Kirjoittaja Aihe: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä  (Luettu 39559 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #60 : Joulukuu 21, 2015, 11:42:43 ap »
Onko muuten pykälät samat, jos vaunussa on jarrupyörä? Vaatinee ainakin jonkinlaisen jarrupaineensäätimen joka tapauksessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #61 : Joulukuu 21, 2015, 11:56:08 ap »
Jarruja tuossa ei ole kun on vain yhden henkilön kuljetukseen tarkoitettu. Ja itsekin katoin että tuo taka iskunvaimentimen edessä oleva kolmio on se kohta mihin takakiinnike tulee.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #62 : Joulukuu 21, 2015, 20:33:05 ip »

Nyt sitten kerrot vaimolle että siinä on pikalaukaisu irrotukseen :D 

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #63 : Joulukuu 21, 2015, 21:35:15 ip »

Nyt sitten kerrot vaimolle että siinä on pikalaukaisu irrotukseen :D 

Mr

Emäntä on jo mielipiteensä ilmoittanut missä hän EDELLEEN istuu, että kyllä koirilla tilaa tulee olemaan. :D

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #64 : Joulukuu 22, 2015, 21:15:19 ip »
Voisko joku valaista että kuinka koville rasituksille tuo pyörään tuleva yläkiinnike oikein joutuu. Otetaan vertailuksi vaikka kouluarvosanat
4-10. Ja tuolla 10:llä meikäläinen joutuu tuon clampin taivuttaan 12mm latasta sekä lukitusruuvina käyttään kuorma-auton rengaspulttia. :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #65 : Joulukuu 22, 2015, 21:35:35 ip »
Ei liika vaaraa tee. Riippuu siitä monellako pultilla aiot kiinnittää. Pari M8:aa kantaa jo paljon mutta kyllä varoiksi voisi M10:ä käyttää ja varmanpäälle vielä 12.9-lujuisia. Nyloc- tai Nord lock -varmistus ettei aukea itsekseen.
Kun ottaa huomioon minkä paksuiseen aineeseen kiinnitetään niin turha on käyttää kovin paljon paksumpaa kuin on kiinnityskohde. Rakenne tiestysti sanelee eli tukipisteestä matka toiseen. Kyllä paksukin taipuu jos sitä pitkällä kangella vääntää. Annetaan numeroksi 6. Se on tuttu kouluajoista.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #66 : Joulukuu 23, 2015, 08:27:08 ap »
Juu, mulla kanssa kuutonen tuttu numero kolutokarissa. Sopiva järeysluokka löytyy sivuvaunun komponetteja katselemalla. Kiinnikkeistä ei ole tarkoituksenmukaista tehdä kovin paljon vahvempia kuin mitä on kiinnittyvä osa.

Jos asiaa haluaa välttämättä tarkastella teoriapohjalta, niin yläkiinnikkeen kautta tulevat rasitukset ovat aika tavalla riippuvaisia jousituksen kovuudesta. Jos on täysin jäykät paikat, niin sitten tärinää riittää ja sen seurauksena poikki väsyneitä saumoja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #67 : Joulukuu 23, 2015, 10:24:47 ap »
Koneenrakennus ja kaikenlainen rakennesuunnittelu on päivittäistä leipätyötäni. Kokemuksen perusteella osaan arvioida rakenteiden kestävyyttä ja toimivuutta. Monesti pienikin pultti riittää, mutta lopputuotteessa käytettynä pultti ei välttämättä ole uskottavan näköinen. Tästä syystä käytetään krouvimpia komponentteja. Esim M8 pultti itsessään kestää roikottaa vaikka koko ajoneuvoyhdistelmän painon, vaihtuvaa kuormistusta ei tietenkään jaksa kovin kauaa.
Klamppi putken ympärillä lommottaa putken kolhutilanteessa. Myös löystyminen hieroo putken pilalle sen kohdalta. Parempi kohta kiinnitykselle olisi jokin, mihin saisi pultattuna. Mutta mennee kyllä klampillakin, kun tekee huolellisesti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #68 : Joulukuu 23, 2015, 20:25:38 ip »
Minulla on näissä harrastusvälineissä mennyt viimeaikoina näin, teen niin ohuesti kuin uskaltaa.
Jos menee rikki, lisää rautaa tai uutta muotoa. Jos ei mene rikki, ohennan lisää ja sitten kun särkyy,
otetaan hieman takaisin.  ::)
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #69 : Joulukuu 24, 2015, 08:35:48 ap »
Hah! Pultin kiristäminen siis lopetetaan puoli kierrosta ennen pultin katkeamista. Moottoripyörävehkeissä kestää ns. staattista kuormaa ja pikku pökkäyksiäkin aika sirokin tavara. Pitkän aikavälin jutska on sitten nuo väsymisvauriot, joiden välttäminen vaatii aina hiukan suunnittelua.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #70 : Joulukuu 25, 2015, 21:35:24 ip »
Rupiaa näyttään hyvältä vielä takakiinnike ja koe ajoa ja säätöä säädön perään. :)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #71 : Joulukuu 26, 2015, 09:22:33 ap »
Ja ohjaus iskunvaimentimen asennus. Mersun tai Das Kuplan . Ovat sopivampia kuin  kutsin oma kitkavaimennin . Kiinni esim oikean puolen jarrusatulan pulttien alle ja toinen pää vaunun rungon etuosaan .

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #72 : Joulukuu 26, 2015, 11:14:08 ap »
Joo se on vielä ja löysinkin MB W201 ohjausiskunvaimentimen edullisesti reilut 500kr. Ja seuraavaksi hyökätään kopan kimppuun, siitä
laminoidaan lamput reiät umpeen ja uusitaan led valoiksi sekä uusi väri päälle. Sitten vasta katotaan oliko tuo meikäläisen juttu vai ei. :)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #73 : Joulukuu 27, 2015, 18:42:03 ip »
Nonniin nyt rupiaa olemaan alakerta kunnossa eikä tarvinnut oikein rikkoa kuin tuon poskimuovista pala pois. Oli kyllä tosi Amerikkalaiset
vantit, normaalisti tottunut kun vantin keskiosaa pyörittää niin kierreosat tulee ulos tai menee sisään samanaikaisesti. Noissa vanteissa ei
vain niin ollut keskivanttia kun pyöritti niin toinen kierreruuvi piteni ja vastaavasti toinen lyheni elikkä samat kierteet molemmissa päissä. :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #74 : Joulukuu 27, 2015, 18:56:25 ip »
Tuo takakiinnikkeen siirto sivuvaunun rungossa teki hyvää kokonaisuudelle.

Onko jo kallistuskulmat ja sivuvaunun auraus säädöissä? Entä ohjausvaimennin?

Ohjausvaimennin pitää laittaa jousitetun massan puolelle. Ei siis teleskoopin alaputkiin sillä silloin siihen vaikuttaa myös joustoliike. Teleskooppien alakolmioon tai teleskooppiin tehtyyn korvakkeeseen ja mahdollisimman pyörän keskilinjan suuntaiseksi siten että vipuvartta on sen verran että vaimentimen koko liikematka tulee hyödynnetyksi.

Tai vaihtoehtoisesti täysin poikkipäin keskilinjaan nähden. Se on selkeämpi ratkaisu, toimii kumpaankin suuntaan käännettäessä samoin mutta hankalampi toteuttaa.

Mulla oli California Adamantin suhteen pitkähkö rupeama: http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-ohjausvaimentimen.html