Eikä edes latolöytöä tarvita pohjalle. Kaiken voi tehdä itse jos niin haluaa.
Laki on siis voimassa mutta muuten asia on vielä kesken. Trafilla on lain sallima tulkintaoikeus siihen miten lakia tullaan toteuttamaan.
Perusasiat ovat kuitenkin selvillä.
Sekin on tehty selväksi että yhdistelemällä kaksi tai useampi pyörä osiltaan yhteen runkoon ei sovi lain puitteisiin.
Pitää siis olla ihan oikeasti omaa tuotantoa. Sitä tosin ei tarvitse todistaa että jokainen osa on itse valettu, sorvattu tai maalattu. Saa käyttää alihankintaa mutta vain rajatussa määrin ns. sarjavalmisteisia tarvikeosia.
Uskoisin että asia on vuoden, kahden sisään selkiytynyt, Kunhan vain saadaan muutamia "pioneerivalmisteita" paperoitua liikenteeseen aluksi. Nähdään siis tulkinnan suunta.
Virallisilla tarkastuslaitoksilla on asiassa todennäköisesti suuri rooli koska, ainakin toistaiseksi, ne ovat ainoita suorittajia jotka määrittelevät omavalmisteajoneuvon rakenteellisen liikenneturvallisuuden. Kilpailua alalla ei toistaiseksi ole. Katsastuksessa tarkistetaan päästöt, valaisimet, ym välitön liikenneturvallisuus sekä edeltä hankittujen tarkastuspaperien sisältö.
Suurella mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä omavalmisteita. Todennäköisesti niissä on näkyvissä MMAF:n toiminnan mahdollistamia rakenneratkaisuja.