihen asti ok. Mutta starttinapin painalluksella ei toivottua vaikutusta. Tappokatkaisija ei voi olla syyllinen koska se on sama napikka kuin starttinappikin. Uusintayrityskään ei tuottanut tulosta. Ajattelin jo että akkujännite on liian alhainen mutta ajotietokone näytti että ainakin jännitettä on yli 12 voltin. Kytkinkahvan puristaminen ei myöskään vaikuttanut.
Ratkaisu oli varsin helppo kun se valkeni: vaihde oli päällä samalla kun sivutuki oli alhaalla. Vaihde vapaalle niin pyörä käynnistyi sivutuki alhaalla. Oli siis tapahtunut poikkeus: olin sammuttanut pyörän vaihde päällä. Asia jota en normaalisti koskaan tee. Ehkä kuoppaisen ja kivisen hiekkapihan vaikutusta koska keskityin siinä kääntämiseen ja tukevan paikan sivutuelle löytämiseksi kun pari viikoa aiemmin siihen sateella kurvailin. Kerrottakoon että piha on haastava jopa itäeurooppalaisen pakettiauton pysäköintiin.