Kirjoittaja Aihe: MGX-21 Fying Fortress  (Luettu 15399 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #30 : Tammikuu 22, 2017, 10:21:31 ap »
Kun tuo Guzzin vuoden 2016 myyntiesitettä selaa, muodostuu karkea kuva Guzzin mallistosta: 1) voisiko sanoa retropyörät (V7,V9, Audace, Eldorado, Nevada, California) valtavirran mukaiset (Griso, Norge, Stelvio). Nuo retropyörät taitavat olla se millä Guzzi profiloituu erityisesti ja lienee joku strateginen valinta konsernissa. Esitteiden "lifestyle henkiset" retropyörien päälle istutetut mannekiinit ovat minusta jopa liian koreita. Vähän liian imelää, mutta varmaan kauppa käy tällä ehkä vähemmän kilpaillulla kuluttajasegmentillä. Noita valtavirtapyöriä tulee, joka valmistajalta ja tiukkaa, mutta hyvä on Guzzin pysyä tuossa kilvassa mukana. En tiedä tavoitellaanko Guzzilla edes edelläkävijyyttä tässä kategoriassa. Tässä jälkimmäisessä on kuitenkin se jatkuva tekninen kehitys ja siinä kilvoittelu, joka pitää tehtaan tuotekehityksen virkkuna ;D Niin ja se, että Guzzi ei tee enää ratapyörää, johtunee myös konsernin valinnoista ja merkkien välisistä työjaoista. .

MGX eli tämä lentävä linnoitus ei mielestäni kuulu kumpaankaan em. kategoriaa, vaan on jonkinlainen futuristinen kummajainen. Lähinnä Baggeriksi se kai luokitellaan jenkkiläisittäin.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2017, 11:33:30 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #31 : Tammikuu 22, 2017, 11:50:36 ap »
On tietysti valitettavaa että 1200-koneet ja sen edeltäjät jäivät pois 2017 mallistosta. Niiden tekniikkaa kun ei saanut sovelletuksi Euro4 normiin. V7:n moottori päivitettiin moottorin rakennemuutoksella Euro4 normiin ja siitä tuli V7 II. V9 on suunniteltu suoraan Euro4 määräysten mukaiseksi.

Tämän hetkinen tilanne voi olla vain ohimenevä tai sitten Guzzia profiloidaan pelkästään retro- ja custompyöriä valmistavaksi pajaksi. Toisaalta Guzzi on, ainakin aiemmin, kyennyt yllättämään.
Itse on tyytyväinen nykymallistoon mutta varmaa on että se ei nuorempia kuluttajia kiinnosta.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #32 : Tammikuu 22, 2017, 12:23:47 ip »
Näköjään on mallisto muuttunut ja oikeastaan kaventunut valtavirtamalliston osalta. Stevio ja Griso siis lopetettu, Norge on vielä jäljellä.
Mikähän mahtaa olla tulevaisuus. Voi olla vaikeaa tuolla mallistolla tavoitella nuorempia ikäluokkia Guzzisteiksi. Omalla kohdalla mallisto on sinänsä kiinnostava. On jonkin aikaa tullut seurattua moto guzzi wolrld club yhteisöä facessa. Yllätyksellisesti ryhmässä italialaiset ovat selkeästi isoin kansallisuus. V7 pyörät eri ikäkausilta, tuntuvat olevan tällä italiaisvoittoisalle porukalle erittäin merkityksellinen Guzzi.  Myös kaikenlaiset museoikäiset Guzzit loistavat läsnäolollaan. Suosittelen tätä hyvähenkistä ryhmää, jos nyt facessa ylipäätänsä motopalstoilla käy.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #33 : Tammikuu 22, 2017, 13:01:14 ip »
Lainaus
Stevio ja Griso siis lopetettu, Norge on vielä jäljellä.
Norgessa on kuitenkin sama moottori kuin Stelviossa ja Grisossa. En tiennytkään että siitä olisi Euro4-versio? Pysyikö myös suoritusarvot entisellä tasolla? Stelviosta ja Grisosta ei tainnut tulla varsinaisia myyntimenestyksiä. Mutta Grisolla voi myöhemmin olla jotakin keräilyarvoa. Eikös Grisossa ollut neljää eri moottoria? Työntötankokoneet 850, 1100 ja 1200 sekä OHC4V-kone 1200. Työntötanko 1200 saattaisi olla se halutuin. Tai ainakin se jonka itse haluaisin jos haluaisin.

Taitaa olla kuitenkin niin että 1200 koneisista on myynnissä vielä vain ylivuotisia jotka on rekisteröity viime vuoden puolella koska 2017 ei voi enää rekisteröidä Euro3 pyöriä. Poikkeuksena yksittäishyväksynnät.
http://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2014/03/TIIVISTELM%C3%84-EUSSA-1.1.2016-VOIMAANASTUVASTA-MOOTTORIPY%C3%96RIEN-TYYPPIHYV%C3%84KSYNN%C3%84ST%C3%84.pdf
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2017, 14:40:57 ip kirjoittanut motomatti »

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #34 : Tammikuu 22, 2017, 15:04:25 ip »
Katsoin vielä Moto Guzzin italialaisilta sivuilta, niin ei siellä ole Norgea. Eli lienee ylivuotuisia myynnissä suomessa.  Oli muuten lentävä linnoitus yksin välilehdellä "cruiser". Muut californiat olivat custom kategoriassa kuten myös V9 bobber ja roamer.  Voisi kuvitella, että tähän V9 ja 1400 väliin mahtuisi, joku uusi ja vähän nuorekkaampi malli.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #35 : Tammikuu 22, 2017, 15:35:06 ip »
Vahinko että ne korkealta kiertävät nelitahtiset suurikuutioiset ovat saman firman Aprilia nimen alla. Piaggiolla ei siis, välttämättä, ole lainkaan mielenkiintoa tehdä Guzzille jotain vastaavaa. Eikä Guzzin nimen alla oikein voi markkinoida pyörää jossa on jonkun muun valmistajan moottori.

Guzzilla on ongelma joka liittyy pitkittäin olevaan V2 moottoriin ja kardaanivetoon vaikka liki kaikkia kuviteltavia olevia moottori- ja vetotyyppejä Guzzin nimen alla on valmistettu. Kauan sitten. Mutta siitä on ehkä liikaa aikaa että voisi historian sivuilta poimia jonkin konetyypin jonka "perilliseksi" markkinamiehet pukisivat uuden tulokkaan historian kaapuun. Estettä sinällään ei olisi: vesijäähdytys ja ja ketjuveto olisi ihan luonteva ja jo aiemmin käytetty ratkaisu mutta silloin pitäisi luopua pitkittäisyydestä tai tehdä monimutkainen voimasiirto. Poikittainen vesijäähdytteinen nelisylinterinen olisi liian tavanomaista. Historiasta löytyy V2 moottori joka on poikittainen ja sylinterikulma 120 astetta. Sellainen vesijäädytteisenä nykyteknisesti suunniteltuna voisi olla ratkaisu ketjuvetoisena sporttina. Saattaisi kelvata muillekin kuin Guzzi-faneille.

Onhan markkinaväki virheellisesti rinnastanut alkuperäisen V7 mallin nykyiseen V7 II sarjaan. Koneilla on eri suunnittelija ja eri vuosikymmeneltä sekä eri runkotyyppi. Alkuperäinen V7 on nykyisen isolohkoksi kutsutun moottorin perusta. Jatkaa elämäänsä 1400 sarjassa. Pikkulohkopuolella on nyt "uusi" V7 variaatioineen. Vaikka iso- ja pikkulohko ovat 90 asteen V-koneita niiden rakenne poikkeaa toisistaan merkittävästi vaikka yhtäläisyyttäkin on. Mutta sellaisia markkinamiehet ovat: loikkaavat oleellisten asioiden ohi. Mutta senhän te jo tiedättekin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #36 : Tammikuu 22, 2017, 16:38:36 ip »
Griso varmaan kuoletettiin tarkoituksella, ettei tule tusinapyörää. Samoin kävi Bellagion kanssa. Muutoinhan Bella oli eräänlainen hyllyjen_tyhjennys_malli.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #37 : Tammikuu 22, 2017, 23:41:17 ip »
Lainaus
Griso varmaan kuoletettiin tarkoituksella
Grisoghettossa on ollut ainakin "varmana tietona" että pakolliset ABS -jarrut olisivat olleet Euro4 ohella se tärkeä syy.  Ei muka olisi ABS boksi mahtunut mihinkään Grisossa...  No, joka tapauksesta ABS -lisästä olisi tullut vanhaan poistuvaan malliin suunnittelu- ja valmistuskustannuksia, mitä ei ehkä olisi riittävästi katettu enää hiipuvalla myynnillä.  Milloin lie liukuhihnalta ovat tulleet - jo viime vuoden puolella tuli enää uusia nykymalleja? Uusina on myyty pyöriä, jotka ovat valmistuneet tehtaalla muinoin ja joita ei ole käyttöönotettu.  Miten lie nyt kun ollaan 2017 puolella - mitähän niille olemassa oleville käyttämättömille uusille Euro3 -pyörille tapahtuu (joita ei ole rekisteröity liikennekäyttöön 2016 puolella)... niitä lie suuri määrä - jossain.  Mahtaako olla maita ja alueita, joissa ne voidaan vielä rekisteröidä?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2017, 11:33:20 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #38 : Tammikuu 23, 2017, 11:54:53 ap »
Lainaus
Miten lie nyt kun ollaan 2017 puolella - mitähän niille olemassa oleville käyttämättömille uusille Euro3 -pyörille tapahtuu (joita ei ole rekisteröity liikennekäyttöön 2016 puolella)... niitä lie suuri määrä - jossain.  Mahtaako olla maita ja alueita, joissa ne voidaan vielä rekisteröidä?
Oikein arvioitu. Vaatimuksenmukaisettomat pyörät dumpataan EU:n ulkopuolelle. Moottoripyörämarkkinoita löytyy lähiympäristöstä Venäjältä, Valkovenäjältä, Ukrainasta ja useista Balkanin valtioista. Lisäksi Lähi-idän valtiot ja Afrikka. Voi niitä joutua kauemmaksikin.

Silloin kun Baltian maat eivät olleet saaneet EU-statusta niin sinne toimitettiin aika paljon ylivuotisia kaasutinpyöriä ja vanhempia "ruiskuja" lukuun ottamatta japanilaisvalmisteita. Ne saivat haettua erioikeuden myydä "vanha varasto" loppuun siirtymäajalla EU:n alueella. Silloin olikin ostajan markkinat, paitsi Suomessa. Jotkut ovat sitten, tietämättömyydessään, ostaneet EU-Virosta käytetyn pyörän Suomeen. Sitä ei kuitenkaan saa täällä rekisteriin koska se ei täytä käyttöönottopäivänsä normeja.
Näitä juttuja kuulee aina silloin tällöin. Pitää olla tarkkana onko pyörä ensirekisteröity EU-alueella ajallisesti. Vaikka pyörä olisi laillinen ensirekisteröintimaassaan ei se välttämättä olekaan kelvollinen toisessa EU-maassa. Tämä ansa on siis olemassa vielä edelleen.
Jos esimerkiksi pietarilainen moottoripyöräliike kauppaa uutta moottoripyörää edullisesti niin kannattaa tutustua asiaan tarkemmin ennen kuin sen tänne hakee. Juurikin tuttava osti Kroatiasta käytetyn H-D:n. Oli erittäin edullinen ja hienossa kunnossa (ns. sisämaapyörä, ei meren rannalta) mutta ei saa sitä kilpiin Suomessa vaikka hankinta oli EU-alueelta mutta pyörä oli rekisteröity Kroatiaan juuri ennen maan liittymistä EU:hun. Asia vaikutti niin kovin että hän asuu nyt perheineen Kroatiassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #39 : Tammikuu 23, 2017, 13:10:01 ip »
Juuri tuo Matin esittelemä EU-epäkohta pulpahtaa aina silloin tällöin esiin. Senhän ei pitäisi olla EU:ssa mahdollista, mutta jotenkin se vain on. Ja nimenomaan niin, että Suomessa ei käy.. Sivistysvaltiossa se kyllä olisi kelpoinen, mutta täällä ei. Tietävät meitä paremmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #40 : Tammikuu 23, 2017, 13:32:32 ip »
Tämä ongelma on aika lailla kotoperäinen. Otetaan yksi pyörä joka on rekisteröity Suomeen ennen Suomen EU-jäsenyyttä. Se on laillinen täällä ja muualla maailmassa. Otetaan toinen pyörä joka on rekisteröity eräässä maassa aikoinaan ennen maan liittymistä EU:hun. Suomi ja tämä toinen maa ovat sittemmin liittyneet EU:hun. Tuodaan se toinen pyörä Suomeen ja yritetään rekisteröidä. Ei onnistu kun sitä ei ole rekisteröity alunperin EU-maassa vaikka se on tuotu sittemmin EU:hun liittyneestä maasta. Pyörä on siis laiton Suomen liikenteessä mutta ei muualla EU:ssa koska se on jo ollut EU-maan liikenteessä. Tätä eroa ei Suomi tunnusta. Tässä vedotaan Suomessa siihen että pyörän päästöarvot eivät ole kelvolliset EU:n normeihin nähden. Vaikka maassamme voi olla kymmenittäin silloin aikoinaan rekisteröityjä samanlaisia, samoilla päästöarvoilla olevia pyöriä liikenteessä ihan laillisesti. Mutta lisää ei saa olla.

Toisaalta maassamme on omalla päällään ajattelevia viranomaisia jotka edellä mainitusta ongelmasta piittaamatta sallivat rekisteröinnin. Silloin se tapa jolla pyörä saadaan rekisteröidä Suomeen johtuu joko viranomaisen ammattitaidottomuudesta tai hän tekee sen tietoisesti. Tätä en ole kehdannut tai uskaltanut kysyä niissä tilanteissa joissa näin on toimittu.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #41 : Huhtikuu 08, 2017, 11:35:29 ap »
"Thanks guys, have fun, remember to ride fast and take chances"

https://www.youtube.com/watch?v=2uc6zM9bsws
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #42 : Heinäkuu 20, 2017, 16:55:59 ip »
Melkoisella varmuudella FI bongattu Laukaan kupeessa.  Kahdesti, perättäisinä päivinä vielä  :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.