Kirjoittaja Aihe: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti  (Luettu 6044 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« : Joulukuu 13, 2015, 14:00:33 ip »
Tähän asti on ollut hankalaa tai jopa mahdotonta saada paperitonta ja historiatiedoiltaan puutteellista ajoneuvoa rekisteräidyksi. Nyt siihen on ohjeet: http://www.trafi.fi/filebank/a/1442813191/92022e1e94e1512c8ddb22b35cc22f99/18558-Paperittoman_ajoneuvon_rekisterointikatsastus_ja_rekisterointi.pdf

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #1 : Tammikuu 09, 2016, 14:20:13 ip »
Tämäkin mahdollistaa paperittoman mp:n rekisteröinnin. Tosin alkuperäisiä osia ei saa olla edes toisesta samalaisesta vaan toinen puoli pitää olla muokattuja tai itse valmistettuja: http://www.smoto.fi/?p=3620

Periaatteessa tosi vajaasta latolöydösta voi tehdä sellaisen moottoripyörän kuin sattuu tulemaan.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2016, 14:40:42 ip »
Jo oli aikakin, tämä on uutinen ainakin yhdelle tutulle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2016, 14:54:32 ip »
No, pussihousut ovat saaneet tehdä tyhjästä uusia moottoripyöriä ja hommata niille identiteetin. Nyt se vihdoinkin niin vapautuu muillekin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2016, 15:55:46 ip »
Eikä edes latolöytöä tarvita pohjalle. Kaiken voi tehdä itse jos niin haluaa.

Laki on siis voimassa mutta muuten asia on vielä kesken. Trafilla on lain sallima tulkintaoikeus siihen miten lakia tullaan toteuttamaan.
Perusasiat ovat kuitenkin selvillä.

Sekin on tehty selväksi että yhdistelemällä kaksi tai useampi pyörä osiltaan yhteen runkoon ei sovi lain puitteisiin.
Pitää siis olla ihan oikeasti omaa tuotantoa. Sitä tosin ei tarvitse todistaa että jokainen osa on itse valettu, sorvattu tai maalattu. Saa käyttää alihankintaa mutta vain rajatussa määrin ns. sarjavalmisteisia tarvikeosia.

Uskoisin että asia on vuoden, kahden sisään selkiytynyt, Kunhan vain saadaan muutamia "pioneerivalmisteita" paperoitua liikenteeseen aluksi. Nähdään siis tulkinnan suunta.

Virallisilla tarkastuslaitoksilla on asiassa todennäköisesti suuri rooli koska, ainakin toistaiseksi, ne ovat ainoita suorittajia jotka määrittelevät omavalmisteajoneuvon rakenteellisen liikenneturvallisuuden. Kilpailua alalla ei toistaiseksi ole. Katsastuksessa tarkistetaan päästöt, valaisimet, ym välitön liikenneturvallisuus sekä edeltä hankittujen tarkastuspaperien sisältö.

Suurella mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä omavalmisteita. Todennäköisesti niissä on näkyvissä MMAF:n toiminnan mahdollistamia rakenneratkaisuja.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2016, 16:07:56 ip »
Mites Tritonin rakentaminen Suomessa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2016, 16:16:01 ip »
Mikäs sen nyt estää. Uuden featherbedin saa Englannista ja koneita myös.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2016, 16:23:12 ip »
Mites Tritonin rakentaminen Suomessa?

Mikäs sen nyt estää. Uuden featherbedin saa Englannista ja koneita myös.

Voi olla hankalaa:
Lainaus
Lainaus Smoton julkaisusta: Laissa on estetty sarjavalmisteisten ajoneuvojen osia yhdistelemällä tehtävät omavalmisteet.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2016, 16:55:06 ip »
Sikäli just omituinen tuo ettei saisi yhdistää mitä hyvänsä jos palikat toimivat yhdessä.
Osasta kuin osasta saa varmaan sen näköisen että alkuperää ei tunnista.
Miksei täysin vapaat kädet saman tien, kun kuitenkin rekisteröidään ihan omanaan?

Peräkärryissä tuota on saanut sentään tehdä jo kauan.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #9 : Tammikuu 09, 2016, 17:04:58 ip »
Tässä lienee vaikuttanut ajoneuvoalan perisynti eli kateus.
Lisäksi on se määrärajoituskin ettei pääse bisnes isolleen. Vain 150 omavalmistepyörää per vuosi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #10 : Tammikuu 09, 2016, 17:54:01 ip »
Ei siis voikaan tilata osia http://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=&SearchText=motorbike+parts
ja koota niistä moottoripyörää niin kuin kiinalaiset tekevät :o
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #11 : Tammikuu 09, 2016, 18:13:14 ip »
Winhakin oli mahtunut 150kpl kategoriaan..
Tuotakin kun ajattelee, niin mitä järkeä tehdä teollisesti 60-70 kpl moottoripyörää.
Just kun pitäisi tehdä, niin lopetetaan..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Paperittoman ajoneuvon rekisteröinti
« Vastaus #12 : Tammikuu 09, 2016, 18:24:33 ip »
Mites Tritonin rakentaminen Suomessa?

Mikäs sen nyt estää. Uuden featherbedin saa Englannista ja koneita myös.

Voi olla hankalaa:
Lainaus
Lainaus Smoton julkaisusta: Laissa on estetty sarjavalmisteisten ajoneuvojen osia yhdistelemällä tehtävät omavalmisteet.

Ostaa rungon ilman numeroa ja kertoo sen syntyneen omassa tallissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.